8084
Sök

Registrerings besiktning volvo 240 B230F motor

393 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
tjenare har lite frågor angående registrerings besiktning.

jag skulle vilja turbo konvertera en B230F motor, vissa icke turbo motorer kan man få godkänt från besktningen om en turbo konvetering men kan just B230F motorn få det?

visst går det att ta en turbomotor men jag skulle vilja turbo konvetera en utan turbo smile

tack i förhand

8 308 Inlägg
8 januari 2014
Ja, det är teoretiskt möjligt att få igenom det. Men det kräver så mycket ombyggnationer och pengar att det i slutänden inte är värt det. I slutänden så har man egentligen bara 2 vettiga alternativ och det är att byta till en FT istället eller plocka av turbogrejerna till besiktningen.

Fri fart för ett fritt folk!
15 242 Inlägg
8 januari 2014
ganska lätt.. ta ett B230FK block montera F innehåll så kan du regg bes...men frågan är varför man skulle vilja hålla på och krångla..

för en b230F är sämre utgångsobjekt än en b230fk/ft   idag kan man köpa ett b230Fk block för 500-1000kr

Kör fort så hinner inget hända...

Lastbilsmekaniker
5 298 Inlägg
8 januari 2014
Man får inte ändra eller bygga om, måste flyttas över i ett packet ifrån donatorbilen till den bilen den skall sitta i och allt måste sitta där luftburk och all kringutrustning.

393 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
nu va inte frågan om att byta motor utan om det är möjligt med B230F motor och får det igenom... nån som har nån sida där det står vad det är för ombyggnader som krävs?

8 308 Inlägg
8 januari 2014
Det är möjligt, det kräver dock att du bygger om bilen så mycket att den lär typas som ombyggt fordon + att du lär betala straffskatt för att du inte använder en certifierad motor.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

393 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Det är möjligt, det kräver dock att du bygger om bilen så mycket att den lär typas som ombyggt fordon + att du lär betala straffskatt för att du inte använder en certifierad motor.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

så som jag förstod så primsip hela bilens underdel måste byggas om.
om det ska vara ett "amatörsbygge" balvagnen, golvet och framvagnen... sen åker man på 7000kr i avgift om man inte har katalysator.. intresset avtog direkt =P

Sök