Fick idag en förfrågan om jag säljer min bil. Funderingar kring detta ???

Jiiimmie
2 februari 2014 · 1 830 Inlägg

Hej.

Jag fick idag en förfrågan om jag skulle sälja min bil till en.
Och då tänkte jag det att jag är ju rätt nöjd med bilen men om jag får det pris jag vill ha för bilen är det värt o köpa en billigare bil o lägga resterande pengar på den då?

Själva bilen är en vit volvo v70 -99

(hade tänkt mig runt 8000kr + 2500 om jag ska betala skatten).
Men tänkte då en 945a (helst en med turbo men inget måste).
Eller en 740/745a men gillar ju 940 fronten och jag vet att det går o byta.


Det negativa med bilen i mitt tycke är:
att den gått långt (41k)
värmeelementet läcker lite någonstanns..
Ful i lacken + en buckla..
Beige inredning. (tongue)
Dåligt batteri.
Ska skattas i Feb

Men det som är bra är:
Den är pålitlig
Startar i ur o skur
Ny bes. ua.
Gubbkörd + pendlare åt SJ.
från -99
Går billigt för att vara stor bil (ca 0.7l/m)

Han som fråga tänkte ha som övningskörs bil så jag tänkte det varför inte. Det borde väl finnas en 945 LTT för en billig peng som är pålitlig eller vad säger folket?

Cadillac_The_King
2 februari 2014 ·

Jag skulle behållt v70in man åker mkt goare V70 än 945 740/745 visst är ju lättare o meka med än 740 . Finns inte så mkt el o skit

Jiiimmie
2 februari 2014 · 1 830 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:
Jag skulle behållt v70in man åker mkt goare V70 än 945 740/745 visst är ju lättare o meka med än 740 . Finns inte så mkt el o skit

Jo det är ju lättare o meka med äldre bilar.
Men saken är den att jag inte sitter så skönt i V70'n :o tycker det är hårda säten som satan i min :S

SportPilot Ubåtsingenjör
2 februari 2014 · 7 247 Inlägg

hade också behållit v70in .. det är en bättre bil på alla sätt och vis, och om du sitter dåligt i den kommer du antagligen sitta ännu sämre på parkbänkarna i en 745

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ragge88
2 februari 2014 · 104 Inlägg

Säg att han/hon får den för 10-11k. Går dom med på det sälj bara om dom inte vill betala såpas så behåll den ;P


Stolarna går alltid å byta till något bekvämare åkte me nissanstolar i amazonen ett tag sen peugeotstolar å nu ska de i sportstolar tongue allt passar om man har svets å kapverktyg

Senast redigerat av Ragge88 (2 februari 2014)

Jiiimmie
2 februari 2014 · 1 830 Inlägg

CHEEVA skrev:
hade också behållit v70in .. det är en bättre bil på alla sätt och vis, och om du sitter dåligt i den kommer du antagligen sitta ännu sämre på parkbänkarna i en 745

tyckte inte jag satt så dåligt i min 740 jag hade, men tanken har slagit mig att köpa en annan v70 också som gått mindre och ser bättre ut än min nuvarande.

Jiiimmie
2 februari 2014 · 1 830 Inlägg

Ragge88 skrev:
Säg att han/hon får den för 10-11k. Går dom med på det sälj bara om dom inte vill betala såpas så behåll den ;P


Stolarna går alltid å byta till något bekvämare åkte me nissanstolar i amazonen ett tag sen peugeotstolar å nu ska de i sportstolar tongue allt passar om man har svets å kapverktyg

jojo klart att det går o byta, men har inte tillgång till garage så ofta som jag skulle vilja hmm
Men har kört en v70 från 98/99 som var istortsett samma fast den hade 170hk istället för 144. Men den satt jag mycket skönare i.. :S (miltalen var typ samma).

Jo känner inte direkt någon press på att sälja bilen utan det kom som en förfrågan och bilen är ju inte direkt märkvärdig, det är bara en brukis som tar mig från a till b smile

snoddas
2 februari 2014 · 1 142 Inlägg

sök på blocket efter en 945a turbo. åk å kolla på den/dom du är intresserad av sen när du hittar en bra för en peng du kan ge ekonomiskt sett så säljer du v70in å köper 945an så äre löst. hittar du inte nån bra 945a så skiter du bara i å sälja v70in...

volvoqq Lastbilsmekaniker
2 februari 2014 · 5 167 Inlägg

Kan vara så att stolen är så söndersutten så det inte är mycket kvar imällan sätet och stålet under en kompis hade så på en 850 att man satt på en stålbalk inte skönt alls:P.

mange_240
2 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Gör likadant själv vet jag, leta reda på en fin 745-945a och fråga om du får köpa den. Mina bästa bilaffärer har jag gjort på sidan om blocket, ligger de där vill ju folk bli av med dem. Har själv en 945 ltt 97a, de jag är lite besviken på är dörrsidorna som bubblat sig och bagagerumsmattan som inte alls håller samma klass som de äldre. I övrigt är de en kanonbil, lätt att ställa på lite om man skulle vilja de.

Jiiimmie
2 februari 2014 · 1 830 Inlägg

Jo, får jag den peng jag vill för bilen så skulle jag väl ha ca 8000 o leta för, skulle det bli så att jag säljer min V70 så skulle jag behöva en pålitlig bil, då jag åker till Stockholm ibland. (Dit tar det ca 3h från mig), men visst det är väl inga större problem när en bil väl är i rullning att fortsätta åka, åkte med min förra bil som var en 850 som strulade lite men den gjorde inte det när man åkte längre sträckor som tur var tongue

Men poängen är den att jag måste kunna lita på bilen att den startar o går i ur o skur iaf smile



EDIT:
Jag vill kunna ta en bil som inte ser allt för fin ut o få den o se mycket bättre ut som jag gjorde med min 740, saknar att greja med bilar faktiskt, har inte gjort det på ca 1 år nu o det kliar i fingrarna! tongue

Senast redigerat av Jiiimmie (2 februari 2014)

Knugcab
2 februari 2014 · 5 111 Inlägg

Ligger ju inga större pengar i en sån bil, lika bra köra den så länge det går och byta den dagen det inte är ekonomiskt försvarbart hålla den vid liv längre. Du vet vad du har men inte vad du får.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Jiiimmie
2 februari 2014 · 1 830 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Ligger ju inga större pengar i en sån bil, lika bra köra den så länge det går och byta den dagen det inte är ekonomiskt försvarbart hålla den vid liv längre. Du vet vad du har men inte vad du får.

jo, den är ju sant de, men tycker inte bilen är speciellt rolig o köra. finns ingen körglädje direkt hmm

EmilHammarlund
2 februari 2014 · 44 Inlägg

Man lever bara en gång och det är inga överklassbilar du snackar om så gör bara det som känns roligast. smile

Knugcab
2 februari 2014 · 5 111 Inlägg

Jiiimmie skrev:

Volvo544special65 skrev:
Ligger ju inga större pengar i en sån bil, lika bra köra den så länge det går och byta den dagen det inte är ekonomiskt försvarbart hålla den vid liv längre. Du vet vad du har men inte vad du får.

jo, den är ju sant de, men tycker inte bilen är speciellt rolig o köra. finns ingen körglädje direkt hmm

Det finns det inte i en 940 heller.
Men trivs du bättre med en sådan och inte gillar V70 så varför inte?

Senast redigerat av Volvo544special65 (2 februari 2014)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Vita_Vargen
2 februari 2014 · 1 281 Inlägg

CHEEVA skrev:
hade också behållit v70in .. det är en bättre bil på alla sätt och vis, och om du sitter dåligt i den kommer du antagligen sitta ännu sämre på parkbänkarna i en 745

Parkbänkar? Vet inte vad du suttit i för 740 men dom flesta brukar beskriva dom som fåtöljer, då syftar jag ej på volvoraggare på 18 bast som tycker sin 740 är världsbäst.
Sen att dom inte är skållade de minsta så man inte sitter "fast" på samma sätt som nyare säten är en annan femma men just parkbänk tycker jag är ett helt felaktigt ord att beskriva stolarna i en 740. Snarare nyare bilar som har parkbänkar då sätena fan är stenhårda i många bilar.

Volvo544special65 skrev:

Jiiimmie skrev:

Volvo544special65 skrev:
Ligger ju inga större pengar i en sån bil, lika bra köra den så länge det går och byta den dagen det inte är ekonomiskt försvarbart hålla den vid liv längre. Du vet vad du har men inte vad du får.

jo, den är ju sant de, men tycker inte bilen är speciellt rolig o köra. finns ingen körglädje direkt hmm

Det finns det inte i en 940 heller.
Men trivs du bättre med en sådan och inte gillar V70 så varför inte?

Beror på vad man syftar på med körglädje, vardagskörning är ju dötråkig i båda men 940in kan man ha riktigt kul med på vintern.

Senast redigerat av Vita_Vargen (2 februari 2014)

SportPilot Ubåtsingenjör
2 februari 2014 · 7 247 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

CHEEVA skrev:
hade också behållit v70in .. det är en bättre bil på alla sätt och vis, och om du sitter dåligt i den kommer du antagligen sitta ännu sämre på parkbänkarna i en 745

Parkbänkar? Vet inte vad du suttit i för 740 men dom flesta brukar beskriva dom som fåtöljer, då syftar jag ej på volvoraggare på 18 bast som tycker sin 740 är världsbäst.
Sen att dom inte är skållade de minsta så man inte sitter "fast" på samma sätt som nyare säten är en annan femma men just parkbänk tycker jag är ett helt felaktigt ord att beskriva stolarna i en 740. Snarare nyare bilar som har parkbänkar då sätena fan är stenhårda i många bilar.

ja du har suttit i ett gäng både 740 och 940... tycker man sitter helt horribelt dåligt, får ont i ryggen efter 5 minuter i en sån, jag sitter bättre i en gammal golf 2 tex

de enda bilstolarna som liknar en fåtölj i min mening är amerikanska kaptenstolar från tex gamla vanar och likande

Senast redigerat av CHEEVA (2 februari 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vita_Vargen
2 februari 2014 · 1 281 Inlägg

CHEEVA skrev:
ja du har suttit i ett gäng både 740 och 940... tycker man sitter helt horribelt dåligt, får ont i ryggen efter 5 minuter i en sån, jag sitter bättre i en gammal golf 2 tex

de enda bilstolarna som liknar en fåtölj i min mening är amerikanska kaptenstolar från tex gamla vanar och likande

Då är det nog du om ska kolla upp ryggen lol

Den enda bilen jag fått ont i ryggen av är Lupon och den har verkligen stolar som kan beskrivas som parkbänkar tongue När jag körde hem den från Tyskland gick det inte att köra mer än två timmar i sträck utan att behöva en paus.

Jiiimmie
2 februari 2014 · 1 830 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

CHEEVA skrev:
hade också behållit v70in .. det är en bättre bil på alla sätt och vis, och om du sitter dåligt i den kommer du antagligen sitta ännu sämre på parkbänkarna i en 745

Parkbänkar? Vet inte vad du suttit i för 740 men dom flesta brukar beskriva dom som fåtöljer, då syftar jag ej på volvoraggare på 18 bast som tycker sin 740 är världsbäst.
Sen att dom inte är skållade de minsta så man inte sitter "fast" på samma sätt som nyare säten är en annan femma men just parkbänk tycker jag är ett helt felaktigt ord att beskriva stolarna i en 740. Snarare nyare bilar som har parkbänkar då sätena fan är stenhårda i många bilar.

Volvo544special65 skrev:

Jiiimmie skrev:
jo, den är ju sant de, men tycker inte bilen är speciellt rolig o köra. finns ingen körglädje direkt hmm

Det finns det inte i en 940 heller.
Men trivs du bättre med en sådan och inte gillar V70 så varför inte?

Beror på vad man syftar på med körglädje, vardagskörning är ju dötråkig i båda men 940in kan man ha riktigt kul med på vintern.

Q1
Jag satt rätt bra i min 740, har problem med ryggen och kunde ha ryggstödet någelunda upprätt och det var skönt o sitta så.
Sitter jag med ryggstödet på samma sätt i min V70 så får jag ont :o ...

Q2
Med körglädje menar jag att det ska vara kul o köra alltså, bara ta bilen o åka längs med en väg i skogen o bara pressa så mycket som går tycker jag är kul (inte sladda utan köra så fort det går).
Men sen så tycker jag även att det ska vara kul o köra överlag vilket jag har tyckt att det vart i nästan alla bilar jag ägt, förutom toyotan jag hade o nuvarande v70 .. hmm

Jag har bara haft en bakhjulsdriven bil förr och jag tror väl att det är det som lockar lite, för jag märker att när jag gasar på ut ur en rondell så kommer jag på mig själv att fan fel ände vare ja ..
Kör som att bilen vore bakhjulsdriven fortfarande och det dödar väl känslan rätt hårt .. tongue

snoddas
2 februari 2014 · 1 142 Inlägg

Jiiimmie skrev:
Jo, får jag den peng jag vill för bilen så skulle jag väl ha ca 8000 o leta för, skulle det bli så att jag säljer min V70 så skulle jag behöva en pålitlig bil, då jag åker till Stockholm ibland. (Dit tar det ca 3h från mig), men visst det är väl inga större problem när en bil väl är i rullning att fortsätta åka, åkte med min förra bil som var en 850 som strulade lite men den gjorde inte det när man åkte längre sträckor som tur var tongue

Men poängen är den att jag måste kunna lita på bilen att den startar o går i ur o skur iaf smile



EDIT:
Jag vill kunna ta en bil som inte ser allt för fin ut o få den o se mycket bättre ut som jag gjorde med min 740, saknar att greja med bilar faktiskt, har inte gjort det på ca 1 år nu o det kliar i fingrarna! tongue

Finns de nån gammal volvo som inte startar i ur å skur? Har aldrig haft problem med nån av alla ja haft.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang