Myter om åska...

Malmoe SSS -12
19 november 2006 · 3 217 Inlägg

Nu med tanke på tråden om åska kom in så vill jag starta upp en tråd om saker man bör undvika när det åskar!

Jag har hört att man inte ska:

- prata i telefon
- duscha
- stå nära fönster
- stå under ett träd

hur mycket av detta är egentligen farligt?

Sen har jag hört att det inte gör någon större skillnad om man sitter i bilen... Risken för att bli träffad minskas inte!

Någon annan som vill ta död på något och konstatera mina påstående?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
tobi
19 november 2006 · 562 Inlägg

Golfa, fiska, vara på öppna fält? asså igenltigen orka stänga ner datorn osv osv om inte skiten e nästan ovanför.. risken är ju liksom inte så stor att något händer om man dock inte som sagt spelar golf lr fiskar ^^

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
ludde__mannen draminbil.nu
19 november 2006 · 1 382 Inlägg

Jag skulle tippa på att det är (på ett öppet fält) är större chans att bilen du sitter i blir träffad änn om du är lika hög och står bredvid, dock säkert inte en mätbar skillnad!
Men nu till varför man hällre sitter i bilen: bilens kaross bildar en form av stålbur, Det blir tackvare det lättare för blixten att passera enbart karossen - marken än att gå  karossen - dig - karossen - marken.
Faradaysbur(stavas det så?) kallas fenomentet efter en gubbe som byggde en stålbur med sidor av nått stålnät och skickade massa ström igenom medans han befann sig innuti.. (Rätta mig gärna om jag sprider osanning smile )

Nknn
19 november 2006 ·

Jag tror nog alla påståenden du nämner stämmer ganska bra. min moster t.ex blev träffad av blixten när hon pratade i telfeon när hon va liten, sen dess har hon varit livrädd för blixtar.

Och angående bilen så minskas inte risken att bli träffad, men risken att bli skadad minskas eftersom gummidäcken gör att blixten inte leds genom bilen. Alltså du är skyddad i bilen, precis som i ett flygplan osv.

Senast redigerat av N0kan (19 november 2006)

cvx
19 november 2006 · 71 Inlägg

Blev halvsi träffad av åskan i sommar, ja å en kompis satt hemma och tog ett par öl en lörda när de började mullra lite på avstånd.. Tjejen tyckte ja skulle rycka ur datorn osv men ja sa att de inte va nån fara "händer ju aldrig nått ändå". Sen kom det närmare så vi satte oss vid fönstret och kolla, fönstret stod lite på glänt å rätt va de va så blixtrar de till å ja känner de smäller till i handen som ja hade på fönster blecket.. Blev ingen fest den kvällen, fick åka tut tut bil till akuten.. Ändå hade inte åskan slagit ner i huset utan typ 50m bort, efter det har ja respekt för åska känns inte som man e säker nån stans..

Volvo 945 (1997)
Malmoe SSS -12
19 november 2006 · 3 217 Inlägg

Okey, för något viskade mig i örat när jag var liten om att det skulle vara i princip omöjligt att bli träffad av blixten om man satt i bilen...

Om man då skulle ha fötterna på pedalerna, eller råka hålla på a-stolpe eller liknande, borde inte strömmen då ledas genom mig?

Med andra ord så är det inte gummit som gör att man inte riskerar att bli träffad av blixten, tur jag hade när jag satt på en ATV mitt ute i skogen rakt under åskvädret! tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Nknn
19 november 2006 ·

Fuckface skrev:
Okey, för något viskade mig i örat när jag var liten om att det skulle vara i princip omöjligt att bli träffad av blixten om man satt i bilen...

Om man då skulle ha fötterna på pedalerna, eller råka hålla på a-stolpe eller liknande, borde inte strömmen då ledas genom mig?

Med andra ord så är det inte gummit som gör att man inte riskerar att bli träffad av blixten, tur jag hade när jag satt på en ATV mitt ute i skogen rakt under åskvädret! tongue

Nja, jag vet inte. Eftersom gummi inte leder ström så leds inte strömmen ner i gjorden genom bilen. Strömmen tar ju alltid kortast väg, så jag tror den leds runt karossen tills den hoppar ner i marken, är inte riktigt säker.. ^^, Men jag antar att man itne ska ha händerna på karossen, men sitter du innuti ska de inte vara nån fara.

Ostsåsen
19 november 2006 · 173 Inlägg

Nej, du är inte säker i bilen på grund av att däcken är i gummi. Detsamma som vissa säger att man ska ha gummistövlar på sig om det åskar för säkerhetens skull, rent skitsnack. Tänk själv - Om blixten har jordat 1 km i luften och går ner i en bil, skulle den då inte kunna gå 2 dm till från karossen och ner i backen?

Med hänvisning till detta videoklipp från våra älskade Top Gear i England så vågar jag påstå att du är ganska säker från åska i en bil eller annan faradays bur.

http://www.youtube.com/watch?v=Dw3aWiQ5Pnc

Senast redigerat av Ostsåsen (19 november 2006)

OverBoosted AUTOBAHNRASER
20 november 2006 · 3 804 Inlägg

jag brukar gömma mig i sängen wink


Bmw osv..
Chrillee House/Trance diggare
20 november 2006 · 287 Inlägg

Har man gått i grundskolan så är det ju inge svårt att klura ut vad som gäller och ej.

Hur som helst har jag blåst en 28" när det blixtra, så nästa gång stänger jag nog av TV'n. tongue

chrgus 119 Hk/Liter
20 november 2006 · 246 Inlägg

Strömen försöker alltid att gå kortaste vägen, det är just därför som det är farligt att vara på öppna fält, pga att man är högsta punkten, alltså inte bra att befinna sig oskyddad på kullar berg oppna fält, på sjön.

Att stå under ett träd gör det bara enklare för blixten att ledas till dig. Trädet, som troligtvis är högre än dig sj, träffas lättare av blixten än dig, men kan ändå leda strömmen vidare ner till dig utan problem. Att stå under ett träd i tex en skogsdunge är som att be blixten att komma till dig. Däemot är det skillnad på att stå under ett träd i en stor skog, där det finns tusentals höga träd att träffa, kan tänka mig att det då inte spelar så stor roll om du står under ett träd då, maximal otur om blixten isf träffar något av träden du befinner dig vid.

Move your mind
Hee-Maan
20 november 2006 · 3 113 Inlägg

Fuckface skrev:
- stå nära fönster

nee det ska gudarna veta.. jag har goda upplevelser om det just hmm

Jag stod o kollade ut med öppet fönster från min lägenhet (bor på 5te våningen och lägenheten har sin placering på ett berg.) och jag hade ingen tankte på att jag hade en termometer med sin "metall-mätar-sticka" vid just det fönstret. resten kan ni nog tänka ut själva wink jag lever iaf

Semper Fi
jinxs 90mil+ på en tank.
20 november 2006 · 484 Inlägg

Det var en stor artikel om åska i expressen för några månader sen, och dom hade en ÅSK expert från något institut eller skola. Som absolut påstog att det var farligt att sitta i bilen när åskan dånar.
-och han är expert, skrattretande.
Man fick ju lära sej om faradays bur, när man gick i årskurs 7.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Merclone Leg. Spådam
20 november 2006 · 816 Inlägg

Fuckface skrev:
Okey, för något viskade mig i örat när jag var liten om att det skulle vara i princip omöjligt att bli träffad av blixten om man satt i bilen...

Om man då skulle ha fötterna på pedalerna, eller råka hålla på a-stolpe eller liknande, borde inte strömmen då ledas genom mig?

Med andra ord så är det inte gummit som gör att man inte riskerar att bli träffad av blixten, tur jag hade när jag satt på en ATV mitt ute i skogen rakt under åskvädret! tongue

Du har nog fått  det där lite om bakfoten. Gummit fungerar som en isolator, vilket gör att elektriciteten från åskan inte når marken. Det är då det blir farligt. Kvittar vad du håller i, du får ingen ström i dig. Däremot kan man kyssa sin lack adjöken.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
ludde__mannen draminbil.nu
20 november 2006 · 1 382 Inlägg

Merclone skrev:

Fuckface skrev:
Okey, för något viskade mig i örat när jag var liten om att det skulle vara i princip omöjligt att bli träffad av blixten om man satt i bilen...

Om man då skulle ha fötterna på pedalerna, eller råka hålla på a-stolpe eller liknande, borde inte strömmen då ledas genom mig?

Med andra ord så är det inte gummit som gör att man inte riskerar att bli träffad av blixten, tur jag hade när jag satt på en ATV mitt ute i skogen rakt under åskvädret! tongue

Du har nog fått  det där lite om bakfoten. Gummit fungerar som en isolator, vilket gör att elektriciteten från åskan inte når marken. Det är då det blir farligt. Kvittar vad du håller i, du får ingen ström i dig. Däremot kan man kyssa sin lack adjöken.

piiiinsamt...
Läs inläggen innan tongue

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
20 november 2006 · 1 852 Inlägg

N0kan skrev:
Och angående bilen så minskas inte risken att bli träffad, men risken att bli skadad minskas eftersom gummidäcken gör att blixten inte leds genom bilen. Alltså du är skyddad i bilen, precis som i ett flygplan osv.

ehh, någon behöver läsa på, och det ordentligt! det är inte gummidäcken som gör att du är mer skyddad. om blixten går ca 500 meter (från moln till mark) skulle den inte då kunna gå, i luften, förbi däcken till marken?

det är karossen som skyddar (om den nu gör det, inga bevis finns, eller?). teoretiskt sett så bör blixten (strömmen) gå igenom karossen och ner till marken då karossen både omger dig och leder ström mycket bättre än människovävnad.

man lever bara en gång så lev väl!
loudness
20 november 2006 · 4 554 Inlägg

grejjen är även att blixten söker sig ju dit den får bäst kontakt med jord t ex golfklubban av järn.. den ger ju givetvis bäst kontaktyta och då väljer blixten att slå ner i den.. det är ju därför man har åskledare iform av en liten metallmast som leder från hustaket och rakt ner i backen.. så ska man hålla sig skyddad från åska bör man hålla sig lägre än omgivningen och se till att man har så dålig ledningsförmåga till jorden som möjligt... om man nu skulle va i den situationen att man riskerar bli träffad ska man stå på ett ben (höger) för att inte strömmen ska gå genom hjärtat.. och som sagt hålla sig lågt..

Drönirettab
20 november 2006 · 21 761 Inlägg

Men även om man har en åskledare eller en hög mast så är det inte säkert att blixten alltid går den vägen, oftast slår den nog ner i den men inte alltid. Det beror mycket på hur luften är laddad, det kan finnas en "bättre kanal" för blixten att gå genom bredvid en mast eller ett träd tex.

Har inte så stor kunskap om detta men har en bror som är meteorolog och han har förklarat en del om åska. Ska man nu vara riktigt noga så går blixten från marken och uppåt, inte från molnen och neråt.

chrgus 119 Hk/Liter
20 november 2006 · 246 Inlägg

Merclone skrev:

Fuckface skrev:
Okey, för något viskade mig i örat när jag var liten om att det skulle vara i princip omöjligt att bli träffad av blixten om man satt i bilen...

Om man då skulle ha fötterna på pedalerna, eller råka hålla på a-stolpe eller liknande, borde inte strömmen då ledas genom mig?

Med andra ord så är det inte gummit som gör att man inte riskerar att bli träffad av blixten, tur jag hade när jag satt på en ATV mitt ute i skogen rakt under åskvädret! tongue

Du har nog fått  det där lite om bakfoten. Gummit fungerar som en isolator, vilket gör att elektriciteten från åskan inte når marken. Det är då det blir farligt. Kvittar vad du håller i, du får ingen ström i dig. Däremot kan man kyssa sin lack adjöken.

du tror inte blixten klarar sista 2centimeterna gummi med? Att man även då är säker i gummistövlar? Torrt trä leder nog lika lite ström som dina däck, men visst fan klyver en blixt 25 meter trä mitt itu utan problem...

och som sagt, läs resten av inläggen:P

Move your mind
mikael2441
27 juli 2021 · 3 Inlägg

ludde__mannen skrev:
Jag skulle tippa på att det är (på ett öppet fält) är större chans att bilen du sitter i blir träffad änn om du är lika hög och står bredvid, dock säkert inte en mätbar skillnad!
Men nu till varför man hällre sitter i bilen: bilens kaross bildar en form av stålbur, Det blir tackvare det lättare för blixten att passera enbart karossen - marken än att gå  karossen - dig - karossen - marken.
Faradaysbur(stavas det så?) kallas fenomentet efter en gubbe som byggde en stålbur med sidor av nått stålnät och skickade massa ström igenom medans han befann sig innuti.. (Rätta mig gärna om jag sprider osanning smile )

Det är teorin om varför det är bättre att sitta i en bil. Dock så har jag sett blixtnedslag i bil och det blev bara ett stort hål rakt genom bilen där den slog ner. Värmen som blir vill blixtnedslag räcker gott om väl för att smälta nästan allt...

Honda Civic Type R GT (FK2) "R - 04937" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang