NissenVonShabos 740 GLE ( Originalaren, så gott det går, som ballat ur lite )

Tanken med projeket med denna bil är få en riktigt go sommarbil att glida runt i. En riktigt förfinad originalare med det lilla extra i kanten! 80-talets Tillbehörs bil. ( Projektet som har spårat ur lite granna bara ).
  • 490 Följare
  • 532 873 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 november
Mew
8 maj · 1 500 Inlägg
#881

Snyggt - bra kämpat! smile Också en väldigt snygg lösning med 480-mätarna, nu blev man ju bra sugen på att göra likadant med 3 mätare... big_smile  Gäller att hitta några först bara då. roll

Du nämnde en adapter till oljetrycksgivaren - har jag helt missat detta? Lät sjukt intressant. smile

NissenVonShabo Man ska vara seriös!
8 maj · 547 Inlägg
#882

Mew skrev:
Snyggt - bra kämpat! smile Också en väldigt snygg lösning med 480-mätarna, nu blev man ju bra sugen på att göra likadant med 3 mätare... big_smile  Gäller att hitta några först bara då. roll

Du nämnde en adapter till oljetrycksgivaren - har jag helt missat detta? Lät sjukt intressant. smile

Tackar!
Ja det blev skapligt bra efter lite tänkande, visst facket försvinner men mätarna är lite roligare smile.
Jag hittade 4st sådana exttamätare 2st med 3 i och 2 med 2 i samt en volvo logga, så köpte alla 4a så har man på lager wink.

Den har jag inte lagt ut kort på ännu, kan ha missat fota den.
Men den sitter på samma ställe som original givaren bakom generatorn på blocket, och så är den ersatt med en 0-5bar givare och en adapter mellan då min oljetryckmätare, adaptern ser ut som ett original "typ". Kan nog kanske skrapa fram en bild snart smile.
Adaptern gör så att givaren kommer ut och inte tar emot blocket då den är ganska stor smile

Givaren ser ut som följande;
https://www.google.com/search?q=oljetry … 7tYtLznnM:
Skall iallafall vara 2 polig smile

Senast redigerat av NissenVonShabo (8 maj )

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
8 maj · 547 Inlägg
#883

Här kommer bilder på oljetrycksgivaren och adaptern för er som undrar hur den ser ut smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e188b70d35c4848b9e8f270c2537b963.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e45e3c30dbaa7d6d9dd071d99165a8d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1eb3b6d9c833dba8384d6d4fb04bda3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-156d9df9187b88bd583d4342f88d724d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-ca761de4a94e7b436d081c5aea23ea57.jpg

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
15 maj · 547 Inlägg
#884

Kör vi en update igen!

Nu har man fått iordning på snart allt som man hållit på med det gånga året.
Och vad passar inte bättre än en test tur?
Oljetryck, turbo mätare samt volt mätare i 480 panelen fungerar klockrent.
Nu är det bara en mätare kvar att koppla in som är oljetemp vars givare sitter i pluggen i tråget.
Så får bli att byta olja snart och montera den och hoppas inget läckage kommer.
Men de bör inga problem vara!


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-40e3b6516753eecf2695749ef1c62866.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-04770afa1f4e64c87e0ac0e76b5f5bdf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-d0748efced0a5a0166c7a66b6003f972.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-26da67855352fca4ac56a5d93c40cfdc.jpg


Hög och dammig med fel hjulvinklar men det gick bra att köra en liten repa ändå.
Fungerade kalas fint utan bekymmer och fortsatt bra tryck i motorn wink.

Men med allt positivt för alltid något negativt med sig.
Iomed bytet till Multilinken mot en stel axel så visade sig hastighetsmätaren gå alldels för fort mot vad den ska.
Kör man i 10 låg man i 40 osv.
Det borde man ju förstått men inget man tänkt på så sett, haha!

Så det var lika bra att öppna den gamla diffen på den stela axeln.
Det visade sig att den hade 12 "kuggar" som den läser mot:
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1b1562cacce45d7154d644328cc993b5.jpg


Sen hade jag en ny diff till 760 multilinken i en liten pall fortfarande med bättre utväxling mot den som jag köpte med från början som även levt ett hårt liv sägs det, så jag öppnade denna och kollade.
Det visade sig att den var 48 "kuggar" att läsa på:
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3e92645f264c9f45beb6862af67afd09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3c08ae82ff8ca0324b6cb7d802a5bb75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6e619c55a413e824a5c302fa8ca8352d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-a9505aa4dea8fd780362f924ce02a6a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-db0cb39e24a16604f0ca7f68925cb2db.jpg

Så det blir att ta bort lite "kuggar" som den läsar på i den nya diffen och montera den på bilen så kommer det funka kanon hoppas jag smile.

Känns bättre att lösa allt sånt här innan man åker och reggar och bessar då dom förmodligen kommer ge nerslag på att den inte går rätt.

Så nu är helgen räddad! så gott som!

På återseende!

// Nisse

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
zzr9409209
15 maj · 716 Inlägg
#885

Menar du på alvar med att ha avgasrören som på bilden? Blir ju bara A-traktor stuk!!

NissenVonShabo Man ska vara seriös!
15 maj · 547 Inlägg
#886

zzr9409209 skrev:
Menar du på alvar med att ha avgasrören som på bilden? Blir ju bara A-traktor stuk!!

Det var bara en enkel nödlösning sist.
Men som alltid stör det någon smile.
Har nog aldrig sett någon a traktor med just de slut röret, brukar vara hoodpipe o D24.
Rätt slutrör skall göras iordning snart när tiden finns till de så du kan va lugn.

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Berglund_89
17 maj · 1 225 Inlägg
#887

blire reg sen? för jag vet ju att HHB inte kunde reggas med multilink.. roll och det är en -88.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
18 maj · 547 Inlägg
#888

Berglund_89 skrev:
blire reg sen? för jag vet ju att HHB inte kunde reggas med multilink.. roll och det är en -88.

Självklart, tror du frågat innan wink.
Iomed att jag bytt motor, bromsar och bakvagn ska de inga problem vara smile.

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Berglund_89
19 maj · 1 225 Inlägg
#889

NissenVonShabo skrev:

Berglund_89 skrev:
blire reg sen? för jag vet ju att HHB inte kunde reggas med multilink.. roll och det är en -88.

Självklart, tror du frågat innan wink.
Iomed att jag bytt motor, bromsar och bakvagn ska de inga problem vara smile.

Juuust det roll

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
9 september · 547 Inlägg
#890

Tjena mors,

Kanske inte så många som följer denna lagom oaktiva tråd längre?
Men jag uppdaterar när de finns något att informera om såklart smile

Sommaren som varit har det varit en hel del pyssel med min nyinköpta 960 2,5.
Men 744an har inte hamnat i skamvrån för det, har varit ute och tagit några svängar med den iallafall, och den går riktigt fint!

Men än så länge är inte bilen klar och ingen reggning eller besiktning har skett iår.
Hastighetsmätaren vill sig inte fungera ännu, den visar på tok för fel.
Men hitta en grejj i staterna så den skall beställas och hoppas på en lösning på problemet. smile

Men projektet står inte still för det, det grejjas hela tiden med.

Tanken var att göra en enkel regg utan SFRO med standard bromsar.
Men efter mycket tankar kring allt så kom jag slutligen fram till att jag går all in och kör en SFRO iomed att man bytt motor, bakvagn och bromsar.

Så i vinter skall allt byggas klart och sedan skall det bokas tid med SFRO så fort allt är klart.

Det som är kvar just nu är ca 7-8 punkter ( Mest små saker, men lika bra att göra allt ordentligt från början )

Det senaste månaderna har fokuserats kring ett broms servo och huvudcylinder som funkar med R bromsarna, Fastnade slutligen för ett från en S80 tidig modell utan DSTC. ( Det passar även till andra modeller, skall tydligen lira bra med R bromsarna ).
Dock passade det inte i armen till pedalen så fick modifiera denna, men det var inte så svårt trots allt. Givetvis fick den sig en omgång med färg och renovering när man ändå var igång smile.
Expansions krälet fick sig en omgång i ultraljudstvätten och blev som nytt efter, såg rätt grisigt ut innan.
Sen skall det bara dras 2 nya bromsrör från oken bak fram till förgreningen så är alla bromsrör bytta till nya och sen skall det luftas och tas en tur med bilen och se så allt lirar med varandra smile.

Bilderna verkar inte vilja komma i den ordning jag vill, men ni ser nog vad som är innan och efter bilder smile.

Över till lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-73a825d90d6d7bd77ec4c30373f86c5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8d76e828c281ea47295b095f5a4ba8a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1cf3e94679ec142a5bf90fd81a94133b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-9f7a85de6fa9aa94a903b6e60bb0f48e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-33f3f57b4d4cb499f419ec557de385e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6983a6ba6ddebecdfc10e21c4f19efce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-437bbd764c476bf6bfbc6821b377117a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6b24b53aeeda90ead214f0681615a415.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-c7bc3bbca9f0235f1e78222828751503.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-734db2d1c6ec3ec39e9466e5695bcd4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-19696cf0f3f6c78849bf49ad827cbce8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-79a831b896dc79e9436965c1b1a9c40d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-9bcee8df21113ab0c3c529574b8fd799.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-7e373bad0a73d02f8f63d7f5cfff3f0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-a4d776bdd317a3fa0cc3ba3c4cc18e47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-009acc5400996c96038e6f9092711f21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6d5da7ab1fe8f1eb1a80c04901fe4068.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-dc86b03e55e7e9edd9e54c36899c4aef.jpg

Som vanligt när det kommer till mig och denna bilen så blev det givetvis en annorlunda färg på huvudbromscylindern och broms servot.
Röd färg fivk pryda servot och huvudbroms cylindern fick samma färg som R oken har ( Lite genom tänkt ibland wink ).
Hade dock lite problem en stund med att koppla in bromsrören till huvudcylindern då det var M12x1 och inte M10 som det gamla hade.
Men som tur var så hade man sparat 2st M12 skruvar en gång i tiden som låg i gömmorna, så man fick ordning på det smile.

Sen för att slippa massa skrap på tråg osv under bilen så blev det en gedigen hasplåt som jag tillverkade själv. smile
Lite små fix kvar med den innan jag är helt nöjd!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e2f0b9909075fbefbf71fb4bc9295eff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-dd9fe68f4d8a162ad5d65061a93de5ca.jpg

Efter mycket letande efter en Turbo mätare med gult och röd markering så givetvis fann man en som passade smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-19d5535d9b9c22c5ca212dec1f7e113f.jpg

Den skall tydligen "tåla" eller visa lite mer än den som är enbart gul, men jag vet inte?
Någon som har något vettigt svar om det är så?

Sedan så kommer avgassystemet att få byggas om lite med en eller 2 ljud dämpare till då den Låter rätt så ljudligt nu ( Inga fel med det alls, men SFRO har ju sin mätning man måste klara, så det måste även fixas så det inte överskrider bullertestet, men det är ju ingen vetskap att lösa ).

Sedan skall även reservhjuls baljan tas bort, då man sänker bilen med multilinken tar Toe staget emot där, så det är lika bra att ta bort hela den för att slippa staget tar emot där hela tiden ( Skall även byggas om lite inne i bagaget ).
Eftersom inte bilen byggdes 86 med multilink är reservhjulsbaljan annorlunda givetvis.

Det var allt för tillfället, men det kommer att smyga på sig med flera uppdateringar givetvis, då man har en del att göra trots allt smile.

Håll till godo!

// Nisse

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Berglund_89
9 september · 1 225 Inlägg
#891

fan, vad tänkte jag på... lol

JO! Det är inte så att du måste rensa kugg i kransen på bakaxeln för att hastighetsmätaren ska visa rätt?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
10 september · 547 Inlägg
#892

Berglund_89 skrev:
fan, vad tänkte jag på... lol

JO! Det är inte så att du måste rensa kugg i kransen på bakaxeln för att hastighetsmätaren ska visa rätt?

Redan gjort och visar ändå 4ggr så mycket.. Gjort precis som dom säger man skall göra.
Bakklumpen är NOS och även Givaren i är sprillans ny smile.
Skall dock testa med ett senare 4 Stift hus och se om man kan få ordning på det innan man beställer grejjen från staterna som gör om givar signalen till huset smile

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Mew
10 september · 1 500 Inlägg
#893

Det ser bra ut! smile
Tycker att varje gång man tittar in i den här tråden så ser man någon variant av extratillbehör som man aldrig hört talas om förut... lol Trevligt! smile

NissenVonShabo Man ska vara seriös!
10 september · 547 Inlägg
#894

Mew skrev:
Det ser bra ut! smile
Tycker att varje gång man tittar in i den här tråden så ser man någon variant av extratillbehör som man aldrig hört talas om förut... lol Trevligt! smile

Tackar smile.
från största del till minsta skruv så är allt behandlat innan montering som har rörts, eller utbytt till ny original del givetvis smile.
Haha ja man hittar alltid något nytt wink

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Berglund_89
10 september · 1 225 Inlägg
#895

NissenVonShabo skrev:

Berglund_89 skrev:
fan, vad tänkte jag på... lol

JO! Det är inte så att du måste rensa kugg i kransen på bakaxeln för att hastighetsmätaren ska visa rätt?

Redan gjort och visar ändå 4ggr så mycket.. Gjort precis som dom säger man skall göra.
Bakklumpen är NOS och även Givaren i är sprillans ny smile.
Skall dock testa med ett senare 4 Stift hus och se om man kan få ordning på det innan man beställer grejjen från staterna som gör om givar signalen till huset smile

Hmm... märkligt.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
matte90
6 oktober · 57 Inlägg
#896

Halloj allesammans!
Först och främst, sjukt fint bygge Nisse! smile odiskuterbart wink men jag är lite mer intresserad av din bromssetup bak smile kör du med MK2 hjulnav eller vad är receptet till att smacka upp dessa S60R grejer i dessa MK1 bakvagnar tro?
Tack på förhand för min litta titt in i din tråd smile

Senast redigerat av matte90 (6 oktober )

Caprice77
8 november · 92 Inlägg
#897

Hej,

Har du något artikelnummer på det invändiga jaluisiet? Är det till 740 och 760?

Senast redigerat av Caprice77 (8 november )

NissenVonShabo Man ska vara seriös!
8 november · 547 Inlägg
#898

Caprice77 skrev:
Hej,

Har du något artikelnummer på det invändiga jaluisiet? Är det till 740 och 760?

Hej,

Det är inget original tillbehör till just Volvo, det passar dom flesta bilar efter modifiering av längden på plåtremsorna.
Detta jag har är anpassat till 700 sedan iallafall smile.
Så inget art nr finns.

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang