Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
  • 137 Följare
  • 242 826 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
VonMunkavel Maskinförare
30 juli 2015 · 416 Inlägg

Tråkigt med bilen, vi alla som följt din tråd vet iaf att du sköter bilarna.

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!
Djo
30 juli 2015 · 10 157 Inlägg

Tråkigt med bilen och att du säljer den redan.

Än tråkigare att folk ska tjafsa hitta en R som är lugnt körd dom finns ej och om du kört hårt eller ägaren innan spela roll skit händer och ibland blir det bara skrot.

Vi vet att du tagit hand om denna bil smile

Hoppas bilen kom till någon vettig.

Senast redigerat av Djo (30 juli 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Extrazz En 5a är Livet.
30 juli 2015 · 2 005 Inlägg

Den gröne kommer vara kvar iaf.

Och det är ju som du säger att hitta en lugnt kört R bil idag det går bara inte. Möjligt att de finns ett fåtal kvar men de kostar nog därefter och skulle man börja gasa med en lugnt körd bil så rasar den väl för det wink

Ajaj Vi drar ett sträck över R en och återgår till T-5R en istället smile  Blir påställning av den nu i helgen om allt vill sig.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
2 augusti 2015 · 2 005 Inlägg

Problemet är ju att jag egentligen inte skruvat på bilen på en hel månad utan bara rostlagat lite. Men känns nästan som att man borde hitta en vettigare kaross nästan.

Men iaf. Nu står jag här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-447b233504993c00929a9d9c52f24886.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ea3d6be085edb53d7f399fa97e42294d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cd206e01e791789b06071d48e32bad39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2f746d336ad506313924a62674889c24.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-155bdabf5e654b7a2dae5cdbca92a426.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-155bdabf5e654b7a2dae5cdbca92a426.jpg

Allting loss..
Det var en hel del väntkanter i blocket. Antar att den kanske drar lite olja?  Även någon cylinder var lite sotig med beläggning som torkades bort.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-321a9c067cd574f4021bc80e610e7249.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-44ed07924830c2c17efef5a15f88cc62.jpg

Kunde inte se något märktbart på att topplockspackningen var sönder?  Bilen drog både olja och vatten innan och pressade komp i vattnet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-eaca0cd792988522ac8dee7290b76994.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2735903447ebe99251496d1845a7626b.jpg

Som nytt efter mer än 34000 mil (om nu ens mätaren stämmer)

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-837957cb4bfbe7d649d2f54998207f2b.jpg

4ans cylinder är jag som skrapade bort lite sot bara...

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-9b59448f01c05bc3d04e6de8c8fad502.jpg

Ett riktigt tråkigt jobb att byta vattenpumpen med motorn i. Nu hade jag ju dessutom mer plats utan toppen i. Men det jobbiga är snarare att få bort den gamla packningen! Och till er alla. Köp Volvo org vattenpump!  3dje part är ren skit med tex plasthjul etc.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
stefanwasa
2 augusti 2015 · 766 Inlägg

Du kan dina grejer, riktigt bra jobb!
Nu har du ju kommit så långt med bilen att det vore dumt att inte göra klart den smile

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Dynamic_Bass
3 augusti 2015 · 926 Inlägg

Det är alltid vändkanter i vitmotornerna tyvärr.. hmm behöver inte vara att den suger olja. men ta väck hela skiten inte så mycket jobb, och den borra och hona bocket och fräs vevhusventen på samma gång och riktplaning på block och topp så kommer det bli kanon! inga större summor direkt smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
5 augusti 2015 · 2 005 Inlägg

stefanwasa skrev:
Du kan dina grejer, riktigt bra jobb!
Nu har du ju kommit så långt med bilen att det vore dumt att inte göra klart den smile

Det vet jag inte tongue första gången jag öppnar motorn och limmar toppen så wink

Dynamic_Bass skrev:
Det är alltid vändkanter i vitmotornerna tyvärr.. hmm behöver inte vara att den suger olja. men ta väck hela skiten inte så mycket jobb, och den borra och hona bocket och fräs vevhusventen på samma gång och riktplaning på block och topp så kommer det bli kanon! inga större summor direkt smile

Ja de är ju ganska mjuka sägs det.
Iaf motorn är ihop igen utan att ha gjort något med den. Jag vill gärna fixa en vettig grund så att man kan glida runt med en 400 häst iaf. Hänger med jäkligt skapligt på mycket nytt ändå så men när man kommer över en 220 så segar de flesta förbi långsamt.

Här kommer iaf lite mer bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f3a0ce257ee162f7db98bcf5df4bdc62.jpg

Svågern blev nog sugen lite med tyckte jag. Lämnade bilen runt 11 snåret på kvällen och då var V70n hel. Kom tillbaka vid halv 8 och då såg det ut såhär mer eller mindre. xD Kofångaren avplockad bak, dörrlist på förardörren avplockad. framlyckta bortplockad. Dessutom var allting nerslipad inför lack med xD.. Jävla stressad herre.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ae89d9cf97280c1052962b3f912cf5dd.jpg

Synd kanske inte. Men inte så vackert.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-069e6c4cb6b5bd4cb75e6358936066cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2d7c5979b6f45c4f258eaf38858baca3.jpg

Kunde lysa med ficklampa igenom sprickorna xD Haha.. Bra där. Hittade ett grenrör i gömmorna som var helt utåt men de fanns sprickor i kollektorn. Men det är ju bra mycket bättre än det som satt på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-15beed292b077b502046a8d603a6df4c.jpg

jag antar det är såhär man limmar topplocket iaf tongue Bilden jag utgick ifrån var rollad över alla ytor.
Jag dubbelkollade så att det inte låg överdrivet mycket klister vid kanterna och så att de inte täppte till någon kanal.

Saknas någon bild här i mellan då jag hängde dit underdelen på toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-43f7333d7bb872fb2d24fa6cddf8764c.jpg

Den vaksamme ser hur jag löste fixeringen av kamaxlarna vid kamdreven.
Det går att försiktigt skruva ner toppen utan hjälpmedel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1a347122bb4a08acce39d9db3a7698c0.jpg

Någon annan hade nollat motorn tidigare och märkt dreven så jag körde på samma som det satt innan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-e0a44eb63714541c200394550f01f249.jpg

Lite mycket klister men de gick fint att torka bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-8b0c458b59338c832ccdbb80fcaa9651.jpg

Kamaxel dithängd. Inte så svårt faktiskt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-39e82e4d65b5e6a9b44a547cf427754d.jpg

Spännaren ihoptryckt långsamt!  långsamt!!!! och i med ett borr eller i mitt fall en bit ståltråd. Även distansplasten som finns på vissa motorer sitter där den ska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-bd15efda1dcd9cabef5bde2ef7178950.jpg

Det var ju ett tag sedan detta byttes tongue Dock har jag blåst rent det ordentligt så nuvarande får sitta kvar ett tag till även om filtren inte är dyra så känns de onödigt att slänga dit något nytt när systemet ändå ska rivas någon gång framöver tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2c2e1a209cf752918dd4256177d922da.jpg

Spännaren har ju lite olika infästningar på motorerna med. Trodde jag skulle få ge upp redan härvid. Men lyckades vrida runt det utan bekymmer med polygripen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1ed4774ba0e1d97eaffe114193d8462e.jpg

Insuget har hittat dit igen. Jag gillar inte direkt de två skruvar som sitter underifrån men med någon förlängare så är de inget bekymmer att ha dit insuget med fläkten kvar i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-760acf8bc2baa6c9739d9ed41c603dbc.jpg

Dessa trodde jag gick sätta fel. Men vid en närmare inspektion för fördelaren och kamaxel givaren så går de inte sätta fel. Eller går gör det men det syns tydligt då de ligger halvt utanför kamaxeln och inte centrerad.


Vågar man starta bilen sen tror vi? Jag har givetvis spänt alla bultar enligt moment som angivits så faktiskt inte alls svårt att skruva 5a. Enda man ska vara vaksam över är så att kamaxlarna verkligen åker i och ur toppen helt rakt upp så att man inte knäcker sätena. då kan man i princip kasta toppen. (över och underdel av toppen hör ihop och passar ej från någon annan motor).

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
9 augusti 2015 · 2 005 Inlägg

Bilen lever ännu ett tag iaf smile Lite irriterande skit som spökar för mig men blir nog motorbygge när tid och pengar finns.  Målet då blir nog bara 400 Väldigt körbara hästar och att skiten håller för att brukas och rasta av någon "pappa betalar".

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-b36d100c6193c515fa96caa68e217784.jpg

Bilen har fått ny fördelare och rotor.
Nya tändkablar x6 (även till tändspolen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-dafe20466757bd101a1aefa2884f67fc.jpg

Avgasröret trilskades en hel del med mig. Fick bända det på plats riktigt ordentligt. Flexskarv är ett helvete tongue
Den skarpsynte ser även att slangarna till värmepaketet är kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-18db2836db1e43925f1dc580382967de.jpg

Jag hade bekymmer i höstas att det läckte vatten när bilen fick stå en stund och även under körning. Köpte nya packningar men det hjälpte inte. Då skarvades värmepaketet loss och sen har packningarna och mellanläggen legat i dörrsidan tongue

Hur ska dessa sitta med dubbla O ringar och två olika mellanlägg?  Jag tror att jag har fått dit de med att innerst så ska det sitta en O-ring, Mellanlägg, O-ring och ytterst mot motorn så ska den stora mellanlägget/låset sitta i sitt spår. Dock även med nya packningar och nya fina låsclips på rören/slangarna så läcker det lik förbannat här!  Detta utan att ens ha startat motorn!

Efter en dags frustration så är värmepaketet åter bortkopplat och enda nackdelen är väl att det är kallt att köra hem bilen 8mil kl Halv två på natten när temperaturen låg på 7 grader (mer om detta i nästa uppdatering).

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-10419809c3bc48b9eb4d77a54f84bc7a.jpg

Inte mycket kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-b10ce33a770e049b976c8e3365637cd0.jpg

Blev lite styling här. Fick spänna till den en extra gång när den format till sig lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-24cce447188574c0c79a1317f3ae3df1.jpg

I princip ihop!  Bara i med ny glykol.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-281349336a364421523203975ab9f119.jpg

Långlivad T-5R om ens detta är det äkta miltalet... (Importerad från Tyskland då inga Gröna T-5R såldes i Sverige.) Bilen hoppade igång med lite  pirriga fötter.  kissade på sig lite när man trixade ut bilen ur garaget. Mitt över dimensionerade styrstopp som jag kanske ska öka två snäpp är lite mycket vid fickparkering. Men efter att ha fått stå och vaknat till liv så spändes lite vattenslangar åt och turbon luktade apa och rök lustigt. Efter att ha blivit varmkörd ett par gånger så verkar detta ha försvunnit och även om jag var om inte är lite orolig att bilen tog vatten då det bolmade lite vitt bakom. Men syns inget när jag kör nu iaf.


Efter detta så har bilen fått en storservice!

Nya Stift
Nya Tändkablar ink till Tändspole
Ny Rotor
Ny Fördelar
Ny Toppackning
Ny Insugpackning
Nya Avgaspackningar
Nya packningar till Turbons vatten och olje rör.
Nya O-ringar till Tändstiftshålen
Ny Vattenpump med packning
Ny Termostat
Ny Kamrem och spännare och löphjul
Ny rem och löphjul
Ny Glykol
Ny Olja och filter
Rengjort Luftfilter
Nya packningar till kamaxlarna
Nya toppbultar

Tror detta nämner det mesta.
Tanken var att byta tryckarna med men när jag glömde de hemma så orkade jag fan inte sätta mig i en lånad bil och glida hem 12-13mil för att sen åka lika långt tillbaka. Så fick köra på de gamla. Det väsnas lite från dessa men men. Tanken var även att lägga i ett par GLT kamaxlar men det gör väl knappast något på org motorer. Så detta får vi ta någon annan gång.

Så Ingen ska säga att jag inte tar hand om grejorna även om jag faktiskt vågar bruka skiten!
Köpa en bil och åka och vara rädd om köper jag men att man äger en bil som bara står och samlar damm eller inte iaf någongång vågar användas lite inspirerat som tanken ligger bakom. Då är det ingen bil för min del iaf.

Det blev lite provkörningar på gårdsplanen och allting verkar lira iaf. Hittade en bult till ena länkarmen som satt hårt men med glapp. Skruvade in och har haft koll på detta lite nu så verkar som att allting lirar. Bilar med hård upphängning tar oerhörd stryk på delar som annars inte normalt rör på sig så att man efterdrar varje skruv på bilen regelbundet är en ren försäkring för sig själv och ANDRA!


Då Jag ligger någon vecka efter med uppdateringarna så var jag i kvalet att ställa på bilen några dar innan månadsskifte eller betala en hel månad i onödan så väntade jag ut månadsskiftet istället tongue Fick roa mig med lite annat skit under tiden.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f28cdc03ac908e749df7358544befd5c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-67d3542d0bff7ddbccfedaf79a55360b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-3be195ad50c7a603e2c6dc23ea7f1ccd.jpg

Såhär såg den gamla huven ut som de hade lackat och riktat efter att bilen varit emot en "refug" lite lätt.  Tss.. Jag vet att bilen har varit i närkontakt minst två gånger under livet då Hela fronten var nylackad före jag köpte bilen och att vänster sidan på bilen så har tröskel och Stolpar varit ommålade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-31c5cf4918b35757619c23c1becd96a5.jpg

Hur man dessutom kan godtag denna lackering tycker jag är lustigt.. Haha.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ba4a221a74165e72c6d1c1d9de0891eb.jpg

Nya bättre/sämre huven hur man nu vill se det. Ingen rost förutom några stenskott. Ingen buckla i huven eller liknande. Men då skärmar och stöt är omlackerade så är dessa mycket mörkare än övriga bilen så nya huven är ljusare. Men ju bara om man kollar noga.

Dock måste jag justera ena huvlåset då de är lite trixigt ibland.
Härket står och skäms i spegelbilden eller är glad över att få en hudtransplantation till?  Under hur mycket hon kan ta innan hon säger ifrån??

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cc9a922eb5b29f94fa58420e18a3e98e.jpg

Jag har ju sagt att det gått troll i bilen med?

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-3ec09bd065bd44887ed0f1d239afcec7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ff3337a48c60d01168e8c02fe856d95b.jpg

Med detta så hoppas vi väl att bilen ska få smaka några hundra problemfria mil framöver?  :ugeek:  :ugeek:

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
21 augusti 2015 · 2 005 Inlägg

Kommer att skrota bilen.. Blir inga mer uppdateringar.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
ant0ns
21 augusti 2015 · 23 Inlägg

Extrazz skrev:
Kommer att skrota bilen.. Blir inga mer uppdateringar.

Varför?sad

Oschpister
21 augusti 2015 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Kommer att skrota bilen.. Blir inga mer uppdateringar.

yikes

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
stefanwasa
21 augusti 2015 · 766 Inlägg

Vad får dig att ta det beslutet, du har ju gjort otroligt mycket med bilen?!

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
21 augusti 2015 · 2 005 Inlägg

Trött på att ingen i min närhet gillar min bil.
Trött som fan på att bilen bara krånglar och kostar pengar

Kommer skrota ner skiten. Den har fått leva för länge. Bara inse att jag blev lurad på bilköpet från dag 1.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
ant0ns
21 augusti 2015 · 23 Inlägg

Extrazz skrev:
Trött på att ingen i min närhet gillar min bil.
Trött som fan på att bilen bara krånglar och kostar pengar

Kommer skrota ner skiten. Den har fått leva för länge. Bara inse att jag blev lurad på bilköpet från dag 1.

Den gick väl i ljungby imellanåt? Aldrig sett den men alltid kul med en R i närheten av sin egen smile

Extrazz En 5a är Livet.
21 augusti 2015 · 2 005 Inlägg

ant0ns skrev:

Extrazz skrev:
Trött på att ingen i min närhet gillar min bil.
Trött som fan på att bilen bara krånglar och kostar pengar

Kommer skrota ner skiten. Den har fått leva för länge. Bara inse att jag blev lurad på bilköpet från dag 1.

Den gick väl i ljungby imellanåt? Aldrig sett den men alltid kul med en R i närheten av sin egen smile

Det är mig som du sett wink Det går ju 4st Saffran i Ljungby vad jag vet om iaf. Dock har jag inte sett en av de på länge. Kanske är såld. Min T5R har ju varit där nere och åkt till och från i 2 år så. Men nu kommer den sagan att ta sitt slut.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
TBergsten
21 augusti 2015 · 996 Inlägg

Sälj istället, så slipper du kasta en massa pengar i sjön smile Har det hänt något eller hur kommer det här sig?

Extrazz En 5a är Livet.
21 augusti 2015 · 2 005 Inlägg

TBergsten skrev:
Sälj istället, så slipper du kasta en massa pengar i sjön smile Har det hänt något eller hur kommer det här sig?

Kommer plocka av allting som jag har satt på.
Får inget för bilen hel som den är dessvärre.

Har tröttnat totalt på bara att allting jävlas och att ingenting blir bra.
Har en del motgångar på andra plan som gör att jag kommer lägga ner intresset och allt vad sånt heter.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
ant0ns
21 augusti 2015 · 23 Inlägg

Extrazz skrev:

ant0ns skrev:

Extrazz skrev:
Trött på att ingen i min närhet gillar min bil.
Trött som fan på att bilen bara krånglar och kostar pengar

Kommer skrota ner skiten. Den har fått leva för länge. Bara inse att jag blev lurad på bilköpet från dag 1.

Den gick väl i ljungby imellanåt? Aldrig sett den men alltid kul med en R i närheten av sin egen smile

Det är mig som du sett wink Det går ju 4st Saffran i Ljungby vad jag vet om iaf. Dock har jag inte sett en av de på länge. Kanske är såld. Min T5R har ju varit där nere och åkt till och från i 2 år så. Men nu kommer den sagan att ta sitt slut.

Vet att det finns en gammal gubbe som har en i stort sett originalutförande, annars så är det nog bara min och en till som går i stan smile men jag har ju haft 2 så kanske därför roll

Extrazz En 5a är Livet.
21 augusti 2015 · 2 005 Inlägg

ant0ns skrev:

Extrazz skrev:

ant0ns skrev:

Den gick väl i ljungby imellanåt? Aldrig sett den men alltid kul med en R i närheten av sin egen smile

Det är mig som du sett wink Det går ju 4st Saffran i Ljungby vad jag vet om iaf. Dock har jag inte sett en av de på länge. Kanske är såld. Min T5R har ju varit där nere och åkt till och från i 2 år så. Men nu kommer den sagan att ta sitt slut.

Vet att det finns en gammal gubbe som har en i stort sett originalutförande, annars så är det nog bara min och en till som går i stan smile men jag har ju haft 2 så kanske därför roll

vet du om han ut mot bräkentorp har kvar sin?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
PlumCrazy
21 augusti 2015 · 881 Inlägg

Ge inte upp vafan! sad

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang