Statistik över "döds-bilmodeller"?

Majk_ Öhh
14 januari 2014 · 272 Inlägg

Tjena!!

Har suttit och Googlat efter statistik på vilka bilmodeller som oftast är inblandade i dödsolyckor men finner inget.


Nån som har koll på om det finns någon officiell statistik över vilka bilmodeller som skördat flest dödsoffer efter vägarna?

Det skulle även vara intressant om det fanns statistik över vilka bilmodeller som är säkrast smile

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
noclaF Styrande position i resebranchen
14 januari 2014 · 174 Inlägg

Lite att läsa, gäller usa tror jag dock:
http://www.lbl.gov/Science-Articles/Arc … report.pdf

Saab 99 LE (1975)
Andromeda Rumpmas
14 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Folksam har statistik för Sverige.

Men en sådan statistik är osäker av flera anledningar.
Den största är troligen profilen på ägarna.

Skoda Fabia är inte en populär ungdomsbil, men en populär tjej/ tant/ och gubb-bil. Motorsvaga bilar är  inblandade i färre rejäla olyckor då ägarna i större utsträckning kör långsammare och försiktigare. Dödstalen bland förarna av motorsvaga bilar blir därför missvisande lågt. Det händer inte få dödsolyckor för att bilarna är ofantligt säkra, utan för att ägarna har lågt risktagande i trafiken.

Motorstarka bilar, speciellt äldre, lite billigare, och lättrimmade bilar lär vara inblandade i fler svåra olyckor eftersom många ungdomar och andra "högriskförare" föredrar dom och kör därefter medan de gärna låter bli att köpa en Skoda Fabia. Dödstalen för dessa bilmodeller blir därför missvisande höga. Det händer inte många dödsolyckor för att bilarna har dålig krocksäkerhet, utan för att den typiska ägaren ofta tar risker i trafiken.

Hade pensionärerna söndagskört M3 och trimmade 940 turbo hade olycksfrekvensen för dessa bilar varit lägre, och hade ungdomarna plågat skiten ur de stackars 60 hästarna i en Skoda Fabia på såphala vägar hade de höjt olycksfrekvensen för dessa.

Vill du ha en säker familjebil ligger lite större bilar naturligtvis bättre till. Småbilar med 5 stjärnor i Euro NCAP marknadsförs lite bedrägligt, då de testas mot bilar i samma storleksklass. En Renault Clio har inte en suck mot en V70 av samma årsmodell i en krock även om båda har 5 stjärnor.

Saab 9-5 är säkrast i Folksams statistik över riktiga olyckor inom Sverige. I en sådan är det minst risk att dö eller skada sig svårt. Bland annat Rquired på Garaget har hävdat att detta beror på att det är en bil som kärringkörs av kärringar, men det är ju V70 och de flesta BMW, Audi, Merca och Passater också, ändå ligger de efter i statistiken. Alla BMW i trafiken är ju inte ungdomskörda 330, de flesta bilarna av de andra märkena har ju ~150-180 hk de med då de mindre motorerna säljer mest. Det finns ju dessutom många ungdomskörda 9-5 Aero eller herrejösses-trimmade lättryckare som körs vårdslöst på våra vägar.

Hur man kör själv kan man påverka, men du kan aldrig påverka hur mottrafikanten kör, och därför är det ju bra att ha en krocksäker bil.

Senast redigerat av Andromeda (14 januari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang