Montera yttetemp/ Oljetryck volvo 945t 1993

godizet
28 december 2013 · 103 Inlägg

Hej. Behöver lite hjälp. Har precis skaffat en yttertemp mätare med givare till min bil men jag vet inte var jag ska sätta den, eller vart de sitter original. Mätaren vet jag så klart. Vet ej om de är fördraget men om det inte skulle vara det finns det någon bra tråd för detta då att göra det själv?

Oljetryck!

märkte för någon vecka sedan att mitt oljetryck hade blivit lägre än det varit förut. Hade då monterat en extra tryck mätare men den visade i psi. Bytade till en med bar istället och nu landade det ca på 2.5 bar på 3000/v på varm motor och knappt 1bar på tomgång. Kall motor så är det på ca 4.5 bar på tomgång. Det är helt ny olja å nytt oljefilter då jag tänkte att det kanske hade blivit täppt eller så. Men vad ska man gå vägen med nu. Inga oljeläckage så de läcker inte ut någonstans iaf.

Tacksam för seriösa svar.
Mvh

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
elkenny
28 december 2013 · 70 Inlägg

Hej

Testa ; (kan vara så att du behöver bli medlem, mycket bra sida rörande 7/900.

http://forum.7900klubben.se/search.php? … t=S%C3%B6k

Riv ner instrument och se om du har fördraget  kablage



Enligt Volvo B230 FK/FTT
Lägsta godtagbara oljetryck anges, kollas vid varmkörd motor, ny olja och nytt oljefilter:
r/m_____________Bar
900_______________1,0
2000______________2,5
3000______________3,0

//Kenny

godizet
28 december 2013 · 103 Inlägg

Hejsan. Tack för svar. Ska kolla oljetrycket igen idag när den blivit varm å se hur det ser ut jämfört med sifforna jag fick av dig.

Ska in å glo på sidan du länkade till.

Men vad kan vara felet om de nu är för lågt?

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
simlar
28 december 2013 · 5 535 Inlägg

Är oljetrycket för lågt så är antingen oljan för tunn, oljepumpen sliten och/eller motorns lager slitna så att spelet mellan lagerna blivit för stort.

Men då är det om mätaren kanske visar lite fel, det är inte det lättaste att veta utan att montera en riktig industrimätare som är riktigt kalibrerad och där man monterar en oljetrycksledning direkt in i mätaren.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
godizet
28 december 2013 · 103 Inlägg

oki. köpte 5/50 olja till den. Om jag förstått det rätt så är den lite tunnar när den är kall å tjockare när den är varm?
Har en sådan mätare på jobb så kanske borde låna hem den å titta ordentligt.
Det konstiga va att det bara ändrades plötsligt.
Inte att det blivit sämre med tiden. De bara kom direkt.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang