Toyota Aygo - Bra förstabilsköp att köra i Stockholm?

Qus
14 januari 2014 · 52 Inlägg

Hej. Ska köpa min första bil nu och jag ska satsa på en ekonomisk bil och har blivit sugen på någon av trillingbilarna, just Aygo behöver det ju inte vara. Det ska vara en automat och jag undrar efter att den nu varit ute i ganska många år hur dom funkar än idag efter många bil? Håller dom bra? Jag kommer för det mesta att åka relativt korta sträckor inom Stockholms län men en och annan längre tur på sommaren kan det ju bli, en del tycker ju att den är obekväm att åka långa sträckor med om man är större, men jag är inte särskilt stor.

Något extra jag bör tänka på när jag köper någon av dessa bilar?

Andromeda Rumpmas
14 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Krocksäkerheten och komforten. Jag har kört några mil i en Aygo, och den var inte bekväm för fem öre. I 110 km/h vrålade dessutom symaskinsmotorn ursinnigt och det kändes som om det gick i 200 blås när bilen svajade fram längs motorvägen. Jag kan förstå att ägarna av dessa gärna ligger i 80 på motorvägen, för mycket snabbare känns fan inte säkert att köra med dessa. Jag vet inte om et var något fel på den jag körde (lånebil på verkstad) men det var verkligen skitsvårt att få till bra starter och växlingar. Lite för lite på gasen så fick man käringstopp, och lite, lite för mycket så varvade man 3000 varv och gjorde en pensionärsstart eller skuttväxling.
I stan är de säkert trevligare än på motorvägen och du ville ju ha en automat, men komforten består och någon gång måste du säkert ge dig ut på motorvägen.

Kika du på en Prius istället, betydligt mer bil (vi har bl a en Prius på jobbet).

Senast redigerat av Andromeda (14 januari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Teho
15 januari 2014 · 237 Inlägg

Andromeda skrev:
Krocksäkerheten och komforten. Jag har kört några mil i en Aygo, och den var inte bekväm för fem öre. I 110 km/h vrålade dessutom symaskinsmotorn ursinnigt och det kändes som om det gick i 200 blås när bilen svajade fram längs motorvägen. Jag kan förstå att ägarna av dessa gärna ligger i 80 på motorvägen, för mycket snabbare känns fan inte säkert att köra med dessa. Jag vet inte om et var något fel på den jag körde (lånebil på verkstad) men det var verkligen skitsvårt att få till bra starter och växlingar. Lite för lite på gasen så fick man käringstopp, och lite, lite för mycket så varvade man 3000 varv och gjorde en pensionärsstart eller skuttväxling.
I stan är de säkert trevligare än på motorvägen och du ville ju ha en automat, men komforten består och någon gång måste du säkert ge dig ut på motorvägen.

Kika du på en Prius istället, betydligt mer bil (vi har bl a en Prius på jobbet).

Har kört en del Aygo (lånad) och komforten i högre hastigheter kan jag hålla med om. Detta är dock en vanesak.
Däremot känner jag inte igen att den skulle ligga dåligt på vägen. Har stundtals motorvägspendlat i samma bil, låg då konstant runt 140 km/h (enligt GPS) och kände inte av några större tendenser till instabilitet.
Men det är klart, köper man en bil för motorvägspendling är Aygo inget förstahandsval direkt.

I stan är den dock perfekt. Tar lite tid att lära sig växellåda/koppling, hade också problem med slirande/kärringstopp i början.

Senast redigerat av Teho (15 januari 2014)

Driven08
15 januari 2014 · 152 Inlägg

Att ligga mer än 100km/h med dessa bilar då drar dem mycket mera bensin. Vilket kanske inte är konstigt med tanke på motorvolymen.  1.0L

Jag skulle kolla på Skoda fabia. Framför allt Skoda fabia med htp motorn. Kamkedja, duglig/ bra komfort för dess storlek, i 90-100'km/h drar dem runt 0,5.

Senast redigerat av Driven08 (15 januari 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2014 · 13 743 Inlägg

Driven08 skrev:
Att ligga mer än 100km/h med dessa bilar då drar dem mycket mera bensin. Vilket kanske inte är konstigt med tanke på motorvolymen.  1.0L

Jag skulle kolla på Skoda fabia. Framför allt Skoda fabia med htp motorn. Kamkedja, duglig/ bra komfort för dess storlek, i 90-100'km/h drar dem runt 0,5.

blir rätt stor skillnad på dom mesta bilarna.
våran arosa går bäst i 130-140 men drar väldigt mycket då..boråt 0.67
vid körningar där maxhastigheten varit 100 ligger den på 0.55


jag skulle nog hellre köpa en halv skaplig polo eller tex en fabia.

jag älskar riktigt små bilar även om jag åker mycket volvo oxå

våran Arosa har fungerat yppligt i alla farter och även lite längre sträckor förutom att dom som vanligt har för konstiga stolar men det är ingen skillnad om det är en lupo eller passat dåliga stolar oavsätt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Qus
15 januari 2014 · 52 Inlägg

Har börjat förstå att Aygon inte är så bra på motorväg och där kommer man ju alltid köra ibland, och att dom är väldigt enkla. Vad tycker ni om en Polo som t.ex denna? http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 11&w=2

Andromeda Rumpmas
15 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Mycket bättre! smile

Däremot vill jag minnas något om att det har varit problem med automatlådorna, men det är väl främst DSG? Det har nog inte den du länkar till.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Ejan
15 januari 2014 · 648 Inlägg

Kika annars in Ford Fiesta från 2009 och framåt..det är en mycket trevlig bil med flertalet motorval och automat är tillgängligt.

Qus
15 januari 2014 · 52 Inlägg

Ejan skrev:
Kika annars in Ford Fiesta från 2009 och framåt..det är en mycket trevlig bil med flertalet motorval och automat är tillgängligt.

Dom går lite över min budget av vad jag tänkt mig.

xXSammy
15 januari 2014 · 6 571 Inlägg

Vad är din budget?

De/Dem
Qus
15 januari 2014 · 52 Inlägg

Malheus skrev:
Vad är din budget?

Max 50.000.

xXSammy
15 januari 2014 · 6 571 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_C_ … 11&w=1 Kanske något?

"Golf-klass" fast något mindre men ändå rymlig.

De/Dem
xXSammy
15 januari 2014 · 6 571 Inlägg

En Ford Fiesta i hatt.. http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fu … 11&w=1

Automat också.

De/Dem
it_mutt Avstängd
15 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Qus skrev:
Har börjat förstå att Aygon inte är så bra på motorväg och där kommer man ju alltid köra ibland, och att dom är väldigt enkla. Vad tycker ni om en Polo som t.ex denna? http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 11&w=2

Ja, men sen handlar det ju också om vad "ibland" är.

Det jag menar är; kör du 500mil "stadstrafik" per år, och 20mil motorvägstrafik, så är det ju trots allt vettigast att prioritera vad som är vettigt för stadstrafik

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fabbe
15 januari 2014 · 14 Inlägg

Ska du köra i sthlm rekommenderas minst 300hk och/eller 400nm för att komma in i alla "luckor" man måste köra med attityd i stan eller parkera  bilen hemma smile

Andromeda Rumpmas
15 januari 2014 · 3 860 Inlägg

fabbe skrev:
Ska du köra i sthlm rekommenderas minst 300hk och/eller 400nm för att komma in i alla "luckor" man måste köra med attityd i stan eller parkera  bilen hemma smile

Vad ska du med det till när du krypkör hem i rusningen? smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
-matte En Medlem
16 januari 2014 · 405 Inlägg

Nu vet ju ingen annan än du själv hur trafikförhållandena ser ut där just du kör men hybridernas hemmaplan är ju stadstrafik.

Däremot för en budget på 50k så kanske du bara får en långmilad hybrid, vilket inte är det bästa.

Jag skulle försöka titta på en bil i polo eller golfklassens storlek, det skulle nog passa dig bäst.
Finns många märken att välja mellan här, bästa är egentligen om du kan kika själv på bilarna hos en bilfirma eller liknande annars kan man spana på blocket.
Stirra bara inte dig blind på "tyska" bilar generellt, kolla även på tex kia eller annat japanskt, gärna ford också. Tillverkarna håller iprincip samma kvalitet på bilarna nuförtiden. Jag var själv helt inställd på tyska bilar, men insåg efter jag skaffat en ford att den är minst lika bra som motsvarande europeisk bil. smile

fabbe
16 januari 2014 · 14 Inlägg

Andromeda skrev:

fabbe skrev:
Ska du köra i sthlm rekommenderas minst 300hk och/eller 400nm för att komma in i alla "luckor" man måste köra med attityd i stan eller parkera  bilen hemma smile

Vad ska du med det till när du krypkör hem i rusningen? smile

Det är inte alltid kö överallt cool

Caffe
16 januari 2014 · 1 436 Inlägg

it_mutt skrev:

Qus skrev:
Har börjat förstå att Aygon inte är så bra på motorväg och där kommer man ju alltid köra ibland, och att dom är väldigt enkla. Vad tycker ni om en Polo som t.ex denna? http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 11&w=2

Ja, men sen handlar det ju också om vad "ibland" är.

Det jag menar är; kör du 500mil "stadstrafik" per år, och 20mil motorvägstrafik, så är det ju trots allt vettigast att prioritera vad som är vettigt för stadstrafik

Farsan har en 107a som han köpte ny och nu har kört drygt 25000 mil med. Inga reparationer utom en garantisak som kostnadsfritt byttes förebyggande i samband med service. Dock är det en bullrig skokartong och på beg.marknaden skulle jag hellre köpa en bil som var dyrare ny för att få mer bil för pengarna så att säga. Dessutom är automaten i trillingbilarna en manuell med robotstyrning och jag vet inte riktigt hur de gillar den ryckiga stockholmstrafiken. smile

fabbe skrev:
Ska du köra i sthlm rekommenderas minst 300hk och/eller 400nm för att komma in i alla "luckor" man måste köra med attityd i stan eller parkera  bilen hemma smile

Stor risig bil funkar också, när Audiförarna inser att jag skiter i bucklor och dessutom kan köra vidare efter en liten krock så var det inga problem att komma in i luckorna trots att bilen gör 0-100 på en förmiddag. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Qus
16 januari 2014 · 52 Inlägg

Ska iväg och titta på en bil i helgen och tog ut en Carfax rapport, var lite nyfiken då jag inte gjort det innan.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=85 … ;size=full

Det ser väl ändå bra ut?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang