4550
Sök

Hur skulle ni tolka det här? (Kontakt på garage)

199 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
Jag hyr ett garage där jag bara fått uppgiften om att det är förbjudet att utföra "avancerade reparationsarbeten". Nu begärde jag ett förtydligande och då fick jag följande svar:

"Hyresgästen förbinder sig att i garaget inte utföra andra än smärre reparations- och justeringsarbeten, såsom byte av däck, tändstift o.d."

Okej, jag vet att jag får byta däck och liknande. Men hur långt tror ni man kan dra den paragrafen? Byte av bromsklossar? Byte av skadad karossdel (skruva loss, lyfta bort, lyfta dit och skruva fast)?

Man vill inte vara mer specifik nämligen, så jag får vända mig till et som eventuellt hyrt garage på liknande villkor och kontrollera ungefär hur långt man kan gå.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

2 257 Inlägg
19 januari 2014
Tror mest att det rör sig om svetsarbete, motor byte och sådana saker. Man vill nog helt enkelt inte ha svetsrök eller en massa oljepölar där. Så skulle jag tolka det.

199 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
Skulle vara intressant att se någon försöka svetsa eller liknande där då det saknas el... Tack för din hjälp! Då känns det som att jag vågar lite mer, i alla fall.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

199 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
Jo, gassvets går väl, men eftersom gasflaskor är definitivt förbjudna enligt andra regler så går ju inte det heller.

Okej. Men till exempel översyn av bromsar eller liknande småsaker borde vara okej?

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 januari 2014
Dom vill säkert inte heller att du lackar och sprayar saker då sprayröken sprider sig lätt, om garaget däremot är tomt en förmiddag är det ju bara passa på wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
19 januari 2014
Lättast är väl ändå att slå ett pling till hyresvärden och fråga vad denne menar istället för att gissa?

Passa på att be honom definera närmare nästa gång, du kan hälsa att i min klass (Fordons tvåan) har vi allt från folk som inte fattar att man inte ska starta motorn när någon har fingrarna där, till de som bygger turbo på en kväll, så vad som är avancerad tål att defineras smile

199 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
-Westerlund- skrev:
Lättast är väl ändå att slå ett pling till hyresvärden och fråga vad denne menar istället för att gissa?

Passa på att be honom definera närmare nästa gång, du kan hälsa att i min klass (Fordons tvåan) har vi allt från folk som inte fattar att man inte ska starta motorn när någon har fingrarna där, till de som bygger turbo på en kväll, så vad som är avancerad tål att defineras smile

Det var just det, som jag skrev, man vill inte definiera det mer än så. Därför frågar jag här, då jag själv är tämligen rudis på det mesta som har med skruvande att göra.

Muttley
19 januari 2014
Brukar väl också vara så att de enda du får förvara i garaget är bilen och möjligtvis vinterdäck/sommardäck.   Verktyg och annat har jag för mig att vi inte får ha i våra.

199 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Brukar väl också vara så att de enda du får förvara i garaget är bilen och möjligtvis vinterdäck/sommardäck.   Verktyg och annat har jag för mig att vi inte får ha i våra.

Ja, fast vad jag har i bagageutrymmet på bilen är ju så att säga min egen ensak...

Muttley
19 januari 2014
SEpaket skrev:
tkd_rille skrev:

Ja, fast vad jag har i bagageutrymmet på bilen är ju så att säga min egen ensak...

Ja de är okej.  Men de ska vara i bilen då.   Ordning och reda brukar de gilla.    Fast vi ha i för sig en typ som har en hel verkstad i sitt garage på 5kvm.

199 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
Jo, jag har en verktygslåda med skruvmejslar och annat samt en hylsnyckelsats liggande i bagageutrymmet. Jag har inte ens några däck i anslutning till bilen då inga grannar har det, så jag fick för mig att det inte var okej. Även delar som skall bytas placeras i bilen tills byte är utfört. Ordning och reda. Sedan vill jag inte drälla omkring sakerna alltför mycket, det kan ju finnas en garagegranne med långa fingrar. Man vet ju aldrig.

450 Inlägg
19 januari 2014
Annars använder man sitt sunda förnuft och inte genomför jobb och reparationer oavsett stora eller små så man kan lämna platsen i det skick man fick den.

Jag ser inget oklart, bara tänka till

199 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
Henrik-N skrev:
Annars använder man sitt sunda förnuft och inte genomför jobb och reparationer oavsett stora eller små så man kan lämna platsen i det skick man fick den.

Förlåt mig, men menar du att jag inte ens skall göra det jag har tillåtelse enligt kontraktet att göra? Det var ju också ett intelligent inlägg. Jag tror inte en vanlig asfalterad yta under tak blir förstörd av att jag byter däck...

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
19 januari 2014
SEpaket skrev:
-Westerlund- skrev:

Det var just det, som jag skrev, man vill inte definiera det mer än så. Därför frågar jag här, då jag själv är tämligen rudis på det mesta som har med skruvande att göra.

Alltså du har kontaktat hyresvärden och den säger inget mer än vad som står i kontraktet?

199 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
-Westerlund- skrev:
SEpaket skrev:
-Westerlund- skrev:

Alltså du har kontaktat hyresvärden och den säger inget mer än vad som står i kontraktet?

Exakt. Som jag skrev var förhållningsordern från början  att "inte utföra avancerade reparationsarbeten". När jag bad om ett förtydligande fick jag den nya paragrafen och den vägrar man förtydliga mer än så. Antar att man inte har tid att ge mig en lista på exakt vad som räknas som "smärre reparations- och justeringsarbeten".

Enklast vore att smälla upp ett garage i trädgården istället, men det tyckte inte kommunen.

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
19 januari 2014
SEpaket skrev:
Exakt. Som jag skrev var förhållningsordern från början  att "inte utföra avancerade reparationsarbeten". När jag bad om ett förtydligande fick jag den nya paragrafen och den vägrar man förtydliga mer än så. Antar att man inte har tid att ge mig en lista på exakt vad som räknas som "smärre reparations- och justeringsarbeten".

Enklast vore att smälla upp ett garage i trädgården istället, men det tyckte inte kommunen.

Det var det värsta... Dock så finns det ju något som kallas oklarhetsregeln, vilket innebär att om ett avtal är oklart om vad som gäller så ska avtalet tolkas till konsumentens fördel om det blir en tvist. Så i princip har du ju lagen bakom dig...

Skulle jag vara dig skulle jag gå en rond till mot hyresvärden och kräva att få en definition på vad som menas med avancerat. Efter det skulle jag förmodligen bränna propparna, bestämma att värden får se sig i röven och upprätta en egen definiton, som jag skulle lägga nånstans runt byte av topplockspackning. Kommer han och krigar efter det får det väl bli rättegång då, all logik säger ju att han inte kan vinna men man vet ju aldrig...

https://lagen.nu/begrepp/Oklarhetsregeln
http://www.lag24.se/a/oklarhetsregeln-v … lstolkning

Edit: Ja i och för sig så säger han ju "inte mer än tändstift och däck" så man kanske kan tolka det som att tändstift och däck är max, men han borde ju ändå förklara om man frågar.
Senast redigerat av -Westerlund- (19 januari 2014)

199 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
-Westerlund- skrev:
SEpaket skrev:

Det var det värsta... Dock så finns det ju något som kallas oklarhetsregeln, vilket innebär att om ett avtal är oklart om vad som gäller så ska avtalet tolkas till konsumentens fördel om det blir en tvist. Så i princip har du ju lagen bakom dig...

Skulle jag vara dig skulle jag gå en rond till mot hyresvärden och kräva att få en definition på vad som menas med avancerat. Efter det skulle jag förmodligen bränna propparna, bestämma att värden får se sig i röven och upprätta en egen definiton, som jag skulle lägga nånstans runt byte av topplockspackning. Kommer han och krigar efter det får det väl bli rättegång då, all logik säger ju att han inte kan vinna men man vet ju aldrig...

https://lagen.nu/begrepp/Oklarhetsregeln
http://www.lag24.se/a/oklarhetsregeln-v … lstolkning

Ja, fast man gav ju mig en tydligare definition som säger "smärre reparations- och justeringsarbeten såsom byte av tändstift, däck och dylikt". Och det är där jag tycker det är lite otydligt. Till exempel, på min 850 sitter framskärmarna skruvade med 7 stycken skruvar per sida, vilket är 3 skruvar färre per sida än däcken. Kofångaren sitter med 5 skruvar, vilket är lika många som ett hjul. Skall då till exempel byte av kofångare eller framskärm ses som lika avancerat som exempelvis byte av däck, som ju faktiskt kräver upphissad bil. Jag har inte läst så mycket juridik, enbart gått ett par småkurser, så att tolka det där är svårt för mig.

Visserligen skulle ju oklarhetsregeln antagligen godkänna byte av skruvad karossdel och möjligen tätning av läckande avgassystem, översyn av bromsar, byte av bromsklossar och andra saker av samma karaktär, men inte tillåta lackeringsarbeten, svetsarbeten, byte av vätskor som riskerar spill och liknande. Låter det som en rimlig tolkning.

Tilläggas bör att företaget jag hyr av egentligen bara hyr ut lokaler till företag och inte är särskilt engagerade i parkeringsplatserna, lysröret ovanför min bil har varit trasigt sedan jag hyrde platsen i februari 2013. Så något jätteengagemang är det inte.
Senast redigerat av SEpaket (20 januari 2014)

* Voff voff *
11 006 Inlägg
20 januari 2014
Använd sunda förnuftet, så länge du inte stör eller förstör så lär ingen klaga. Har funkat för mig iaf när jag mekat i hyrda garage.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

450 Inlägg
21 januari 2014
SEpaket skrev:
Henrik-N skrev:

Förlåt mig, men menar du att jag inte ens skall göra det jag har tillåtelse enligt kontraktet att göra? Det var ju också ett intelligent inlägg. Jag tror inte en vanlig asfalterad yta under tak blir förstörd av att jag byter däck...

Ska du snacka om intelligenta inlägg, klarar du inte av att inse själv vad du bör göra och inte göra utan att fråga i ett forum är de du som har en skruv lös !

SEN kan du inte utvisa av mitt inlägg att du inte ska göra de du har tillåtelse till, är du inte läskunnig barnrumpa ?

Den som skrivit kontakten lindar inte sig i krångliga specifika saker du INTE får göra vilket är smart, de är upp till dig att tänka till vilket du uppenbarligen inte klarar.
Senast redigerat av Henrik-N (21 januari 2014)

1 705 Inlägg
21 januari 2014
Det har antagligen med försäkringen att göra.

Jag har för mig att så länge man förbjuder "avancerade reparationer", så kan fastigheten försäkras som garage alternativt förråd.
Tillåter man att folk skruvar hur som helst så ska fastigheten räknas som verkstad, och då är det helt andra regler som gäller.

Min gissning är att fastighetsägaren skiter fullkomligt i om du skruvar där eller inte, dom är bara tvungna att skriva sådär för att vara säkra på att försäkringen ska gälla.

Sök