Audi A3 1.6 dricker mycket olja

Janneutanb
9 oktober 2016 · 7 271 Inlägg

Kompisen hade en s5 -11, tror det var en 4.2 tfsi, som han kunde fylla i olja för 3 oljebyte mellan servicarna. Helt acceptabelt enligt Audi.
Bilen byttes in igen och nu 1-2 år senare är den tillsalu igen, nybytt motor....
Våren -15 VW Amarok drar också en del olja, inte den mängden men för mycket för en ny bil anser jag.
Nä vags motorer är ren dynga i mina ögon.

engolf
10 oktober 2016 · 3 235 Inlägg

STP är väl egentligen samma sak som Omega909, bara ett annat märke.

SilverFang Avstängd
10 oktober 2016 · 82 Inlägg

Så jag kan hälla i STP oil treitment till bilen utan problem?

spillolja
10 oktober 2016 · 4 025 Inlägg

Golf 1,4 Tsi från 2008  dricker knappt 1 liter olja  på 1000mil  använder 5W-40 Olja ,  har kört med 0W-40 förut och drog då lite mer olja vilket känns helt okej, bilen gått ca 10.200mil   köpt vid ca 2000mil   dom mest bekymmersfria 8000 mil jag någonsin upplevt

Renault R5 1,7 -1990 knappt märkbar förbrukning  gått ca 12.200mil  förra ägaren fyllt på med 15W-40 mineral, men kommer att välja 5W-40 vid nästa byte

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 oktober 2016 · 1 128 Inlägg

spillolja skrev:
Golf 1,4 Tsi från 2008  dricker knappt 1 liter olja  på 1000mil  använder 5W-40 Olja ,  har kört med 0W-40 förut och drog då lite mer olja vilket känns helt okej, bilen gått ca 10.200mil   köpt vid ca 2000mil   dom mest bekymmersfria 8000 mil jag någonsin upplevt

Renault R5 1,7 -1990 knappt märkbar förbrukning  gått ca 12.200mil  förra ägaren fyllt på med 15W-40 mineral, men kommer att välja 5W-40 vid nästa byte

En så ny bil med så lite mil tycker jag inte ska dra mer än 1 liter på 1000 mil. På min 850 som gått 30 000 och är över dubbelt så gammal så fyller jag inte på en droppe över 1 liter mellan oljebytena(1000 mils intervall).

Brains skrev:
Kompisen hade en s5 -11, tror det var en 4.2 tfsi, som han kunde fylla i olja för 3 oljebyte mellan servicarna. Helt acceptabelt enligt Audi.
Bilen byttes in igen och nu 1-2 år senare är den tillsalu igen, nybytt motor....
Våren -15 VW Amarok drar också en del olja, inte den mängden men för mycket för en ny bil anser jag.
Nä vags motorer är ren dynga i mina ögon.

Det är ju helt vansinne.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (10 oktober 2016)

Nöjeskör närproducerat
SilverFang Avstängd
13 november 2016 · 82 Inlägg

Hej igen,
Bytte kamremsats, vattenpump, drive belt set (drivrem tror jag det heter), och packningsring till oljepåfyllningslocket.
Allt verkar vara bra nu efter 1mån körning och långa sträckor :-)

Köpte STP oil treatment, men har inte hällt i den.

Bytte kamrem osv för att det var dags.
Om ni har samma problem och redan har bytt kamrem eller att det inte är dags än, så vet jag inte om ni borde byta dessa saker som jag gjorde, för det kanske inte hjälper.
Jobbet kostade 3000kr, delarna köptes för ca halva priset i ebay jämfört med mekonomen, 1300kr för delarna.

Tack alla för all hjälp
Återkommer om det blir samma problem

Senast redigerat av SilverFang (13 november 2016)

it_mutt Avstängd
14 november 2016 · 10 388 Inlägg

SilverFang skrev:
Hej igen,
Bytte kamremsats, vattenpump, drive belt set (drivrem tror jag det heter), och packningsring till oljepåfyllningslocket.
Allt verkar vara bra nu efter 1mån körning och långa sträckor :-)

Köpte STP oil treatment, men har inte hällt i den.

Bytte kamrem osv för att det var dags.
Om ni har samma problem och redan har bytt kamrem eller att det inte är dags än, så vet jag inte om ni borde byta dessa saker som jag gjorde, för det kanske inte hjälper.
Jobbet kostade 3000kr, delarna köptes för ca halva priset i ebay jämfört med mekonomen, 1300kr för delarna.

Tack alla för all hjälp
Återkommer om det blir samma problem

Det enda som, spontant sett, borde göra någon skillnad där möjligen möjligen möjligen packningsringen. Övrigt är ju normalt sett ganska väl avskilt från "olja" s.a.s.

Huvudsaken är ju att det löser sig, sen kan det ju få kvitta om det var för att du har manchesterbyxor på dig eller inte wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SilverFang Avstängd
3 juni 2017 · 82 Inlägg

En uppdatering.
Bilen dricker olja fortfarande.

Fick samma felmeddelande som förr (tändningen) fast på nummer 4:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317647
Skulle byta tändstift och tändkablarna, fast tändstiften och tändspolen var bytta för någon månad sen.
Bilmekanikern såg att det var olja i tändstiften (nr 4) och en liten metallbit i den (inte från tändstiftet).
Han testade trycket på hål 4 (där tändstiftet sitter i) med ett verktyg och den visade bara 7, jämfört med hål 1 som visade 12.
Han tror att kolven är trasig och rekommenderade att byta motor på den, fast den "bara" gått knappt 15.000 mil på 10år.

Mekanikern hjälpte mig att beställa en gammal motor (från en Golf 2007) som gått 13.000 mil för 8000kr.
Själva jobbet skulle han ta 7000kr.

Köpte också olja, oljefilter, kylarglykol, tändstift, insugspackning och grenrörspackning, resten av delarna tar han från gamla motorn.

Återkommer hur det gått sen.

zleepy Trucker
3 juni 2017 · 1 392 Inlägg

Skulle inte tro att kolven är trasig direkt, mer slitna kolvringar som gör att "bara" har 7 i testet (försvinner förbi kolvringarna)

går ju att plocka isär motorn och så, men det är inte gratis och lyfta ur motor, och renovera, och ska man renovera så ska man göra allt, då springer pengarna iväg om man inte kan göra själv smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
SilverFang Avstängd
3 juni 2017 · 82 Inlägg

Det var tydligen billigare att byta motorn än att renovera, därför beställde jag en begagnad motor och hoppas det funkar bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang