FILM: Om olaglig belysning på bilen

it_mutt Avstängd
13 februari 2014 · 10 388 Inlägg

Constantine skrev:

pim_pim skrev:
Dimljus"poliser" finns det gott om. big_smile

Jo folk verkar ha för lite fritid, bara för vissa har åsikter om huruvida det är snyggt eller inte så tror man att man kan bestämma över hur andra ska ha belysningen på sin bil, även om man kör dimljus + positionsljus vid dagsljus så ska det klagas. Om mitt dimljus bländar så titta på vägen istället för min belysning. roll

Ptja, du mognar säkert någon dag du också.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
FLindgren
13 februari 2014 · 5 089 Inlägg

Hur kan dessa trådar fortfarande finnas, och det behövs till och med en film om det?? Fick ni körkortet i flingpaketet eller lärde ni er ingenting när ni tog körkortet??

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
13 februari 2014 · 26 114 Inlägg

FLindgren skrev:
Hur kan dessa trådar fortfarande finnas, och det behövs till och med en film om det?? Fick ni körkortet i flingpaketet eller lärde ni er ingenting när ni tog körkortet??

Därför att ännu är inte den siste idioten född..så enkelt är det.
Inga specifika namn nämnda förstås.

Senast redigerat av Mack (13 februari 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Vita_Vargen
14 februari 2014 · 1 281 Inlägg

Constantine skrev:

Vita_Vargen skrev:
Tycker en stor del av alla 940 man ser ute o far har dimljus+halvljus på. Ofta med icke-bilintresserade personer bakom ratten. Är ju inte snyggt heller med dimljusen på så har inte riktigt förstått vad det beror på...

Bara en fråga, hur ser en "icke-bilintresserad person ut" lol

http://www.svt.se/cachable_image/1366828714000/svts/article1180707.svt/ALTERNATES/extralarge/jo-mp_0.jpg
roll

Nä men åldern 45-80 med helt original bil som synligt används enbart som ett redskap typ tongue

Constantine
14 februari 2014 · 679 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

Constantine skrev:

Vita_Vargen skrev:
Tycker en stor del av alla 940 man ser ute o far har dimljus+halvljus på. Ofta med icke-bilintresserade personer bakom ratten. Är ju inte snyggt heller med dimljusen på så har inte riktigt förstått vad det beror på...

Bara en fråga, hur ser en "icke-bilintresserad person ut" lol

http://www.svt.se/cachable_image/136682 … o-mp_0.jpg
roll

Nä men åldern 45-80 med helt original bil som synligt används enbart som ett redskap typ tongue

Haha jo jag förstår vad du menar wink mitt inlägg var skrivet med glimten i ögat även om somliga kanske inte uppfattade det som de!

Evildan
14 februari 2014 ·

Vita_Vargen skrev:

Constantine skrev:

Vita_Vargen skrev:
Tycker en stor del av alla 940 man ser ute o far har dimljus+halvljus på. Ofta med icke-bilintresserade personer bakom ratten. Är ju inte snyggt heller med dimljusen på så har inte riktigt förstått vad det beror på...

Bara en fråga, hur ser en "icke-bilintresserad person ut" lol

http://www.svt.se/cachable_image/136682 … o-mp_0.jpg
roll

Nä men åldern 45-80 med helt original bil som synligt används enbart som ett redskap typ tongue

En del personer har tänka sig fler bilar att bruka roll

En numera pensionerad kollega hade en helt original XC60 som han använde till och från jobbet och andra vardagsaktiviteter, då anses alltså han som ointresserad enligt text ovan.
Samma person roade sig på helgerna med att bla åka bana med en väldigt låg och stabil Mazda Miata, tror inte någon ska döma en persons bilintresse efter vad denna syns i för stunden.

Har flertalet kollegor som åker dessa fordon för bilointresserade men som ändock är inblandade på olika vis i tävlingsformer utav
banracing (V70, Superb, Prius, mfl.)
dragracing (Vitara, Golf V, mfl.)
rally (Clio, Sharan, mfl.)
och andra motorsporter inte minst jag själv wink
Döm inte hunden efter håret (bilen) wink

Polestar
14 februari 2014 · 37 Inlägg

FLindgren skrev:
Hur kan dessa trådar fortfarande finnas, och det behövs till och med en film om det?? Fick ni körkortet i flingpaketet eller lärde ni er ingenting när ni tog körkortet??

Ja du, det är väl bara att räkna hur många som har försämrats teoretiskt sedan dom tog sitt körkort.

Därför är det aldrig en negativ påverkan med en film..

Tiger1978 Fattig student
14 februari 2014 · 1 282 Inlägg

Constantine skrev:

it_mutt skrev:

Constantine skrev:
Så löjligt de där med halvljus + dimljus, har aldrig varit med om att ha blivit bländad av någons dimljus, eller är folk så jävla dumma så de själva stirrar in i ljuset?

Det gör ingen skillnad för den som sitter i bilen heller. Snarare tvärt om då belysningspunkten på marken flyttar närmare bilen.

Bara för att du inte har blivit det kan ju självfallet andra ha blivit det. Så fungerar det iaf i min värld

Har du blivit bländad av någons dimljus? när du tittar rakt fram på vägen då de vill säga. Alltså original halogen dimljus. Så klart alla kan bli bländade, men då gäller det ju att man stirrar in i ljuset, då får man ju skylla sig själv.

Ja jag har brytningsfel, så jag blir bländad så fort asfalten blir lite fuktigt.. Idiotiskt rent ut sagt att köra med den kombinationen vid mörker..
Tycker personligen att det är snyggt med dimljus, men som sagt var blir jag sjukt bländad..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
tias aka katten
14 februari 2014 · 245 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Tycker en stor del av alla 940 man ser ute o far har dimljus+halvljus på. Ofta med icke-bilintresserade personer bakom ratten. Är ju inte snyggt heller med dimljusen på så har inte riktigt förstått vad det beror på...

Att det finns så många 940is som åker så, är att dimljus styrningen sagt upp sig. När den funkar som den ska så funkar bara dimljusen på parkering å helljus.

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
Zed91
14 februari 2014 · 58 Inlägg

Kan störa mig på folk som säger :"Jag har då aldrig blivit bländad av dimljus och därför stänger jag inte av det"etc etc bara för att du inte störs så måste inte det betyda att ingen annan gör det,Man är inte ensam i trafiken...Personligen är jag rätt ljuskänslig så blir väldigt lätt bländat om det är mer en halvljus på och på dagarna måste jag ha solglasögon på mig spelar ingen roll om det är vinter eller sommar...Men som vissa resonerar här inne så verkar det vara mitt eget fel och ingen ska då säga åt er att stänga av dimljusen eller diverse andra skit jobbiga ljus på bilen utan alla andra ska anpassa sig efter er..F*ttor är vad ni är smile

gamlingen
14 februari 2014 · 5 198 Inlägg

folk är bra lustiga,,,, dom klagar på dom som blinkar med helljus eller bländar,, men själva kör dom med halv och dim... knäppgökar,,,

Constantine
14 februari 2014 · 679 Inlägg

Zed91 skrev:
Kan störa mig på folk som säger :"Jag har då aldrig blivit bländad av dimljus och därför stänger jag inte av det"etc etc bara för att du inte störs så måste inte det betyda att ingen annan gör det,Man är inte ensam i trafiken...Personligen är jag rätt ljuskänslig så blir väldigt lätt bländat om det är mer en halvljus på och på dagarna måste jag ha solglasögon på mig spelar ingen roll om det är vinter eller sommar...Men som vissa resonerar här inne så verkar det vara mitt eget fel och ingen ska då säga åt er att stänga av dimljusen eller diverse andra skit jobbiga ljus på bilen utan alla andra ska anpassa sig efter er..F*ttor är vad ni är smile

Klart det är ditt eget fel, om du kollar in i ljuset wink De flesta ska ju oftast titta på mötande bilen och då är det ju givet att man kollar på strålkastarna vid möte då är bländning ett faktum oavsett tid och väder.

