B230 Motor renovering/Skolarbete

Gör en motor till FZO 034 som projektarbete till slutexamen
  • 33 Följare
  • 12 399 Visningar
  • Projektet avslutat 15 oktober 2014
S1M0N95
23 januari 2014 · 58 Inlägg

Få  ju visa vad man håller på med i skolan me wink

Som ja skrivit i rubriken så e de en B230F som ska sug trimmas en aning samtidigt som ja renoverar till skolarbetet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173442/173442-cb1d1f371e97151a39ed02aaeeadbcff.jpg

Allt tvättat å väntar på ihopmonteringen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173442/173442-63ae595613d7405bced58103f4838c98.jpg

Kolvarna blästrade men ska planas med tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173442/173442-138ee38ae8f72f9ae0ee91aec16438ff.jpg

Nymålat Block

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173442/173442-0ef9b108ce4173102217217138ee5adb.jpg

Å Nymålat tråg såklart wink

Senast redigerat av S1M0N95 (23 januari 2014)

Volvo 745 "T5" (1987)
Volvo V70R (1999)
gromitSWE
23 januari 2014 · 1 677 Inlägg

Ska följas! smile

124b20
24 januari 2014 · 37 Inlägg

fränt ska följas ;D

chybber
25 januari 2014 · 61 Inlägg

Varför plana kolvarna?

S1M0N95
27 januari 2014 · 58 Inlägg

chybber skrev:
Varför plana kolvarna?

Man får mer utrymme åt ventilerna so man kan plana mer och få bättre förbrännings rum smile

Volvo 745 "T5" (1987)
Volvo V70R (1999)
Boyd
27 januari 2014 · 27 Inlägg

Du förlorar komp om du inte kompenserar med att plana blocket också! Man får då även plana av vattenpumpen, och köra fordrem...

S1M0N95
27 januari 2014 · 58 Inlägg

Boyd skrev:
Du förlorar komp om du inte kompenserar med att plana blocket också! Man får då även plana av vattenpumpen, och köra fordrem...

Hade tänkt de liksom wink har 122 kuggs ford rem liggandes redan wink

Volvo 745 "T5" (1987)
Volvo V70R (1999)
Boyd
27 januari 2014 · 27 Inlägg

Ah oki.. Blev "orolig" att du bara skulle plana av kolvarna uta o göra nåt mer!

När jag tog av mina kolvar, så planade jag även av blocket 2,5mm.. Vilket gav mig 0,4mm kolvuppstick.
Mätte en begagnad packning till 1,2mm vilket ger 0,8 klämspalt.

Vad blir det för recept i övrigt på bygget?

BmwJimmy Tüsk / JDM
29 januari 2014 · 262 Inlägg

Prem Lagd smile Alltid kul med folk som gör "seriösa" byggen och öppnar och bearbetar motorerna smile

BMW E91 320D "Diesel Doris" (2009)
S1M0N95
30 januari 2014 · 58 Inlägg

Boyd skrev:
Ah oki.. Blev "orolig" att du bara skulle plana av kolvarna uta o göra nåt mer!

När jag tog av mina kolvar, så planade jag även av blocket 2,5mm.. Vilket gav mig 0,4mm kolvuppstick.
Mätte en begagnad packning till 1,2mm vilket ger 0,8 klämspalt.

Vad blir det för recept i övrigt på bygget?

Förstår de wink ja i nuläget blir de nog komphöjning med planing på blocket och kolvarna ungefär som du sa sen hårda fjädrar vx3 kam (hade ja haft mer pengar så hade de blitt DP1 a) men de e allt som är planerat än så länge smile

Volvo V70R (1999)
Volvo 745 "T5" (1987)
S1M0N95
30 januari 2014 · 58 Inlägg

BmwJimmy skrev:
Prem Lagd smile Alltid kul med folk som gör "seriösa" byggen och öppnar och bearbetar motorerna smile

tackTack smile

Volvo V70R (1999)
Volvo 745 "T5" (1987)
S1M0N95
5 februari 2014 · 58 Inlägg

Uppdate big_smile

efter ett långt tag med uträkningar hit å dit så har ja/vi kommit fram till vad jag hade i komp och vad ja ska sikta efter. Ta bort urgröpningen i kolvarna och plana blocket 2,5mm

hittar inte pi på Datorn så skriver PI istället tongue

PI * Borrningen * Borrningen / 4 * slaglängden = SlagVolymen
PI * Borrningen * borrningen / 4 * topppackning - uppstick + Förbränningsrum = KompVolym
SlagVolym + KompVolym / KompVolym = Kompression

PI * 9,6 * 9,6 / 4 * 8 = 579,058 357 909
PI * 9,6 * 9,6 / 4 * 0,14 + 44 = 54,133 521 263
579,058 357 909 + 54,133 521 263 / 54,133 521 263 = 11,696 853 712 I kompression smile

bilder från dagen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173442/173442-efa7fc106e03266ecb65463c986c9432.jpg

Kolvarna i svarven

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173442/173442-c399b1bafd2012e472da18a6353cd2f5.jpg

Kolvarna efter svarv smile

Senast redigerat av S1M0N95 (5 februari 2014)

Volvo V70R (1999)
Volvo 745 "T5" (1987)
S1M0N95
6 februari 2014 · 58 Inlägg

Bilder från dagens meckande smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173442/173442-8d3feda68267d5a558c1d6798fc6b101.jpg

Testmontering och mätning smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173442/173442-1e24c186e44ec07306df7f7b1603bfaa.jpg¨

Planing av blocket smile

Volvo V70R (1999)
Volvo 745 "T5" (1987)
Iceen -Iceen Garage-
7 februari 2014 · 772 Inlägg

S1M0N95 skrev:
PI * Borrningen * Borrningen / 4 * slaglängden = SlagVolymen
PI * Borrningen * borrningen / 4 * topppackning - uppstick + Förbränningsrum = KompVolym
SlagVolym + KompVolym / KompVolym = Kompression

PI * 9,6 * 9,6 / 4 * 8 = 579,058 357 909
PI * 9,6 * 9,6 / 4 * 0,14 + 44 = 54,133 521 263
579,058 357 909 + 54,133 521 263 / 54,133 521 263 = 11,696 853 712 I kompression smile

kan säga att jag fatta nada av det där xD haha
men grymt jobb du gör smile (iaf enligt mig som inte byggt ihop/renoverat en motor)
Känner dock igen lite maskiner från när man gick i skolan ^^
Ska bli kul att följa smile

Sponsorer: Spacer.se
ICEEN GARAGE
Följ gärna min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 15&p=1
Chevrolet S10 "Stance truck" (1999)
Boyd
7 februari 2014 · 27 Inlägg

S1M0N95 skrev:
Uppdate big_smile

efter ett långt tag med uträkningar hit å dit så har ja/vi kommit fram till vad jag hade i komp och vad ja ska sikta efter. Ta bort urgröpningen i kolvarna och plana blocket 2,5mm

Samma planing som jag själv gjort.. Fast jag siktar på ca 13:1 i komp, för att kunna köra på e85.

Den riktiga toppen ligger än så länge o vilar på garagegolvet, och kammen är inte ens inköpt än... Kör med orginal 530 topp och k-kam tills vidare.
Jag fuskar med uträkningen o kör med en app på surfplattan istället för miniräknare.. Ca 42cc blir mina förbränningsrum.

Blir det nån balansering också?

S1M0N95
10 februari 2014 · 58 Inlägg

Iceen skrev:

S1M0N95 skrev:
PI * Borrningen * Borrningen / 4 * slaglängden = SlagVolymen
PI * Borrningen * borrningen / 4 * topppackning - uppstick + Förbränningsrum = KompVolym
SlagVolym + KompVolym / KompVolym = Kompression

PI * 9,6 * 9,6 / 4 * 8 = 579,058 357 909
PI * 9,6 * 9,6 / 4 * 0,14 + 44 = 54,133 521 263
579,058 357 909 + 54,133 521 263 / 54,133 521 263 = 11,696 853 712 I kompression smile

kan säga att jag fatta nada av det där xD haha
men grymt jobb du gör smile (iaf enligt mig som inte byggt ihop/renoverat en motor)
Känner dock igen lite maskiner från när man gick i skolan ^^
Ska bli kul att följa smile

haha nä tog ett tag å lista ut wink enkelt sett så ser man hur många gånger de lilla förbränningsrumet får platts i de stora smile

tacktack wink

Volvo V70R (1999)
Volvo 745 "T5" (1987)
S1M0N95
10 februari 2014 · 58 Inlägg

Boyd skrev:

S1M0N95 skrev:
Uppdate big_smile

efter ett långt tag med uträkningar hit å dit så har ja/vi kommit fram till vad jag hade i komp och vad ja ska sikta efter. Ta bort urgröpningen i kolvarna och plana blocket 2,5mm

Samma planing som jag själv gjort.. Fast jag siktar på ca 13:1 i komp, för att kunna köra på e85.

Den riktiga toppen ligger än så länge o vilar på garagegolvet, och kammen är inte ens inköpt än... Kör med orginal 530 topp och k-kam tills vidare.
Jag fuskar med uträkningen o kör med en app på surfplattan istället för miniräknare.. Ca 42cc blir mina förbränningsrum.

Blir det nån balansering också?

De blev ny kam för min del wink kommer bild i nästa vecka smile aha jaja men de låter asbra

aop inte av veven för de har ja inte resurser till men kolvar å stakar håller ja på med wink

Volvo 745 "T5" (1987)
Volvo V70R (1999)
gasaren
10 februari 2014 · 77 Inlägg

bild på kam ??

S1M0N95
10 februari 2014 · 58 Inlägg

gasaren skrev:
bild på kam ??

hade du tagit rätt me dig så kunde ja tatt nu... xP

Volvo 745 "T5" (1987)
Volvo V70R (1999)
gasaren
10 februari 2014 · 77 Inlägg

S1M0N95 skrev:

gasaren skrev:
bild på kam ??

hade du tagit rätt me dig så kunde ja tatt nu... xP

hahaha oj då wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang