Köpråd vill ha en "sportbil" men vad?

Busgrabb Rejsa ?
7 januari 2014 · 2 959 Inlägg

dawwe skrev:
Here we go again...Meganen gör 0-100 på ca 6 sek, slöare än en gammal M3 E36. Det betyder alltså att min M3 E36 spöar en F430 LÄTT*haha*. Vad går du på om man får fråga Hangman? Verkar vara redigt starka grejer*haha*
Nej den är typ 15 sek efter en F430 även på ringen...

Jaa, nu blir jag förbannad igen tongue
Kan ingen ta fram exakta tider på en 430 tex och på Mégane RS?
Att den drar jämt med Ferrarin och till 200 Km/h med....herre jävlar...suck.
Att den sedan inte spann en meter om man kliver på fullt från stillastående, jo tjena.
"Den åkte ifrån allt" Alltså jag vet inte men behövs nog ingen kommentar här.

Mégane RS väger 1462 Kg och har 260 Hk.
Alltså det blir ingen dragracebil av den, Punkt!

Visst, det är en jävla fin bil att köra och svänga med och den är den snabbast framhjuldrivna serieproducerade bilen på ringen.

Senast redigerat av Busgrabb (7 januari 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
hangman
7 januari 2014 · 2 174 Inlägg

dawwe skrev:
Rönån är snabb...Men vad vet "vi" om den där tiden på 8.08 på ringen? Standard-däck? Slicks? Inga mods i övrigt (tex extra overboost eller vad vet jag...)? För att det skall bli så rättvist som möjligt så borde man jämföra bilarna samma dag, helt original, där varje bil körs av en förare som kan bilen utan o innan...Vågar vi gissa på att det skulle skilja mer än 30 sek (till F430's fördel) efter "Gröna helvetet"?

går 3 sekunder långsammare än e92 m3 på ringen....det är väl ganska bra om jag får säga det....namnen är bara värstingar sen kommer RSen....säger inte den är snabbast eller värst i världen, men jag körde bilarna i flera timmar och utmana dom mot varandra, ihop med 3 andra gasglada erfarna killar och resultatet blev samma varje gång.


Den drog typ 0.6-0.7 landsväg med farthållaren...smidig och riktigt grymma stolar från esparco.....ja listan är lång, jag vill bara veta vad man får mest bil och sånt för pengarna, m3 e36 i fint skick kanske håller bättre i värde och är roligare vad vet jag, därför jag lägger ut denna tråd så jag kan få lite positiv feedback.

hangman
7 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Busgrabb skrev:

dawwe skrev:
Here we go again...Meganen gör 0-100 på ca 6 sek, slöare än en gammal M3 E36. Det betyder alltså att min M3 E36 spöar en F430 LÄTT*haha*. Vad går du på om man får fråga Hangman? Verkar vara redigt starka grejer*haha*
Nej den är typ 15 sek efter en F430 även på ringen...

Jaa, nu blir jag förbannad igen tongue
Kan ingen ta fram exakta tider på en 430 tex och på Mégane RS?
Att den drar jämt med Ferrarin och till 200 Km/h med....herre jävlar...suck.
Att den sedan inte spann en meter om man kliver på ful från stillastående, jo tjena.
"Den åkte ifrån allt" Alltså jag vet inte men behövs nog ingen kommentar här.

Mégane RS väger 1462 Kg och har 260 Hk.
Alltså det blir ingen dragracebil av den, Punkt!

Visst, det är en jävla fin bil att köra och svänga med och den är den snabbast framhjuldrivna serieproducerade bilen på ringen.

Här har du alla laptimes, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N% … _lap_times

hangman
7 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Busgrabb skrev:

dawwe skrev:
Here we go again...Meganen gör 0-100 på ca 6 sek, slöare än en gammal M3 E36. Det betyder alltså att min M3 E36 spöar en F430 LÄTT*haha*. Vad går du på om man får fråga Hangman? Verkar vara redigt starka grejer*haha*
Nej den är typ 15 sek efter en F430 även på ringen...

Jaa, nu blir jag förbannad igen tongue
Kan ingen ta fram exakta tider på en 430 tex och på Mégane RS?
Att den drar jämt med Ferrarin och till 200 Km/h med....herre jävlar...suck.
Att den sedan inte spann en meter om man kliver på ful från stillastående, jo tjena.
"Den åkte ifrån allt" Alltså jag vet inte men behövs nog ingen kommentar här.

Mégane RS väger 1462 Kg och har 260 Hk.
Alltså det blir ingen dragracebil av den, Punkt!

Visst, det är en jävla fin bil att köra och svänga med och den är den snabbast framhjuldrivna serieproducerade bilen på ringen.

fast du kör ju launch controlen....och det spann inte 1 meter och jag plåga den stenhårt.

Du borde åka köra en istället för sitta som en surgubbe och klaga och va otrevlig.

Busgrabb Rejsa ?
7 januari 2014 · 2 959 Inlägg

hangman skrev:

Busgrabb skrev:

dawwe skrev:
Here we go again...Meganen gör 0-100 på ca 6 sek, slöare än en gammal M3 E36. Det betyder alltså att min M3 E36 spöar en F430 LÄTT*haha*. Vad går du på om man får fråga Hangman? Verkar vara redigt starka grejer*haha*
Nej den är typ 15 sek efter en F430 även på ringen...

Jaa, nu blir jag förbannad igen tongue
Kan ingen ta fram exakta tider på en 430 tex och på Mégane RS?
Att den drar jämt med Ferrarin och till 200 Km/h med....herre jävlar...suck.
Att den sedan inte spann en meter om man kliver på ful från stillastående, jo tjena.
"Den åkte ifrån allt" Alltså jag vet inte men behövs nog ingen kommentar här.

Mégane RS väger 1462 Kg och har 260 Hk.
Alltså det blir ingen dragracebil av den, Punkt!

Visst, det är en jävla fin bil att köra och svänga med och den är den snabbast framhjuldrivna serieproducerade bilen på ringen.

Här har du alla laptimes, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N% … _lap_times

Har jag sagt något om varvtider, jag syftade på ditt svamlande om accelerationen.

Autotech
BMW 335D (2008)
hangman
7 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Busgrabb skrev:

hangman skrev:

Busgrabb skrev:

Jaa, nu blir jag förbannad igen tongue
Kan ingen ta fram exakta tider på en 430 tex och på Mégane RS?
Att den drar jämt med Ferrarin och till 200 Km/h med....herre jävlar...suck.
Att den sedan inte spann en meter om man kliver på ful från stillastående, jo tjena.
"Den åkte ifrån allt" Alltså jag vet inte men behövs nog ingen kommentar här.

Mégane RS väger 1462 Kg och har 260 Hk.
Alltså det blir ingen dragracebil av den, Punkt!

Visst, det är en jävla fin bil att köra och svänga med och den är den snabbast framhjuldrivna serieproducerade bilen på ringen.

Här har du alla laptimes, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N% … _lap_times

Har jag sagt något om varvtider, jag syftade på ditt svamlande om accelerationen.

Jaha du skrev bara exakta tider...inte lätt veta vad du menar när vi sitter diskuterar varven och hur jävla snabb den faktiskt är på ringen.

Den jag körde kanske var chippad, ingen aning, men det var ett företag som hyrde ut dom och dom hade ju lite värre saker också så inte omöjligt.

dawwe ...has left the building...
7 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Megan RS Trophy (265 Hk):
Max speed    254 kph (157.48 mph)
0 - 40 kph    2.0 s
0 - 80 kph    4.4 s
0 - 100 kph    6.0 s
0 - 180 kph    19.3 s
1000 m    26.1 s @ 207 kph
1/4 mile    14.4 s @ 102 mph

Ferrari F430
Max speed    315 kph (195.3 mph)
0 - 100 kph    3.8 s
0 - 200 kph    12.2 s
0 - 100 mph    8.3 s
1/4 mile    11.7 s

Jo då de verkar gå jämt! (Om Ferrari föraren ligger på högsta växeln från 90 och uppåt, kanske....)

Senast redigerat av dawwe (7 januari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
hangman
7 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Busgrabb skrev:

hangman skrev:

Busgrabb skrev:

Jaa, nu blir jag förbannad igen tongue
Kan ingen ta fram exakta tider på en 430 tex och på Mégane RS?
Att den drar jämt med Ferrarin och till 200 Km/h med....herre jävlar...suck.
Att den sedan inte spann en meter om man kliver på ful från stillastående, jo tjena.
"Den åkte ifrån allt" Alltså jag vet inte men behövs nog ingen kommentar här.

Mégane RS väger 1462 Kg och har 260 Hk.
Alltså det blir ingen dragracebil av den, Punkt!

Visst, det är en jävla fin bil att köra och svänga med och den är den snabbast framhjuldrivna serieproducerade bilen på ringen.

Här har du alla laptimes, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N% … _lap_times

Har jag sagt något om varvtider, jag syftade på ditt svamlande om accelerationen.

http://www.youtube.com/watch?v=hFRkazQafUs

4,5 sek....renaulten går på 6 orginal....den är jävligt lätt och trimma upp som sagt... http://www.vibilagare.se/test/biltester … 2012-40449

Busgrabb Rejsa ?
7 januari 2014 · 2 959 Inlägg

hangman skrev:

Busgrabb skrev:

hangman skrev:

Här har du alla laptimes, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N% … _lap_times

Har jag sagt något om varvtider, jag syftade på ditt svamlande om accelerationen.

Jaha du skrev bara exakta tider...inte lätt veta vad du menar när vi sitter diskuterar varven och hur jävla snabb den faktiskt är på ringen.

Den jag körde kanske var chippad, ingen aning, men det var ett företag som hyrde ut dom och dom hade ju lite värre saker också så inte omöjligt.

Ja ok, för mig var det mera självklart men kan ta på mig det då.
Spelar ingen roll om den var chippad, den kommer inte i närheten.
Förstår du inte det och hur dumt det låter?

Autotech
BMW 335D (2008)
dawwe ...has left the building...
7 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Busgrabb: Rönå 0-200 typ 22 sek, F430 typ 13 sek...Jämnt skägg, helt klart!!

Senast redigerat av dawwe (7 januari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Busgrabb Rejsa ?
7 januari 2014 · 2 959 Inlägg

hangman skrev:

Busgrabb skrev:

hangman skrev:

Här har du alla laptimes, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N% … _lap_times

Har jag sagt något om varvtider, jag syftade på ditt svamlande om accelerationen.

http://www.youtube.com/watch?v=hFRkazQafUs

4,5 sek....renaulten går på 6 orginal....den är jävligt lätt och trimma upp som sagt... http://www.vibilagare.se/test/biltester … 2012-40449

Vad är 4.5 sek?
Ja alla moderna turbobilar är lätta att chippa.

Autotech
BMW 335D (2008)
hangman
7 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Busgrabb skrev:

hangman skrev:

Busgrabb skrev:

Har jag sagt något om varvtider, jag syftade på ditt svamlande om accelerationen.

Jaha du skrev bara exakta tider...inte lätt veta vad du menar när vi sitter diskuterar varven och hur jävla snabb den faktiskt är på ringen.

Den jag körde kanske var chippad, ingen aning, men det var ett företag som hyrde ut dom och dom hade ju lite värre saker också så inte omöjligt.

Ja ok, för mig var det mera självklart men kan ta på mig det då.
Spelar ingen roll om den var chippad, den kommer inte i närheten.
Förstår du inte det och hur dumt det låter?

inte när man kört bilarna i flera timmar plågat dom så armarna tröttna och det är samma resultat varje gång...och är det 1,5 sek skillnad 0-100 sen kanske chip på det då är det inte långt ifrån.

Busgrabb Rejsa ?
7 januari 2014 · 2 959 Inlägg

hangman skrev:

Busgrabb skrev:

hangman skrev:

Jaha du skrev bara exakta tider...inte lätt veta vad du menar när vi sitter diskuterar varven och hur jävla snabb den faktiskt är på ringen.

Den jag körde kanske var chippad, ingen aning, men det var ett företag som hyrde ut dom och dom hade ju lite värre saker också så inte omöjligt.

Ja ok, för mig var det mera självklart men kan ta på mig det då.
Spelar ingen roll om den var chippad, den kommer inte i närheten.
Förstår du inte det och hur dumt det låter?

inte när man kört bilarna i flera timmar plågat dom så armarna tröttna och det är samma resultat varje gång...och är det 1,5 sek skillnad 0-100 sen kanske chip på det då är det inte långt ifrån.

Vaddå 1.5 sek skillnad?
RS:en gör ju på ca 6 sek.

Min S60 med 415 Hk, 622 Nm, diffbroms och STCC sulor gjorde 0-100 Km/h på 5.7 typ och detta på Meca Raceway.
Körde många repor och bättre än så blir det inte.

Så en RS gör inga 4.5 sek till 100!

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
7 januari 2014 · 2 959 Inlägg

dawwe skrev:
Busgrabb: Rönå 0-200 typ 22 sek, F430 typ 13 sek...Jämnt skägg, helt klart!!

Jajamen, hade varit svårt att avgöra vem som var snabbast på strippen utan målkamera smile

Autotech
BMW 335D (2008)
dawwe ...has left the building...
7 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Chip hit o chip dit...Jag turbokonvertar min ena 3.2:a för 100-150" o får då nånstans runt 800-900 häst, toppfarten snabbare än man vågar åka, drar ifrån i princip "allt" oavsett vilken fart man börjar på osv...MEN den är ju INTE-INTE original isf! Man kan i princip ta vilken bil som helst, o trimma den, för massa pengar, så den kör ifrån det mesta...Det är väl inte det denna tråd handlar om? En original Rönå RS kommer inte i närheten av en F430, det finns inte på kartan!

Senast redigerat av dawwe (7 januari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
hangman
7 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Busgrabb skrev:

hangman skrev:

Busgrabb skrev:

Ja ok, för mig var det mera självklart men kan ta på mig det då.
Spelar ingen roll om den var chippad, den kommer inte i närheten.
Förstår du inte det och hur dumt det låter?

inte när man kört bilarna i flera timmar plågat dom så armarna tröttna och det är samma resultat varje gång...och är det 1,5 sek skillnad 0-100 sen kanske chip på det då är det inte långt ifrån.

Vaddå 1.5 sek skillnad?
RS:en gör ju på ca 6 sek.

Min S60 med 415 Hk, 622 Nm, diffbroms och STCC sulor gjorde 0-100 Km/h på 5.7 typ och detta på Meca Raceway.
Körde många repor och bättre än så blir det inte.

Så en RS gör inga 4.5 sek till 100!

Så det skiljer 0.3 sekunder mot din s60 och en orginal megane....

Den går på 6 sek orginal, chippar du den så lär du komma ner under 6 såklart.  Ferrarin gör på 4,5 det dom testat i klippet jag länka.

dawwe ...has left the building...
7 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Busgrabb skrev:
Min S60 med 415 Hk, 622 Nm, diffbroms och STCC sulor gjorde 0-100 Km/h på 5.7 typ och detta på Meca Raceway.
Körde många repor och bättre än så blir det inte.

Så en RS gör inga 4.5 sek till 100!

Vi får inte underskatta Hangmans körskicklighet, han kan vara en jävel på att växla... Men framhjulsdrivna bilar brukar i regel ha svårare att få ner effekten i backen än bakhjulsdrivna, vilket brukar märkas mest på 0-100 tiden...

Senast redigerat av dawwe (7 januari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
7 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Hangman: Jämför en Megane RS med Busgrabbs Voflo, samma dag, på samma bana...Jag är tämligen övertygad om att det kommer skilja betydligt mer än 0.3 sek,  snarare 1 sek om inte mer...Det är viss skillnad på dryga 400Hk/600Nm och 265Hk/370Nm...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
7 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Meganen är nog snabbare än en M3 E36 3.2 för de allra flesta, det är helt enkelt lättare att få till "bra acc" med den...Men om man möter nån som KAN köra en M (de behöver varvas ordentligt...) så kommer M3:an vara den snabbare, med knapp marginal...Börjar det svänga så kommer Meganen vinna, helt klart.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
7 januari 2014 ·

dawwe skrev:
Hangman: Jämför en Megane RS med Busgrabbs Voflo, samma dag, på samma bana...Jag är tämligen övertygad om att det kommer skilja betydligt mer än 0.3 sek,  snarare 1 sek om inte mer...Det är viss skillnad på dryga 400Hk/600Nm och 265Hk/370Nm...

Modern turbomotor i en "lätt" bil kontra en äldre dito i en betydligt tyngre bil.
Stort antal hk och ett högre vridmoment betyder inte alltid att det går fortare, dom ska ut till hjulen också samt få skrotet att röra på sig, man kan inte räkna hk/kg rakt av då massans tröghet ökar exponentiellt.

100hk på 500kg blir vassare än 200hk på 1000kg då den mindre massan är lättare att förflytta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang