Så nu har jag fått bilen från meken, drog ut på tiden pga att krängningshämmaren inte kom i tid. Har varit ut och pressat henne lite och det känns bättre. Men dämparna är nog helt slut så det är närmast att bytas ut nu, komplett sats från Bilstein, med antingen 40mm eller 35mm sänkning runt om. Byter även fjädersäten, fjäderlagring, dammsats och bultar/skruv.
Men det kostar ju en del så detta kommer nog bli om en månad eller två...får putsa så länge
Började gnugga på smutsen som satt på insidan av huven idag...men fan vad det sitter alltså. Tog bort isoleringen så den ska jag också försöka göra ren, utan att förstöra den
Huvlåset är bortplockat och ska läggas i avfettning under natten. Ska även försöka plocka bort gummilisten som sitter på undersidan av huven, samt grillen för att komma åt på alla ställen. Har man väl börjat är det väl lika bra att göra det riktigt
Som det såg ut innan jag började göra rent:
Här är jag nu, det är kvar att göra och det är inte kul, men vet att det är gött när det är klart sen
Sen en vanlig kökssvamp, men man får vara försiktig när man gnuggar, annars repar man eller tar bort lacken. Kommer få bättra lacken på ett par ställen, men inget allvarligt.
Var till Volvo idag och hämtade mitt fjäderbens-stöd/stag, hade lite tur för enligt säljaren var det de sista exemplaret Volvo hade på lager
Men detta kommer inte åka på nu, blir först när jag har köpt de nya stötdämparna.
När jag var där kollade jag även vad clipsen skulle kosta till gummilisten under huven, totalt 400kr för 15st...jag gör ett försök att rädda dem gamla först
Det var tänkt att jag skulle besikta henne ihelgen, så jag har sett över blinkers, positionsljus och skulle bara spänna handbromsen så dem tog lika på båda sidor...det gick ju bra, men efter en provtur så skulle jag bara köra in henne i garaget och då tänds ABS- o Tracs-lampan.
Fick åka och få koder utlästa och efter felsökning visade det sig att det var styrboxen till ABS:en som strular, antagligen det vanliga felet att lödningarna släppt. Så har monterat bort den idag och ska öppna och löda om, vilket flyt sådär två dagar innan besiktning...
Så nu har jag fått ordning på styrboxen till ABS:en, så här gick det till...
Öppnade boxen, det låg ett silikonlager över hela kretskortet
Skrapade bort silikonet för lödningarna på högra sidan (bilden ovan sett), kontakterna sitter på undersidan. Det är tydligen dessa som brukar ge upp. För min del var det dessa två nere till vänster som spruckit i lödningarna, man kan se det på bilden nedan
Här har jag värmt på med lödkolv och lagt i nytt tenn
För att sätta ihop det igen så använde jag mig av högtemperaturs-silikon
Slutligen drog jag ett par varv eltejp runt boxen och återanvände låsclipsen vid fästhålen
Gick ut och monterade sedan får man köra en sväng med bilen, tror man ska upp över 40km för att den ska göra nån typ av självtest o sedan om allt är ok släcka ABS- och Tracs-lampan (provmonterade boxen innan jag satte ihop den med silikonet för att säkerställa att den fungerade)...det känns jävligt bra att det gick ganska smidigt att lösa detta