Giuseppe skrev:
Håller med ÄNTLIGEN.
Det är inte så mkt kvar nu innan du har bilen körklar.
Har själv ägnat semestern åt att gjuta golv i garaget samt bugga ett nytt förråd så att all bråte inte fyller upp garaget...
Nej förhoppningsvis inte

Till våren så ska det nog gå att brumma ut ur garaget för egen maskin

eastmotorsport skrev:
Mitt garage såg ut som ditt efter sommarens snickerijobb. Idag gick dock ett stort lass på soptippen och nu är arbetsbänken framme igen.
Det är alltid skönt att röja och återställa. Nästan terapeutiskt

Jaha... arbetet med växellådan fortsätter sakta framåt. Jag har nu fått hem renoveringskitet som jag beställde. Det var ett par grejer i den lådan, helt klart

![https://i.imgur.com/0oH9NG5.jpg]()
Jag började med att riva vad jag hade kallat första växeln, helt utan att ha en aning om vad den gjorde. Den mer korrekta benämningen är "forward drum" och det är den trumma som sitter "ytterst" bakom oljepumpen. Jag pillade isär den i molekyler, kollade alla ytor, bytte alla o-ringar (med mycket möda!) och stoppade i nya lameller, sen åkte den ihop igen. Inga direkta konstigheter. Jag lyckades sabba en gummitätning, så jag har fått stödbeställa en ny sådan, men annars var det väldigt smidigt.
![https://i.imgur.com/PHo9imn.jpg]()
![https://i.imgur.com/EUzZxVa.jpg]()
![https://i.imgur.com/Keim0of.jpg]()
![https://i.imgur.com/pqXjXqF.jpg]()
![https://i.imgur.com/dvY8xZm.jpg]()
![https://i.imgur.com/GamqGPo.jpg]()
När jag var klar med den första trumman så gick jag på den som satt innanför (som jag kallat "andra växeln") och rev isär den med. I princip samma princip där... Samma tätningar och lameller används i båda, och eftersom jag saknar en packning så får jag vänta tills i slutet på veckan att skruva ihop den andra trumman.
![https://i.imgur.com/gwzybkZ.jpg]()
![https://i.imgur.com/3Ncphp8.jpg]()
![https://i.imgur.com/QX7vu2w.jpg]()
![https://i.imgur.com/jO90Jwv.jpg]()
Medan jag väntar på tätningen så gav jag mig på ventilhuset, som även det innehåller en himla massa pryttlar. Riktigt spännande att plocka isär också, då det är fullt med fjädrar och jox som gör att vissa bitar flyger ur när man tar bort låspinnarna. Allt verkade vara i hyfsat skick, förutom lite klägg på nåt ställe. Ventilpaketet fick åka några varv i en motordels-tvätt och sen blev den som ny.
![https://i.imgur.com/4YS5u2X.jpg]()
![https://i.imgur.com/2pTE9qj.jpg]()
![https://i.imgur.com/dxKtRn4.jpg]()
Det finns en modifikation man kan göra för att förhindra att lådan automatiskt växlar från första till andra växeln. Det kan vara bra om man vill dra så länge man vill vid entusiastisk körning, vilket inte känns helt otänkbart. Den modden innebär en annan, eller modifierad ventilpinne, och ett pluggat hål. Jag insåg att detta redan var gjort på min låda, så det var ju bra! Jag ska ev. också göra vad man kallar för dual feed, vilket tydligen ska åka prestandan på växlingarna på något sätt.
Med den framfart jag har nu så är nog lådan ihop inom en vecka eller två
