2427
Sök

740 91 startar inte efter soppatorsk, vart sitter soppapumpen?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 mars 2014
FYL skrev:
Bor några mil norr om sthlm..

Enligt min logik så ska inte pumpen gå hela tiden då skulle motorn ju få för mycket bensin, men att den istället pumpar upp tryck till tryckemulator lr vad det är låter logiskt, att den har ett jämt fördelat tryck som förser soppa till motorn efter behov?!
För den går ju iaf inte hela tiden. Har ju bytt relä flera gånger. Bytt pump och kollat på kontakterna. Vad är det för kontakter du pratar som finns på tanklocket, finns inget sånt där. Händer heller inget om jag vickar på reläet. Men som sagt så går ju pumpen ibland..

Kan ju mycket möjligt vara nåt som är igensatt kanske..

Pumpen ska gå hela tiden. Du kan ju inte komprimera en vätska. Det bränsle som är överskott cirkulerar genom returen tbx till tanken. Pumpen ska gå nån sekund när du vrider på tändningen och hela tiden när du maler på startmotorn samt när motorn hoppar igång

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

65 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
Eftersom pumpen bara går en stund när tändningen vrids på borde det finnas en givare som säger att det är tryck i systemet, vart kan den vara isF?!

197 Inlägg
8 maj 2014
tänk på du har ett bränslepumpsrelä vid säkringarna bakom askkoppen som brukar strula på den bilen slår inte de till får du ingen soppa

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 maj 2014
FYL skrev:
Eftersom pumpen bara går en stund när tändningen vrids på borde det finnas en givare som säger att det är tryck i systemet, vart kan den vara isF?!

Nej det funkar inte så. Även om du inte har soppa i systemet så kommer pumpen bara gå en kort stund när du vrider på nyckeln. Har du inte fått igång bilen än?

65 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
aha ok, nee har inte orkar pilla.. den står på parkeringen en bit bort från där jag har mina verktyg.
Ska ta itu med det när jag fått lite motivation och listat ut vad nästa steg i felsökningen ska vara

6 424 Inlägg
8 maj 2014
Hej!
Kolla att pumpen går ... du har tydligen inte gjort det än! Pumpen ska gå hela tiden motorn går. Överskotts bränsle går tillbaka till tanken! -Ett enkelt system!
Men när du vrider om tändningsnyckeln och försöker starta motorn då går bara pumpen en kort stund, det är så det ska vara.
Frågan vi ställer oss (och även du hoppas jag) är: Går det att få pumpen att gå hela tiden ??? För att kolla det måste du lägga på 12V på pumpen! Kolla det med ett 12V batteri direktkopplat till pumpen!

Du måste också tanka fullt för om det är den bakre pumpen (i tanken ) som lagt av så kan inte soppa rinna fram till främre pumpen om tanken är mindre än halvfull.

Har du förresten kollat att bakre pumpen funkar?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 maj 2014
jaka54 skrev:
Hej!
Kolla att pumpen går ... du har tydligen inte gjort det än! Pumpen ska gå hela tiden motorn går. Överskotts bränsle går tillbaka till tanken! -Ett enkelt system!
Men när du vrider om tändningsnyckeln och försöker starta motorn då går bara pumpen en kort stund, det är så det ska vara.
Frågan vi ställer oss (och även du hoppas jag) är: Går det att få pumpen att gå hela tiden ??? För att kolla det måste du lägga på 12V på pumpen! Kolla det med ett 12V batteri direktkopplat till pumpen!

Du måste också tanka fullt för om det är den bakre pumpen (i tanken ) som lagt av så kan inte soppa rinna fram till främre pumpen om tanken är mindre än halvfull.

Har du förresten kollat att bakre pumpen funkar?

Vet att detta är en lång tråd. Men jag har påpekat typ 10 gånger att denna bil bara har pump i tanken.

6 739 Inlägg
8 maj 2014
en 91a förmodligen regina sprut då sitter det bara en i tanken tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

65 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
JO somsagt så vet jag det tongue
Får ta o testa med batteriet direkt på då

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 maj 2014
Henkix skrev:

Alla 740 91 har väl regina?

6 739 Inlägg
9 maj 2014
DiwraZ skrev:
Henkix skrev:

är olika på 91 då jag sett 91or med bosch också tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 maj 2014
Henkix skrev:
DiwraZ skrev:
Henkix skrev:

är olika på 91 då jag sett 91or med bosch också tongue

Man lär sig varje dag...

600 Inlägg
10 maj 2014
ni som har koll. Har en 740 16v vilket jag tror att tankpumpen är död på den surrar i vilket fall inget. Problemen är att när den har stått så får jag köra startmotorn några sekunder för att sedan bryta täddningen och starta om då hoppar det igång, när den går stannar det inte och den startar lätt. Kan vara minimalt ryckig så tror att det är med bränsletrycket vad kan det annars vara om inte pumpen i tanken? ska kolla armaturen imorrn men tänkte om jag ska kika på annat..

65 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Hur vet jag då om det är bosch eller regina?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 maj 2014
FYL skrev:
Hur vet jag då om det är bosch eller regina?

Är tändspolen som en toarulle eller en konstig fyrkantig pryl? Toarulle är bosch

65 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
Bilen är i gång nu big_smile
Senast redigerat av FYL (22 maj 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
22 maj 2014
FYL skrev:
Bilen är i gång nu big_smile

Då får du gärna berätta vad det va!!!

65 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
TÄnkte väl det wink

Som sagt bytte jag ju soppapumpen, visserligen till en begagnad och den gick ju ibland. Nu testade jag med el på pumpen från batteriet och inget hände. Drog upp pumpen igen och såg att lödningen lossnat. Lödde skiten och la i den, starta direkt big_smile
Senast redigerat av FYL (22 maj 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
22 maj 2014
FYL skrev:
TÄnkte väl det wink

Som sagt bytte jag ju soppapumpen, visserligen till en begagnad och den gick ju ibland. Nu testade jag med el på pumpen från batteriet och inget hände. Drog upp pumpen igen och såg att lödningen lossnat. Lödde skiten och la i den, starta direkt big_smile

Gött när det löser sig. Efter 5 månader hehe

65 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
FYL skrev:
TÄnkte väl det wink

Gött när det löser sig. Efter 5 månader hehe

Ja känns bra, tog ett tag att få ur tummen på riktigt tongue
Tack för hjälpen!

Sök