Nya kolvar till B23A

Lehto
24 februari 2014 · 75 Inlägg

Tja.

Ursprungsproblemet: motorn "knackar" på 2000+ rpm både när man ger gas och när man släpper gasen helt, fick höra att det med största sannorlikhet var ram eller vevlager alt kolvar som "slammra".
Så efter att ha monterat isär motorn på min B23A och hittat en kolv i detta skick:
http://i61.tinypic.com/35005lf.jpg
Så har jag funderat på att köpa 4st nya, detta är den "värsta" kolven. Vad tror ni ser den kass ut eller kan man klara sig med att köpa nya vev & ramlager samt nya kolvringar?
Man kan se att lagret är lite "skaft" men verkar inte allt för taget?
http://i60.tinypic.com/143hxn6.jpg

Sen ser det ut så här i cylindern:
http://i62.tinypic.com/11qskf4.jpg

Det som är orsaken till detta är kylvatten läckage så bilen vart JÄVLIGT varm.
Så funderar på att bara köpa lager + packning + kolvringar och hoppas det "löser" problemet.
Eller skulle ny rekommendera kolvar också? Har ni något ställe att rekommendera var man kan köpa 4st nya kolvar till schysst pris? Eller får man räkna med att lägga 1500-2000:- per kolv?
Original kolvar är det 96.00 kolv man ska ha? Allt är original i övrigt.

Tacksam för input
//Lehto

EDIT
Om någon är intresserad så gick allt bra, alla knackningar upphörde efter att ha bytt ram + vevlager, "sandpapprat" till ytan på kolvarna som hade mest skrapmärken, nya kolvringar, honat cylindrarna och fräsha packningar.
Kan samtidigt varna lite för folkraceshops packningar till iaf B23A dem var INTE bra alls.

Senast redigerat av Lehto (21 oktober 2014)

Louksor
24 februari 2014 · 1 915 Inlägg

Nya kolvar låter som en onödig utgift. Kostar ca 700kr st. 96.00 är standard.
Om det inte är massa repor i kolvarna så ta bort kolvringarna, rengör och putsa av kolven lite. Så blir de rena och fina.
Sen dit med nya kolvringar och mät/justera in rätt gap vid montering och hona cylindrarna innan så vändkanten försvinner.
Mät upp toppen så den är rak, annars lämna in och riktplana innan montering.
Packningssats, lager och kolvringar osv finns tex här: http://folkraceshop.se & http://kgtrimning.com

Vill du ha toppen i bättre skick när du ändå renoverar så ta ur ventilerna och rengör allt och slipa in ventilerna och byt ventiltätningarna och dämparna(gummiringar) osv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
simlar
24 februari 2014 · 5 524 Inlägg

Varför inte bara byta till en fräschare motor? Får ju en komplett B23A för runt 1000kr.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lehto
25 februari 2014 · 75 Inlägg

Louksor skrev:
Nya kolvar låter som en onödig utgift. Kostar ca 700kr st. 96.00 är standard.
Om det inte är massa repor i kolvarna så ta bort kolvringarna, rengör och putsa av kolven lite. Så blir de rena och fina.
Sen dit med nya kolvringar och mät/justera in rätt gap vid montering och hona cylindrarna innan så vändkanten försvinner.
Mät upp toppen så den är rak, annars lämna in och riktplana innan montering.
Packningssats, lager och kolvringar osv finns tex här: http://folkraceshop.se & http://kgtrimning.com

Vill du ha toppen i bättre skick när du ändå renoverar så ta ur ventilerna och rengör allt och slipa in ventilerna och byt ventiltätningarna och dämparna(gummiringar) osv.

Tack för info, beställde hem grejer igår (inge kolvar) och ska lämna in blocket för honing imorrn skulle kosta 300:- för alla cylindrar vilket känns värt pengarna ist för att köpa ett halvtaskigt verktyg på biltema för 200:-.

simlar skrev:
Varför inte bara byta till en fräschare motor? Får ju en komplett B23A för runt 1000kr.

1000:-? Lät inte de lite väl optimistiskt? Har faktiskt ingen koll på priser kan man verkligen få tag på en motor så billigt?

simlar
25 februari 2014 · 5 524 Inlägg

Lehto skrev:

simlar skrev:
Varför inte bara byta till en fräschare motor? Får ju en komplett B23A för runt 1000kr.

1000:-? Lät inte de lite väl optimistiskt? Har faktiskt ingen koll på priser kan man verkligen få tag på en motor så billigt?

En rödblockare kostar inte många kronor, det är förmodligen den absolut vanligaste motorn i Sverige. Köpte själv två stycken B23A för 400kr, men det var av en polare till kanonpris, men 1000-1500kr för en komplett förgasar-rödblockare är inga problem att hitta.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Louksor
26 februari 2014 · 1 915 Inlägg

Visst är det enkelt att köpa en beg motor och bara flytta över. (om man har tillgång till en motorlyft osv)

Men har man tänkt ha kvar bilen ett tag så är renovering ett bättre val om man har ekonomi till det.
Då vet man att motorn är fräsch.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
mange_240
26 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Lehto skrev:

Louksor skrev:
Nya kolvar låter som en onödig utgift. Kostar ca 700kr st. 96.00 är standard.
Om det inte är massa repor i kolvarna så ta bort kolvringarna, rengör och putsa av kolven lite. Så blir de rena och fina.
Sen dit med nya kolvringar och mät/justera in rätt gap vid montering och hona cylindrarna innan så vändkanten försvinner.
Mät upp toppen så den är rak, annars lämna in och riktplana innan montering.
Packningssats, lager och kolvringar osv finns tex här: http://folkraceshop.se & http://kgtrimning.com

Vill du ha toppen i bättre skick när du ändå renoverar så ta ur ventilerna och rengör allt och slipa in ventilerna och byt ventiltätningarna och dämparna(gummiringar) osv.

Tack för info, beställde hem grejer igår (inge kolvar) och ska lämna in blocket för honing imorrn skulle kosta 300:- för alla cylindrar vilket känns värt pengarna ist för att köpa ett halvtaskigt verktyg på biltema för 200:-.

simlar skrev:
Varför inte bara byta till en fräschare motor? Får ju en komplett B23A för runt 1000kr.

1000:-? Lät inte de lite väl optimistiskt? Har faktiskt ingen koll på priser kan man verkligen få tag på en motor så billigt?

Det kan du ju få en komplett reservdelsbil med fungerande motor för, Se dig omkring, står garanterat någon rostig 240 på en gård i närheten av dig som ägaren är för lat för att skicka på skroten. Dom brukar man kunna få till skänks.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang