Inkomst för att äga BMW M3 eller liknande

goodstrip
17 februari 2014 · 3 Inlägg

Hallå!

Sitter här och drömmer om en ny bil och allt eftersom man letar desto dyrare blir bilmodellen man är sugen på. Som vanligt med andra ord. wink

Givetvis snubblar man över bilen man dreglat över större delen av livet, BMW M3. Frågan är dock, vad behöver man egentligen ha för ekonomi för att kunna köra en 5-6 år gammal M3a? Om vi bortser från det man behöver slanta upp för bilen - vad kostar egentligen all service, värdeminskning, däck osv?

Tjänar vad jag anser vara en bra lön för min ålder, 34tkr före skatt vilket blir ungefär 25500 i handen. Inga barn och bor i en bostadsrätt centralt i storstad som totalt kostar ca 7500/månad. Hur är dessa siffror jämfört med er som kör M3 eller liknande bilar? Ber inte om några exakta siffror, men är de helt annorlunda åt något håll?

Ha en bra kväll, och tack på förhand för svar.

Vita_Vargen
17 februari 2014 · 1 281 Inlägg

Hur mycket är det tänkt att du ska köra med bilen? Söndagsåka enbart eller till vardags varje dag 10 mil till jobbet? smile

goodstrip
17 februari 2014 · 3 Inlägg

Jag letar efter en ny bil att ha som min enda bil. Bor som sagt i storstad och pendlar med tåg till jobbet så den mesta körningen är nöjeskörning. Blir ca 1000-1500 mil per år.

Tengu1969
17 februari 2014 · 1 396 Inlägg

Klart du kan ha en M3 med 25 netto. Hur länge ska du ha bilen? Det påverkar ju hur mycket värdeminskning du kommer uppleva. Men räkna med en 7-10 tusen i månaden för soppa, värdeminskning, service, försäkring, skatt, däck, lackbehandling/tvättar, oljebyten, garage etc.

Givetvis kan du komma undan billigare genom att ha bilen på parkeringen, aldrig köra lackbehandling, ha den trafikförsäkrad osv. men en sån bil vill man ju ta hand om och då kostar det lite extra. Sen får du vara beredd på att saker kan gå sönder när man har 420 hk.


Kan lägga till att det man inte tänker på med bilar med mycket pulver är att bromsar, bussningar etc behöver bytas om man kör dem som dem ska köras och det kostar mos.

Senast redigerat av NiclasT (17 februari 2014)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Interlagos
17 februari 2014 · 152 Inlägg

Sluta fundera och spring och köp!


cool


Med din uträkning så har du 18 000 kr i månaden kvar efter omkostnaden för bostad. Det är bra. Sen är ju en stor del beroende på om du måste låna för att köpa bilen, det kan påverka den disponibla inkomsten avsevärt.


Men vad gäller mitt ägande av en 2007 E92 M3 så köpte jag den när den var 3 år gammal och dom stora pengarna har faktiskt inte varit på service egentligen. Det är värdeminskningen. Den är gigantisk.... Men den borde bli relativt sett lägre för dig då bilen har tappat lite mer i värde när du köper den. Men den kostnaden kommer när du säljer bilen. Men om du räknar med att äga den i x år se då till att amortera i samma takt (eller snabbare) än värdeminskningen så blir det ingen chock. Det är inte en guldgruva som ökar i värde, tyvärr.

Service kan man räkna grovt på 5 000 om året (men det är lite olika hur mycket man kör såklart)
Försäkring från ca 12 000 kr året helförsäkrad. 
Nya bakdäck ca 6 000 kr från däckonline (jag har bara bytt pga punka, spikj*vel)

Den drar mer soppa än vad man tror, även om kan köra som en tant så försvinner soppan snabbt. Man har dock grymt skoj under tiden!

Dyrt blir det om det är så att något särskilt pajar - Dock så är E9X M3 relativt problemfria om man jämför bilar med samma prestanda.


Man kan också spara in på en hel del kostnader utan att snika, tex köpa olja från tyskland och byta själv (kostar ca 3700 kr att byta på BMW) Kostar ca 1000 kr med filter från tyskland (Castrol 10w60 för BMW M och Originalfilter). Bromsklossar från Tyskland eller USA, ca 1000 spänn och byter själv, Stoptech eller BMW Original). Koupefilter tar BMW typ 2000 kr för att byta... Filter kostar 400kr och är lika lätt att byta som att fylla på spolarvätska. Luftfilter kostar 200 spänn och är enkelt att byta det också...

Det riktigt dyra kommer när man ska köpa nytt avgassystem och fälgar... :-) Men det är roligt!

Jag älskar min BMW och brukar säga att det är mitt bästa köp! Inte billigaste men bästa!

BMW M3 (2007)
Tengu1969
17 februari 2014 · 1 396 Inlägg

Interlagos skrev:
Sluta fundera och spring och köp!



Man kan också spara in på en hel del kostnader utan att snika, tex köpa olja från tyskland och byta själv (kostar ca 3700 kr att byta på BMW) Kostar ca 1000 kr med filter från tyskland (Castrol 10w60 för BMW M och Originalfilter). Bromsklossar från Tyskland eller USA, ca 1000 spänn och byter själv, Stoptech eller BMW Original). Koupefilter tar BMW typ 2000 kr för att byta... Filter kostar 400kr och är lika lätt att byta som att fylla på spolarvätska. Luftfilter kostar 200 spänn och är enkelt att byta det också...

Det riktigt dyra kommer när man ska köpa nytt avgassystem och fälgar... :-) Men det är roligt!

Jag älskar min BMW och brukar säga att det är mitt bästa köp! Inte billigaste men bästa!

Det sista är faktiskt guld värt. Gör samma sak och jag uppskattar mer en bil som blivit servad av en entusiast än en 19-årig mekaniker på ackord.

Vad är skatten på en e92 m3?

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Interlagos
17 februari 2014 · 152 Inlägg

NiclasT skrev:

Interlagos skrev:
Sluta fundera och spring och köp!



Man kan också spara in på en hel del kostnader utan att snika, tex köpa olja från tyskland och byta själv (kostar ca 3700 kr att byta på BMW) Kostar ca 1000 kr med filter från tyskland (Castrol 10w60 för BMW M och Originalfilter). Bromsklossar från Tyskland eller USA, ca 1000 spänn och byter själv, Stoptech eller BMW Original). Koupefilter tar BMW typ 2000 kr för att byta... Filter kostar 400kr och är lika lätt att byta som att fylla på spolarvätska. Luftfilter kostar 200 spänn och är enkelt att byta det också...

Det riktigt dyra kommer när man ska köpa nytt avgassystem och fälgar... :-) Men det är roligt!

Jag älskar min BMW och brukar säga att det är mitt bästa köp! Inte billigaste men bästa!

Det sista är faktiskt guld värt. Gör samma sak och jag uppskattar mer en bil som blivit servad av en entusiast än en 19-årig mekaniker på ackord.

Vad är skatten på en e92 m3?

Fan, jag hade ju lyckats förtränga den kostnaden och kände mig nöjd... Hahah

Runt 4000 i skatt.

BMW M3 (2007)
Busgrabb Rejsa ?
17 februari 2014 · 2 959 Inlägg

NiclasT skrev:
Klart du kan ha en M3 med 25 netto. Hur länge ska du ha bilen? Det påverkar ju hur mycket värdeminskning du kommer uppleva. Men räkna med en 7-10 tusen i månaden för soppa, värdeminskning, service, försäkring, skatt, däck, lackbehandling/tvättar, oljebyten, garage etc.

Givetvis kan du komma undan billigare genom att ha bilen på parkeringen, aldrig köra lackbehandling, ha den trafikförsäkrad osv. men en sån bil vill man ju ta hand om och då kostar det lite extra. Sen får du vara beredd på att saker kan gå sönder när man har 420 hk.


Kan lägga till att det man inte tänker på med bilar med mycket pulver är att bromsar, bussningar etc behöver bytas om man kör dem som dem ska köras och det kostar mos.

Vill lägga mig i här då jag ägt en sådan i 1.5 år ca.
Lönen räcker ja...om du inte har massa annat som du plöjer pengar på efter boendet.

7-10 i månaden ska man absolut räkna med, med värdeminskning inräknad och då gjorde jag min service själv.

Att grejerna slits fortare med 420 Hk än vanliga bilar och att grejer går sönder är ju inte direkt sant, dom är byggda för att köra som fan och är nog en av de bästa M bilar som tillverkas så mycket på det kontot blir det inte.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
17 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Interlagos skrev:
Sluta fundera och spring och köp!


cool


Med din uträkning så har du 18 000 kr i månaden kvar efter omkostnaden för bostad. Det är bra. Sen är ju en stor del beroende på om du måste låna för att köpa bilen, det kan påverka den disponibla inkomsten avsevärt.


Men vad gäller mitt ägande av en 2007 E92 M3 så köpte jag den när den var 3 år gammal och dom stora pengarna har faktiskt inte varit på service egentligen. Det är värdeminskningen. Den är gigantisk.... Men den borde bli relativt sett lägre för dig då bilen har tappat lite mer i värde när du köper den. Men den kostnaden kommer när du säljer bilen. Men om du räknar med att äga den i x år se då till att amortera i samma takt (eller snabbare) än värdeminskningen så blir det ingen chock. Det är inte en guldgruva som ökar i värde, tyvärr.

Service kan man räkna grovt på 5 000 om året (men det är lite olika hur mycket man kör såklart)
Försäkring från ca 12 000 kr året helförsäkrad. 
Nya bakdäck ca 6 000 kr från däckonline (jag har bara bytt pga punka, spikj*vel)

Den drar mer soppa än vad man tror, även om kan köra som en tant så försvinner soppan snabbt. Man har dock grymt skoj under tiden

Dyrt blir det om det är så att något särskilt pajar - Dock så är E9X M3 relativt problemfria om man jämför bilar med samma prestanda.


Man kan också spara in på en hel del kostnader utan att snika, tex köpa olja från tyskland och byta själv (kostar ca 3700 kr att byta på BMW) Kostar ca 1000 kr med filter från tyskland (Castrol 10w60 för BMW M och Originalfilter). Bromsklossar från Tyskland eller USA, ca 1000 spänn och byter själv, Stoptech eller BMW Original). Koupefilter tar BMW typ 2000 kr för att byta... Filter kostar 400kr och är lika lätt att byta som att fylla på spolarvätska. Luftfilter kostar 200 spänn och är enkelt att byta det också...

Det riktigt dyra kommer när man ska köpa nytt avgassystem och fälgar... :-) Men det är roligt!

Jag älskar min BMW och brukar säga att det är mitt bästa köp! Inte billigaste men bästa!

Här håller jag inte med alls, skulle säga att den drar mindre än man kan tro.
Jag körde min på 1.37 i snitt och använde bilen typ bara till buskörning, stretrace, åka på bredden och elda bakdäck tongue
Dock blir det ju lite transportkörning i mellanåt såklart men ett mycket bra snitt tycker jag för en 4 liters högvarvig V8 maskin på drygt 1600 Kg och breda sulor.

Senast redigerat av Busgrabb (17 februari 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
goodstrip
17 februari 2014 · 3 Inlägg

Interlagos skrev:
Sluta fundera och spring och köp!


cool


Med din uträkning så har du 18 000 kr i månaden kvar efter omkostnaden för bostad. Det är bra. Sen är ju en stor del beroende på om du måste låna för att köpa bilen, det kan påverka den disponibla inkomsten avsevärt.


Men vad gäller mitt ägande av en 2007 E92 M3 så köpte jag den när den var 3 år gammal och dom stora pengarna har faktiskt inte varit på service egentligen. Det är värdeminskningen. Den är gigantisk.... Men den borde bli relativt sett lägre för dig då bilen har tappat lite mer i värde när du köper den. Men den kostnaden kommer när du säljer bilen. Men om du räknar med att äga den i x år se då till att amortera i samma takt (eller snabbare) än värdeminskningen så blir det ingen chock. Det är inte en guldgruva som ökar i värde, tyvärr.

Service kan man räkna grovt på 5 000 om året (men det är lite olika hur mycket man kör såklart)
Försäkring från ca 12 000 kr året helförsäkrad. 
Nya bakdäck ca 6 000 kr från däckonline (jag har bara bytt pga punka, spikj*vel)

Den drar mer soppa än vad man tror, även om kan köra som en tant så försvinner soppan snabbt. Man har dock grymt skoj under tiden!

Dyrt blir det om det är så att något särskilt pajar - Dock så är E9X M3 relativt problemfria om man jämför bilar med samma prestanda.


Man kan också spara in på en hel del kostnader utan att snika, tex köpa olja från tyskland och byta själv (kostar ca 3700 kr att byta på BMW) Kostar ca 1000 kr med filter från tyskland (Castrol 10w60 för BMW M och Originalfilter). Bromsklossar från Tyskland eller USA, ca 1000 spänn och byter själv, Stoptech eller BMW Original). Koupefilter tar BMW typ 2000 kr för att byta... Filter kostar 400kr och är lika lätt att byta som att fylla på spolarvätska. Luftfilter kostar 200 spänn och är enkelt att byta det också...

Det riktigt dyra kommer när man ska köpa nytt avgassystem och fälgar... :-) Men det är roligt!

Jag älskar min BMW och brukar säga att det är mitt bästa köp! Inte billigaste men bästa!

Vad kul med svar så snabbt. Grymt!

Det är väl lite som ni säger, man är bara ung en gång och när det går så pass bra som det gör nu ska man passa på att njuta. Är dock rädd att bränna allt för mycket pengar på en bil eller något annat dumt, det kan komma regniga dagar också.

Alternativet är såklart annars en 335, där prestandan är mer än tillräcklig. Men alltså känslan av att ha en M3 i garaget... och som jag läste någonstans ang 335 vs M3 "En 335 är mycket mer ekonomisk att äga och är det smarta valet. Kom ihåg bara att du antagligen inte kommer sitta med dina barn och berätta om 335an er pappa hade".

Angående service får man väl räkna med en rejäl buffert om något händer. Bra tips om att beställa grejer från Tyskland! Har absolut inte tummen mitt i handen men man vill väl ha alla stämplar som går till en bil av den här kalibern.

Sammanställde vad jag tror alla kostnader landar på (Nörd jag vet smile )
Skatt: 3900
Försäkring: 19000 (OUCH, ung kille i storstad är inte optimalt)
Service och slitage: 8000
Däck: 4000
Parkering: 6600
Totalt: 41500 per år = 3500/månad

Utöver det blir bensinkostnaden ca 7-800/månad mer jämfört med en standardbil som drar 0.8 milen om man kör 1000 mil per år och bensinen kostar 15kr/liter.

Missar jag något? Vad kan värdeminskningen landa på om man köper en M3 -08 för ca 300k idag och har den i t.ex. 3 år?

Senast redigerat av goodstrip (17 februari 2014)

baltis
17 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Kostar i regel inte mycket mer än att äga en volvo v70 bortsett från den ökade soppa kostnaden, vilket inte är så mycket mer det heller. Sen kan du ju själv välja om du vill köpa bakdäck för 800kr st eller 4000kr, större maskinskador behöver du inte vara rädd för då du pratar om att köpa så pass ny bil så det kommer gå på försäkringen om det skulle inträffa något, så se till att ha bilen skriven på dig själv. Servicen är inte överdrivet dyr, finns ingen anledning att försöka spara några kronor på att själv ta hand om den på en så pass ny bil. Angående värdeminskningen så skulle jag ha räknat på att amortera av bilen på 6-7år.

Allt handlar ju om prioriteringar, om du ska gå på krogen och köpa kläder och resor för 15k i månaden har du inte råd.
Jag tjänar liknande dig och kör bana med en m3a (kostar mer än vad folk tror...) samt lägger en del pengar på uppgraderingar och garagehyra, dock har jag inte råd att resa för 20-40k om året som andra vänner gör.

Personligen hade jag dock aldrig köpt en m3 e9x, den är liksom inte bäst på något, köp en m5 med v10 istället eller en m3e46.

Interlagos
17 februari 2014 · 152 Inlägg

baltis skrev:
Kostar i regel inte mycket mer än att äga en volvo v70 bortsett från den ökade soppa kostnaden, vilket inte är så mycket mer det heller. Sen kan du ju själv välja om du vill köpa bakdäck för 800kr st eller 4000kr, större maskinskador behöver du inte vara rädd för då du pratar om att köpa så pass ny bil så det kommer gå på försäkringen om det skulle inträffa något, så se till att ha bilen skriven på dig själv. Servicen är inte överdrivet dyr, finns ingen anledning att försöka spara några kronor på att själv ta hand om den på en så pass ny bil. Angående värdeminskningen så skulle jag ha räknat på att amortera av bilen på 6-7år.

Allt handlar ju om prioriteringar, om du ska gå på krogen och köpa kläder och resor för 15k i månaden har du inte råd.
Jag tjänar liknande dig och kör bana med en m3a (kostar mer än vad folk tror...) samt lägger en del pengar på uppgraderingar och garagehyra, dock har jag inte råd att resa för 20-40k om året som andra vänner gör.

Personligen hade jag dock aldrig köpt en m3 e9x, den är liksom inte bäst på något, köp en m5 med v10 istället eller en m3e46.



Njae, bäst och bäst. Jag vet inte vad e46 är bättre på än e9x? Mer strul med motorn på e46 m3, SMG-lådan var väl OK men inte mer. E6x m5 är lite väl mycket båt även om v10 är kanon! Service och underhåll på den generationen M5 är betydligt högre än på e9x m3. Jag har kört e46 och dom är kanon, men min e92 tycker jag är bättre. Subjektivt men vad slår egentligen högvarvig v8, kolfibertak och en väldigt hög driftsäkerhet? Dessutom så är den kanon till både bus och långfärd.

E92 är väl varken sämre eller bättre någon annan M-bil, den kanske har en annan målgrupp, precis som M5 har och M6 osv..

BMW M3 (2007)
Emiiilz
17 februari 2014 · 908 Inlägg

Inte mycket och fundera på det, men den lönen kan du ha nån fet bil till på sidan av och bygga på wink

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Interlagos
17 februari 2014 · 152 Inlägg

Busgrabb skrev:

Interlagos skrev:
Sluta fundera och spring och köp!


cool


Med din uträkning så har du 18 000 kr i månaden kvar efter omkostnaden för bostad. Det är bra. Sen är ju en stor del beroende på om du måste låna för att köpa bilen, det kan påverka den disponibla inkomsten avsevärt.


Men vad gäller mitt ägande av en 2007 E92 M3 så köpte jag den när den var 3 år gammal och dom stora pengarna har faktiskt inte varit på service egentligen. Det är värdeminskningen. Den är gigantisk.... Men den borde bli relativt sett lägre för dig då bilen har tappat lite mer i värde när du köper den. Men den kostnaden kommer när du säljer bilen. Men om du räknar med att äga den i x år se då till att amortera i samma takt (eller snabbare) än värdeminskningen så blir det ingen chock. Det är inte en guldgruva som ökar i värde, tyvärr.

Service kan man räkna grovt på 5 000 om året (men det är lite olika hur mycket man kör såklart)
Försäkring från ca 12 000 kr året helförsäkrad. 
Nya bakdäck ca 6 000 kr från däckonline (jag har bara bytt pga punka, spikj*vel)

Den drar mer soppa än vad man tror, även om kan köra som en tant så försvinner soppan snabbt. Man har dock grymt skoj under tiden

Dyrt blir det om det är så att något särskilt pajar - Dock så är E9X M3 relativt problemfria om man jämför bilar med samma prestanda.


Man kan också spara in på en hel del kostnader utan att snika, tex köpa olja från tyskland och byta själv (kostar ca 3700 kr att byta på BMW) Kostar ca 1000 kr med filter från tyskland (Castrol 10w60 för BMW M och Originalfilter). Bromsklossar från Tyskland eller USA, ca 1000 spänn och byter själv, Stoptech eller BMW Original). Koupefilter tar BMW typ 2000 kr för att byta... Filter kostar 400kr och är lika lätt att byta som att fylla på spolarvätska. Luftfilter kostar 200 spänn och är enkelt att byta det också...

Det riktigt dyra kommer när man ska köpa nytt avgassystem och fälgar... :-) Men det är roligt!

Jag älskar min BMW och brukar säga att det är mitt bästa köp! Inte billigaste men bästa!

Här håller jag inte med alls, skulle säga att den drar mindre än man kan tro.
Jag körde min på 1.37 i snitt och använde bilen typ bara till buskörning, stretrace, åka på bredden och elda bakdäck tongue
Dock blir det ju lite transportkörning i mellanåt såklart men ett mycket bra snitt tycker jag för en 4 liters högvarvig V8 maskin på drygt 1600 Kg och breda sulor.

Vet inte vad jag gör men när jag fiskör så drar jag 1,37. Hahaha, Man blir van vid att dra iväg vi trafiklysena och kanske komma in snabbt (och ur) cirkulationsplatserna. Men som du säger, för att ha 420 hästar så drar den inte mycket. Men den drar ibland mer än vad man kanske räknar med om man tror på BMWs egna siffror om förbrukning. Tror BMW skriver typ 0,9 landsväg... I nedförsbacke, medvind och med ett hundspann framför.

BMW M3 (2007)
baltis
17 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Interlagos skrev:

baltis skrev:
Kostar i regel inte mycket mer än att äga en volvo v70 bortsett från den ökade soppa kostnaden, vilket inte är så mycket mer det heller. Sen kan du ju själv välja om du vill köpa bakdäck för 800kr st eller 4000kr, större maskinskador behöver du inte vara rädd för då du pratar om att köpa så pass ny bil så det kommer gå på försäkringen om det skulle inträffa något, så se till att ha bilen skriven på dig själv. Servicen är inte överdrivet dyr, finns ingen anledning att försöka spara några kronor på att själv ta hand om den på en så pass ny bil. Angående värdeminskningen så skulle jag ha räknat på att amortera av bilen på 6-7år.

Allt handlar ju om prioriteringar, om du ska gå på krogen och köpa kläder och resor för 15k i månaden har du inte råd.
Jag tjänar liknande dig och kör bana med en m3a (kostar mer än vad folk tror...) samt lägger en del pengar på uppgraderingar och garagehyra, dock har jag inte råd att resa för 20-40k om året som andra vänner gör.

Personligen hade jag dock aldrig köpt en m3 e9x, den är liksom inte bäst på något, köp en m5 med v10 istället eller en m3e46.



Njae, bäst och bäst. Jag vet inte vad e46 är bättre på än e9x? Mer strul med motorn på e46 m3, SMG-lådan var väl OK men inte mer. E6x m5 är lite väl mycket båt även om v10 är kanon! Service och underhåll på den generationen M5 är betydligt högre än på e9x m3. Jag har kört e46 och dom är kanon, men min e92 tycker jag är bättre. Subjektivt men vad slår egentligen högvarvig v8, kolfibertak och en väldigt hög driftsäkerhet? Dessutom så är den kanon till både bus och långfärd.

E92 är väl varken sämre eller bättre någon annan M-bil, den kanske har en annan målgrupp, precis som M5 har och M6 osv..

Smaken e så klart som baken, m3e46 har inget strul med motorn, det var för 10 år sedan men nu kan man vara lugn. Håller helt med om att dkg lådan är en hållbarare låda, dock ingen rolig låda. m5e60 är inte en båt, galet snabb bil.

Det jag inte gillar med m3e9x är att den är något mitt emellan, försöker vara m5 samt gamla m3 samtidigt. Tung bil helt enkelt. Jag hade valt en m5e6x om jag skulle ha en m-bil till vardags med lite mer komfort i.

Busgrabb Rejsa ?
17 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Jag skulle säga att M3 E9X är väl den bästa M bilen att äga om man inte vill ha strul.
Inga kända fel alls typ?
Håller även med det som skrevs att den funkar fint till allt, åka längre, leka, köra bana och köra rödljusrejs med.
M5 då snackar vi svindyra kopplingsbyten, strula SMG pumpar osv...
Lägg på en störd soppa förbrukning på den med.
M3 E46 har ju shimsade ventiler och dyrare servicar än M3 E9X.
Lägg till klen bakdiff och bakvagnsinfästning på det.

Har ägt alla tre bilarna och är inte missnöjd med någon men hade lätt valt en M3 E92 igen om det inte var ett ruskigt bra pris på någon av dom andra.

Autotech
BMW 335D (2008)
Andromeda Rumpmas
18 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Det räcker om du har ett jobb. Resten är det dina övriga utgifter som styr. Har du ett jobb där du får ut 15k efter skatt, har en hyra på säg 5k och internet, el, mobil osv för ytterligare en tusenlapp, käkar för 2k så har du ju 7k kvar att sätta sprätt på varje månad på vad du vill. De flesta lägger inte allt på en dyr bil, men det går ju helt klart att göra om man vill.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 februari 2014 · 10 427 Inlägg

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_M3_C … =6&w=3 <- en sån där borde ju inte lida av någon extrem värdeminskning så borde vara ganska safe ekonomiskt, plus att den är svart & har röd inredning. Borde väl funka skapligt att bruksbilsköra med hardtop fuktigare årstider? smile

Gamali
20 juni 2017 · 5 Inlägg

Tänkte dra lite nytt liv i denna tråd.

Har aldrig ägt en BMW.
Har siktat in mig på en m5 från 2005-2010 typ.

Men alltså. Vad är det jag missar?
Folk här skriver om att det inte är vansinnigt dyrt med att äga en BMW m5 alternativt en m3?

Har kollat runt och om vi skippar utgifter med själva bilköp service bränsle och skatt så kostar det ju minst 80 000 om året i försäkring när du har garage köra 1500 mil om året.

Självklart är det så att det säkert är fantastisk roligt att äga en sådan bil.

Men man kan ju lätt räkna 100 000 om året i ägandeskap.

Eller vad har jag missat?

viccoA
20 juni 2017 · 3 109 Inlägg

Jag har ägt min M-bil i ett antal år nu och utöver försäkring och skatt kostar den mig kanske 5.000 om året i reparationer. Gått snart 20.000 mil och värd lika mycket idag (om inte mer) än när jag köpte den.

Förbrukning? Inte mer än mina gamla bruksbilar typ Jaguar S-type V8 och Volvo S80 T6.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang