4918
Sök

Ställa in caster på Volvo 740

627 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
Hej som tråden lyder, jag har köpt nya fjäderbensfästen och då undrar jag om det ska vara positiv eller negativ caster? för det är ovala hål i karossen för fästena, det går flytta ca 4-5 mm mellan positiv och negativ men vilket är rätt inställning?
Senast redigerat av volvo-93 (12 januari 2014)

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 januari 2014
Du ska nog inte ha negativ caster...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

627 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
Så ju högre positiv blir det bättre då i styrningen?

5 089 Inlägg
12 januari 2014
Ju högre caster (+) desto mer stabil blir den att svänga med i högre farter.
740 Voc banbilar kör med ungeför 4-4,5 grader i caster.

\Lindgren

5 932 Inlägg
12 januari 2014
Jag tvivlar på att du kan ställa in negativ caster, det skulle betyda att  fjäderbenstornet är framför hjulet istället för bakom.

Om jag inte minns fel från bilsystem-kursen jag gick förra året så är det att mer positiv caster gör att hjulen försöker räta till sig med större kraft.
T.ex när du svänger så blir det en större kraft hjulen försöker ratta tillbaka med.

4 474 Inlägg
12 januari 2014
Jag är ingen expert. Man har positiv caster på alla (?) bilar då det ger bättre riktningsstabilitet, bla. Mer caster kan oxå ge mer camber "när man svänger" så att säg. Överdrivet mycket caster kan göra bilen mer "tungstyrd och okänslig"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

627 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
Så jag ska skjuta fjäderbenet åt positivt tills det tar stopp så det kan aldrig bli för mycket då?

4 474 Inlägg
12 januari 2014
Kan inte bli för mycket om det är originalprylarna är min gissning.

På bilden nedan har man definitivt för mycket caster big_smile

http://2.bp.blogspot.com/_Y3DLKMHCDUo/TIgE79R0j4I/AAAAAAAAAIY/4TrfMiZt73E/s1600/Mini_Chopper.jpg
Senast redigerat av dawwe (12 januari 2014)

627 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
Okej jag ska kika på detta och se hur det blir smile

1 758 Inlägg
12 januari 2014
Negativ caster får den otrevliga effekten att styrningen inte strävar mot att centrera, utan istället mot att svänga. Vrider du ratten kommer hjulen vilja svänga mer, vilket innebär att du måste hålla emot för att inte få fullt styrutslag, istället för att bilen rätar upp sig själv.

Sök