maaw skrev:
simlar skrev:
Ta ut originalmattan, täck hela bagaget med bitumen/asfaltsplattor (dynamat brukar många rekommendera, främst ljudbyggare) och sedan skumgummiplattor på det för att till slut lägga dit originalmattan igen.
Och sen för att få ner dånet ytterligare skulle du kunna förlänga slutröret lite grann så avgasröret mynnar ut en längre bit utanför kofångaren. (om det är ett alternativ du kan göra, du har ju dock skrivit att du inte vill modifiera avgassystemet).
Asfaltsplattor lät som något tungt ? Men Bitumen eller dynamat låter intressant, vilket av det är bäst ? och vart kan man få tag i det till ett rimligt pris. Såg att biltema hade Bitumen, men kanske finns bättre ställen ?
Avgassystemet kan jag förlänga, men det kommer se galet ut. Så undviker helst det.
Kanske kan vinkla det lite smått neråt med ett annat utblås, så inte ljudet går upp lika mycket.
Bitumen är det som brukar kallas asfaltsmattor. Ganska tungt är det, ett paket 4mm tjock bitumenplattor jag köpte på BDS i somras vägde 5kg om jag inte minns fel och fick använda mig av två paket för att täcka hela bagaget på min 345a.
Biltemas duger till sitt pris, men gillar dem jag köpte på BDS bättre för dem var både lite tjockare och flexiblare jämfört med biltemas.
Dynamat har jag aldrig använt mig av, men sägs vara riktigt bra och lätt att forma efter plåten.
Viktigt att få ljuddämpningen ordentligt mot plåten för att det ska ljuddämpa. Det gör stor skillnad iaf eftersom original i de flesta bilar är det bara smackat på några enstaka asfaltsplattor här och var, t.ex en liten platta på varje hjulhus och sen en eller två på bagage-golvet.
Tyvärr så måste det väga mycket för att ta bort de låga ljudfrekvenserna effektivt. Det du kan göra också är att lägga på tjockt med underredsmassa under bilen, speciellt bagaget eftersom moderna bilar har löjligt lite underredsmassa original. Underredsmassa både rostskyddar och ljuddämpar, väger dock mycket.
Ja då kanske det inte är så värt, du kan ju testa vinkla det mer mot backen. Men jag kan inte garantera något för jag har själv inte experimenterat allt för mycket med att vinkla om utblåset.