2606
Sök

Köpa ej reggad skyline

Avstängd
201 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjenare det är så att jag ev kommer köpa en skyline r33 gts-t aut av en bekant till riktigt bra pris
Bilen är ej reggad och han köpte den av en kille som hade tagit den till sverige. Han har bytt framlamporn och enligt han så är det bara avgas/katt kvar och nya däck kvar innan reg
Nu till frågan, hur mycket problem brukar det vara att regga in den om man ej tagit in den själv? Även hur jag skall gå tillväga
Jag har noll koll på detta och har även läst att dom fått åka till ett annat land för att ta bild på den och göra nytt ägarbyte osv osv.
Ni får gärna ge info om ev problem jag ska kolla efter och akta mig för!
Tacksam för svar/ marcus

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
31 januari 2014
#2
Har du export/import dokumentation så är det inga problem att registrera in den (förutsatt att bilen är besiktnings dugligt dvs) boka tid för reg besiktning på närmaste station. Åk dit och få den inreggad. Därefter får du hem svenska reg skyltar samt ägarpapper.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

24 Inlägg
31 januari 2014
#3
Vilket land är den importerad ifrån? Där är stor skillnad på import reglerna mellan vissa länder.

www.goldentowns.com?i=98263 Ha kul och tjäna en slant samtidigt =)

Forummoderator
18 270 Inlägg
1 februari 2014
#4
Ja. Fattas det något papper blir det tvärstopp. Är det gjort ursprungskontroll på den? Vet du inte riktigt vad du ger dig in på skulle jag avstått.

1. Varför har kille nummer 1 inte reggat den?
2. Varför har din kompis inte reggat den?

Nja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
1 februari 2014
#5
Hybridsmurfen skrev:
Ja. Fattas det något papper blir det tvärstopp. Är det gjort ursprungskontroll på den? Vet du inte riktigt vad du ger dig in på skulle jag avstått.

1. Varför har kille nummer 1 inte reggat den?
2. Varför har din kompis inte reggat den?

Nja.

Det känns lite skumt tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 februari 2014
#6
billigt för en gts-t automat måste ju vara runt 15000kr.. annars är det inte billigt.

Deustom flera ägare innan som alla misslyckats med att reg-besiktiga.. Känns skumt. är inga stora konstander att besiktiga bilen om  allt är som det ska med pappers arbetet.

Är det problem med papper så kan det bli totalt omöjligt att registrera på rätt sätt..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Avstängd
201 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#7
Vad jag har fått reda på är att han dom tog in den bytte den mot en v70r som kompisen ägde. Sen har det fattats rätt lysen osv. Återkommer med mer info!

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

Forummoderator
18 270 Inlägg
1 februari 2014
#8
Lille_Skorpan skrev:
Vad jag har fått reda på är att han dom tog in den bytte den mot en v70r som kompisen ägde. Sen har det fattats rätt lysen osv. Återkommer med mer info!

Eftersom det är problem med framljusen misstänker jag att den kommer från England? Men då borde ju ratten sitta på fel sida? Gör den det tycker jag inte bilen är värd en Princesstårta ens. Fast man kan ju köpa billigt och sälja den i delar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

KHRacing
1 februari 2014
#9
Hybridsmurfen skrev:
Lille_Skorpan skrev:
Vad jag har fått reda på är att han dom tog in den bytte den mot en v70r som kompisen ägde. Sen har det fattats rätt lysen osv. Återkommer med mer info!

Eftersom det är problem med framljusen misstänker jag att den kommer från England? Men då borde ju ratten sitta på fel sida? Gör den det tycker jag inte bilen är värd en Princesstårta ens. Fast man kan ju köpa billigt och sälja den i delar?

Hur menar du ?.. enda Skyline´n i modern tid som finns med vänsterstyrt är R35:an :-)

Forummoderator
18 270 Inlägg
1 februari 2014
#10
KHRacing skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Lille_Skorpan skrev:
Vad jag har fått reda på är att han dom tog in den bytte den mot en v70r som kompisen ägde. Sen har det fattats rätt lysen osv. Återkommer med mer info!

Eftersom det är problem med framljusen misstänker jag att den kommer från England? Men då borde ju ratten sitta på fel sida? Gör den det tycker jag inte bilen är värd en Princesstårta ens. Fast man kan ju köpa billigt och sälja den i delar?

Hur menar du ?.. enda Skyline´n i modern tid som finns med vänsterstyrt är R35:an :-)

Visste inte det. Har bara varit lite sugen på en Skyline och den hade ratten korrekt monterad... Rätt ny dock.

EDIT: Men om man behöver byta lampor kommer den ju från ett land där man kör vänstertrafik... Annars hade ju detta varit gjort.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (1 februari 2014)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
201 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#11
Lamporna är konverterade för vänstertrafik. Och Robin( förra ägaren) har alla papper ända sen den köptes i affär i England. Det ska inte vara några problem. Alla papper för import och allt finns. Tack så mycket allihopa. Ska bara granska den noga innan jag ev slår till. Hur är det med rost på dessa? Och något speciellt jag ska kolla efter?

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

Forummoderator
18 270 Inlägg
2 februari 2014
#12
Lille_Skorpan skrev:
Lamporna är konverterade för vänstertrafik. Och Robin( förra ägaren) har alla papper ända sen den köptes i affär i England. Det ska inte vara några problem. Alla papper för import och allt finns. Tack så mycket allihopa. Ska bara granska den noga innan jag ev slår till. Hur är det med rost på dessa? Och något speciellt jag ska kolla efter?

Jag hade inte bekymrat mig så mycket över bilen. Den kan kollas. Men hur vet du att alla papper är i ordning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

pim_pim
2 februari 2014
#13
hmm.. Jag tycker det luktar hasselbackspotatis om det här..

Forummoderator
18 270 Inlägg
2 februari 2014
#14
pim_pim skrev:
hmm.. Jag tycker det luktar hasselbackspotatis om det här..

Japp. Nåt skumt är det. Man kan göra en ursprungskontroll på bilen och får då svenska men röda skyltar. Detta kostar "inget" och är inte det gjort kan man undra... Har själv importerat flera bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

618 Inlägg
2 februari 2014
#15
Har jag fel eller måste inte man göra en ny urpsrungskontroll när den byter ägare?

Osäker som sagt men jag har för mig att jag läst det..

Ont: jag hade inte köpt, det ligger en katt(hehe) begraven här

3 354 Inlägg
3 februari 2014
#16
KHRacing skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Lille_Skorpan skrev:
Vad jag har fått reda på är att han dom tog in den bytte den mot en v70r som kompisen ägde. Sen har det fattats rätt lysen osv. Återkommer med mer info!

Eftersom det är problem med framljusen misstänker jag att den kommer från England? Men då borde ju ratten sitta på fel sida? Gör den det tycker jag inte bilen är värd en Princesstårta ens. Fast man kan ju köpa billigt och sälja den i delar?

Hur menar du ?.. enda Skyline´n i modern tid som finns med vänsterstyrt är R35:an :-)

Besserwisser mode on B)
Finns ingen skyline R35 ;-)
V35 skyline finns däremot

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

7 281 Inlägg
3 februari 2014
#17
Kollan skrev:
Har jag fel eller måste inte man göra en ny urpsrungskontroll när den byter ägare?

Osäker som sagt men jag har för mig att jag läst det..

Ont: jag hade inte köpt, det ligger en katt(hehe) begraven här

Problemet blir då att du måste regga som annat ändamål vilket medför en himla massa fler krav som dessa bilar inte uppfyller.
Då måste du åka utomlands med bilen och krångla lite.

Har ursprungskontrollen gjorts så måste du ha en fullmakt från ägaren som gjort kontrollen att du reggar den åt honom.
Därefter när den är godkänd så kan ni göra ett ägarbyte.

En fundering som jag har är att man måste ju skicka in ett köpekvitto på bilen utomlands vilket medför problem då det står första ägaren på kvittot.
Visserligen är inte ett kvitto så svårt att förfalska...


Avstängd
201 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#18
Brains skrev:
Kollan skrev:
Har jag fel eller måste inte man göra en ny urpsrungskontroll när den byter ägare?

Osäker som sagt men jag har för mig att jag läst det..

Ont: jag hade inte köpt, det ligger en katt(hehe) begraven här

Problemet blir då att du måste regga som annat ändamål vilket medför en himla massa fler krav som dessa bilar inte uppfyller.
Då måste du åka utomlands med bilen och krångla lite.

Har ursprungskontrollen gjorts så måste du ha en fullmakt från ägaren som gjort kontrollen att du reggar den åt honom.
Därefter när den är godkänd så kan ni göra ett ägarbyte.

En fundering som jag har är att man måste ju skicka in ett köpekvitto på bilen utomlands vilket medför problem då det står första ägaren på kvittot.
Visserligen är inte ett kvitto så svårt att förfalska...

Jag förstår inte riktigt detta men det var detta jag menade i första inlägget, krångel då man får åka till annat land och byta ägare osv.

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
3 februari 2014
#19
Lille_Skorpan skrev:
Brains skrev:
Kollan skrev:
Har jag fel eller måste inte man göra en ny urpsrungskontroll när den byter ägare?

Osäker som sagt men jag har för mig att jag läst det..

Ont: jag hade inte köpt, det ligger en katt(hehe) begraven här

Problemet blir då att du måste regga som annat ändamål vilket medför en himla massa fler krav som dessa bilar inte uppfyller.
Då måste du åka utomlands med bilen och krångla lite.

Har ursprungskontrollen gjorts så måste du ha en fullmakt från ägaren som gjort kontrollen att du reggar den åt honom.
Därefter när den är godkänd så kan ni göra ett ägarbyte.

En fundering som jag har är att man måste ju skicka in ett köpekvitto på bilen utomlands vilket medför problem då det står första ägaren på kvittot.
Visserligen är inte ett kvitto så svårt att förfalska...

Jag förstår inte riktigt detta men det var detta jag menade i första inlägget, krångel då man får åka till annat land och byta ägare osv.

bara åka över till danmark och ta en bild på bilen så är det ju klart.. wink

~Andy~

414 Inlägg
3 februari 2014
#20
Brains skrev:
Kollan skrev:
Har jag fel eller måste inte man göra en ny urpsrungskontroll när den byter ägare?

Osäker som sagt men jag har för mig att jag läst det..

Ont: jag hade inte köpt, det ligger en katt(hehe) begraven här

Problemet blir då att du måste regga som annat ändamål vilket medför en himla massa fler krav som dessa bilar inte uppfyller.
Då måste du åka utomlands med bilen och krångla lite.

Har ursprungskontrollen gjorts så måste du ha en fullmakt från ägaren som gjort kontrollen att du reggar den åt honom.
Därefter när den är godkänd så kan ni göra ett ägarbyte.

En fundering som jag har är att man måste ju skicka in ett köpekvitto på bilen utomlands vilket medför problem då det står första ägaren på kvittot.
Visserligen är inte ett kvitto så svårt att förfalska...

Det jag har hört om ursprungskontroll är att man behöver göra en ny ursprungskontroll vid ett ägarbyte om bilen inte har registreringsbesiktats innan ägarbytet sker.

Sant eller falskt?

Vettefan vad man skall göra ursprungskontroll MED bara eftersom Transportstyrelsen antagligen behåller original registerhandlingar från utlandet?
Senast redigerat av joH900 (3 februari 2014)


Sök