3746
Sök

Saab 9-5 Aero SportCombi -02 Förstabilsprojekt!

Tjenare! Detta är min projekttråd på min Saab 9-5 aero. Kommer vara lite blandat mellan styling, ljud och uppfräschning, kanske slänger in lite trimning med ;) Är då 17 och har därmed en student budget, men kommer på lite... Visa mer

158 315 Visningar
Projektet avslutat 17 oktober 2022
128 Inlägg
30 december 2013
#21
Jag har använt nån sorts gummilist från en dörr på min Sid, har hållit i över ett år nu otroligt nog smile

336 Inlägg
30 december 2013
#22
isak033 skrev:
Haha, najs! big_smile
Själv sitter det nog i ryggmärgen, åkte hem från BB i en og900 s cool

Jo, det är så det ska vara. smile
Ja, vi hade Saab innan dess också, haft sedan 1997. Men det är klart, en 2.0i är inte riktigt lika övertygande. big_smile
Senast redigerat av Saabfan1 (30 december 2013)

Just turbo power, no real shit.

157 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#23
Andrew91 skrev:
Jag har använt nån sorts gummilist från en dörr på min Sid, har hållit i över ett år nu otroligt nog smile

Tänkte göra nått sånt till och börja med, men det skulle inte funkat på min tongue
Känner mig dum när alla andra kan fixa det jätte enkelt, medans jag inte ens är i närheten!


Saabfan1 skrev:
Jo, det är så det ska vara. smile
Ja, vi hade Saab innan dess också, haft sedan 1997. Men det är klart, en 2.0i är inte riktigt lika övertygande. big_smile

Är ju en saab iaf wink
Senast redigerat av isak033 (30 december 2013)


493 Inlägg
31 december 2013
#24
isak033 skrev:
Gött då! 
Man kan ju inte heller se under listen, så svets, lackering, underredsmassan osv behöver inte vara de vackraste skapelserna! wink

Nej lovar att det var inte det snyggaste men blev förbannat starkt hade lite tjockare plåt och så smile


157 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#25
Euroman skrev:
Nej lovar att det var inte det snyggaste men blev förbannat starkt hade lite tjockare plåt och så smile

Kan tänka mig det smile


Här kommer en väldigt snabbt uppdatering!

Har inte hänt så mkt tack vare att bilen står tajt till inomhus.
Men har bland annat försökt fixa små stenskott och liknande som finns på bilen!


Sedan har det också kommit ett trevligt paket... big_smile

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-42f2975a74c95885e4cf9301a438910c.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-ac813cce2c4ac661f8e8f56159bd82bd.jpg

Har också tagit bort 9-5 och 2.0 emblemen på bakluckan, så den är helt rensad där bak nu smile

Mer kommer när plats, inspiration, pengar osv är fixat wink


124 Inlägg
1 januari 2014
#26
Trevligt projekt! Prem lagd smile

157 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#27
Turbo_holm skrev:
Trevligt projekt! Prem lagd smile

Trevligt trevligt! smile


157 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#28
Hej!

Har fått tummen ur nu och gjort lite mer arbete! smile

Bland annat så har jag satt på de nya saab märkena, både fram och bak.
Sedan har jag också med hjälp av farsan satt på vingen  från den gamla bakluckan, sitter som en smäck! smile
Vi har också försökt förbättra inpassningen utav bakluckan, men den går inte att få längre ner.
Någon som har tips? hmm

Har inte försökt titta under listerna i rädslan att dra av bultarna! Har ändå inte utrustningen för att fixa det så får lämna in den, så är det deras problem. wink

Här är i alla fall lite bilder på hur den är nu! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-0ff5afcfd8288d8e624a0805b9698b86.jpg
(Avgassystemet måste ju bytas ut, ser mesigt ut....wink)

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-eaeeaf2a7a8de9a8240c7102bbc63728.jpg

Ja, jag vet. Ska tona bakrutan, men väntar på bättre väder! smile


63 Inlägg
3 januari 2014
#29
Såg att du planerade att plastidippa instrumentpanelen, det avråder jag dig ifrån. Plasti dipade,min instrumentpanel på förra bilen, snyggt blev det men känns så gummiaktigt, sen då den blev varm i solen så blev det kladdigt sad därför lackerar jag nu allt jag vill byta färg på istället smile

Fungerar det inte med våld, så tar du i för lite

157 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#30
Pageup skrev:
Såg att du planerade att plastidippa instrumentpanelen, det avråder jag dig ifrån. Plasti dipade,min instrumentpanel på förra bilen, snyggt blev det men känns så gummiaktigt, sen då den blev varm i solen så blev det kladdigt sad därför lackerar jag nu allt jag vill byta färg på istället smile

Tack så jätte mycket för tipset! smile
Tänkte bara att det var snabbt och enkelt att göra.
Då tar jag väl bara och slipar ner och slänger på nån lack från biltema eller något. smile


63 Inlägg
3 januari 2014
#31
isak033 skrev:
Pageup skrev:
Såg att du planerade att plastidippa instrumentpanelen, det avråder jag dig ifrån. Plasti dipade,min instrumentpanel på förra bilen, snyggt blev det men känns så gummiaktigt, sen då den blev varm i solen så blev det kladdigt sad därför lackerar jag nu allt jag vill byta färg på istället smile

Tack så jätte mycket för tipset! smile
Tänkte bara att det var snabbt och enkelt att göra.
Då tar jag väl bara och slipar ner och slänger på nån lack från biltema eller något. smile

det var så lite, har lackat ett x antal delar i nuvarande bilen som jag ska lägga upp bilder på. Mycket mer nöjd med resultatet men det tog ju lite tid att lacka allt smile

Fungerar det inte med våld, så tar du i för lite

157 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
#32
Har nu fått tillbaks Sid:en och nu är den helt felfri! smile

Före (innan jag ryckt bort kabeln):
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-28ddb03a7767887737cd5d7dcc8a6ef9.jpg


Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-f69dc5bd037f70b5f7a40a36d5726544.jpg

big_smile

Men som ni kan se så har några lampor slocknat, så har beställt en massa gröna neo wedge leds från ebay och ska smäcka in dem när de kommer smile
Jag byter samtidigt färgen på både acc displayen och Sid:en så hela panelen blir grön och skön wink
Har också beställt en obd 2 bluetooth connector så man kan läsa felkoder, se massa motorparametrar med mera! big_smile

Ska också byta ut reg-belysningen, parkeringsljusen, backljusen och porrbelysningen inne i bilen (allt detta till led, såklart), men måste först få reda vilka storlekar alla lampor har.
Har haft ett helvete att få reda på all porrbelysnings (innerbelysning) storlekar och socklar, någon som bytt som har någon mer info om det? Skulle uppskattas mkt!

Just nu så händer inga större grejer med bilen, men många bäckar små smile


152 Inlägg
11 januari 2014
#33
Saab är en bra första bil räknat sett till krocksäkerhet och oftast bra driftsäkert ! smile Att effekten är riklig är ju aldrig fel wink

Ett 2,5" twinpipe är verkligen upplyftande på dessa smile . Så det rekommenderar jag iallfall starkt. Effektmässigt så märkte jag att man kunde göra flera accelerationer i täta följder utan att känna en avmattning effektmässigt.

Samt att ljudet blev lite mer "morrigt" men absolut inte störande inne i kupén vid långfärder.  (Kan vara av värde att veta om man är tveksam på 2,5 vs 3" wink


Kul projekt tråd, Bra med fakta och bilder framförallt lättläsligt ! smile

X40 Nordic Forum

493 Inlägg
11 januari 2014
#34
Driven08 skrev:
Saab är en bra första bil räknat sett till krocksäkerhet och oftast bra driftsäkert ! smile Att effekten är riklig är ju aldrig fel wink

Ett 2,5" twinpipe är verkligen upplyftande på dessa smile . Så det rekommenderar jag iallfall starkt. Effektmässigt så märkte jag att man kunde göra flera accelerationer i täta följder utan att känna en avmattning effektmässigt.

Samt att ljudet blev lite mer "morrigt" men absolut inte störande inne i kupén vid långfärder.  (Kan vara av värde att veta om man är tveksam på 2,5 vs 3" wink


Kul projekt tråd, Bra med fakta och bilder framförallt lättläsligt ! smile

Har kört 9-5 med både 3" och 2,5" catback smile 2,5" lät knappt utanför och innuti var den typ som orginal, 3" lät ganska högt utanför men väldigt liten förändring inuti smile

Båda systemen hade 2 dämpare smile ena var jt andra simons


152 Inlägg
11 januari 2014
#35
Euroman skrev:
Har kört 9-5 med både 3" och 2,5" catback smile 2,5" lät knappt utanför och innuti var den typ som orginal, 3" lät ganska högt utanför men väldigt liten förändring inuti smile

Båda systemen hade 2 dämpare smile ena var jt andra simons

Saab tycker jag har en behaglig ljudnivå i kupén vid långkörning smile Hehe sen är det ju en smaksak med ljudet. Jag anser att det är "skönare" med lite lägre Decibel med dovare toner än dovare toner och högt tongue

X40 Nordic Forum

4 442 Inlägg
11 januari 2014
#36
isak033 skrev:
Har nu fått tillbaks Sid:en och nu är den helt felfri! smile

Före (innan jag ryckt bort kabeln):
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-28ddb03a7767887737cd5d7dcc8a6ef9.jpg


Efter:
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-f69dc5bd037f70b5f7a40a36d5726544.jpg

big_smile

Men som ni kan se så har några lampor slocknat, så har beställt en massa gröna neo wedge leds från ebay och ska smäcka in dem när de kommer smile
Jag byter samtidigt färgen på både acc displayen och Sid:en så hela panelen blir grön och skön wink
Har också beställt en obd 2 bluetooth connector så man kan läsa felkoder, se massa motorparametrar med mera! big_smile

Ska också byta ut reg-belysningen, parkeringsljusen, backljusen och porrbelysningen inne i bilen (allt detta till led, såklart), men måste först få reda vilka storlekar alla lampor har.
Har haft ett helvete att få reda på all porrbelysnings (innerbelysning) storlekar och socklar, någon som bytt som har någon mer info om det? Skulle uppskattas mkt!

Just nu så händer inga större grejer med bilen, men många bäckar små smile

I inredningen är dom flesta lamporna av typen spollampa 39mm, är lite osäker på längden kan vara +- 1mm typ.


493 Inlägg
11 januari 2014
#37
Driven08 skrev:
Euroman skrev:
Har kört 9-5 med både 3" och 2,5" catback smile 2,5" lät knappt utanför och innuti var den typ som orginal, 3" lät ganska högt utanför men väldigt liten förändring inuti smile

Båda systemen hade 2 dämpare smile ena var jt andra simons

Saab tycker jag har en behaglig ljudnivå i kupén vid långkörning smile Hehe sen är det ju en smaksak med ljudet. Jag anser att det är "skönare" med lite lägre Decibel med dovare toner än dovare toner och högt tongue

Jo helt klart, Dock tycker jag inte något utav systemena låter nämnvärt högt innutibilen om man kör catback och 2 dämpare, kör man däremot hela vägen med 1 dämpare spelar det inte roll vilket rör man har för det låter förjävligt tongue


157 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#38
Driven08 skrev:
Saab är en bra första bil räknat sett till krocksäkerhet och oftast bra driftsäkert ! smile Att effekten är riklig är ju aldrig fel wink

Ett 2,5" twinpipe är verkligen upplyftande på dessa smile . Så det rekommenderar jag iallfall starkt. Effektmässigt så märkte jag att man kunde göra flera accelerationer i täta följder utan att känna en avmattning effektmässigt.

Samt att ljudet blev lite mer "morrigt" men absolut inte störande inne i kupén vid långfärder.  (Kan vara av värde att veta om man är tveksam på 2,5 vs 3" wink

Kul projekt tråd, Bra med fakta och bilder framförallt lättläsligt ! smile

Twinpipe skulle väl vart trevligt smile, men skulle nog helst inte vilja lägga halva bilens värde på ett avgassystem wink


Tack för den trevliga responsen, alltid lika trevligt! big_smile

Euroman skrev:
Har kört 9-5 med både 3" och 2,5" catback smile 2,5" lät knappt utanför och innuti var den typ som orginal, 3" lät ganska högt utanför men väldigt liten förändring inuti smile

Båda systemen hade 2 dämpare smile ena var jt andra simons

Är det inte 2,5" original till och med?
"Problemet" nu är att man knappt hör motorn inifrån, så man vet inte riktigt vilken växel som ska och är i! tongue

Men låter det verkligen förjävligt om man tar bort mittendämparen? Vill såklart inte att det ska låta som en volvoraggare med raka rör, men är det så farligt?!
Då får jag kanske köra på 3 tum med två st dämpare smile


JKDesign skrev:
I inredningen är dom flesta lamporna av typen spollampa 39mm, är lite osäker på längden kan vara +- 1mm typ.

Konstigt, för när jag mätte en lampa från bakdörren och taket så var de 42mm!
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-edabd4f88be0a1a91ec9509af9b11e20.jpg
(Den ligger vid 0, bara en konstig vinkel)


493 Inlägg
11 januari 2014
#39
isak033 skrev:
Driven08 skrev:
Saab är en bra första bil räknat sett till krocksäkerhet och oftast bra driftsäkert ! smile Att effekten är riklig är ju aldrig fel wink

Ett 2,5" twinpipe är verkligen upplyftande på dessa smile . Så det rekommenderar jag iallfall starkt. Effektmässigt så märkte jag att man kunde göra flera accelerationer i täta följder utan att känna en avmattning effektmässigt.

Samt att ljudet blev lite mer "morrigt" men absolut inte störande inne i kupén vid långfärder.  (Kan vara av värde att veta om man är tveksam på 2,5 vs 3" wink

Kul projekt tråd, Bra med fakta och bilder framförallt lättläsligt ! smile

Twinpipe skulle väl vart trevligt smile, men skulle nog helst inte vilja lägga halva bilens värde på ett avgassystem wink


Tack för den trevliga responsen, alltid lika trevligt! big_smile

Euroman skrev:
Har kört 9-5 med både 3" och 2,5" catback smile 2,5" lät knappt utanför och innuti var den typ som orginal, 3" lät ganska högt utanför men väldigt liten förändring inuti smile

Båda systemen hade 2 dämpare smile ena var jt andra simons

Är det inte 2,5" original till och med?
"Problemet" nu är att man knappt hör motorn inifrån, så man vet inte riktigt vilken växel som ska och är i! tongue

Men låter det verkligen förjävligt om man tar bort mittendämparen? Vill såklart inte att det ska låta som en volvoraggare med raka rör, men är det så farligt?!
Då får jag kanske köra på 3 tum med två st dämpare smile


JKDesign skrev:
I inredningen är dom flesta lamporna av typen spollampa 39mm, är lite osäker på längden kan vara +- 1mm typ.

Konstigt, för när jag mätte en lampa från bakdörren och taket så var de 42mm!
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-edabd4f88be0a1a91ec9509af9b11e20.jpg
(Den ligger vid 0, bara en konstig vinkel)

Nepp 2,25 orginal på saab smile 2,5 ärlite grövre men samtidigt högflödes dämpare så dom låter lite dovare än orginal men vid gaspådrag hörs det betydlig skillnad emot orginal fast inte innuti smile vill man ha lite diskret tar man 2,5" annars 3" om det skall låta lite mer smile Bästa är igentligen att höra med någon på garaget som bor nära dig om du får lyssna på den bilen i verkligheten smile


157 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#40
Euroman skrev:
Nepp 2,25 orginal på saab smile 2,5 ärlite grövre men samtidigt högflödes dämpare så dom låter lite dovare än orginal men vid gaspådrag hörs det betydlig skillnad emot orginal fast inte innuti smile vill man ha lite diskret tar man 2,5" annars 3" om det skall låta lite mer smile Bästa är igentligen att höra med någon på garaget som bor nära dig om du får lyssna på den bilen i verkligheten smile

Ska försöka göra det. Men ifall det skiter sig så blir det tre tums smile
Vänjer mig hellre vid högre ljud än att bli besviken över den lilla skillnaden!
Lite ljud kan jag nog tåla, annars så blir det lite mer isolering bak! big_smile

Det ända negativa kan vara att jag skrämmer upp hästarna när jag kör hem på små tajta skogsvägar, vill inte få en inslagen ruta! hmm



Sök