FILM: Om olaglig belysning på bilen

DEvilMike
14 januari 2014 · 203 Inlägg

Reportage jag gjort om bilens belysning och vad man får och inte får köra omkring med på bilarna, samt vad det faktiskt kostar att åka dit.roll

http://www.tv4play.se/program/nyheterna … id=2524039

Dont drive faster then your guardian angels can fly
DeLorean DMC-12 "MCFLY" (1982)
Volvo V40 T4 Sport "Green Ferret" (2001)
GasGlad1337
14 januari 2014 · 460 Inlägg

kanonbra film smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
DEvilMike
14 januari 2014 · 203 Inlägg

Tack! kändes som att det behövdes upp till ytan lite, och alltid sparar någon onödiga utgifter, samtidigt som detta bara är ett litet skrap av denna ljusdjungel med lagar och förordningar!

Dont drive faster then your guardian angels can fly
DeLorean DMC-12 "MCFLY" (1982)
Volvo V40 T4 Sport "Green Ferret" (2001)
FLindgren
14 januari 2014 · 5 089 Inlägg

Ljusdjungel? Detta är väll något man lärde sig när man tog körkortet??
Ingen vetenskap detta direkt..

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
kwansa Hmm, vet inte?
14 januari 2014 · 1 775 Inlägg

Positionsljus i extraljusen är lagligt om dem sitta MAX 40cm från bilens sida och vara MINST 60cm mellanrum.

Om den lagen gäller fortfarande! hmm

Senast redigerat av kwansa (14 januari 2014)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
it_mutt Avstängd
14 januari 2014 · 10 388 Inlägg

kwansa skrev:
Positionsljus i extraljusen är lagligt om dem sitta MAX 40cm från bilens sida och vara MINST 60cm mellanrum.

Om den lagen gäller fortfarande! hmm

Mnja;

rämre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav

51 §   Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

53 §   Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.

56 §   Främre positionslykta
2.       får inte kombineras med framåtriktad strålkastare

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kwansa Hmm, vet inte?
14 januari 2014 · 1 775 Inlägg

it_mutt skrev:

kwansa skrev:
Positionsljus i extraljusen är lagligt om dem sitta MAX 40cm från bilens sida och vara MINST 60cm mellanrum.

Om den lagen gäller fortfarande! hmm

Mnja;

rämre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav

51 §   Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

53 §   Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.

56 §   Främre positionslykta
2.       får inte kombineras med framåtriktad strålkastare

Okej, då är det ändrat! det som jag hittade var en äldre.... då stog det MINST två främre positionslyktor smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
kenth66
14 januari 2014 · 1 212 Inlägg

TACK!


DEvilMike skrev:
Reportage jag gjort om bilens belysning och vad man får och inte får köra omkring med på bilarna, samt vad det faktiskt kostar att åka dit.roll

http://www.tv4play.se/program/nyheterna … id=2524039

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
DEvilMike
14 januari 2014 · 203 Inlägg

FLindgren skrev:
Ljusdjungel? Detta är väll något man lärde sig när man tog körkortet??
Ingen vetenskap detta direkt..

Jag syftade på hela lagkapitlet om lagens alla ljusregler.
Lycka till att hitta den i en körkortsbok...

Senast redigerat av DEvilMike (14 januari 2014)

Dont drive faster then your guardian angels can fly
Volvo V40 T4 Sport "Green Ferret" (2001)
DeLorean DMC-12 "MCFLY" (1982)
kenth66
14 januari 2014 · 1 212 Inlägg

detta svar fick jag från min son när han tagit del av detta:)   

Va trevligt för alla som köper en ny bil och höger respektive vänster dimljus tänder sig när man svänger! Fordons industrin och lagen verkar inte gå riktigt hand i hand.




DEvilMike skrev:
Reportage jag gjort om bilens belysning och vad man får och inte får köra omkring med på bilarna, samt vad det faktiskt kostar att åka dit.roll

http://www.tv4play.se/program/nyheterna … id=2524039

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
it_mutt Avstängd
14 januari 2014 · 10 388 Inlägg

kenth66 skrev:
detta svar fick jag från min son när han tagit del av detta:)   

Va trevligt för alla som köper en ny bil och höger respektive vänster dimljus tänder sig när man svänger! Fordons industrin och lagen verkar inte gå riktigt hand i hand.




DEvilMike skrev:
Reportage jag gjort om bilens belysning och vad man får och inte får köra omkring med på bilarna, samt vad det faktiskt kostar att åka dit.roll

http://www.tv4play.se/program/nyheterna … id=2524039

O som vanligt skiljer det på vad som är helbilsgodkänt o inte osv osv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DEvilMike
14 januari 2014 · 203 Inlägg

kenth66 skrev:
detta svar fick jag från min son när han tagit del av detta:)   

Va trevligt för alla som köper en ny bil och höger respektive vänster dimljus tänder sig när man svänger! Fordons industrin och lagen verkar inte gå riktigt hand i hand.




DEvilMike skrev:
Reportage jag gjort om bilens belysning och vad man får och inte får köra omkring med på bilarna, samt vad det faktiskt kostar att åka dit.roll

http://www.tv4play.se/program/nyheterna … id=2524039

Kurvljusen är tillåtna och tänds och släcks bara då du svänger, men visst hemskt förvirrande.
Det kanske lustigaste under intervjun med polisen var att Mercedes typgodkänt deras polisbil för dim+halvljus, dock så hade dom kopplat ur det eftersom de själva kunde bötfälla andra bilister för samma sak.

Men man ska inte glömma att det är Transportstyrelsen som satt dessa regler och lagar, polisens uppgift samt bilbesiktningens uppgift att kolla att det följs, och tolkningarna verkar skilja mycket från person till person..

Dont drive faster then your guardian angels can fly
DeLorean DMC-12 "MCFLY" (1982)
Volvo V40 T4 Sport "Green Ferret" (2001)
DusanMandick Random Hero
14 januari 2014 · 4 047 Inlägg

mini coopern i början har sina positionslyktor på fronten!! de är inga dimljusen

http://2.bp.blogspot.com/_M4sQ_7ZLTgY/TDN7NlVebdI/AAAAAAAACiw/SGctymY-MBA/s1600/mini.jpg

Dessa jädra DRL lampor då ? folk använder dom som dimljusen, sitter ju original på massor bilar.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Constantine
14 januari 2014 · 679 Inlägg

Så löjligt de där med halvljus + dimljus, har aldrig varit med om att ha blivit bländad av någons dimljus, eller är folk så jävla dumma så de själva stirrar in i ljuset?

it_mutt Avstängd
14 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Constantine skrev:
Så löjligt de där med halvljus + dimljus, har aldrig varit med om att ha blivit bländad av någons dimljus, eller är folk så jävla dumma så de själva stirrar in i ljuset?

Det gör ingen skillnad för den som sitter i bilen heller. Snarare tvärt om då belysningspunkten på marken flyttar närmare bilen.

Bara för att du inte har blivit det kan ju självfallet andra ha blivit det. Så fungerar det iaf i min värld

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Constantine
14 januari 2014 · 679 Inlägg

it_mutt skrev:

Constantine skrev:
Så löjligt de där med halvljus + dimljus, har aldrig varit med om att ha blivit bländad av någons dimljus, eller är folk så jävla dumma så de själva stirrar in i ljuset?

Det gör ingen skillnad för den som sitter i bilen heller. Snarare tvärt om då belysningspunkten på marken flyttar närmare bilen.

