3259
Sök

Nissan 200sx s13 drifting/gata

Nissan 200sx rs13 från 1989, byggs med M60B30 v8 för drifting och kommer även reggas för att lagligt kunna brukas på gata. Bygget kommer ske i etapper med slutmål PROINT. målet 2025 är uppstart och provkörning utan turbo.

48 581 Visningar
Uppdaterades senast 29 januari
108 Inlägg
13 september 2014
Trådstartare
#21
Hej på er!

Har inte gjort något på ett tag på bilen pga av tappad lust. Sist jag mekade så va de bara problem å mer problem så jag klarade inte av det. Det började med att den läckte lite vid oljetillförseln till turbon när jag fixade de så kom nästa problem jo oljekylen... mitt emellan oljekylen och motorn sitter en lite klump(ingen aning om vad den heter) som man kan koppla in ett par givare i, de är typ 2 plattor som är ihopskruvade.. i allafall så sprängdes den isär när oljetrycket kom upp till ca 7bar, den läckte bensin och det började läcka lite vid oljetillförseln igen.. då bestämde jag mig för att ta en liten paus... Nu är jag tillbaka igen i allafall.

Den isärsprängda klumpen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-b5d74dadc28127816326bc200d436531.jpg

Den lagade klumpen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-a5ab66272959108a7812a8b8b25555fe.jpg

Uppstart:
https://www.youtube.com/watch?v=8mgx0FjDD9s

Har mekat lite nu i helgen med fina resultat fixade gängorna på lilla klumpen och tätade dem andra läckorna och startade upp den för första gången på riktigt sen förra hösten, den går tyvärr inte helt rent.. har lite kvar att fixa i form av inredning och sätta på huven och stötfångare. Tänkte ha durkplåt som instrumentbräda och dörrsidor bra eller dålig idé?

//Apexii
Senast redigerat av Apexii (13 september 2014)


108 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#22
toomracing skrev:
e de än båtmotor ja hör?big_smile ne men den går ju typ på 3burkar iaf va de låter som smile

Ja till å från går den bara på 3 burkar, somsagt första uppstart har inte ställt in nånting än wink

Enjimmieextra skrev:
den "klumpen" till oljan ser ut som en flyttare för oljefilter? för i så fall har du kopplat den lite annorlunda smile

Ja jag tyckte de såg ut som de men va inte säker tongue Den va så när jag köpte den,  haha det verkar funka i allafall smile


108 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#23
Nu har man äntligen kommit till de stadiet där man börjar sätta tillbaka alla grejer som man plockat bort förut te.x däck, stötfångare, spolartank osv de känns grymt bra! Har nu som bilderna visar fått på ganska mycket på bilen igen:

Var tvungen att modda om stötfångare lite för att passa med den lilla ic:n wink Har fått på lite annat också som huv, spolartank och börjat fixa på huvlåsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-ce1050895fb54ca4c8ecd100787ba818.jpg

Hjulen på plats också! De börjar likna en bil igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-3ce7c9245dae3aae9ff1aa0f6e98fc95.jpg


Det va allt för denhär gången, nästa gång hoppas jag på att det blir en lite provkörning också wink

//Apexii


108 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#24
Blev att bygga lite inuti bilen i helgen gjorde dörrsidorna och började med instrumentpanelen, måste säga att jag blev riktigt nöjd med durkplåt, blev mycket bättre än jag förväntade mig. Det tog dock lite tid att göra.. Här kommer lite bilder på va som hänt i helgen:

Lite måttande
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-f272985530a1615602bcb10f27e615fa.jpg

Så var den klar, ska bara på med lite lister osv men de blir senare!
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-3dcde8b98e5ec5fa027f65bc313f6fcf.jpg

Hann börja lite lätt med instrumentpanelen också, har lite bockande och skärande kvar, ungefär såhär kommer de se ut sen
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-4db648349d386e6509b1583122fb5ccd.jpg

De blev tyvärr inte så mycket mer än så gjort och nästkommande helg väntas jobb så då blir de inget mekande men helgen efter de så kommer nog förhoppningsvis första provturen tas! big_smile

//Apexii


108 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#25
ElTacoNacho skrev:
Varför väljer du durkplåt ist för org dörrsidor? Blir ju sämre viktmässigt.

Ifall jag skulle använda org dörrsidor skulle jag vara tvungen att kapa bort en stor bit av den i nederkant pga att det bullar ut för mycket så det tar i buren. De står i reglementet för proint att dörrsidorna ska vara täckta, så dem nöjer sig nog inte med att halva dörren är täckt.


108 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#26
Bosse86 skrev:
ser bra ut big_smile själv kommit en bra bit med bilen. kör hårt så kanske vi ses på någon träff nästa sommar big_smile

Tack! Det ser jag fram emot big_smile


108 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
#27
Nu är det inte långt kvar,
Jag valde som ni ser att använda original instrumentbrädan istället då det var mycket mindre omständigt och de ser hyfsat bra ut, den va dock inte så lätt att få in tongue. Har lite småpill kvar att göra runtom i bilen, den är dock provkörd och allt utom bränsletrycksregulatorn lirar som de ska, ska testa att köra med original, om inte de går blir de att beställa en ny så fort ekonomin tillåter. Inom kort skall jag in och regga den med buren så jag kan köra den till och från banan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-a9c9e4b022e7d4e16a5dca0b0dd23c9c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-b0d0c41e3b6dab0c1bd79d068df69a1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-dcddd6d269666d03c3689d1746fc7ef0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-3ed55ae5e1f54662da3f9d5e345c43fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-6654259d485b7ad588169207e1e7d7a3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-20de2ccf8659870adf6c957e284605d5.jpg

Här stod hon i nästan ett år... aldrig igen att göra något sånthär utomhus!
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-43b603b9ac2c8ef1e143a240c0c06001.jpg

Nästa update ska den vara reggad och klar!

//Apexii
Senast redigerat av Apexii (13 oktober 2014)


108 Inlägg
4 mars 2015
Trådstartare
#28
Tjenare folket!

Nu var det ett tag sen sista updaten.. Kan börja med att säga att jag har hittat ett garage att hålla till i och att jag har börjat fixa ordentligt på den, det känns mycket bättre utan den tidspressen jag hade när den stod ute. Har också beslutat att jag skall registrera den med bur och höjd effekt så jag kan köra den lagligt på vägen utan att behöva oroa mig för farbror blå. Kommer en uppdatering inom kort!

//Apexii


108 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#29
flinten skrev:
Ska du fortfarande göra panelen i durkplåten? är så nyfiken på hur det kommer bli big_smile
bra jobbat med dörrsidorna också! 5 av 5!!

Tack så mycket! Det får bli i framtiden isåfall, original instrumentpanel duger fint just nu smile

ElTacoNacho skrev:
vart köpte du buren förresten?

http://www.apexperformance.co.uk/ smile


108 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#30
Första riktiga uppdateringen på länge, ganska mycket har hänt efter att jag fick tag i ett garage.
Det enda negativa är väl att det är spindlar överallt i garaget, dem verkar tycka om min bil också... sjukt obehagligt.
Har stora planer för framtiden med bilen är dock begränsad av att jag vill försöka få den vägreggad.
Nog med de här kommer lite bilder!

Garaget som jag skaffat! Delar det med en polare som ska bygga 940 t-5 smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-e26e79e809e5f926734800a2d7de53fc.jpg

Min lilla turbo(GT2871R). Stort tack till Martin på Badassparts för grym service och riktigt snabb leverans fick hem den på två dagar! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-e4ce6aa487482b175426df6b8c71ff7c.jpg

Monteringen av turbon tog längre tid än väntat då en oljetillförsel slang hade fått fötter. Det kunde jag dock lösa ganska fort med hjälp av Trendab.se som gav mig numret till bästa Peter på an3parts som kunde (på en lördagsförmiddag) tillverka en oljetillförselslang till mig och därmed räddade min helg!
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-fe5bf7d0538396d7ad9377c8a3f474da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-0bd3642a2fbada152b665588862c2c73.jpg

En linjär malpassi btr hittade sig in i motorrummet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-bb156acd1fe43dce5bccff0c38e052c0.jpg

En kylfläkt hamnade på plats också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-7f065e4370d805bce5ed1963a1968478.jpg

Fick flytta på oljekylaren i och med att jag monterade om intercoolern, så den fick hamna på intercoolern istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-4c3fdb476ec0ec650d577a08700d11b1.jpg

Tajt blev det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-1e165c62e6c53f2bffba8418f0fbdc2e.jpg

Har också klätt in buren i isolering både för komfort och säkerhet. Ska även montera en plåt på bågen vid framrutan så man inte slår huvudet i den smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-9ec5458d35e3b7f66dc1e4a70f0588cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-304aea0ef2cf3a5cf3146e8baef7176f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-59faf6bae94394718499ea5b3e7ad0f7.jpg

Gjorde ett försök att starta den för några dagar sen men den fick på tok för mycket soppa, felsökte utan att hitta något stort fel så det slutade med att jag tog bort steg 3 chippet, z32 lmm och spridarna och satte på original grejerna förutom GT28an som fick sitta kvar, då startade den hur fint som helst och gick jättebra. Så det blir att felsöka spridarna, chippet och lmm för att se vad som är fel och fixa det smile

Som den står just nu:
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-8df6748e8cbb8778f6a98dce36cef88b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-2c59724f58ca90dcbc7748bbc297df6a.jpg

En liten video på uppstarten, går på alla cylindrar denhär gången wink
https://www.youtube.com/watch?v=_7tk5MK … e=youtu.be

Härnst blir de att dra all el fint så det inte hänger kablar överallt samt att koppla in huvudströmbrytaren och kolla igenom inredningen och montera mätare osv lite fint smile

//Apexii
Senast redigerat av Apexii (18 mars 2015)


108 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#31
flinten skrev:
vilken typ av burstoppning har du använt dig utav? Är den Fia godkänd?
Länka gärna isåfall!
Grymt projekt !!

Tackar! big_smile Det är vanlig rörisolering från jula, ska sätta fia godkänt där huvudet kan ta i sen när det är färdigbygg inne i bilen, de som sitter där nu är mest för att jag ska slippa slå i huvudet. smile

ElTacoNacho skrev:
Ser bra ut, är det en volvo 940 fläkt du monterat? Samt vart köpte du tryckrören, inte alls nöjd med mina och tänkte skaffa nya.

Ja de stämmer bra de, den passar perfekt!
Tryckrören och intercoolern är ett kit från som jag köpt på Badassparts: http://badassparts.se/driftworks-superc … r-kit.html

//Apexii


108 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#32
ElTacoNacho skrev:
Apexii skrev:
flinten skrev:
vilken typ av burstoppning har du använt dig utav? Är den Fia godkänd?
Länka gärna isåfall!
Grymt projekt !!

Tackar! big_smile Det är vanlig rörisolering från jula, ska sätta fia godkänt där huvudet kan ta i sen när det är färdigbygg inne i bilen, de som sitter där nu är mest för att jag ska slippa slå i huvudet. smile

ElTacoNacho skrev:
Ser bra ut, är det en volvo 940 fläkt du monterat? Samt vart köpte du tryckrören, inte alls nöjd med mina och tänkte skaffa nya.

Ja de stämmer bra de, den passar perfekt!

//Apexii

Underbart,  gick i just dessa tankar på 940 elfläkt. Måste ju absolut va de bästa alternativet till en kvalité fläkt som man kan lita på för kaffepengar.
Har en biltema fläkt hemma,  men skulle aldrig kunna sova om nätterna med den på. Har du bild på hur du monterat den,  själva kåpan alltså:)

Ja dem kostar ingenting och det är riktigt bra drag i den, vet inte om det spelar någon roll men den är från en 945 ftt -96.
Kan lägga upp några bilder få hur jag satt kylare och fläkt ikväll eller imorgon smile

//Apexii


108 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#33
Liten update från helgen då!

Har bestämt mig för att börja fräscha upp lite i motorrummet. Provmålade färgen på ventilkåporna för att se ungefär hur det kommer att se ut samt om den klarar av värmen från grenröret innan jag skickar iväg dem på blästring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-87cc23662e1a13b56352dd75bea05fd0.jpg

Fixade lite med inredningen också, resultatet blev en ny mätarhållare till laddtrycksmätaren och det andra instrumenthuset fick agera mugghållare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-2d425612971a6fdfb6d4d6bd746b7471.jpg

En brandsläckare hittade också in(preliminär montering)

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-360068ceb2ac5dbf6a50a9002f357a26.jpg

Det blev också en tripp till jobbet för att tvätta, rostskydda den lite under, väga, prova bromsar och prova avgaser.
Jag vart positivt överraskad över vikten på bilen(med halvtank) landade på 1180kg! Behöver dock banta lite mer för att jag ska bli nöjd wink Alla avgasvärden och bromsvärden var över förväntan bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-02304d6d019efbc910d54f3f1d55be39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-e91387554264fef79c567e0a4b5d260b.jpg

Här är monteringen av kylfläkten:

Har satt fast den med biltemas monteringssats i överkant, den står på balken som kylaren står på i underkant är det så pass tajt att den sitter mot bla servoslangen, det är så den sitter för tillfället. Ska dock när jag har mer tid fästa den i underkant på samma sätt som i överkant.

Sett framifrån, biltemas kylfläktmonteringssats

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-9057fd09262a8f154f5c22b276991def.jpg

Från sidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-a98dc34cb1dd517caf71abf25d415031.jpg

Bakifrån

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-95a08e482e901e3ad07d1a2e60221c6f.jpg
Senast redigerat av Apexii (23 mars 2015)


108 Inlägg
26 mars 2015
Trådstartare
#34
Då har man jagat fatt på en passagerarstol också!(Det krävs för regbes)
Tack till Nissan200sx för en smidig affär!

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-b80fa0c0788a6c2f22804d1790678716.jpg


108 Inlägg
27 mars 2015
Trådstartare
#35
soderstrom123 skrev:
hur är de att besikta med fullbur? inga problem eller?smile tänkte för jag funderar på att bygga fullbur i min med och hade varit kanon ifall de går

Jo man måste regga den med buren tyvärr. Då måste man bygga den som jag gör med skumgummi runt typ överallt och en plåt över bågen framför huvudet så man inte kan slå i buren. Kan lägga upp en bild på den imorgon smile


108 Inlägg
27 mars 2015
Trådstartare
#36
flinten skrev:
för att den ska gå genom besiktning, behöver det vara Fia godkänd burstoppning!

Ja det är ju att föredra för det underlättar men det är inte tvång på att det ska vara FIA godkänt smile
Det är som jag skrivit tidigare också det jag ska ha i min där huvudet kan ta i sen när reg och bankörning ska börjas med!

//Apexii


108 Inlägg
27 mars 2015
Trådstartare
#37
De blev lite skruvande idag också inte så mycket som jag hade hoppats på pga att jag hjälpte polaren lite med hans projekt.

Nu börjar det likna nåt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-c6510ee11bd7470785eb8055b690280f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-cad74448c5c4f4e39f41546368a17f82.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-e4231f85eb0582985e626c736445c45f.jpg

Inte så farligt mycket rost under vingen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-52f3669efc4e8d543e004c13c79ca7ed.jpg

//Apexii


108 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#38
Har gått igenom Registreringsbesiktningshandboken och hittat följande:

Skyddsbåge, skyddsbur
Med skyddsbåge avses en konstruktion av stålrör eller motsvarande som kan skydda förare och passagerare om bilen slår runt. Skyddsbågen är normalt monterad i anslutning till karosseriets B-stolpe.

Med skyddsbur avses en konstruktion som består av två i längsled förbundna skyddsbågar, en vid A-stolpen och en vid B-stolpen.

Takrör måste följa takplåten väl så att förare och passagerare inte riskerar att komma i kontakt med rören vid normala huvudrörelser. Rören måste dessutom vara inskyddade med energiabsorberande material. Tvärgående takrör måste normalt vara försett med avbärare bakåt - uppåt (se fig) för att en huvudrörelse framåt inte direkt ska bromsas upp av röret. På en öppen bil kan avbärare inte krävas.

Rallybil som registreringsbesiktas med stöd av dispens som baseras på "FISA"- handling får undantas från krav på avbärare och inskyddning av rör (kravet är inte förenligt med "FISA"-villkoren).

Om kraven inte uppfylls av båge vid B-stolpar kan fordonet ändå godkännas om baksätet samtidigt inte längre tillåts som passagerarplats. Snedsträvor och diagonalstag kan också vara hinder för baksätets användning.

Kopierat direkt ur handboken.

//Apexii


108 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#39
Va ute och körde idag..

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167146/167146-90a2837eb8b78f24527057ed1d086fee.jpg


//Apexii
Senast redigerat av Apexii (4 april 2015)


108 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#40
Har skruvat som en galning hela helgen nu.. Har bytt turbo, lackat tryckrör, klätt dörrsidor skruvat fast allt och förberett för besiktning, ska låta några besiktningsingenjörer titta på buren i veckan och förhoppningsvis regga den och besiktiga så att den är relativt laglig till barkarbyträffen den 2/5. Bilder kommer!

//Apexii



Sök