Men jag förstår, jag körde tidigare runt med halvljus kompletterat med dimljus ibland vid mörkerkörning eftersom mina dimljus lyser upp skapligt vid diket, och eftersom jag åker mycket landsväg ute i Sörmland där det är mycket vilt och mörkt så kände jag att det var värt de. Sen så xenon konverterade jag halvljusen och då fanns det inte direkt någon anledning att ha dimljusen eftersom det inte tillförde något bättre ljus. Numer används dem bara som DRL ljus eftersom det sitter LEDs i.

Zed91
14 februari 2014 · 58 Inlägg

Constantine skrev:

Zed91 skrev:
Kan störa mig på folk som säger :"Jag har då aldrig blivit bländad av dimljus och därför stänger jag inte av det"etc etc bara för att du inte störs så måste inte det betyda att ingen annan gör det,Man är inte ensam i trafiken...Personligen är jag rätt ljuskänslig så blir väldigt lätt bländat om det är mer en halvljus på och på dagarna måste jag ha solglasögon på mig spelar ingen roll om det är vinter eller sommar...Men som vissa resonerar här inne så verkar det vara mitt eget fel och ingen ska då säga åt er att stänga av dimljusen eller diverse andra skit jobbiga ljus på bilen utan alla andra ska anpassa sig efter er..F*ttor är vad ni är smile

Klart det är ditt eget fel, om du kollar in i ljuset wink De flesta ska ju oftast titta på mötande bilen och då är det ju givet att man kollar på strålkastarna vid möte då är bländning ett faktum oavsett tid och väder.

Men jag förstår, jag körde tidigare runt med halvljus kompletterat med dimljus ibland vid mörkerkörning eftersom mina dimljus lyser upp skapligt vid diket, och eftersom jag åker mycket landsväg ute i Sörmland där det är mycket vilt och mörkt så kände jag att det var värt de. Sen så xenon konverterade jag halvljusen och då fanns det inte direkt någon anledning att ha dimljusen eftersom det inte tillförde något bättre ljus. Numer används dem bara som DRL ljus eftersom det sitter LEDs i.

Grejen är ju att jag kolla inte in i ljusen,Jag kollar på höger vägmarkering men som sagt eftersom jag är ljuskänslig så blir jag oftast bländat iallafall...

gamlingen
14 februari 2014 · 5 198 Inlägg

för dom som inte vet så dras ögonen per automatik till ljuskällor vare sej man vill eller inte,, för vissa mer,, för vissa mindre..

it_mutt Avstängd
14 februari 2014 · 10 388 Inlägg

Constantine skrev:

Zed91 skrev:
Kan störa mig på folk som säger :"Jag har då aldrig blivit bländad av dimljus och därför stänger jag inte av det"etc etc bara för att du inte störs så måste inte det betyda att ingen annan gör det,Man är inte ensam i trafiken...Personligen är jag rätt ljuskänslig så blir väldigt lätt bländat om det är mer en halvljus på och på dagarna måste jag ha solglasögon på mig spelar ingen roll om det är vinter eller sommar...Men som vissa resonerar här inne så verkar det vara mitt eget fel och ingen ska då säga åt er att stänga av dimljusen eller diverse andra skit jobbiga ljus på bilen utan alla andra ska anpassa sig efter er..F*ttor är vad ni är smile

Klart det är ditt eget fel, om du kollar in i ljuset wink De flesta ska ju oftast titta på mötande bilen och då är det ju givet att man kollar på strålkastarna vid möte då är bländning ett faktum oavsett tid och väder.

Men jag förstår, jag körde tidigare runt med halvljus kompletterat med dimljus ibland vid mörkerkörning eftersom mina dimljus lyser upp skapligt vid diket, och eftersom jag åker mycket landsväg ute i Sörmland där det är mycket vilt och mörkt så kände jag att det var värt de. Sen så xenon konverterade jag halvljusen och då fanns det inte direkt någon anledning att ha dimljusen eftersom det inte tillförde något bättre ljus. Numer används dem bara som DRL ljus eftersom det sitter LEDs i.

Det du ser i diket av dimljusena är inget, under förutsättning att de är rätt inställda, du har någon nytta av, du hinner inte stanna för det iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang