El fel i ford scorpio 2,9 aut/kombi -95?

Ventyr
19 november 2006 · 33 Inlägg

Det hela började med att.... start-motorn krånglade lite (funkade bara ibland)
så det löste jag genom att ha tändningen igång och placera en mora kniv mellan plus kabels anslutningen och direkt på startmotorn och då börja den tugga, finemang tänkte jag och putsa av axlarna och kände mej som en bilmekaniker i högsta grad.
det här gick jätte bra några gånger tills det inte gick och kniven fick en funktion att svetsa min start motor iställe.
efter den händelsen så har halva elen i bilen förlorats.

tak, framlysen, lysen i dörrar, klockan, bromsljus... Funkar      YEAH!

panel, stereo, fläktar, färddator, el hissar, bil... startar/tänds/funkar inte     SHIT!


jag har lyckats byta vänster säkringsdosa själv, vilket inte gav nåt resultat samma fel består

vad kan det va? jordningsfel, bränd styrbox/databox, höger säkringsdosa...

snälla hjälp!

Drönirettab
19 november 2006 · 21 761 Inlägg

Finns det någon sorts huvudsäkring på bilen?
En del bilar har ju en huvudsäkring på tex 80-100A, om den går sönder så kan en del saker fungera men andra saker slutar att fungera.

Drönirettab
19 november 2006 · 21 761 Inlägg

Vet tyvärr inte. Jag försökte hjälpa en kille på ett annat forum, han fick problem med laddningen och lite andra saker på grund av felkopplade startkablar. Då gissade jag på diverse saker men det visade sig till slut att det var bilens huvudsäkring som var trasig.

Som sagt, jag vet ju inte om din bil har en sådan säkring. Han hade en Mitsubishi Evo.

Senast redigerat av Drönirettab (19 november 2006)

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
19 november 2006 · 365 Inlägg

Huvudsäkringarna sitter i motorutrymmet någonstans, borde stå i instruktionsboken. Om det finns några (vilket det borde göra) så har troligtvis en sådan säkring gått.
Om inte:
Kolla så att dom "stora" röda kablarna alltså 30 matningen till den inre säkrings boxen har någon ström.
Om inte:
Kontrollera och följ kablarna från pluspolen. någonstans kan någon kabel brunnit av.

Men kolla först huvudsäkringar, borde vara dom som är felet.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Ventyr
20 mars 2007 · 33 Inlägg

bilen funkar och är såld tack så hemskt mycket för all hjälp! smile

det var så enkelt att tändningslås säkringen var bränd, tänk va elektronik kan ställa till det i huvudet på en och så är det bara ett litet flatstift som behöver bytas..

ett tips! köp ett mätinstrument som kontrollerar flatsstiften man såg nämligen inte på det att det var av.. billiga på biltema!

Senast redigerat av Ventyr (20 mars 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang