Wow, sträckläst ditt fantastiska bygge. Otrolig finish och listiga klurigheter. Är nästan klar med mitt Commerbygge och planerar att bygga en -31 Sedan med eget chassie. Jag kan däremot inte se bilderna före sida 26... Något som går att fixa?
Wow, sträckläst ditt fantastiska bygge. Otrolig finish och listiga klurigheter. Är nästan klar med mitt Commerbygge och planerar att bygga en -31 Sedan med eget chassie. Jag kan däremot inte se bilderna före sida 26... Något som går att fixa?
Wow... hur orkar du
Commer, är det en sån där udda pickis eller byggda dom annat också? Jag såg en Commer på Elmia ifjol men det är nog den enda som jag minns att jag har upplevt i verkligheten.
Va kul! Då kommer vi ha mycket att prata om Jag har massor med idéer du INTE ska prova!
Gällande bilderna så är det photobucket som strular. Dom håller massa bilder gisslan mot betalning för tillfället och jag försöker lösa det.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Ok, jag har liknande Photobucketproblem... Jo, det var jag som visade mina ”stolleprov” på Elmia i påskas. Byggtråden ligger på Sävarturbo’s forumsida. Knasigare än ditt bygge men inte lika vackert utfört. :o)
Ok, jag har liknande Photobucketproblem... Jo, det var jag som visade mina ”stolleprov” på Elmia i påskas. Byggtråden ligger på Sävarturbo’s forumsida. Knasigare än ditt bygge men inte lika vackert utfört. :o)
Det bygget har jag följt...Helt fantastiskt!! Typ som detta! mw
Ok, jag har liknande Photobucketproblem... Jo, det var jag som visade mina ”stolleprov” på Elmia i påskas. Byggtråden ligger på Sävarturbo’s forumsida. Knasigare än ditt bygge men inte lika vackert utfört. :o)
Jasså det var du som hade den? Världen är liten.
Men nog tyckte jag det var en jävla klass på den alltid! Va det någon Audi-8’a du hade under flaket, eller hur var det?
Då kanske du såg min med? Vi stod i samma hall
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Om du såg en massa våta fläckar runt ditt bygge, var det jag som dreglat runt...!
Stämmer med motorn. Audi V8 med Vems styrning. -92:an har hederliga fördelarlock i kortänden på topparna vilket fick en del att ropa "-Kolla, en Ferrarimotor".
Om du såg en massa våta fläckar runt ditt bygge, var det jag som dreglat runt...!
Stämmer med motorn. Audi V8 med Vems styrning. -92:an har hederliga fördelarlock i kortänden på topparna vilket fick en del att ropa "-Kolla, en Ferrarimotor".
Jag flinade och höll käften!
Jaha det var du som fick Aaron Kaufmann att halka och stuka skägget när han var förbi
Jaså, det hade jag ingen aning om. Rätt dålig koll på Audis 8’or men det är alltså dubbla fördelare då? Fränt Sa dom det om Ferrarin med Cheva-motorn som stod bredvid dig också kanske?
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Ikväll är det söndag... typ. Det är tisdag, men jag jobbar första dagen efter julledigheten imorgon, så det är det per definition söndag. Och på söndagar försöker jag uppdatera den här tråden i vanlig ordning.
Jag har pysslat vidare med allt under instrumentbrädan sen sist. Jag har kopplat upp vakuum klart till bromsservo, styrsystem och växellådan, pinnat klart styrsystemets nya handske på torpeden, fyllt glykol, toppat upp lådan med lite mer olja osv. Massa småsaker som tar tid och som inte är så mycket att visa.
Men eftersom värmepaketet sitter på plats så tyckte jag det var lite kul att prov hur det blev. Jag var till Kuntze idag och handlade lite slang och kopplade mina "luftmunstycken".
Värmepaketet har ju 4 utgångar och för stunden kommer 2 vara pluggade, men det finns planer på att dra slang och få värme även bak i bilen på sikt. Men det verkar ju faktiskt funka
Flåsar på riktigt bra både i lägsta och högsta läget. Mer än väl vill jag påstå.
Sen som jag nämnde innan så måste en tilt-rattstång på plats. Jag lyckades få tag i en från en Cadillac -65'a som jag tänkte försöka använda.
Ratten var rätt slut... eller ja, helt jävla slut. Fattar inte att den satt ihop Men resten verkar vara ok. Och både tilt och teleskop-funktion verkar lira.
Efter lite kämpande så fick jag loss både ratt och alla fästen.
Rattväxeln vill jag få bort helt, men jag vet inte om det är värt att ge sig på att pressa isär allt gammal. Jag tror jag lägger igen hålet för spaken bara och låter allt annat sitta kvar innanför. Men utan allt extra så blev den rätt smäcker. Den ska kortas något och det ska anpassar för styrknutarna i nederkant, men det känns som att det borde bara rätt straight forward.
Det var ju det där med ratten däremot... Jag vill ju ha min OMP-ratt, även om det på sikt blir något egenbyggt... men ett standard-nav med 6-bultad infästning av ratt känns ju lockande för att få frihetsgraden. Och det har INTE 60-tals Cadillac Men jag har börjat skissa på lite grejer.
Förhoppningen är en relativt enkel svarvad alu-adapter där Cadillac-rattens centrum pressas i. Sen blir det att snida till en centrumknopp också. Teleskop-funktionen låses med rattcentrument nämligen. Blir spännande.
Jag återkommer med mer...
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Ytterligare en söndag. En lite mindre uppdatering den här gången, men förhoppningsvis av intresse ändå.
Jag har snickrat lite på rattstången sen sist. Jag insåg att den ska kortas redan från början, men jag behöver få på en ratt i rätt storlek på den för att kunna få bra grepp om hur mycket. Så det där rattnavet jag skissade på fick till och bli verkligen.
Allt börjar ju förstås med en alu-bit i vanlig ordning... Och i den svarvades en grop.
Sen svarvade jag ner det urkapade Cadillac-centrumet till presspass och pressade i det i alu-stycket. Sitter stumt förstås, men det kommer bli antirotation-stift också för att vara på säkra sidan.
Osså snurra ner det slätt.
I teleskopfunktionen så sitter det en fjäder. Den klickas från början fast i ratten och fungerar sen som en förlängning på släprings-kontakten till tutan. Den ville jag förstås ha kvar, så jag fick svarva fram motsvarande form som Cadillac-ratten hade.
So far so good... ena sidan på navet mer eller mindre klart. Bara att vända på steken och upp i metallcentrifugen igen.
Och en stund och några kilo spån senare så börjar det blir klart.
Jag fick borra några hål på baksidan av navet för att kunna skruva dit teleskop-kåpan.
Och sen ett obligatoriskt möte med polerhjulet förstås. Det gick att få imponerande glans i det 55 år gamla Cadillac-kromet. Skillnad på kvalitet jämfört med dagens prylar.
Och voila... förutom dom 6 stycken hålen som ska borras och gängas för ratten så är det klart. Så nu i veckan så blir det att börja kortningen av rattstången. Mer om det det nästa helt förhoppningsvis.
Och just det... en liten grej till. Jag provkörde åbäket idag!
Jag kom inte så långt dock... halvvägs ut på gatan slutade lådan att driva. Jag har kommit fram till att det är för lite olja i den. Det var bra nivå innan provkörning, men det är ganska mycket som ska fyllas upp. Bara kylaren och ledningarna dit är säkert 1,5 liter. Så nu ska jag modda min ej så optimala oljesticka så jag kan fylla lådan med motorn igång.... som man egentligen ska göra.
Men men, mer om det nästa gång.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Jämarns igen vilken fint jobb du gjorde med rattaxeln där, grattis!
...å d där med lite olja i lådan känner jag igen själv från mitt konverter-byte...det är mycket mer olja än man tror i dom men efter att du når rätt nivå så kommer lådan att gå klockrent! Eler så ger den lila smablockren inte mer effekt än så där!