2846
Sök

Volvo 740 Väghållning!

109 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#1
Tjenare. Har en volvo 740 -88b som ska bli så maxad som möjligt men besiktad.. Dålig kombo, ja vet ^^ men skulle vilja ha en riktitgt bra väghållning i den så man kan börja köra från Bmw å sånt också på vägar som svänger big_smile Har en bra värkstad och möjligheter till bla. Mig, Tig, Gas, Elektrod svetsar, svarv, fräs, bläster mm mm. ;D så nu skulle ja vilja få hjälp med "Race" väghållning smile Skall endast köras på asfalt smile Tackar för svar smile Mvh. Jocke


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2013
#2
Skall du "köra ifrån BMW" behöver du nog göra mer än bara bättra på väghållningen, ja om du nu inte nöjer dig med att köra ifrån en 316i, för då räcker det nog med en rimlig väghållningsats samt en rimlig sänkning, plus BRA däck.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 658 Inlägg
30 december 2013
#3
Finns en uppsjö med väghållningsprylar att köpa, bara lätta på lädret tongue


1 948 Inlägg
31 december 2013
#4
Det viktigaste och jobbigatse du behöver göra är att bygga om till delad axel... sen är de det gamla vanliga, hårda bussningar, väl avvägda dämpare/fjädrar, krängningshämmare, lätta samt kanske även ordna till viktfördelningen (dom e väl ganska lätta på arslet volvos?)
DVS bygga en ny bil smile

1 658 Inlägg
31 december 2013
#5
baltis skrev:
Det viktigaste och jobbigatse du behöver göra är att bygga om till delad axel... sen är de det gamla vanliga, hårda bussningar, väl avvägda dämpare/fjädrar, krängningshämmare, lätta samt kanske även ordna till viktfördelningen (dom e väl ganska lätta på arslet volvos?)
DVS bygga en ny bil smile

Delad bakaxel är absolut inget måste. Gick ju bra förr och även nu på räserbanorna med stel. Skulle man däremot vilja ha delad bakaxel så fanns det ju på 760 med samma kaross. Angående viktfördelningen så är den inte så dum som ryktet vill påstå smile


Försöker iaf
1 998 Inlägg
31 december 2013
#6
Ja runt 85-86 körde ju Volvo 242 ifrån m3orna i grupp-a så nog kan en Volvo köras fort fast det svänger wink

Kolla j-spec. De har ett fint coiloverkit till 740/940. Har själv köpt ett kit och det verkar vara bra grejer. Har inte provat än dock tongue
Ska du köra lågt så glöm inte att fixa länkarmsdistanser och till styrstagena så att vinklarna inte ändras och att du slipper bumpsteer.
Bak så gör det mycket med justerbara momentstag. En bra pinjongvinkel ger bättre fäste T.ex.

Krängare finns på ipdusa.com Landar på en femhundring billigare än i Sverige på ett ungefär. Då med moms och tull inräknat.

Motorn lär få turbo eller bytas om de ska hänga på en m20b25 i en e30 (170hk) Drar en gl och glt 16v utan några större problem... Kommer de nyare e36 och även den tunga e34 med m50b25 så drar dessa också en std sugvolvo...

Finns ju hur mycket som helst i väghållning till bmw på ebay och de flesta bmws som körs av yngre brukar ha väghållningskit. Inkl min. Inte det minsta båtkänsla som Volvon har trots en sänkningssats. Mer gocart än båt iaf tongue

Ang viktfördelningen så har ju de flesta bmw med sexor 60/40 och Volvon är inte allt för långt ifrån 50/50 som man kan tro

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Perfektionist!
147 Inlägg
31 december 2013
#7
http://www.scstyling.com/vaghallningski … -1469.aspx

Jag har denna sats på min 240 och den ligger riktigt bra efter vägen.
Jag har även dessa fjädrar på en 740 jag har och då man lekte med den så krängde det inget alls.

Jag rekomenderar iaf detta kit!

Ha vett, åk brett!

109 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#8
Tusen tack för svaren smile Ang. motorn så blir det en b5234t + bmw zf/getrag och MS eller Vems. smile målet är ca 5-600hk smile Tack igen wink


huh?
10 427 Inlägg
31 december 2013
#10
baltis skrev:
Det viktigaste och jobbigatse du behöver göra är att bygga om till delad axel... sen är de det gamla vanliga, hårda bussningar, väl avvägda dämpare/fjädrar, krängningshämmare, lätta samt kanske även ordna till viktfördelningen (dom e väl ganska lätta på arslet volvos?)
DVS bygga en ny bil smile

Ungefär som BMWs wink Flyttar man batteriet så är det typ 50/50 annars oftast 55/45 för Volvo 700/900 tongue


huh?
10 427 Inlägg
31 december 2013
#11
Johan240 skrev:
http://www.scstyling.com/vaghallningskit-volvo-740940-p-6810-c-1469.aspx

Jag har denna sats på min 240 och den ligger riktigt bra efter vägen.
Jag har även dessa fjädrar på en 740 jag har och då man lekte med den så krängde det inget alls.

Jag rekomenderar iaf detta kit!

Finns ju riktigt hårda framfjädrar i form av rallyfjädrar som man kan köpa från: http://www.rallyboutique.com/

Inga sportfjäder-mjukisar där inte wink


huh?
10 427 Inlägg
31 december 2013
#12
Kan rekommendera 25mm krängningshämmare från IPD när man fått på lite vettiga fjädrar och stötdämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-728c6928d9bad13cc5c8dd824dd71fe8_large.jpg


Försöker iaf
1 998 Inlägg
31 december 2013
#13
steifan skrev:
Kan rekommendera 25mm krängningshämmare från IPD när man fått på lite vettiga fjädrar och stötdämpare.

Mailade dem och frågade hur mycket frakten skulle gå på för detta men de hann inte svara idag så frågar dig då steifan tongue
Vad blev slutkostnanden inkl frakt, tull och moms?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 december 2013
#14
Finns ju lite original delar till väghållningsuppgradering.

"abulansstag"

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-a034c566522bd84adf0b8211601e4fba.jpg

"960 stag"

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-ccf72ca7cb2866557f3cacde5c7929b9.jpg

Jonas

138 Inlägg
31 december 2013
#15
Mycket intressant läsning, kanske blir aktuellt längre fram!


huh?
10 427 Inlägg
1 januari 2014
#16
Boostrider skrev:
steifan skrev:
Kan rekommendera 25mm krängningshämmare från IPD när man fått på lite vettiga fjädrar och stötdämpare.

Mailade dem och frågade hur mycket frakten skulle gå på för detta men de hann inte svara idag så frågar dig då steifan tongue
Vad blev slutkostnanden inkl frakt, tull och moms?

Jag tror jag betalade 372,99€ (tror det var ca 3400kr vid köptillfället för två år sen) med frakt från Nederländerna. Köpte via EuropeanTuning som är återförsäljare åt IPD i Europa http://www.europeantuning.nl/, men det finns även andra som säljer "over here".

KG Trimning säljer för 4100kr tex http://www.kgtrimning.com/


109 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#17
Tackar big_smile Ang. abulansstagen, är det de som ska monteras fram vi dämpartornen och till torpedväggen? vart ska 960 stagen då? big_smile Jepp väldigt intressant wink


huh?
10 427 Inlägg
2 januari 2014
#18
pur3kill55 skrev:
Tackar big_smile Ang. abulansstagen, är det de som ska monteras fram vi dämpartornen och till torpedväggen? vart ska 960 stagen då? big_smile Jepp väldigt intressant wink

Har alla tre på denna bilden, syns var de sitter:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/962566_6n3gqr.jpg

960-stagen glider in under lyftplattan framför oljepluggen i tråget. Och stora staget syns var de sitter.

Båda är såna grejer som märks ganska omgående efter montering smile Har även tillverkats eftermarknadsgrejer
som kombinerar båda två, dvs att "ambulansstaget" även är monterat under lyftplattan osv (CherryTurbo's, såldes av IPD men finns ej längre) osv. IPD har ev fortfarande ett "ambulansstag" av eget fabrikat.

960-stagen gick på 300kr, kan ju kika om de finns kvar hos Volvo.


109 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#19
steifan skrev:
pur3kill55 skrev:
Tackar big_smile Ang. abulansstagen, är det de som ska monteras fram vi dämpartornen och till torpedväggen? vart ska 960 stagen då? big_smile Jepp väldigt intressant wink

Har alla tre på denna bilden, syns var de sitter:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 6n3gqr.jpg

960-stagen glider in under lyftplattan framför oljepluggen i tråget. Och stora staget syns var de sitter.

Båda är såna grejer som märks ganska omgående efter montering smile Har även tillverkats eftermarknadsgrejer
som kombinerar båda två, dvs att "ambulansstaget" även är monterat under lyftplattan osv (CherryTurbo's, såldes av IPD men finns ej längre) osv. IPD har ev fortfarande ett "ambulansstag" av eget fabrikat.

960-stagen gick på 300kr, kan ju kika om de finns kvar hos Volvo.

Tack! smile



Sök