Bilen startar inte. Står bara och tuggar.

vanilj10
8 februari 2014 · 102 Inlägg

Absolut, alla tips tas emot eftersom jag är novis på området! Kamremmen har snurrat cirka 6 500 mil om dateringen på klisterlappen som sitter i motorutrymmet är riktig.

uhlin
8 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Hur många år sen var det den var bytt?

Vet inte riktigt hur bytesintervallet är på den motorn, men runt 12,000 mil på 8 ventilaren tror jag.

Men sen är det ju åren med....

Senast redigerat av uhlin (8 februari 2014)

vanilj10
8 februari 2014 · 102 Inlägg

På klisterlappen står det 32 000 mil juni år 2009.
Den har gått nästan 39 000 mil nu. Såg inte lätt ut att få bort den svarta plastkåpan....

mange_240
8 februari 2014 · 1 562 Inlägg

vanilj10 skrev:
På klisterlappen står det 32 000 mil juni år 2009.
Den har gått nästan 39 000 mil nu. Såg inte lätt ut att få bort den svarta plastkåpan....

De är ganska lätt att ta bort den men inte nödvändigt, räcker att ha oljelocket öppet å kika om kammen snurrar när du kör på starten. men tror inte det är nåt fel på den, den är ju inte allt för gammal, om de inte kommit olja på den förstås.

Senast redigerat av mange_240 (9 februari 2014)

vanilj10
8 februari 2014 · 102 Inlägg

En del att kolla upp imorgon när det är ljust igen! Ska göra mitt bästa men svårt när man inte är jätteduktig på bilar. I värsta fall får jag bogsera kärran till en verkstad. Det är aldrig kul att lämna in en bil som man inte vet exakt felet på.

vanilj10
9 februari 2014 · 102 Inlägg

Nu har jag kollat att det är gnista från tändstiften och att kamremmen gör sitt för det snurrar när man försöker starta bilen (tittade ner där man fyller på olja). Är det bränslesystemet som spökar? Börja med säkring och relä?

mange_240
9 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Var stiften torra och fina?ja undersök om bränslepumparna går. Kamremmen kan ju ha kuggat över, men den bör inte kuggat över mer än att den ska starta.

uhlin
9 februari 2014 · 2 834 Inlägg

vanilj10 skrev:
Nu har jag kollat att det är gnista från tändstiften och att kamremmen gör sitt för det snurrar när man försöker starta bilen (tittade ner där man fyller på olja). Är det bränslesystemet som spökar? Börja med säkring och relä?

Ja, då ligger felet vid bränslet då du kontrollerat gnista och rem, gissar skarp på bränslepumpsrelät såvida det inte är nåt fel på pumpen.

Relät har jag för mig sitter framför växelspaken innanför en lucka. tror säkringarna sitter där med, var länge sen jag hade nån 740.

kolla det först och säkringar då förstås

vanilj10
9 februari 2014 · 102 Inlägg

Säkring och relä bytt till nytt men ingen skillnad dock. Tändstiften verkar torra och fina och gnista kom.
Kanske bränslepumpen som lämnat in. Den ska sitta under bilen ungefär under vänster baksäte enligt personal på Biltema. Hukade under men kunde inte se något, bara bränslefiltret tror jag. I bakluckan finns inget. 92 årsmodell 745 är det...
Sitter bränslepumpen i bak under golvet i det där paketet som man ser till vänster? Eller sitter den under bilen mån tro?

Senast redigerat av vanilj10 (9 februari 2014)

Henkix
9 februari 2014 · 6 737 Inlägg

pumpen sitter i tanken på din bil, du får lyfta ur mattorna o den skiten ur bagaget bakom vänster baksäte så ska du hitta en svar lucka där som sitter med 4 skruv. ta bort den så ser du hela tankarmaturen ovanpå tanken. den måste du koppla ut o demontera för att komma åt pumpen.
Men du kan ju börja med att mäta om du har ström fram till pumpen först smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
vanilj10
9 februari 2014 · 102 Inlägg

Jag är ingen höjdare på bilar men har lärt mig lite denna helg. Jag har en "mätare" med två pinnar med en liten led-lampa på. Kanske kan den användas för att se om det finns kräm där bak?
Är det lätt att plocka isär tankarmaturen eller är det riskabelt om det blir fel?
Det där svarta stora skruvlocket som man ser i anslutning till påfyllnadsröret (tror jag att det är), vad är det?

Senast redigerat av vanilj10 (9 februari 2014)

Henkix
9 februari 2014 · 6 737 Inlägg

vanilj10 skrev:
Jag är ingen höjdare på bilar men har lärt mig lite denna helg. Jag har en "mätare" med två pinnar med en liten led-lampa på. Kanske kan den användas för att se om det finns kräm där bak?
Är det lätt att plocka isär tankarmaturen eller är det riskabelt om det blir fel?
Det där svarta stora skruvlocket som man ser i anslutning till påfyllnadsröret (tror jag att det är), vad är det?

nej du ska inte plocka isär armaturen, du ska bara ta loss den o lyfta upp den i tanken. pumpen sitter bara nertryckt i en korg på armaturen. så den rycker man bara upp o trycker i en ny pump.
det är inget svårt jobb men det är jävlig pilligt.
Ja det är armaturen du ser

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
vanilj10
9 februari 2014 · 102 Inlägg

Ikväll tog jag pannlampan och mekade i bilen. Fick bort armaturen och drog och så (fattar inte hur jag ska få ur pumpen ur tanken). Det ser ut att vara en lång historia. Tog bort två gummislangar men en elkabel och lite till satt kvar och gjorde det svårt att dra ut historien. Väl så långt testade jag tänningen och då hördes det ljud i bak. Monterade fast allt igen och bilen hoppade igång. Var det glapp eller hade jag tur?

mange_240
9 februari 2014 · 1 562 Inlägg

vanilj10 skrev:
Ikväll tog jag pannlampan och mekade i bilen. Fick bort armaturen och drog och så (fattar inte hur jag ska få ur pumpen ur tanken). Det ser ut att vara en lång historia. Tog bort två gummislangar men en elkabel och lite till satt kvar och gjorde det svårt att dra ut historien. Väl så långt testade jag tänningen och då hördes det ljud i bak. Monterade fast allt igen och bilen hoppade igång. Var det glapp eller hade jag tur?

Ibland när pumpar som sitter under bilen är på väg att ge upp brukar man kunna ge dem nytt liv ett tag genom att knacka på dem. Lär väl ha blivit ett liknande fenomen här. Du kan ju testa att köra med bilen, stannar den igen så byt pumpen.

vanilj10
10 februari 2014 · 102 Inlägg

Okej, hoppas det funkar! Tack alla för era kunskaper smile

vanilj10
16 februari 2014 · 102 Inlägg

Då var det dags igen! Frid och fröjd en vecka med några körda mil. Idag lade bilen av i farten så fick stanna till och få tag i en annan bil som kunde bogsera hem bilen. När vi skulle till att dra hem den provade jag starta och då hoppade bilen igång. Det måste väl vara bränslepumpen som spökar igen!? Jag fattar inte hur jag ska få ut tankarmaturen ur tanken. Sist jag höll på (då pumpen började fungera igen när jag dragit och klämt) så kunde jag inte lyfta ut paketet från tanken. Jag lossade på ett par slangar men det satt kvar en del som jag inte vågade röra.

Henkix
16 februari 2014 · 6 737 Inlägg

bort med alla slangar, bort med den stora plastringen som sitter runt sen får man vinkla den lite o så för o kunna lyfta upp den tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
vanilj10
25 februari 2014 · 102 Inlägg

Jag har köpt en begagnad tankarmatur med fungerande bränslepump. När jag hade monterat allt på plats startade bilen för att efter några sekunder dö igen. Den hoppar bara igång ett tag. Till historien ska tilläggas att jag förra veckan drog av en av slangarna när jag skulle demontera den gamla armaturen (se fotoalbum för två bilder). Jag har ersatt denna koppling med vanliga bränsleslangar som jag har skarvat på plats. Är det detta som spökar? ÄR det någon som vet vad detta är för slang? Det är alltså slangen som är påkopplad till röret ner till bränslepumpen. Är det tryck i denna som byggs upp med hjälp av den speciella anslutningen?

Enligt personal på Bilia är det bara en koppling och att skarva med egen slang ska gå bra. Vad är det då som kan spöka? Har jag fått fel sorts pump som inte orkar pumpa tillräckligt med bränsle, är det bränslefiltret som helt plötsligt är dåligt...... Det som från början gjorde att bilen inte startade var att det inte hördes något surrande ljud från bränslepumpen. Därför köpte jag en begagnad tankarmatur med fungerande bränslepump och nu detta att bilen hoppar igång för att sedan stanna. Det kan inte vara luft i systemet eftersom man inte luftar bränslesystem med bensin, däremot gör man det med diesel tydligen. Är det någon som har någon idé kring detta?

Senast redigerat av vanilj10 (26 februari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang