Sökes info ang grader på framvagn för drifting

DalleRacing
13 januari 2014 · 1 738 Inlägg

Hej!

Jag söker info för bästa optimering för drifting på en framvagn, vad ska jag satsa på för grader på Camber/ Caster/ Ackerman/ Pararell steer/ Toe osv osv!

Någon KUNNIG inom detta område som kan förklara lite för mig så jag vet vart jag kan börja labba med min framvagn!

Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
KHRacing
14 januari 2014 ·

1: du kör inte automatiskt bättre bara för du kan svänga hjulen mera.

2. dannejdrift.se har allt du behöver, hälsa från Kristian

baltis
14 januari 2014 · 1 948 Inlägg

du verkar vilja ha ett väldigt utförligt svar, tror inte någon kan/kommer svara så pass utförligt här (krävs ganska många tecken för det... speciellt med tanke på att du vill ha svar på mer än caster camber och toe.) Så prova googla eller köp en bok och lär dig allt där (kan rekommendera banbilsboken, säljs av speedlabs).

Rent generellt så kan jag säga att du vill ha så mycket caster som möjligt (inte många bilar som tillåter mer än 7-8 grader utan ordentliga modifikationer.
Camber gissar jag på (och tror min gissning är bra) är bort åt 7-10 grader negativ. Här spelar det även en del roll bereonde på vad för däck du kör. rent generellt så krävs det mer camber dessto bättre däck du har.
Toe beroe en del på vad man som förare tycker är trevligt, men runt 1 grader posetiv(?), dvs däcken pekande utåt, tycker jag är trevligast.
Toe är ju även väldigt lätt att ställa samt det "sista" man ställer in så där är det väldigt lätt att själv labba fram vad man trivs med.

Nu kan jag inget om drifting, men eftersom det har med framvagnen å göra så spelar det ju iingen större roll, skillnaden mot en "racing"bil är ju bara den att du kommer köra med större styrvinklar, och därför behöver mer camber.

Edit: Vet ju inte riktigt vad du ska göra för ombyggnad på din bil, bygga egna spindlar? länkarmar också kanske? Isåfall rekommenderar jag extra starkt banbilsboken. Har läst den några gånger men det är så mycket att hålla i huvudet så jag har enbart sett till att komma ihåg det mesta av det som berör mig och min bil, dvs camber caster och toe (det jag kan ställa in). Angående ackerman och det andra du nämner så minns jag knappt något utav det, däremot om du ska bygga egna spindlar så är det ju bra om du bygger dom för att få så lite bumpsteer som möjligt, detta är ju något som jag gissar på kan ställa till det en del för driftare när man går från "sladd till sladd" (rattar utav bara tusan) big_smile

Senast redigerat av baltis (14 januari 2014)

KHRacing
14 januari 2014 ·

Mkt bra svar av Baltis.  tillägger att Alla förare kör olika o således kräver olika inställningar

vissa kör med 4-hjulssläpp o måste inte ha massa styrning, andra kör med gasen som ratt. andra tvärt om ....

schnauz
14 januari 2014 · 1 758 Inlägg

Cambervinkel kan man i regel vara ganska generell med, eftersom den till stor del kan bestämmas utifrån däcken.
Övriga vinklar beror mer på bilen och förarens preferenser. Något som många sällan tänker på är att i princip alla olika vinklar och mått hänger ihop; ändrar man en parameter till det bättre så kan till exempel en, två eller tre andra parametrar ändras till det sämre.
Något annat extremt viktigt som många inte heller verkar tänka på är att man ställer in sina hjulvinklar under statiska förhållanden, men körning är förstås något dynamisk. Ställer man in -2 grader negativ camber i hjulinställningsriggen innebär det att man kommer ha -2 grader negativ camber när bilen står parkerad hemma i garaget, men vad får man för camber i en kurva, när innersidan av bilen fjädrar ut och yttersidan fjädrar in?

Som jag ser det finns två vettiga alternativ. Nummer ett är att du köper någon eller några bra böcker och sätter dig in i ämnet så du har koll på det själv. Nummer två är att få tag i någon som kör med ställbara hjulvinklar på en liknande eller helst likadan bil och som är villig att dela med sig av sina erfarenheter.

baltis
15 januari 2014 · 1 948 Inlägg

schnauz skrev:
Cambervinkel kan man i regel vara ganska generell med, eftersom den till stor del kan bestämmas utifrån däcken.
Övriga vinklar beror mer på bilen och förarens preferenser. Något som många sällan tänker på är att i princip alla olika vinklar och mått hänger ihop; ändrar man en parameter till det bättre så kan till exempel en, två eller tre andra parametrar ändras till det sämre.
Något annat extremt viktigt som många inte heller verkar tänka på är att man ställer in sina hjulvinklar under statiska förhållanden, men körning är förstås något dynamisk. Ställer man in -2 grader negativ camber i hjulinställningsriggen innebär det att man kommer ha -2 grader negativ camber när bilen står parkerad hemma i garaget, men vad får man för camber i en kurva, när innersidan av bilen fjädrar ut och yttersidan fjädrar in?

Som jag ser det finns två vettiga alternativ. Nummer ett är att du köper någon eller några bra böcker och sätter dig in i ämnet så du har koll på det själv. Nummer två är att få tag i någon som kör med ställbara hjulvinklar på en liknande eller helst likadan bil och som är villig att dela med sig av sina erfarenheter.

lägger till ett till tips wink

Åk till en verkstad som har personal som vet vad dom gör och gör inställningarna.

När jag ställde in min bil inför förra säsongen så hade jag läst på massvis samt även pratat med andra med samma bil som mig om vad dom körde för vinklar och vad dom tyckte.
När jag väl kom till verkstaden som skulle ställa in var det värsta fullblodsproffset som jobbade med det, ställde in diverse rejsbilar och rallybilar. Det mest jag själv hade kommit fram till höll han med om andra saker ändrade han på efter att jag berättat hur jag upplevde bilen med nuvarande inställningar och vad jag ville skulle förändras med dom nya...

DalleRacing
16 januari 2014 · 1 738 Inlägg

Tackar Baltis och KHracing! Exakt dom svaren jag leta efter baltis, förstår att alla vill ha olika inställningar men att få info om lite ungefärliga grader man brukar ha är en bra början som jag sedan kan bygga vidare på! Men vad säger ni om ackerman vinkeln då för drifting, just nu har jag true ackerman vilket i min praktik borde självstyra tebax hjulen?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
baltis
16 januari 2014 · 1 948 Inlägg

Gissar på att du med true ackermann menar 100%, under det ska du inte gå... det är typ det ända jag vet big_smile

Vi börjar snacka väldigt avancerade grejjer här... vet flertalet personer som är riktigt duktiga på chassiteknik men även dom börjar låta osäkra när man frågar dom om ackermann big_smile så lämna den orörd.

Om JAG hade byggt en driftingbil hade jag börjat med dessa vinklar, så mycket caster som möjligt (7-8 grader), 7-8 grader camber fram 2,5-3 grader bak, 2 (är det grader eller mm man pratar, kommer ej ihåg) toe OUT fram, 1 toe IN bak. Vissa säger att toe'n kan man lika gärna köra på 0... dom vet inte riktigt vad dom pratar om... och anledningen till att dom vill köra den på 0 är för att dom tror att dom kommer halvera sitt däckslitage...

Tänk på att om du gör hjulinställningarna själv så  ska dom ställas i rätt ordning, caster camber toe.

Kom på en till grejj, men det har du säkert redan tänkt på, krängare gör fruktansvärt mycket på en bil. Köp justerbara krängninshämmare till bilen om du tycker om att latja med olika setuper, det gör stoooooooor skillnad. Vet flertalet som under säsongens första varv kört av banan med baken före efter att monterat nya krängare under vintern big_smile

DrenneR
17 januari 2014 · 336 Inlägg

smyger en fråga här! gör de mycket nytta att kunna justera caster? smile

BMW 535i (1990)
baltis
17 januari 2014 · 1 948 Inlägg

DrenneR skrev:
smyger en fråga här! gör de mycket nytta att kunna justera caster? smile

Ne, om du kan ha en caster på säg 7 grader så räcker det, finns ingen anledningen att behöva kunna justera den.

DrenneR
17 januari 2014 · 336 Inlägg

baltis skrev:

DrenneR skrev:
smyger en fråga här! gör de mycket nytta att kunna justera caster? smile

Ne, om du kan ha en caster på säg 7 grader så räcker det, finns ingen anledningen att behöva kunna justera den.

okej tack!

BMW 535i (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang