Problem med DSG låda? Golf -08

Putteliten
2 januari 2014 · 9 075 Inlägg

Har märkt när jag varit ute och åkt med Golfen att saktar man ner till 60 och sen gasar på lite lätt upp mot 80 så rycker det till en gång när den växlar ner. Likadant är det när man gasar på lite hårdare upp mot 90-100 så rycker det  2 gånger. Någon som varit med om liknande? Vad kan va fel?
Bilen är en Golf GT 140hk TSI 2008 som gått ca 11500mil.

Senast redigerat av Putteliten (2 januari 2014)

eL0F
2 januari 2014 · 1 090 Inlägg

tändstiften? smile ..

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
TurbOla Reservdansk
2 januari 2014 · 6 271 Inlägg
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Putteliten
2 januari 2014 · 9 075 Inlägg

orkavaradu skrev:
tändstiften? smile ..

Haha! tongue Om det är tändstiften så brukar det komma och gå hur som helst?

TurbOla skrev:
http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

Inget sånt problem kanske?

Är det samma problem med DSG 6 som jag har då? För artikeln handlade om DSG 7.
Större delen av min körning med bilen är också i stadstrafik.
Har ju läst överallt om att det bara är problem med DSG lådorna, men jag vet ju inte hur dom bilarna beter sig när det pajar.

TurbOla Reservdansk
2 januari 2014 · 6 271 Inlägg

Det verkar som om VW inte har fått rätt på någon version av sina DSG-lådor, men hur felen beter sig vet jag inte.
Men det verkar som de ogillar stadstrafik.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
eL0F
2 januari 2014 · 1 090 Inlägg

hörde att det kostade 9tusen att byta olja i första dsg-lådorna?? Stämmer det? yikes

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Zenzizko
2 januari 2014 · 32 Inlägg

Lyssna på lådan när den växlar så den inte skrapar när växlarna går i. Våran C4 gjorde ju likadant innan lådan rasade på den. Och detta innan 1000mil passerats.

BMW 1802 (1975)
mb_pucken
2 januari 2014 · 5 087 Inlägg

Är väl nästan bara 2(3) saker som brukar krångla på dsg lådan. Kopplingarna som blir slitna eller mekatroniken. När mekatroniken krånglar brukar lådan kunna rycka och bete sig konstigt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Putteliten
2 januari 2014 · 9 075 Inlägg

Får bli ett samtal till Engströms imorrn, å se vad dom har att säga. Tyvärr så finns det ingen garanti då, men det går väl på maskinförsäkring va?

Haha Johan, de e ingen gammaö Cittra ja har!tongue

Zenzizko
2 januari 2014 · 32 Inlägg

Gammal Cittra var det ja. Den är nyare än din golf wink och nästan samma princip på växellåda. Automatiserad manuell.

BMW 1802 (1975)
mb_pucken
2 januari 2014 · 5 087 Inlägg

Zenzizko skrev:
Gammal Cittra var det ja. Den är nyare än din golf wink och nästan samma princip på växellåda. Automatiserad manuell.

Fast tekniken är ju gammal, blandannat vag använde den tekniken på lupon..
Dsg lådan är en helt annan konstruktion med 2 kopplingar och växellådor i ett hus wink så när en dsg låda växlar så byter den ej växel utan byter bara vilken koppling som ligger åt och sen hoppar den mellan kopplingar beroende på vilken växel som ligger i smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
2 januari 2014 · 5 087 Inlägg

http://m.youtube.com/watch?v=kyU3g-9Yy70
Förklarar lite smile konstigt språk dock smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Zenzizko
2 januari 2014 · 32 Inlägg

Tack smile Jag vet om hur lådorna fungerar och att den i Cittran inte är likadan, därför skrev jag nästan samma. Är ju automatiserad manuell låda. bara att dsg är 2st wink Verkar som att både dsg och den lådan i fransoserna lider av bekymmer. Kan det vara programeringen av lådorna som gör det eller konstruktionen i sig?

BMW 1802 (1975)
ahi
2 januari 2014 · 90 Inlägg

Zenzizko skrev:
Tack smile Jag vet om hur lådorna fungerar och att den i Cittran inte är likadan, därför skrev jag nästan samma. Är ju automatiserad manuell låda. bara att dsg är 2st wink Verkar som att både dsg och den lådan i fransoserna lider av bekymmer. Kan det vara programeringen av lådorna som gör det eller konstruktionen i sig?

sj har jag en citroen GP 10a med EGS lådan.. som är manuell fast en robot håller koll på kopplingen wink
skön att köra som familjebil.. annars ej..
ska dra mindre en vanlig manuell samt auto..
min går på lugn landskörning på 0,45 (diesel)

EGS lådan är inte samma som DSG.. den har 1 koppling för 1,3,5 växlar och andra kopplingen för 2,4,6
men egs lådan behöver sin uppdatering av roboten lite då o då för att den ska växla som den ska..

sen måste du alltid ha foten på bromsen i ner/uppförsbacke annars rullar du iväg smile
lite drygt att fickparkera i backe tongue
men skön att köra e den (tycker jag iaf)
inga snabba växlingar där inte.. är exakt samma sak som om man växla själv.. (nigning)
men dsg är blixtsnabb att växla..
men den brukar oxå krångla..

om de e som på cittran så kan VAG läsa av växellådan och ev få felkoder..
hoppas de är bara en enkel programmering  så att de löser sig smile

Putteliten
3 januari 2014 · 9 075 Inlägg

Har pratat med dom på V.A.G nu, 23 januari blir det framvagnsinställning, 12 000 milaservice, felkodsavläsning och test av bilen mm. Får vi se vad som sägs efter det.....

Evildan
3 januari 2014 ·

Svänghjulet brukar inte heller sällan gå sönder, då betedde sig en Touran 2.0tdi med DSG6 på det viset.

VW verkstaden hade stora bekymmer att hitta felet då bilen var knappt 6månader gammal och en av de första som den verkstaden fick in med strulande DSG, nu däremot kan dom nog felsöka/byta sådana i sömnen.
Det stod inte som något felkodsmeddelande utan krävde en traditionell felsökning/provkörning utav en mekaniker och inte en bitbytare.

Lycka till.

Putteliten
3 januari 2014 · 9 075 Inlägg

Evildan skrev:
Svänghjulet brukar inte heller sällan gå sönder, då betedde sig en Touran 2.0tdi med DSG6 på det viset.

VW verkstaden hade stora bekymmer att hitta felet då bilen var knappt 6månader gammal och en av de första som den verkstaden fick in med strulande DSG, nu däremot kan dom nog felsöka/byta sådana i sömnen.
Det stod inte som något felkodsmeddelande utan krävde en traditionell felsökning/provkörning utav en mekaniker och inte en bitbytare.

Lycka till.

Å fasen, kanske får ta med mig någon av dom ut å bjuda på en åktur då! tongue
När jag pratade med dom så pratade dom om tändspole.
Men men, vi får se vad som sägs. Återkommer med resultat.....

Evildan
3 januari 2014 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:
Svänghjulet brukar inte heller sällan gå sönder, då betedde sig en Touran 2.0tdi med DSG6 på det viset.

VW verkstaden hade stora bekymmer att hitta felet då bilen var knappt 6månader gammal och en av de första som den verkstaden fick in med strulande DSG, nu däremot kan dom nog felsöka/byta sådana i sömnen.
Det stod inte som något felkodsmeddelande utan krävde en traditionell felsökning/provkörning utav en mekaniker och inte en bitbytare.

Lycka till.

Å fasen, kanske får ta med mig någon av dom ut å bjuda på en åktur då! tongue
När jag pratade med dom så pratade dom om tändspole.
Men men, vi får se vad som sägs. Återkommer med resultat.....

Har du tur så kanske det kan vara en spole, hoppas, det är inte dödligt dyrt.

På en auktoriserad VW verkstad ville mekanikern byta glödstiften på en kollegas Touran 2.0tdi för den ryckte vid gaspådrag, när glödstiften är dåliga kan tydligen en varmkörd VW diesel gå illa.
Han hade blivit påbackad av en lastbil som tröck bilen baklänges så illa att växeln hoppade ur och bilen gick ryckigt efter det.
Verkstaden bytte, svänghjul, hela växellådan, drivaxlar och glödstift big_smile och annat, den totala summan hamnade på 120000kr som lastbilsåkeriets försäkringsbolag fick betala, kollegan hade redan sagt att dom gärna fick lösa in 44000milars Touranen för 40k, men neeeej, det skall lagas sa försäkringsbolaget roll
Bilen gick som en påse nötter ändå, kollegan ledsnade och körde bilen till sin verkstadsägande kamrat som bytte ett motorfäste till en kostnad av 1700ca vill jag minnas, och sen slutade bilen rycka.

TomBjorklund VAGIS Car Club
26 februari 2014 · 1 093 Inlägg

återcirkulerande ventil?
Alltså dumpen big_smile Återcirkulerande dumpventil

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang