Saab 9-5 2,3t -99 Turbo byte mm, guide ?

Jomppa
11 februari 2014 · 66 Inlägg

Jahopp..

Att min turbo e slut e ingen tvekan då den ryker mer än finlandsfärjan..
Så turbo byte får det bli.

Min fråga till alla som e vana med att meka saab turbo o så..

Vad exakt ska ja tänka på när ja byter turbon.
vad ska jag mer byta ?

vilka packningar mm behöver jag ??

Om nån kan vara så snäll och göra en snygg guide till detta för oss trögfattade tongue
( har letat som fan men alla "guider" jag hittar slutar med 3 miljoner hästar och störtbur typ..

Min bil är orginal och skall förbli så då det är en familjebil !

Så.. alltså.. en typ "Turbobyte för dummies" sökes.

"My Saab Is Fantastic"
jojje81 George
11 februari 2014 · 1 956 Inlägg

Det du behöver tänka på är att du måste fylla turbon med olja innan du drar igång motorn igen.

Ny olja filter och glykol behövs..

Jag skulle dock rekommendera att ta ner tråget och göra rent silen. Du kommer bli duktigt förvånad över vad man kan hitta där.
Kolla även över din vevhusventilation och byt till den senaste varianten.

ett bra tips är maptun som har ett helt kitt med turbo olja osv till väldigt bra pris.

Mvh

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Jomppa
11 februari 2014 · 66 Inlägg

Okej.. jag har den upfragderade vv..  och en bättre beg. turbo..
så jag behöver packningar till turbo,tråg.
oljefilter, olja, glykol..

"My Saab Is Fantastic"
jojje81 George
11 februari 2014 · 1 956 Inlägg

till tråget är det packning på tub.. saabs egna rekommenderas.
Nya brickor till alla banjobultar är inte fel att ha..

Även nya pinbultar till turbo är inte heller så dumt.
Annars har du fått me det mesta smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Jomppa
11 februari 2014 · 66 Inlägg

Okej.. tänkte ja skulle kolla kjedjespännaren oxå.. vart/hur/va ?? tongue

"My Saab Is Fantastic"
jojje81 George
11 februari 2014 · 1 956 Inlägg

den sitter i bak-kant på motorns vänstra sida framifrån sett... under hästskon..

först är det en 13 hylsa .. skruva bort den och ta ut fjädern som är i.. sen är det en modell större hylsa.. typ 22mm kanske..

skruva ut den så har du sträckaren i handen.. mät sedan hur långt den "tänjt" ut sig. wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Jomppa
11 februari 2014 · 66 Inlägg

kanon smile

"My Saab Is Fantastic"
Echonator Köpingsbo i exil
11 februari 2014 · 507 Inlägg

Det är också ide att ta ner och göra rent i intercoolern som med stor sannolikhet har fått sig sin beskärda del av olja den också....

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Janneutanb
11 februari 2014 · 7 271 Inlägg

Gör även rent oljeledningar till/från turbon ifall dessa är igensatta så slipper du rasa ännu en turbo.

Jomppa
11 februari 2014 · 66 Inlägg

Okej..  Sjukt att den kan få så jämt o fint och bra med dålig turbo..  Men men..  Ryker de så Ryker de..

"My Saab Is Fantastic"
olof102
11 februari 2014 · 342 Inlägg

Att byta själva turbon är relativt enkelt. Speedparts har färdiga packningssatser.

Tiden ligger i att demontera oljetråget för rengöring som kan vara ruskigt jobbigt och knöligt.
Demontera IC och skölja ur är också nödvändigt och rekommenderas av Saabs verkstadshandbok, eftersom större mängder olja kan ha letat sig ner i den.

Inloppsröret för oljan måste bytas, så som det är konstruerat med banjofattningar är det i stort sätt omöjligt att rengöra med bra resultat.
Vattenrören och returröret går bra att återanvända.

Det du behöver är alltså;
Packningsats ála GT17
Flänstätning
Olje-inloppsrör
5L olja + filter
Glykol

Det är vanligt att turbon på Saabs B2x5 motorer rasar av igensatt oljesil, det är därför mycket viktigt att du demonterar oljetråget och rengör det, så du inte åker på ett till ras snart därefter.

Jomppa
11 februari 2014 · 66 Inlägg

Ok..  Tack så mycket..  Tänkte försöka dokumentera allt med bilder och göra en enkel guide på svenska till nästa dummie som inte förstår nått precis som jag..  Typ "nybörjar mek för dummies"

"My Saab Is Fantastic"
silversnurran
11 februari 2014 · 773 Inlägg

Jomppa skrev:
Ok..  Tack så mycket..  Tänkte försöka dokumentera allt med bilder och göra en enkel guide på svenska till nästa dummie som inte förstår nått precis som jag..  Typ "nybörjar mek för dummies"

Gör såsmile se bara till och inte böj olje/vatten ledningarna då dessa sprickar för enkelt:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
jonTe
12 februari 2014 · 5 710 Inlägg

Ett annat tips är att preppa muttrarna till turbon (4st) och till främre röret (3st) och värmeplåten över turbon (1st) med rostlösare i omgångar några dagar innan du börjar.
Skall du riva laddluftkylet rekommenderas nya slangklämmor. Har de gamla suttit sedan bilen vara ny kan du räkna med att skallen går av = ha en plåttång i verktygssortimentet när du börjar skruva.

MVH Jonas
..............
Jomppa
12 februari 2014 · 66 Inlägg

Hur mycket jobb e de med att ta bort IC då ??  måste man riva halva fronten ?

"My Saab Is Fantastic"
silversnurran
12 februari 2014 · 773 Inlägg

Jomppa skrev:
Hur mycket jobb e de med att ta bort IC då ??  måste man riva halva fronten ?

Det är inget farliigt sitter dock en del slangar och oljekyl på så är en del meck men inget avancerat, sitter en 8 skruv i botten en på vardera? sida och en på toppen. sen är det bara att lossa alla slanganslutningar lite trångt på vissa men gör det själv på 20-30 min kanske så se bara till att ha en spann eller ngn till kylar vattnet som där förövrigt finns en tapp på kylaren i nedre vänsterkant:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
jonTe
12 februari 2014 · 5 710 Inlägg

Jag har bara gjort det 2ggr och det var ett tag sedan. Lamporna + grill måste bort minns jag iaf.

MVH Jonas
..............
Eksak
12 februari 2014 · 91 Inlägg

finns en risk att bottenpluggen påkylaren pajjar om den används.. själv fimpade jag bara kylarslangarna istället.. går lika bra det.. och säkrare..

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
Nippo
12 februari 2014 · 42 Inlägg

Man behöver inte plocka ner laddluftskylarn. Det räcker med att lossa slangen och låta det droppa av sig en stund. Har jobbat på en saab verksta så har bytt några turbos på 9-5orn. Är det mycket skit i silen så bytt den kostar inte så mycket på saab.

Saab 9000 turbo "Jaktplanet" (1989)
Jomppa
13 februari 2014 · 66 Inlägg

Att min turbo är glapp o så vet jag.. fick en annan turbo av en kompis som inte alls e lika glapp, typ bara lätt kännbart glapp åt alla håll så den lär ju va bättre än den jag har i nu.. men den jag fick har dessvärre lite skador..  förutsatt att bilden funkar som den ska så ser ni..
vågar man sätta i den här snurran tills jag får råd med en ny eller ska jag köra på min rykande snyrra istället.. handlar om 1-2 månader..

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4881/4881-d60d3c8aa2ab71c67cf2a097f19eba62.jpg

"My Saab Is Fantastic"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang