Sortera kanaler på en 50" Samsung LED-tv... Jag blir galen!

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2014 · 10 276 Inlägg

Ja, tog äntligen tag i att försöka få kanalerna i ordning (tar emot dom analogt via antennkabeln, centralantenn). Men jag hittar ingenting om hur man sorterar dom!?

Manualen säger att jag ska titta i e-manualen i TV´n och där får man inga ledtrådar annat än att man ska välja land och att TVn då sorterar kanalerna utifrån hur operatörerna(!) vill ha dom. Så tydligen vill dom ha dom i ordningen SVT1, TV4, YLE, Nian osv osv... *suck*

Vi satt två stycken, inte helt teknikhandikappade(?), med detta i en timme igår utan resultat. Lyckades fnula till nå´n favoritlista men där får jag bara in TV4...

Så... Innan TVn åker ut genom fönstret undrar jag nu om nå´n här vet hur f-n man gör? Sannolikt är det väl samma på fler Samsung så... smile

STORT tack på förhand!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bebben Legitimerad besserwisser
24 februari 2014 · 921 Inlägg

Nu vet jag inte hur det funkar på Samsung, men på mina TV-apparater hemma (LG och Luxor) så får man använda sig av de färgade tangenterna på fjärren.

Först gå till den kanalen du vill flytta på, "markera" den genom att trycka på t.ex. gul. Flytta sedan markören till den plats du vill ha kanalen på, tryck på gul igen.

Och det är inte alltid det står utskrivet vilken färg som gör vad, ska tilläggas.

Kan du ge oss modellnamnet på din TV?

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2014 · 10 276 Inlägg

Bebben skrev:
Nu vet jag inte hur det funkar på Samsung, men på mina TV-apparater hemma (LG och Luxor) så får man använda sig av de färgade tangenterna på fjärren.

Först gå till den kanalen du vill flytta på, "markera" den genom att trycka på t.ex. gul. Flytta sedan markören till den plats du vill ha kanalen på, tryck på gul igen.

Och det är inte alltid det står utskrivet vilken färg som gör vad, ska tilläggas.

Kan du ge oss modellnamnet på din TV?

Okej, det låter ju faktiskt rimligt. En av färgerna var faktiskt inblandad när jag (ofrivilligt) la till TV4 som favorit. Men jag tyckte inte dom andra gjorde nå´t alls, men jag kan ju ha missat det.

Sitter på jobbet nu så jag har tyvärr inte modellnamnet här, men fixar det senare i eftermiddag. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 februari 2014 · 2 972 Inlägg

På min Samsung LED Smart (iofs bara 42" men det är nog samma menysystem) så finns det precis som på din en favvo-lista. Normal-listan tar med ALLA kanaler den kan hitta, och vissa är inget skräp att ha alls, så lägg in fler i favvo-listan. Det är inte så svårt, tyckte inte jag iaf?
Där kan man också sortera.

Jag har däremot problem att få SVT1 på ettan osv. De ligger på 1041 eller nåt istället. Men alla ligger i ordning, så jag bläddrar med kanal upp/ner istället. Det funkar.
Jag tar in mina via Boxer dock, men det borde inte skilja något?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Brådhis * Voff voff *
24 februari 2014 · 10 276 Inlägg

Men hur i h-vete får jag dom dit i favoritlistan...? Det är lixom där det brister. smile

Kör du via Boxer har du ju en CA-modul i väl? Eller kör du med extern box? Jag kör ju antenn rakt in och ingen CA-modul för jag har 15 kanaler "ur väggen".


TV-modellen heter för övrigt: UE50ES5505

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bebben Legitimerad besserwisser
25 februari 2014 · 921 Inlägg

Tittade i världens jobbigaste manual för din TV, och om du läser från sida 32 och framåt så står det hur du gör.

(Den manualen var den sämsta jag någonsin sett, både innehållsmässigt och layout)

Brådhis * Voff voff *
25 februari 2014 · 10 276 Inlägg

Bebben skrev:
Tittade i världens jobbigaste manual för din TV, och om du läser från sida 32 och framåt så står det hur du gör.

(Den manualen var den sämsta jag någonsin sett, både innehållsmässigt och layout)

Himmel... Bra manual! lol Nåja, nu har jag iaf nå´t att gå på. Tack!

Ska testa ikväll. Återkommer!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (25 februari 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 februari 2014 · 2 972 Inlägg

Ja, jag kör med CA-modul. Men när den väl hittat kanalerna och lagt dem i normal-listan så är problemet med att flytta dem till favvo-listan samma. Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde nu, men kan kolla ikväll om jag hinner.

Om du inte löser det med manualen då smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Xoff Volvo tönt... =)
28 februari 2014 · 2 344 Inlägg

Tro att jag svor på min CP tv efter att den inhandlades... men efter mycket letande så hittade jag... å det är så logiskt! (NOT!!!)

och man behöver inte krabba med favoriter eller liknande!

Tryck på den fina färgglada diamanten så du kommer till smart hub, tryck på ikonen för "kanal" (parabol på bilden) där kan du sedan med "Tools" knappen på dosan redigera kanalnummer som du vill...

smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 februari 2014 · 2 972 Inlägg

Det är från Smart Hub jag gjort allt, men så värst smart är den inte, det kan jag säga.. Ska prova ditt tips ikväll om jag hinner! smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Brådhis * Voff voff *
28 februari 2014 · 10 276 Inlägg

Xoff skrev:
Tro att jag svor på min CP tv efter att den inhandlades... men efter mycket letande så hittade jag... å det är så logiskt! (NOT!!!)

och man behöver inte krabba med favoriter eller liknande!

Tryck på den fina färgglada diamanten så du kommer till smart hub, tryck på ikonen för "kanal" (parabol på bilden) där kan du sedan med "Tools" knappen på dosan redigera kanalnummer som du vill...

smile

Grymt! Ska testa detta ikväll! smile (Inte hunnit testa nå´t alls än om jag ska vara ärlig, därav har jag varit tyst i tråden) smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
3 mars 2014 · 10 276 Inlägg

Great success! smile Äntligen! Tusen tack för hjälpen! Det fungerade att göra som Xoff skrev. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bebben Legitimerad besserwisser
3 mars 2014 · 921 Inlägg

Gott att det löste sig. smile

Xoff Volvo tönt... =)
3 mars 2014 · 2 344 Inlägg

visst är det en logisk lösning? smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Brådhis * Voff voff *
3 mars 2014 · 10 276 Inlägg

Xoff skrev:
visst är det en logisk lösning? smile

Upplägget är så vansinnigt långt ifrån logiskt så man blir mörkrädd... Jag övervägde helt allvarligt att köpa en ny TV innan jag skapade den här tråden!

TV´n är kanon, men menysystemet är under all kritik. Ni som klickat på manualen längre upp får en inblick i Samsungs sinnevärld...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xoff Volvo tönt... =)
3 mars 2014 · 2 344 Inlägg

Du, det kommer snart mycket mer du stör dig på! men det låter jag tiden utvisa... wink

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
nisseper
13 mars 2014 · 115 Inlägg

Hur gör man på en Samsung LCD?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang