RightFront skrev:
-matte skrev:
I Sverige har vi den konstiga idén att bilar som är tunga och allmänt tungt byggda är kvalité och pålitlighet. Så är det absolut inte..
Och det är ju inte så att lätta bilar och allmänt lätt byggda är kvalitet och pålitlighet heller

Konstigt resonemang... Det finns bra lätta och tunga bilar precis som att det finns dåliga lätta och tunga bilar...
Ska förklara mig lite tydligare.
Jag menar att man måste skilja på kvalité och pålitlighet.
Ex: Vw,Audi,Mercedes,Porsche är alla bilar med en mycket hög kvalitéskänsla. Dvs alltifrån dörrklonket till interiörens ihopsättning.
Dessa bilar har gemensamt att de är väldigt tungt byggda (lite som en stridsvagn) för att ge en rejäl känsla åt allt man kommer åt.
Däremot har de också gemensamt att de är väldigt avancerad byggda och ofta med tekniska finesser som bara finns för att imponera. Det gör att tyska bilar i allmänhet inte är särskilt pålitliga, vilket också visar sig i besiktningsstatistiken.
Nu till japanskt.
Här har man filosofin att istället för att bygga interiörens fläktutblås av stålbalkar och bly, bara göra den tillräckligt bra. Dvs man undersöker vilken kvalitéskänsla man behöver och bygger den. Inget mer, inget mindre.
Istället för att fokusera allt för mycket på det som är synligt för ögat, så satsar asiaterna mer på det som inte syns, detta visar sig också i besiktningsstatistiken att bla toyota, kia och lexus ligger högst år efter år.
Det är lite svårt att sätta fingret på exakt vad kvalité är men, det är upplevelsen av hållbarhet som man får när man antingen kör eller åker i bilen.
Pålitlighet å andra sidan är enklare, går inte bilen sönder ofta, då är den väldigt pålitlig.
Utifrån detta kan du se att bilar med lägre kvalités känsla ofta har högre pålitlighet, vilket är motsatt vad man kan tro. Tyvärr så antingen förstår vi svenskar inte detta eller så prioriterar vi kvalité högre än pålitlighet.