Vilken turbo ska jag välja till min 945

Burnout_740
13 februari 2014 · 57 Inlägg

Heej, vilken turbo ska jag välja till min 945

* GT35

* T70

* T3/T4

vad tycker ni och hur mkt måste byggas om ?

Marlboroman
13 februari 2014 · 8 233 Inlägg

Hur mycket effekt siktar du på? Hur mycket vill och kan du bygga om? Och hur mycket får det kosta? Och vilken T3/T4? För det finns en lång rad varianter av såna i olika storlekar och mer eller mindre lyckade specifikationer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mickius
13 februari 2014 · 4 670 Inlägg

Allt handlar om effektmål, hur mycke pengar du vill lägga, vad som är gjort i dagsläget med motor/koppling/växellåda osv

Burnout_740
13 februari 2014 · 57 Inlägg

mitt effektmål är inget spcellt , men det jag tänker göra på bilen är att chippa den till att börja med sen större turbo,  ridetech har en T3/T4 för 2500:- är det bara skit eller ? , ja hur mkt jag kan bygga om bror ju lite på pris med vill helst inte bygga om allt för mkt men nytt grenrör är jag breredd på att köpa KlRACING har ett  turbo grenrör till 740/940 som e omsvetsat så turbon sitter uppe och framåt kostar 2300:- tro jag kan länka dom : http://www.ridetech.se/turboaggregat-t3-t4/9461-0 och grenrör : http://shop.klracing.se/sv/artiklar/vol … enror.html  dom tillsammans borde vell passa bolt on ?

Mickius
13 februari 2014 · 4 670 Inlägg

Du kommer få byta tryckplattan, ev spridare, större lmm, helst ska man ju sätta i smidda stakar för o vara på säkra sidan.

Burnout_740
13 februari 2014 · 57 Inlägg

Okej , till en förstäkrt tryckplatta ? , vilka spidare skulle du gissa på att jag måste ha ? vilken "cc" alltså , okej en 3"LMM borde ju räcka ? , vad kostar smidda stakar ?

Markus1987
13 februari 2014 · 498 Inlägg

Burnout_740 skrev:
mitt effektmål är inget spcellt , men det jag tänker göra på bilen är att chippa den till att börja med sen större turbo,  ridetech har en T3/T4 för 2500:- är det bara skit eller ? , ja hur mkt jag kan bygga om bror ju lite på pris med vill helst inte bygga om allt för mkt men nytt grenrör är jag breredd på att köpa KlRACING har ett  turbo grenrör till 740/940 som e omsvetsat så turbon sitter uppe och framåt kostar 2300:- tro jag kan länka dom : http://www.ridetech.se/turboaggregat-t3-t4/9461-0 och grenrör : http://shop.klracing.se/sv/artiklar/vol … enror.html  dom tillsammans borde vell passa bolt on ?

Det är väl bara onödigt att chippa/mappa den innan du monterat större turbo och allt annat, annars får du göra det igen liksom!

Burnout_740
13 februari 2014 · 57 Inlägg

nja chippa den vrf skulle jag behäva göra de igen ? ett chip e ju ett chip de försvinner ju inte tongue ellä ? , Men läste på lite om stakarna och dom vill jag inte byta verka som alldels för mkt jobb så en turbo som stakarna håller för behöver jag smile tips ?

Markus1987
13 februari 2014 · 498 Inlägg

Burnout_740 skrev:
nja chippa den vrf skulle jag behäva göra de igen ? ett chip e ju ett chip de försvinner ju inte tongue ellä ? , Men läste på lite om stakarna och dom vill jag inte byta verka som alldels för mkt jobb så en turbo som stakarna håller för behöver jag smile tips ?

Jo men asså grejjen med vissa chip är att dom är gjorda efter kanske bilens original maskin, men sen om du bytt ut turbo, spridare och allt, då är de chippet inte längre anpassat efter dom nya delarna!

Burnout_740
13 februari 2014 · 57 Inlägg

Aha okej du mena så hmm men hur ska jag veta vad jag ska ha för chipp då ? :s , föresten vi säger att mitt effektmål är 300hk vad behöver jag byta/köpa nytt för att det ska bli 300hk men endå drifsäker bil smile vill ladda runt 0.9 om de e möjligt ? smile

Markus1987
13 februari 2014 · 498 Inlägg

Burnout_740 skrev:
Aha okej du mena så hmm men hur ska jag veta vad jag ska ha för chipp då ? :s , föresten vi säger att mitt effektmål är 300hk vad behöver jag byta/köpa nytt för att det ska bli 300hk men endå drifsäker bil smile vill ladda runt 0.9 om de e möjligt ? smile

Jag tror inte ett chip är det du ska ha sen när du monterat alla uppgraderingar, du behöver mappa bilen då för att få allt att lira bra ihop! Det är vad jag förstått iallafall hittills inom bilvärlden och dess trimmande tongue
Har aldrig trimmat bilar så jag har inte så stor koll på vad som exakt behövs men det kan du garanterat få hjälp med av andra människor här på forumet, tålamod bara big_smile

Burnout_740
13 februari 2014 · 57 Inlägg

okej big_smile , hmm men mappa kan man inte göra själv va? vart kan man göra det och vad kostar de ? big_smile

mogren150
13 februari 2014 · 129 Inlägg

Skulle inte köra 300hk i original botten just sayin tongue

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
Burnout_740
13 februari 2014 · 57 Inlägg

Hm okej hmm vad tro du jag kan ligga på då ? för att bilen ska vara drifsäker ? ( kommer användas dagligen ) , en ny stor IC , större turbo , chippa , sport avgassystem , hur många HK gör det ?

mogren150
13 februari 2014 · 129 Inlägg

Skulle nog köra runt 230-250 kanske,
Svårt avgöra men de över 200 iaf smile

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
Burnout_740
13 februari 2014 · 57 Inlägg

jo med tanke på chipp från scstyling så säger dom att steg 1 ger 220hk ( antar att dom  utgår från orginal bil ) så borde komma en bit över 200hk men såg nyss nån som skrev att stakarna håller tilll 280hk stämmer detta ? äe dom så klen haha tongue

simlar
13 februari 2014 · 5 525 Inlägg

Du behöver en mapp för just din setup.

Du har tre alternativ:

1. Montera ett eftermarknadssprut och allt trim du vill ha och mappa, antingen om du kan själv eller lämna till någon som kan.

2. Stoppa dit vilka grejjer du vill och hitta någon duktig som kan mappa LH2.4 efter just dina grejjer.

3. Köp ett chip och de komponenter chippet har en mapp för.
De vanligaste chippen är för original-komponenter och för den "klassiska" setupen innehållandes: 465cc R-spridare, 3"lmm och TD04-15.


Edit: De stakarna som håller till bara 280hk är ju de klena stakarna som satt i B230 -85-88.
Du har ju nya B230in med stadigare stakar, dem verkar hålla relativt bra med tanke på att en snubbe på sävar tagit ut 500hk med original B230FK/FT-botten (men då var det riktigt kunniga snubbar som byggde den).

Senast redigerat av simlar (13 februari 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang