5166
Sök

Byta topplockspackning VOlvo 850 T5 -95!

125 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
Måste byta topplockspackning på 850! och är inte så sugen på att betala flera tusen på verkstad! så tänkte fråga här. Vad måste jag köpa hem och är det otroligt svårt att göra? Har en bror som byggde en 850 t5 en gång. och skulle få lite hjälp av honom! har endast lite erfarenhet av att skruva motorer! men inte så mycket!

så jag vill veta Vilka packningar jag bör byta och hur svårt det är?

Vet att jag förstås måste köpa en topplockspackning samt ny olja. men sitter det några o-ringar och andra små packningar man kan passa på att byta när man ändå är där och river? smile

Tack för svar! smile

6 700 Inlägg
16 februari 2014
Har för mig att ventilkåpan på Volvo 5orna är limmad, så slarvas det där måste kamremmen lossas igen (Ventilkåpan håller fast kamaxlarna)

Kommer ta tid men har man inte erfarenhet av mekande är topplocksbyte på en 850 inte att rekommendera.

Köp en Haynes bok, läs och stressa inte!

De/Dem

Ung&Dum
430 Inlägg
16 februari 2014
Köp en sotningssats för 1000 kr så har du nästn allt.

In hoc signo vinces

4 586 Inlägg
16 februari 2014
Innan du byter topplockspackning så kanske du har samma fel som jag. Oljekylaren som sitter ihop med kylaren hade separarat och blandad glykol och vatten

Drar den enbart glykol så är det givet att packning är trasig

125 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
Jag planerar nu att utföra arbetet på Skolan där dom har verkstad och verktyg som behövs! har beställt sotningssats/topplockspackningar och en Haynes Reparationshandbok! Önska mig lycka till! smile

125 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
där har jag dessutom mina lärare som gjort det innan som hjälper mig! smile

Forummoderator
26 548 Inlägg
16 februari 2014
jocke_gronberg skrev:
Innan du byter topplockspackning så kanske du har samma fel som jag. Oljekylaren som sitter ihop med kylaren hade separarat och blandad glykol och vatten

Drar den enbart glykol så är det givet att packning är trasig

..Eller trasigt expansionskärl/lock.
Eller för gamla kylarslangar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök