6928
Sök

Tanklocket har gått i baklås!!! Volvo 855

1 354 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
Hallå igen, fått ett nytt problem på volvon. Skulle tanka efter att vart på Ikea men ja, tanklocket har gått i baklås.

Förstått att det finns en manuell nödöppnare i skuffen bakom tanklocket och den separata motorn för centrallåset. Men hur får jag loss inredningen utan att bryta sönder den? Krävs det så får väl inredningen gå åt helvete men jag vill ju gärna undvika det.

En annan fråga är ifall det är lika bra att byta ut motorn på en gång? Samtliga dörrar fungerar ju så det är bara fel på tanklockets motor. Om jag köper en sån motor ifrån skroten, lirar den då eller behöver den kodas om?..

Vore grymt tacksam för svar..

1 818 Inlägg
4 januari 2014
Det finns nödöppnare under locket som man lossar för att byta baklampor. Dock måste du lyfta den högra golvpanelen först på kombin, bara att bända upp med en mejsel/nyckel eller vad som.
En ny motor behöver inte kodas in.

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 januari 2014
Testa att vrida centrallåset mot "lås upp" först...Har ett liknande bekymmer på min bruxis, typ. Tankluckan är låst vid tankning...I fallet med min bruxis så är låset vakuumstyrt på nått sätt. Alltså så vrider jag mot "lås upp" i någon av framdörrarna sen så går luckan att öppna så fint så. Tar ca en dryg minut sedan så har låspinnen låst luckan, igen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 354 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
Hilmer skrev:
Det finns nödöppnare under locket som man lossar för att byta baklampor. Dock måste du lyfta den högra golvpanelen först på kombin, bara att bända upp med en mejsel/nyckel eller vad som.

Perfekta svar! Ska pröva dawwes teori först annars får jag gå på nödöppnaren! Men måste inte typ plyschet bort om jag ska åt motorn? Du vet inte hur man gör då?

1 818 Inlägg
5 januari 2014
Mack855 skrev:
Hilmer skrev:

Perfekta svar! Ska pröva dawwes teori först annars får jag gå på nödöppnaren! Men måste inte typ plyschet bort om jag ska åt motorn? Du vet inte hur man gör då?

När du ska byta motorn måste du ju så klart släppa på klädseln, kommer tyvärr inte ihåg exakt hur man gör här, men det är bara att känna sig fram och lossa det som behövs. En självplocksskrot är optimal då man kan se hur allt sitter fast innan man ger sig på den egna bilen.

1 354 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
Hilmer skrev:
Mack855 skrev:
Hilmer skrev:

När du ska byta motorn måste du ju så klart släppa på klädseln, kommer tyvärr inte ihåg exakt hur man gör här, men det är bara att känna sig fram och lossa det som behövs. En självplocksskrot är optimal då man kan se hur allt sitter fast innan man ger sig på den egna bilen.

Hm, får väl ta mig dit nån gång snart tongue Tack för din hjälp! Uppskattas väldigt mycket!

Sök