Bara för att du inte har blivit det kan ju självfallet andra ha blivit det. Så fungerar det iaf i min värld

Har du blivit bländad av någons dimljus? när du tittar rakt fram på vägen då de vill säga. Alltså original halogen dimljus. Så klart alla kan bli bländade, men då gäller det ju att man stirrar in i ljuset, då får man ju skylla sig själv.

it_mutt Avstängd
14 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Constantine skrev:

it_mutt skrev:

Constantine skrev:
Så löjligt de där med halvljus + dimljus, har aldrig varit med om att ha blivit bländad av någons dimljus, eller är folk så jävla dumma så de själva stirrar in i ljuset?

Det gör ingen skillnad för den som sitter i bilen heller. Snarare tvärt om då belysningspunkten på marken flyttar närmare bilen.

Bara för att du inte har blivit det kan ju självfallet andra ha blivit det. Så fungerar det iaf i min värld

Har du blivit bländad av någons dimljus? när du tittar rakt fram på vägen då de vill säga. Alltså original halogen dimljus. Så klart alla kan bli bländade, men då gäller det ju att man stirrar in i ljuset, då får man ju skylla sig själv.

Ja, faktiskt, senast idag.

Bir, kanske inte dagligen, men någon gång i veckan, bländad av halvljus också som inte står rätt osv. (Jo jag vet, dimljusinställningen ska också kontrolleras på besiktningen). Och det är inget jag är ensam om.

Finns som sagt ingen vettig anledning till att köra runt med halvljus och dimljus för föraren.

- - Edit - -

Sen har du hela grejen med att det påverkar mötandes mörkerseende. Hur du än vänder o vrider på det; mer ljus = mer påverkan på mörkerseendet.

Jag är också fullt medveten om att folk hävdar att "ja det lyser ju bättre åt sidorna så man ser mer av ev. skog djur osv". Fine. Problemet är att med tanke på hur otroligt begränsad räckvidd ett par dimljuse har, så blir det som så att när dimljuset väl lyser upp älgen (som man lyckades missa med ljuset från havlljuset) så är det redan "så dags". Igen; under förutsättning att det är rätt inställt.

Senast redigerat av it_mutt (14 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DEvilMike
14 januari 2014 · 203 Inlägg

DusanMandick skrev:
mini coopern i början har sina positionslyktor på fronten!! de är inga dimljusen

http://2.bp.blogspot.com/_M4sQ_7ZLTgY/T … 0/mini.jpg

Dessa jädra DRL lampor då ? folk använder dom som dimljusen, sitter ju original på massor bilar.

Kan du ha rätt i, var mörkt då det filmades och såg ut som dimljus. Isf har de väldigt för starka positionsljus,...
Den på bilden har ex minst 4 positionsljus vilket inte är lagligt då du i Sverige bara får ha 2.

Jo som jag skrev tidigare, det är en djungel, och inte minst när vissa biltillverkare börjat godkänna dim+halvljus, och kurvljusen som jag trodde var glappa dimljus första gången jag såg ett smile

Så så här i efterhand fick jag mer förståelse varför polisen tolkar situationer olika och inte hinner med i svängarna på ljusmarknaden.

Senast redigerat av DEvilMike (14 januari 2014)

Dont drive faster then your guardian angels can fly
Volvo V40 T4 Sport "Green Ferret" (2001)
DeLorean DMC-12 "MCFLY" (1982)
Mack Forum- och sitemoderator
14 januari 2014 · 26 136 Inlägg

Mycket bra film.
Har dock för mig att det är 500 kronor per extraljus, och inte sammanlagt - eller har jag fel? (om man har glödare i dem alltså)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
DEvilMike
14 januari 2014 · 203 Inlägg

Mack skrev:
Mycket bra film.
Har dock för mig att det är 500 kronor per extraljus, och inte sammanlagt - eller har jag fel? (om man har glödare i dem alltså)

Tack! Det frågade jag om! Och det är inte per lyckta utan totalt enligt polisen+bes anmärkning

Senast redigerat av DEvilMike (14 januari 2014)

Dont drive faster then your guardian angels can fly
Volvo V40 T4 Sport "Green Ferret" (2001)
DeLorean DMC-12 "MCFLY" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang