Inkomst för att äga BMW M3 eller liknande

Jokabsson
20 juni 2017 · 1 172 Inlägg

Gamali skrev:
Tänkte dra lite nytt liv i denna tråd.

Har aldrig ägt en BMW.
Har siktat in mig på en m5 från 2005-2010 typ.

Men alltså. Vad är det jag missar?
Folk här skriver om att det inte är vansinnigt dyrt med att äga en BMW m5 alternativt en m3?

Har kollat runt och om vi skippar utgifter med själva bilköp service bränsle och skatt så kostar det ju minst 80 000 om året i försäkring när du har garage köra 1500 mil om året.

Självklart är det så att det säkert är fantastisk roligt att äga en sådan bil.

Men man kan ju lätt räkna 100 000 om året i ägandeskap.

Eller vad har jag missat?

Beror på vad man jämför med. BMW M5 är nog det billigaste du kommer undan med om du vill ha en sportig bil med V10. Lamborghini Gallardo exempelvis är på en annan planet gällande ägarkostnader.

Säg att du har 20 000kr i månaden efter skatt (ganska normal lön). Du lägger 6000kr på boende och 4000kr på andra räkningar samt mat i månaden. Då har du 120 000kr kvar. Det kan bli kärvt, men i teorin bör du då ha råd med en BMW M-bil big_smile

Senast redigerat av Cracksoup (20 juni 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
20 juni 2017 ·

Cracksoup skrev:

Gamali skrev:
Tänkte dra lite nytt liv i denna tråd.

Har aldrig ägt en BMW.
Har siktat in mig på en m5 från 2005-2010 typ.

Men alltså. Vad är det jag missar?
Folk här skriver om att det inte är vansinnigt dyrt med att äga en BMW m5 alternativt en m3?

Har kollat runt och om vi skippar utgifter med själva bilköp service bränsle och skatt så kostar det ju minst 80 000 om året i försäkring när du har garage köra 1500 mil om året.

Självklart är det så att det säkert är fantastisk roligt att äga en sådan bil.

Men man kan ju lätt räkna 100 000 om året i ägandeskap.

Eller vad har jag missat?

Beror på vad man jämför med. BMW M5 är nog det billigaste du kommer undan med om du vill ha en sportig bil med V10. Lamborghini Gallardo exempelvis är på en annan planet gällande ägarkostnader.

Säg att du har 20 000kr i månaden efter skatt (ganska normal lön). Du lägger 6000kr på boende och 4000kr på andra räkningar samt mat i månaden. Då har du 120 000kr kvar. Det kan bli kärvt, men i teorin bör du då ha råd med en BMW M-bil big_smile

Nog för att M-bilarna kostar flis att hålla i bra skick men att det var så dyrt trodde jag inte.

Nåväl, det hela beror på vad M-spekulanten prioriterar att lägga sina pengar på och hur övriga faktiska utgifter ser ut, tobak, krogen, mobiltelefoner eller annan kostsam hobby såsom RC-bilar eller Lego osv.
En vanlig arbetarelön räcker utan problem om andra utgifter minimeras.

Senast redigerat av Evildan (20 juni 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang