Någon kunnig på SRS-system?

bengan87
28 december 2013 · 583 Inlägg

Har en Volvo S80 99 som SRS-systemet bråkar på.

har fått följande koder
Srs-00D0 bälteslås förare signal saknas
Srs-00D1 bälteskås passagerare signal saknas
SRS-00D4 SRS-lampan. Felaktig funktion. (Lampan lyser dock ej)
SRS-007C bakre mittplatsen-remspännaren. motståndet för högt
SRS-0015 förarairbag, etapp 1. motstånd för låg
efter radering kom även denna kod SRS-0064 vänster framstol-remspännaren motstånd för högt

kollade lite idag på sakerna som bälte bak i bilen och ser att någon har varit där tidigare då en av dom har text 21621 skrivet på sig som skroten brukar märka delarna. dock får jag ingen felkod på den. så börjar fundera om bilen kanske har varit med något som inte jag vet och har löst ut sig en gång i tiden.

såg även att alla delar har datum på sig vissa 98 och andra 99. kan dom bli dålig med åren?
drar jag i bältet snabbt så tar dom stopp som dom ska.

någon som är inne på med detta?
Volvo ville ha över 1500 för kolla koderna och brukar ofta byta styrboxen för ca 5500:- plus 1500:- för mjukvara sen om det är någon annat som är dåligt. 
detta tycker jag inte bilen är värd trots jag har kastat över snart 22.000:- på andra delar och problem sad

tacksam för svar.

mb_pucken
28 december 2013 · 5 087 Inlägg

Har ej hållt på med Volvo men har grejat mycket vag.

När det är så pass många olika felkoder i ett system så skulle jag börja med att kolla över kontakten vid styrdornet, det kan vara så att det är någon som vart där å pillat och på så vis skadat stift eller liknande eller gett den en dusch med elektronikspray vilket kan ge konstiga fenomen.
Kolla även så att styrdornet inte fått fukt runt kontakten.

Tänk på att aldrig pilla på kontakten med batteriet inkopplat, låt det vara frånkopplat i en timme innan. Sen koppla alltid ur kontakten innan du rör på styrdornet, vet en på en annan verkstad som gjorde misstaget att vända styrdornet upp och ner med kontakten i och det resulterade i fyrverkeri i bilen och som tur var bara en lomhörd mekaniker...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
bengan87
28 december 2013 · 583 Inlägg

mb_pucken skrev:
Har ej hållt på med Volvo men har grejat mycket vag.

När det är så pass många olika felkoder i ett system så skulle jag börja med att kolla över kontakten vid styrdornet, det kan vara så att det är någon som vart där å pillat och på så vis skadat stift eller liknande eller gett den en dusch med elektronikspray vilket kan ge konstiga fenomen.
Kolla även så att styrdornet inte fått fukt runt kontakten.

Tänk på att aldrig pilla på kontakten med batteriet inkopplat, låt det vara frånkopplat i en timme innan. Sen koppla alltid ur kontakten innan du rör på styrdornet, vet en på en annan verkstad som gjorde misstaget att vända styrdornet upp och ner med kontakten i och det resulterade i fyrverkeri i bilen och som tur var bara en lomhörd mekaniker...

Okej. får testa det för tror någon har varit där också som skruvar saknas dock inte på enheten utan runt om den.
Prata även med bilbolaget och dom sa att. om enheten i sig skulle vara dålig så brukar dom ge felkod på det. tycker det även va konstig att enheten gav mig en till kod efter radera första gången mad

men allt är värt och testa. big_smile

bengan87
28 december 2013 · 583 Inlägg

Finns det något kopplingsschema tro på SRS? tänkte om man kunde mäta från kontakten vid styrenheten och ut till varje enhet? typ som med ABS givare..

tänkte som denna snubbe gör men från kontakten som då får man ju även med om det är kabelbrott.
http://www.youtube.com/watch?v=uAklUlvAIrs

Senast redigerat av bengan87 (28 december 2013)

bengan87
5 januari 2014 · 583 Inlägg

testat med ett motstånd på bältet bak och läste sen koderna och den försvann men när jag testa och radera dom andra koderna så kom även SRS-007C tebaka? :S

xXSammy
5 januari 2014 · 6 570 Inlägg

Låter som styrenheten inte riktigt vet vad den håller på med.

Edit: Tänds SRS lampan överhuvudtaget?

Senast redigerat av Malheus (5 januari 2014)

De/Dem
bengan87
6 januari 2014 · 583 Inlägg

Malheus skrev:
Låter som styrenheten inte riktigt vet vad den håller på med.

Edit: Tänds SRS lampan överhuvudtaget?

SRS lampan är trasig och ska bytas..
den tar bort koden på airbagen med. men då flyttar den koden till förarstolen :S är minst fem felkoder mad

men fick ett tips från en som håller på med Volvo bilar dagligen att det ska finnas någon timer och sätta på SRS lampan roll kostar runt 300 kr.

xXSammy
6 januari 2014 · 6 570 Inlägg

Om du inte skiftat med en annan lampa är det stor risk för att kombiinstrumentet har pajat

Ingen ide att kosta på en timer då, även klockan och övriga lampor kommer fallera då.

De/Dem
bengan87
6 januari 2014 · 583 Inlägg

Malheus skrev:
Om du inte skiftat med en annan lampa är det stor risk för att kombiinstrumentet har pajat

Ingen ide att kosta på en timer då, även klockan och övriga lampor kommer fallera då.

instrumentpanelen har ingen gjort något med tidigare vad jag vet. det enda är att gubben på bilprovningen sa att jag åkte på en två för den inte fungera. kolla då koderna och dom hoppar runt runt.

i denna modell så är även lampan till SRS mm fastlödda sad så börjar små tröttna på och jävlas.
har testat med motstånd från 1,3 till 2,2 ohm och den säger fortfarande för hög motstånd.

testa även och flytta kontakten från mitten belätet till den högra då tog den bort koden men gav så klart på den högra som den va ur kopplat. tänkte om det skulle varit fel på kablar eller om enheten hade hängt sig. så det är ju själva remspännaren som är tydligen dålig. men fattar inte varför den inte tar på motstånden. hmm

bengan87
6 januari 2014 · 583 Inlägg

Srs-00D0 bälteslås förare signal saknas visst är det själva låset där man trycker fastbältet?
har tagit ur förarstolen och kolla kablar och kontakt ser OK ut. plus att när jag trycker ner bältet så stänger den ju av lampan för att man åker utan bälte. så fattar inte då varför den jävlas. som den känner av detta? :S

eller är jag ute helt fel?

xXSammy
6 januari 2014 · 6 570 Inlägg

bengan87 skrev:
Srs-00D0 bälteslås förare signal saknas visst är det själva låset där man trycker fastbältet?
har tagit ur förarstolen och kolla kablar och kontakt ser OK ut. plus att när jag trycker ner bältet så stänger den ju av lampan för att man åker utan bälte. så fattar inte då varför den jävlas. som den känner av detta? :S

eller är jag ute helt fel?

Bälteslåsen har en sprängladdning som drar åt bältet ytterligare vid kollision, vet inte hur Volvo bilarna har exakt på den bilen men Ford har en kontakt under stolen och en under golvmattan till bältessträckaren/låset

Koppla ur batteriet, kolla om du kan nypa ihop stiften försiktigt och spraya lite WD40/5-56

De/Dem
bengan87
6 januari 2014 · 583 Inlägg

okej. men den heter inte remspännaren tror du?. och sitter där bältet rullar in? eller heter den bälteslås ?roll

har två kablar under stolen en som går till Bälteslåset som tydligen känner av när bältet är ner tryck och låst.

sen en orange kabel som går rätt in i stolen. finns ingen stolvärmare i denna bil. så vet inte riktigt vart den är till. om det ska vara att den känner om någon sitter i stolen dock.

xXSammy
6 januari 2014 · 6 570 Inlägg

Sidoairbag smile Plocka bort panelen på B-stolpen om du är osäker ifall det är rullen eller sträckaren

Senast redigerat av Malheus (6 januari 2014)

De/Dem
bengan87
6 januari 2014 · 583 Inlägg

va ner och kolla och hitta ingen airbag i stolen. hmm

har även testat nu och löda fast en 2,2 Ohm 1/2 watt på kabeln till remspännaren bak. fick igen för högt motstånd.
montera då tebaka vanliga kontakten som ska sitta där.

som ser ut så här
https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78695/78695-dbe8f308b9baf224992836165fde40cf.jpg

men montera aldrig i den. och fick detta ingen SRS-007C
Men fick då på SRS-0064
https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78695/78695-ffd9d3ef5e3353d1920dff887d073d88.jpg

radera då koderna och fick tebaka den. men utan 64.an
https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78695/78695-a4e2c6b1b81d7ab821c8fd972347dab2.jpg

Styrenheten tro?
madmad

Senast redigerat av bengan87 (6 januari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang