Köpråd vill ha en "sportbil" men vad?

hangman
4 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Tjena!

Jag har fått funderingar på sportbil nu när jag fått fast jobb, kan lägga undan mycket pengar i månaden och jag har allt annars jag behöver och vill ha, så är riktigt sugen på börja spara till något, men VAD?

Jag är tacksam för erfarenhet om modeller och vad ni tycker, jag vill rent allmänt att det ska vara en pålitlig bil som kan köras lite längre, relativt lätt och skruva med, inte sjunka i värde, helst öka.

Har tittat lite på

Bmw m3 e36 ( älskar dom ) och är sjukt billiga nu, dom kan inte sjunka mycket mer i pris, lätta och skruva med och inte mycket elektronik som kan pajja.

BMW m5 e34 3,8 är drömmen men dom är ju så jävla ovanliga. En svart och grå orginal 6 växlad vill jag gärna ha, eller en kombi i fint skick.

M5 e39 nja....så jävla mycket problem och är svårsålda, en bekant fick knappt 85 för sin extremt fina.

mercedes amg C och E klass runt 02-03 årsmodell, dom verkar pålitliga ? Älskar komforten i mercorna, synd det inte finns manuell, men automaten kanske hänger med?

Toyota supra tt mk4, targa vore fint? Kan ingenting om supra dom är riktigt dyra äga, dyra skruva med, och ganska mycket skruva överlag? Skriv gärna och motbevisa mig!

Nissan skyline samma sak där...

Audi rs2/ s4a vore trevligt vad ska man akta sig för modeller ?

Runt 100 kan jag spendera på en vettig lek/sportbil då jag har en brukis redan jag inte tänker sälja.

Har ni andra bilar och tipsa om kör på!

Älskar gamla jänkare, trans am, firebird, stingray, corvette, ja allt som är roligt..


Är dags börja handla i juni eller nått så gött va ute i god tid och börja spana in vad man ska leta efter, för det tar ett tag hitta vettiga saker!

Tack på förhand!

dawwe ...has left the building...
4 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Hur var det nu du sa tidigare, minns du...Köp en M5 E39 i "toppskick" för 60", det är ju inga problem att hitta en sådan enligt dig i en tidigare tråd...
O så en aning mer seriöst: Du får INGEN fin M5 E34, M5 E39 eller M3 E36 för under 100". M5 E34 eller M3 E36 i "toppskick" från dryga 100" och uppåt, M5 E39 i "toppskick" från dryga 110" och uppåt, jag har minst en av varje, alla i "toppskick" men ingen som är till salu smile.

Jag tror att du gör bäst i att köpa en så ny bil som möjligt, tex Peugeot 208 GTi eller nåt liknande lite mer "sportigt". Samtliga de bilar du nämner har rätt höga krav på ägarens vilja att spendera på service/underhåll, om man ämnar att sköta de till punkt o pricka..

Att äga en M kostar alltid "fläsk", om man sköter om de som man skall! O vi som har bilar i "toppskick" säljer sällan, o när vi väl gör det kostar de därefter, därför kommer såna som du tycka att de är "alldeles för dyra", när de i själva verket är prisvärda, nästan snudd på billiga! Man glömmer gärna bort vad det kostar att underhålla/renovera dessa bilar, men en välskött bil ger så mycket mer tillbaka, de är väldigt driftsäkra allihop, dock inte så snåla men det brukar spela mindre roll då man inte brukar de till "allt möjligt", det har man bruxisen till smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
OpelP1
4 januari 2014 · 1 412 Inlägg

hangman skrev:
Älskar gamla jänkare, trans am, firebird, stingray, corvette, ja allt som är roligt..

Tack på förhand!

Om jag var ute efter en lek/sportbil i den prisklassen så vore valet enkelt, och det vore en sån här: http://www.blocket.se/malmo/Chevrolet_C … =7&w=3

Inte så sportiga kanske med busiga är dom iaf. tongue
Enkel mekanik, allmänt tuff och det finns massor med prylar att köpa billigt till dom.

Senast redigerat av OpelP1 (4 januari 2014)

Evildan
4 januari 2014 ·

http://www.blocket.se/sodermanland/Chev … 12&w=3

Något dylikt kanske, sportig är väl en definitionsfråga men stryktålig/lättservad då den är byggd av antika traktordelar likt de flesta jänkare.
Den kommer förmodligen öka i värde, se på genII en sådan köpte man för 15år sedan i toppskick för 35000kr nu kostar dom runt 100000kr.

Evildan
4 januari 2014 ·

OpelP1 skrev:

hangman skrev:
Älskar gamla jänkare, trans am, firebird, stingray, corvette, ja allt som är roligt..

Tack på förhand!

Om jag var ute efter en lek/sportbil i den prisklassen så vore valet enkelt, och det vore en sån här: http://www.blocket.se/malmo/Chevrolet_C … =7&w=3

Inte så sportiga kanske med busiga är dom iaf. tongue
Enkel mekanik, allmänt tuff och det finns massor med prylar att köpa billigt till dom.

lol Humor, den var jag på väg att länka med genIV jag tipsade om.

OpelP1
4 januari 2014 · 1 412 Inlägg

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:

hangman skrev:
Älskar gamla jänkare, trans am, firebird, stingray, corvette, ja allt som är roligt..

Tack på förhand!

Om jag var ute efter en lek/sportbil i den prisklassen så vore valet enkelt, och det vore en sån här: http://www.blocket.se/malmo/Chevrolet_C … =7&w=3

Inte så sportiga kanske med busiga är dom iaf. tongue
Enkel mekanik, allmänt tuff och det finns massor med prylar att köpa billigt till dom.

lol Humor, den var jag på väg att länka med genIV jag tipsade om.

big_smile

Gen 4 gillar jag, men du vet jag har ju fastnat totalt i det med gamla bilar så.......  Firebird -94:an jag hade var dock skitkul trots blygsam effekt. smile

Senast redigerat av OpelP1 (4 januari 2014)

Evildan
4 januari 2014 ·

OpelP1 skrev:

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:

Om jag var ute efter en lek/sportbil i den prisklassen så vore valet enkelt, och det vore en sån här: http://www.blocket.se/malmo/Chevrolet_C … =7&w=3

Inte så sportiga kanske med busiga är dom iaf. tongue
Enkel mekanik, allmänt tuff och det finns massor med prylar att köpa billigt till dom.

lol Humor, den var jag på väg att länka med genIV jag tipsade om.

big_smile

Gen 4 gillar jag, men du vet jag har ju fastnat totalt i det med gamla bilar så.......  Firebird -94:an jag hade var skitkul trots blygsam effekt. smile

Jo, du har nog fastnat i det förflutna, äter väl inte ens dragstergodis längre då det är för nymodigt wink

Min -96 Camaro Z28 var inte helt trist den heller, fast ingen kurvkramare efter europeiska mått.
Snabb rakt fram, original Corvette C5 var långsammare.

D_Nilsson
4 januari 2014 · 754 Inlägg

Kan mer än varmt rekommendera en M3 E36! Har ägt både en 3.0:a och en 3.2:a, båda var helt underbara smile Men som nämnts tidigare i tråden, ägarkostnaderna är dyra!

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
hangman
5 januari 2014 · 2 174 Inlägg

dawwe skrev:
Hur var det nu du sa tidigare, minns du...Köp en M5 E39 i "toppskick" för 60", det är ju inga problem att hitta en sådan enligt dig i en tidigare tråd...
O så en aning mer seriöst: Du får INGEN fin M5 E34, M5 E39 eller M3 E36 för under 100". M5 E34 eller M3 E36 i "toppskick" från dryga 100" och uppåt, M5 E39 i "toppskick" från dryga 110" och uppåt, jag har minst en av varje, alla i "toppskick" men ingen som är till salu smile.

Jag tror att du gör bäst i att köpa en så ny bil som möjligt, tex Peugeot 208 GTi eller nåt liknande lite mer "sportigt". Samtliga de bilar du nämner har rätt höga krav på ägarens vilja att spendera på service/underhåll, om man ämnar att sköta de till punkt o pricka..

Att äga en M kostar alltid "fläsk", om man sköter om de som man skall! O vi som har bilar i "toppskick" säljer sällan, o när vi väl gör det kostar de därefter, därför kommer såna som du tycka att de är "alldeles för dyra", när de i själva verket är prisvärda, nästan snudd på billiga! Man glömmer gärna bort vad det kostar att underhålla/renovera dessa bilar, men en välskött bil ger så mycket mer tillbaka, de är väldigt driftsäkra allihop, dock inte så snåla men det brukar spela mindre roll då man inte brukar de till "allt möjligt", det har man bruxisen till smile

Du vet inte vad du pratar om märker jag, jag har flera nära vänner som kört e34 m5 3,8 liter 15k mil nyskick, 3.0 och 3,2 m3 e36, m5 e39 som vart felfria och totalt nyskick, ingen av dom har ens i närheten kostat över hundra. Du får drömma vidare men en m5 e39 kanske med 10k mil svensksåld kostar över 100, men inte annars. Din syn och attityd är jävligt jobbig rent allmänt, du skrev inte här för att hjälpa till endast för snacka skit.

hangman
5 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Chevrolet_Camaro_Z28_49538766.htm?ca=12&w=3

Något dylikt kanske, sportig är väl en definitionsfråga men stryktålig/lättservad då den är byggd av antika traktordelar likt de flesta jänkare.
Den kommer förmodligen öka i värde, se på genII en sådan köpte man för 15år sedan i toppskick för 35000kr nu kostar dom runt 100000kr.

Tack, du har nog rätt! Dom går göra ganska snygga faktiskt.

hangman
5 januari 2014 · 2 174 Inlägg

D_Nilsson skrev:
Kan mer än varmt rekommendera en M3 E36! Har ägt både en 3.0:a och en 3.2:a, båda var helt underbara smile Men som nämnts tidigare i tråden, ägarkostnaderna är dyra!

Tackar smile Jo men tror fortfarande en supra är dyrare köra och sköta om än en m3, visst supran går få ut mycket hk ur om man betalar lite, men m3an går ju faktiskt ha som bruksbil till affären och sånt också. Vilken färg gillar du mest på m3? coupe är ett krav smile dakar gul är rätt snygg, och även den röda, aldrig mer en svart tongue

dawwe ...has left the building...
5 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Hangman: Yxskaft... Jag VET vad jag pratar om, då jag ÄGER alla de modellerna du nämner...Du kan OMÖJLIGEN ha sett en M5 3.8 med 15" mil i "nyskick", eller jo i nyskick enligt ditt synsätt, som förmodligen är vad vi entusiaster kallar för "bruksskick". Kan ta min 3.8 som exempel, påkostad ca 300" utöver inköp. Nyskick? Absolut INTE. Men DU skulle tycka "Fan den är som NY", för det är ungefär vad de allra flesta säger när de får se den, o då ser de bara ytan, inte "det osynliga". Men NEJ, den har en bra bit kvar till vad jag skulle vilja kalla för "nyskick". Det är samma visa med mina övriga, men det är E34:an som jag kostat på mest, övriga ligger på mellan 50"-120" var i "förädlingskostnader", o NEJ ingen av de heller är i "nyskick", även om du o dina polare skulle tycka det...
Så lycka till med att hitta en M i "nyskick" för under 100". Bra brukssick absolut, men då är det ljusår kvar till det skick som tex min E34 håller, ljusår...

Så mitt råd är: Håll dig borta från M,AMG, RS o andra liknande högpresterande vagnar. Som sagt satsa på en pigg nyare bil, säg en 5-6 år gammal "GTi" av nåt slag, kanske med turbo så du lätt kan skrämma upp den lite...

Jag "bjuder" på en bild hur min 3.8 ser ut under (bromsoken är ersatta av NYA andra). Det mesta man ser på bilden är i "nyskick", just av den enkla anledningen att ALLT är köpt nytt på BMW...
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-75867e91259d0590720fad35c87b3e56.jpg

Senast redigerat av dawwe (5 januari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
hangman
5 januari 2014 · 2 174 Inlägg

dawwe skrev:
Hangman: Yxskaft... Jag VET vad jag pratar om, då jag ÄGER alla de modellerna du nämner...Du kan OMÖJLIGEN ha sett en M5 3.8 med 15" mil i "nyskick", eller jo i nyskick enligt ditt synsätt, som förmodligen är vad vi entusiaster kallar för "bruksskick". Kan ta min 3.8 som exempel, påkostad ca 300" utöver inköp. Nyskick? Absolut INTE. Men DU skulle tycka "Fan den är som NY", för det är ungefär vad de allra flesta säger när de får se den, o då ser de bara ytan, inte "det osynliga". Men NEJ, den har en bra bit kvar till vad jag skulle vilja kalla för "nyskick". Det är samma visa med mina övriga, men det är E34:an som jag kostat på mest, övriga ligger på mellan 50"-120" var i "förädlingskostnader", o NEJ ingen av de heller är i "nyskick", även om du o dina polare skulle tycka det...
Så lycka till med att hitta en M i "nyskick" för under 100". Bra brukssick absolut, men då är det ljusår kvar till det skick som tex min E34 håller, ljusår...

Så mitt råd är: Håll dig borta från M,AMG, RS o andra liknande högpresterande vagnar. Som sagt satsa på en pigg nyare bil, säg en 5-6 år gammal "GTi" av nåt slag, kanske med turbo så du lätt kan skrämma upp den lite...

Jag "bjuder" på en bild hur min 3.8 ser ut under (bromsoken är ersatta av NYA andra). Det mesta man ser på bilden är i "nyskick", just av den enkla anledningen att ALLT är köpt nytt på BMW...
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 7b3e56.jpg

Jo sen får man ju dra vart gränsen går, bättre än standard snitt, och inget finns att anmärka på varken i drivlina, utvändigt eller inredning, då är jag nöjd. Du har ju bytt ut grejer på din bil, klart den blir finare då. Att du förfinar den är jättebra, men pengarna du lägger ut på dyra delar på bmw, lär du inte få igen, dom gamla delarna var dom så jävla slitna och dåliga att du var tvungen köpa nya? Då lär den inte vara omskött. Det är synd min 02a saab 9-3 aero står på vinterförvaring nu, jag kan ta en bild under den, aldrig vinterkörd, och den kan du spegla dig i bromsrör golv m.m, det ser ut som en liten fikus legat under tvättat och klarlackat underredet på bilen, därför jag köpte den, för den var extremt välskött och bra historik. Förstår att en sportig bmw blir lite svårare och få tag i för rätt peng, då ägarna tror dom är värda mer än dom är, när något ligger på blocket månad efter månad då är de dags tänka om. Det är köparna som sätter marknaden för värdet anser jag, det är endast värt vad någon annan vill betala.

dawwe ...has left the building...
5 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Haha...Gubben, ta valfri M5 3.8 i vad du kallar "nyskick". Plocka bort främre EDC fjäderbenen, ta bort fjädern. Tryck ihop dämparen...Är den "lite" frisk så skall den åka ut på ca 30 sek, en ny på under 10 sek. Min gissning är att när du tryckt ihop dämparen så stannar den nere oxå, med andra ord - tvärslut! MEN de kan kännas "bra" på bilen...
Som sagt vi har HELT olika syn på det här med nyskick. Ditt nyskick är mitt bruksskick. Mitt "nyskick" är väl snarare vad du skulle kalla "matbordsskick så man kan äta sin mat från motorblocket". Det finns inga M i "nyskick" för under 100", oavsett modell.

Senast redigerat av dawwe (5 januari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
5 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Hangman, är dämparna/fjäderbenen på bilden i nyskick eller bruksskick?
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-11182bddf125942fcedec48097e8827c.jpg

Rätt svar: Bruksskick! Varför? Jo,för dämparna tar ca 15-20 sek på sig att "jobba" sig ut från komprimerat läge till helt "utsträckt" läge, detta har jag givetvis kollat INNAN de blästrades o lackades om, o sedan sattes ihop med nya damsskydd, fjäderbenslager osv. De känns jättebra på bilen, snustorra osv. Är jag nöjd? NEJ, det skall köpas nya. O givetvis kommer någon annan få nytta av dessa för en billig slant, o sen påstå att "Bilen har nya dämpare o allt runt om", vilket BS...

Senast redigerat av dawwe (5 januari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Wicca
5 januari 2014 · 886 Inlägg

För 100k finns massor av kul! Personligen hade jag dock hellre satsat på något som var byggt från grunden för att vara en sportbil än något som bara är en upphottad mellanklassare(T.ex. M3/M5).

Exempel:

Mitsubishi 3000GT
Nissan 200sx S14
Honda S2000
Mazda RX8
BMW Z4
Porsche Boxster

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
dawwe ...has left the building...
5 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Wicca: Honda S2000 är väl den som är det "säkraste" köpet av de du nämner...Lite problem med diff/bakaxel men övrigt bra bilar, dock så tror jag att 100" är i underkant . 3000GT samt RX8 känns som rena "entusiastbilar", 200SX en bil för "turbonissen som vill trimma", Z4 kan kanske vara nåt men återigen, räcker det med 100" för en bil med stor motor i rimligt skick? Boxstern har jag inte koll på, men Porsche är alltid Porsche:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
D_Nilsson
5 januari 2014 · 754 Inlägg

hangman skrev:

D_Nilsson skrev:
Kan mer än varmt rekommendera en M3 E36! Har ägt både en 3.0:a och en 3.2:a, båda var helt underbara smile Men som nämnts tidigare i tråden, ägarkostnaderna är dyra!

Tackar smile Jo men tror fortfarande en supra är dyrare köra och sköta om än en m3, visst supran går få ut mycket hk ur om man betalar lite, men m3an går ju faktiskt ha som bruksbil till affären och sånt också. Vilken färg gillar du mest på m3? coupe är ett krav smile dakar gul är rätt snygg, och även den röda, aldrig mer en svart tongue

Det är mycket möjligt, jag har ingen aning om vad det kostar att köra Supra smile
Absolut snyggaste färgen till M3 E36 tycker jag är estorilblå (kom till 3.2:an).

Den snyggaste E36:an jag ägt är däremot min 328 E36 (M3-optik), hellrot och en jäkla puts. Ta en kik på min sida smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Alkeruden
5 januari 2014 · 227 Inlägg

Volvo 740 turbo så har du lekbil

xXSammy
5 januari 2014 · 6 577 Inlägg

Alkis skrev:
Volvo 740 turbo så har du lekbil

Hur man än bänder och slår på det vassa kanterna så blir aldrig en 740 "sportig"

Och måste man ha något åt det håller är 940n bättre.

http://www.blocket.se/varmland/Honda_Ci … _8&w=3

smile

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang