Bil/motorintresserade som kör miljöbilar och älskar miljöfrågor.

-matte En Medlem
29 augusti 2014 · 405 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Growe skrev:

endorfinslaven skrev:

Du lever i en grotta va !
Sjukare o sjukare regler på miljösidan...
Hört talas om den globala uppvärmningen !
O just ja ! den existerar inte ....
Nääe det är därför växt och djurarter kryper både norrut och upp på höjderna=fjällsluttningar=>förklaring åt obelästa/obildbara idioter.

Orkar inte med mer dumheter

du är välmedveten om att jorden har haft flertalet istider va?  hur tror du isen smälte?
men det är klart ett par forskare kan se hur otroligt mycket varmare jorden blivit och att det är vi som är orsaken.
på dom 100åren dom haft kunskaper att ens titta på en temometer smile

men visst bra miljö är skit bra..  men problemet att vi i våra bilar kan inte göra någon mätbar skillnad..
varje gång du sätter dig i din prius så har det födds ett par hundra ungar till som kommer köra sina 2t moppar i kina när dom blir tillräckligt gamla för att få göra det smile

fast det är väll helt OK att åka på supar resa med vikingline.. för där kör dom med miljöbränsle.. sån där fin råolja som inte alls har några som helst utsläpp smile eller när du sätter dig på flyget för att åka på semester..

det är många hycklare på jordens yta och dom värsta är så kallade miljövänner som försöker intala sig själva att dom bryr sig om miljön  men dom har ingen aning om hur det ser ut i fattigare länder och hur deras levnads miljö ser ut för att vi ska va våra jävla fina kläder och fina ikea möbler faste det ser inte dom som ett problem... men att någon kör en törstig bil är en katastrof..

Är du helt dum ?
Man kan genom att ta prover på polarisen avgöra mängden växthusgaser miljoner år bakåt...
Genom systematisk provtagning bildar man sig en bild av vad som är normalt och med hjälp av andra faktorer så listar man ut varför graferna ser ut som de gör....
Idiot !
Jag har jobbat i Kina och i Guangshou,,,där såg jag solen under 2 dagar av 8 veckor...
Jag vet vad de har för levnadsmiljö men DE PRODUCERAR ÅT OSS OCH VI KONSUMERAR VARORNA !
Du hade inte köpt en svenskproducerad TV om den så fanns på hyllan för våra slavar i ASIEN gör TVaparater nästan gratis.

Det är vi som kör bil och konsumerar på den här planeten och det är våran livstil som förstör.
Fan hur dum får man vara !

Problemet är väl egentligen bara delvis vår livsstil då det är snarare mängden människor i Kina, Indien osv som kommer orsaka problem för oss i framtiden. Medelklassen i dessa länder är redan stor och kommer att inom de närmaste åren att bli helt enorm.

Enda lösningen som finns på horisonten är att vi utvecklar mer och mer miljövänlig teknik. Går över från förbränningsmotorer och kolkraftverk till eldrivna transporter, samt satser på att sälja denna teknik utomlands så att vi både tjänar pengar och ger dessa människor samma möjligheter som vi själva har.

Xuri One Man Clan
29 augusti 2014 · 4 287 Inlägg

elmotorer kommer ta över när de finns bra å billiga batterier...
Motorerna finns redan med grymt höga effektuttag.


dock lär vi bara förflytta problemet med koldioxiden från vägarna till kraftverken...

Senast redigerat av Xuri (29 augusti 2014)

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
it_mutt Avstängd
29 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

Xuri skrev:
elmotorer kommer ta över när de finns bra å billiga batterier...
Motorerna finns redan med grymt höga effektuttag.


dock lär vi bara förflytta problemet med koldioxiden från vägarna till kraftverken...

Fast, nu är ju inte allt elskapande skadligt för miljön.

Men, jag tror också miljöbilar (här åsyftar jag; bilar som inte har några skadliga utsläpp alls när de används) kommer ta över.

Förstår inte varför vissa inte ser det som ex.vis Jay Leno. Han sa något i stil med (citerar inte då det inte är ordagrant); Miljöbilar (här handlade det om en Honda Clarity (bränslecell)) är underbart. Det innebär att vi kan fortsätta köra våra entusiastbilar på helgerna.

Är inte det trots allt en vettig inställning rent spontant? Det var ju visserligen inte gällande miljöfrågan i sig, utan tillgången på olja (o i förlängningen bensin), men det får ju också en positiv inverkan på miljön givetvis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Xuri One Man Clan
29 augusti 2014 · 4 287 Inlägg

it_mutt skrev:

Xuri skrev:
elmotorer kommer ta över när de finns bra å billiga batterier...
Motorerna finns redan med grymt höga effektuttag.


dock lär vi bara förflytta problemet med koldioxiden från vägarna till kraftverken...

Fast, nu är ju inte allt elskapande skadligt för miljön.

Men, jag tror också miljöbilar (här åsyftar jag; bilar som inte har några skadliga utsläpp alls när de används) kommer ta över.

Förstår inte varför vissa inte ser det som ex.vis Jay Leno. Han sa något i stil med (citerar inte då det inte är ordagrant); Miljöbilar (här handlade det om en Honda Clarity (bränslecell)) är underbart. Det innebär att vi kan fortsätta köra våra entusiastbilar på helgerna.

Är inte det trots allt en vettig inställning rent spontant? Det var ju visserligen inte gällande miljöfrågan i sig, utan tillgången på olja (o i förlängningen bensin), men det får ju också en positiv inverkan på miljön givetvis.

en bränslecellsbil är ju fortfarande inte lika effektiv som ett batteri å en elmotor...
å skulle nog nästan vilja säga att riskerna är större med vätgasbilar å de tar längre tid att bygga ut ev tankställen osv samt att tanken ska väl bytas ut efter ex antal år, å börjar de läcka gas är risken stor att de säger pang, å de är inte lilla smällen utan den där att bara underedet å 4 hjul står på marken.

Eluttag finns "överallt", effekten å effektiviteten i en elmotor är betydligt högre osv osv.
Man flyttar nog i slutändan bara produktionen av el till billigast/skitigaste land..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
it_mutt Avstängd
29 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

Xuri skrev:

it_mutt skrev:

Xuri skrev:
elmotorer kommer ta över när de finns bra å billiga batterier...
Motorerna finns redan med grymt höga effektuttag.


dock lär vi bara förflytta problemet med koldioxiden från vägarna till kraftverken...

Fast, nu är ju inte allt elskapande skadligt för miljön.

Men, jag tror också miljöbilar (här åsyftar jag; bilar som inte har några skadliga utsläpp alls när de används) kommer ta över.

Förstår inte varför vissa inte ser det som ex.vis Jay Leno. Han sa något i stil med (citerar inte då det inte är ordagrant); Miljöbilar (här handlade det om en Honda Clarity (bränslecell)) är underbart. Det innebär att vi kan fortsätta köra våra entusiastbilar på helgerna.

Är inte det trots allt en vettig inställning rent spontant? Det var ju visserligen inte gällande miljöfrågan i sig, utan tillgången på olja (o i förlängningen bensin), men det får ju också en positiv inverkan på miljön givetvis.

en bränslecellsbil är ju fortfarande inte lika effektiv som ett batteri å en elmotor...
å skulle nog nästan vilja säga att riskerna är större med vätgasbilar å de tar längre tid att bygga ut ev tankställen osv samt att tanken ska väl bytas ut efter ex antal år, å börjar de läcka gas är risken stor att de säger pang, å de är inte lilla smällen utan den där att bara underedet å 4 hjul står på marken.

Eluttag finns "överallt", effekten å effektiviteten i en elmotor är betydligt högre osv osv.
Man flyttar nog i slutändan bara produktionen av el till billigast/skitigaste land..

Ja ja ja, jag förespråkar inte bränslecell specifikt, utan mer hela tanken; om vi får ner förbrukningen så räcker också bränslet längre, till våra roliga bilar. Anledningen jag tog upp bränslecell var just att det var det det handlade om i det avsnittet av Top Gear

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
29 augusti 2014 ·

När 1910/1920talet nämndes i tråden kom jag att tänka på när bilen blev allt vanligare, då ansågs den som ett renare alternativ än hästarna pga alla små varma stinkande högar dessa lämnade efter sig.
Detta var i runda slängar 100år sedan och har någon missat att ta del av nyare rön så är nog den personen ett hopplöst fall att argumentera med eller ens få försöka förstå hur det egentligen förhåller sig med alla föroreningar som en förbränningsmotor släpper ur sig.
Hade dessa äldre bilar/motorer varit så bra och pålitliga hade i mina ögon aldrig tekniken/utvecklingen gått framåt på det vis den gjort det senaste seklet.
1921 hittade Thomas Midgley Jr ett sätt att få knackningarna att minska i dåtidens bensinmotorer, han upptäckte tetraetylbly vilket i sig gjorde bränslemotorerna effektivare men ännu skitigare.
Detta har givetvis påverkat den miljö vi lever i i dag, vilket numera återspeglas på de fordon som produceras för att minska utsläpp på alla de tänkbara vis.
Att påstå någon saknar ett bilintresse för att denna valt ett mindre miljövidrigt och nyskapande modernt och säkert alternativ tyder snarare på motsatsen enligt mig.
Har du ett intresse av något, i detta fall då bilar, följer man enligt mig med i utvecklingen och tar till sig denna att förstå.
Inte drar man på sig foliehatten och muttrar att "det var bättre förr" vilket har motbevisats återkommande gånger genom tråden att det inte var, gällande driftsäkerhet och säkerhet i största allmänhet.
Däremot måste givetvis inte någon som följt utvecklingen köra det senaste för att vara intresserad av bilar då bilintresset har en uppsjö av inriktningar samt vi har alla olika ekonomiska förutsättningar/prioriteringer/önskemål gällande vad som körs.

Vidare var vid den här tiden den större delen av New Yorks taxiflotta bestående av just elbilar, dessa var/är mer tillförlitliga och smidigare att handha. Alla har vi förmodligen med bilintresse sett något klipp av Jay Lenos Baker Electric.
Dessvärre har elbilen av olika skäl
(till stor del politiska och ekonomiska intressen vilket vi inte ska diskutera här)
inte utvecklats i takt med bränslebilarna förens på senare tid, då tekniken och de politiska incitamenten finns.

Med detta försöker jag då återigen påvisa att bilen och miljön har ständigt gått hand i hand genom decennierna, vilket då i mina ögon snarare borde göra en vaken entusiast förstående för det faktumet istället för att påstå tvärtom.

(Edit: Fredag kväll, språkfel samt en och annan festavning upptäcktes.)

Senast redigerat av Evildan (30 augusti 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang