Planera min första bil, någon som är sugen på att bjuda på lite expertis?

Tjure
7 februari 2014 · 3 Inlägg

Hej.

Jag ska börja med mitt körkort nu i veckan och jag planerar att vara klar inom 3 månader.

Saken är att jag kan 0 om bilar. Jag vet inte vad som finns där ute, jag vet inte vad jag ska kolla efter.. ja inget. Det är därför jag gör denna tråden, för att få reda på lite vad som finns så jag vet vad jag ska spara.

Kan lägga in lite info.
Jag är 185cm och planerar inte barn inom de närmaste 5 åren.

Jag kommer antagligen ha en budget på omkring 20-30ish tkr. Men kan tänka mig ta lån ifall jag får det godkänt upp emot 80tkr (absolut max).


Jag har kollat runt lite och en bil jag tycker ser rätt så okej ut är BMW 325.
Jag letar efter en bil som jag kommer tycka om att åka runt i och känna lycka över att komma in i bilen liksom. En första bil jag kan ha i ett par år och som jag verkligen kommer tycka om att åka i varje dag.



Saker jag föredrar men är inte ett måste:
Läderstolar
Värme i stolarna.
Inte behöva veva ner rutorna
Användas hela året.
Minst 2 pers ska få plats, 3 är väl nice men inget krav.
Helst dra max 1 liter / milen.
Möjligheten att installera bättre ljudsystem och bra bas.


Jag kommer åka omkring 700mil om året.
Finns inget märke jag föredrar
Finns ingen modell jag direkt föredrar.


Någon som kan hjälpa mig lite?

DusanMandick Random Hero
7 februari 2014 · 4 047 Inlägg

lexus is200?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Tjure
7 februari 2014 · 3 Inlägg

Den är rätt nice ändå!

Men en annan fråga: Jag som är rätt okunning (Lär mig snabbt som satan dock) bör jag köpa ifrån en bilhandlare eller ska jag våga satsa på privat?

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
7 februari 2014 · 1 004 Inlägg

Personligen tycker jag du ska satsa på en billigare förstabil, köra några månader och känna efter vad det är för typ av bil du egentligen vill ha.
Få gärna med dig nån bekant som har lite kött på benen när du köper bil.
Själv köper jag helst inte bilar på firmor då jag tycker dom ligger för högt i pris.

"My drinkingteam has a racingproblem"
Alecci
7 februari 2014 · 2 014 Inlägg

Som tidigare skribenter nämnt, köp inte en projektbil som förstabil utan köp just en förstabil. Någonting du kan använda för att känna efter och begå misstag med.

När du sedan väl skaffar projektbilen finns det framförallt ett tips jag vill dela med mig av baserat på min egen, personliga åsikt - bestäm var målet ligger och sträva mot det. Det är jäkligt lätt att falla in på sidospår vilket allt som oftast slutar med att projektet totalt sett tagit längre tid och kostat mer pengar än vad som först var tanken.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Tjure
7 februari 2014 · 3 Inlägg

Så hur mycket bör jag lägga på en första bil då?
Gärna något som går att sälja igen relativt enkelt, då jag gärna vill köpa en "finare" bil senare utan att gå bak för mycket på min första bil.

Och något jag kan använda tills nästa sommar typ då..

Problemet med att köpa av privat är att jag inte känner någon att ta med mig.

Senast redigerat av Tjure (7 februari 2014)

xXSammy
7 februari 2014 · 6 569 Inlägg

Kolla på nyare Ford focus så får du en stabil och säker bil, mellanklass och rätt så basic utrustning. smile

http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Foc … amp;last=1

De/Dem
schnauz
8 februari 2014 · 1 758 Inlägg

Det första du bör fundera över är vad du har råd att äga. Även om du köper bilen kontant så tillkommer ju en hel del övriga kostnader. Fundera över hur mycket du får över i månaden och hur mycket av det du är beredd att lägga på bilen.
Skatt, drivmedel och försäkring är ju uppenbara saker och med helt nytaget körkort brukar försäkringen bli relativt dyr. Ju "finare" bil du köper, desto högre blir försäkringen. Bor du så att du kan parkera gratis? Det är annars en kostnad som är lätt att missa, men i storstan kan parkeringen bli en ganska dyr historia.
Sen gäller det ju att ha lite pengar undanstoppat till grundläggande underhåll och eventuella oförutsägbara utgifter. Även om bilen inte går sönder så vill den ju ha ny olja, tändstift, bromsar, torkarblad, däck och så vidare lite då och då. Kan du skruva med den själv, eller måste du lämna bort den till verkstad?

djukk34
8 februari 2014 · 309 Inlägg

Tjure skrev:
Så hur mycket bör jag lägga på en första bil då?
Gärna något som går att sälja igen relativt enkelt, då jag gärna vill köpa en "finare" bil senare utan att gå bak för mycket på min första bil.

Och något jag kan använda tills nästa sommar typ då..

Problemet med att köpa av privat är att jag inte känner någon att ta med mig.

10-30k är väl rimligt. Beror på hur bra koll du har på körningen.
Tråkigt att smälla sönder 30.000:- efter 10 veckor.
Under 30.000:- har du ingen garanti från bilhandlare. Så då kan du lika gärna köpa privat, blir billigare.
Bilhandlare är många gånger inte pålitligare än privat, så bra att ha någon kunnig i båda lägen.

Ett alternativ är en välvårdad Volvo 850. Billiga bilar och en uppsjö av reservdelar på skrot och blocket.

Vad du än väljer så försök hitta en du slipper lägga onödiga pengar på.
Med andra ord;
Nybesiktigad
Nyskattad
Sommar & vinterdäck i gott skick.
Kolla att bromsarna tar bra, även handbroms.
Lyssna efter oljud.
Känn efter vibrationer i bil/ratt/pedal.

Low
8 februari 2014 · 3 305 Inlägg

maaw skrev:

Tjure skrev:
Så hur mycket bör jag lägga på en första bil då?
Gärna något som går att sälja igen relativt enkelt, då jag gärna vill köpa en "finare" bil senare utan att gå bak för mycket på min första bil.

Och något jag kan använda tills nästa sommar typ då..

Problemet med att köpa av privat är att jag inte känner någon att ta med mig.

10-30k är väl rimligt. Beror på hur bra koll du har på körningen.
Tråkigt att smälla sönder 30.000:- efter 10 veckor.
Under 30.000:- har du ingen garanti från bilhandlare. Så då kan du lika gärna köpa privat, blir billigare.
Bilhandlare är många gånger inte pålitligare än privat, så bra att ha någon kunnig i båda lägen.

Ett alternativ är en välvårdad Volvo 850. Billiga bilar och en uppsjö av reservdelar på skrot och blocket.

Vad du än väljer så försök hitta en du slipper lägga onödiga pengar på.
Med andra ord;
Nybesiktigad
Nyskattad
Sommar & vinterdäck i gott skick.
Kolla att bromsarna tar bra, även handbroms.
Lyssna efter oljud
Känn efter vibrationer i bil/ratt/pedal.

forsätter lite listan

Bromsa hårt och håll löst i ratten se om bilen drar åt något håll.

kolla noga efter rost fix, kan finnas mycket fusk vid lägre prisklasser.

kolla kylarvätskan så den ser normal ut inget gegg osv,

oljan att den inte är grå eller spår av vatten ( bilen kan gärna gått ett par mil då om det är ny bytt märker man inte detta.

olje läckage

samt att bilen inte ryker blåt



Samt unvik bmwn under 10k.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang