Coilovers till e46

martinbmwe46
15 januari 2014 · 158 Inlägg

Tjena, tänkte be om tips på coilovers till en 325i e46 -01. Vad ska man tänka på när man inhandlar coilovers och vad händer om man köper billiga coilovers? Behöver man kompletera med nått mer än bara dessa paket för att man ska få dit det?

http://www.styling4u.se/p/biltillverkar … w-e46.html

http://www.billiga-coilovers.se/shop/ap … 0305p.html

Och snälla, inga taskiga kommentarer hjälper, tack!

MartenS13
15 januari 2014 · 65 Inlägg

Beror helt på vad du är ute efter när du köper coils. Vill du uppgradera väghållningen, sänka eller köra med stance stuk så krävs helt olika saker. Kvalitén och egenskaperna på coilovers blir i princip bättre ju mer du betalar.

Jag skulle rekommendera att du hör av dig till Schmiedmann (Nordens största bmw återförsäljare) och berättar vad du är ute efter så tvivlar jag inte på att du får hjälp.

Kolla alltid med leverantören om du behöver köpa till någonting extra för montering m.m

Senast redigerat av MartenS13 (15 januari 2014)

Nissan Micra "Breeze" (2001)
Lexus GS430 (2002)
Christian S
15 januari 2014 · 4 816 Inlägg
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
martinbmwe46
15 januari 2014 · 158 Inlägg

Tackar för tippsen! Är ute efter att sänka bilen lite och få lite bättre väghållning än orginal. Men om jag tex köper ett kitt för ca 3-5 000 blir det sämre väghållning än orginal då? Eller är det bättre att bara köpa sänkningsfjädrar? Även om de är dax att byta org dämparna är det bättre att köpa org igen eller billiga coilovers?

werik
15 januari 2014 · 144 Inlägg

Du får sannolikt sämre väghållning på svenska vägar med ett billigt coiloverkit, detta eftersom de är på tok för hårda och kommer göra att bilen studsar fram vid ojämnheter.

Vill du inte toksänka bilen är nog fräscha originaldämpare(kanske m-sport) med sänkfjädrar bättre på alla sätt och vis än billiga coilovers. Hade du tänkt att sänka bilen 60-70 mm runt om finns det inte så många valmöjligheter förrutom att köra coilovers.

Annars är nog D2 bra grejer, kolla även in vad de kostar på ebay, brukar vara billigare än att köpa i Sverige. Tänker att D2 kan vara ett alternativ eftersom nya originaldämpare + sänkfjädrar kommer kosta ungefär lika mycket.

Senast redigerat av werik (15 januari 2014)

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
baltis
15 januari 2014 · 1 948 Inlägg

Köp av billiga kit brukar inte löna sig. Dämparna brukar gå sönder och gängerna till ställskruvarna brukar försvinna första vintern...

d2, xyz, k-sport, tein, bc racing etc. etc. är "typ samma" - rekommenderar att du köper av en återförsäljare i sverige så kan han se till att du får rätt fjädrar (mjukare än det som brukar vara original) finns även reservdelar att köpa till dessa.

Utav dom du länkar så hade jag inte köpt något utav det, det första vet jag är rent skräp det andra verkar väldigt suspekt, dels att dom tagit namnet "ap coilovers" känns som ren ripoff utav "ap racing". Sen har dom vääääldigt suspekt hemsida där dom påstår att det är kw som utvecklar deras coiovers och att dom ÄR TILLVERKAD i tyskland samt att dom flesta bilderna på deras hemsida är stulna big_smile

Lägg lite extra pengar och köp xyz eller liknande istället.

martinbmwe46
16 januari 2014 · 158 Inlägg

Okej, tackar så mycket för all info! Får nog köra på orginal ett tag tills man tjänat ihop lite extra pengar då big_smile

baltis
16 januari 2014 · 1 948 Inlägg

Gör du rätt i! Verkligen inget fel på original, speciellt inte på svenska vägar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang