Däck till track days... slet hårt på vardagsdäcken

FreddieL
26 februari 2014 · 278 Inlägg

Hej! Mitt namn är Fredrik och upplevde förra våren en otroligt trevlig bandag, men mina däck tyckte inte det var lika spännande. För kommande säsong funderar jag på att införskaffa en uppsättning r-däck för att kunna spara på sommardäcken. Tittat runt lite på olika däcksval... vill ha 17" och det behöver inte vara några extrema racingdäck! Har sett att ganska många använt Federal som jag gissar är ett budgetmärke. Finns det någon som erfarenhet av dessa?! Skulle helst inte vilja lägga ut 8-10000:- för kanske 5 timmars körning... Tacksam för tips, råd eller allmänna åsikter smile

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
FLindgren
26 februari 2014 · 5 089 Inlägg
\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
FreddieL
26 februari 2014 · 278 Inlägg

FLindgren skrev:
http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

Tack för tipset!!

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
FLindgren
26 februari 2014 · 5 089 Inlägg

Rekomenderar toyo r888. Även fast det kostar lite mer så tror jag man får igen det på att dom håller längre. Har man väl varit på en trackday på någon bana längtar man fort tills nästa trackday ;P

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
baltis
26 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Till att börja med gör du helt rätt i att köpa en uppsättning r-däck! Blir oftast billigare, och för att inte tala om roligare, än att köra "vanliga" däck.

Federaldäcken du nämner gissarjag på är 595rsr, det är inget r-däck, det är ett semi-rdäck. Lite som att dricka en svag grogg, funkar... men inte mycket mer smile

Antar att det är din volvo du ska ha däcken till? skulle inte vilja rekommendera r888, dels så är min personliga uppfattning att dom slits snabbare än andra rdäck samt att dom heller inte har bäst grepp, det dom däremot är bra på är väta - men antar du inte ska köra så mycket med dom i regn? Dessa däck kräver dessutom en hel del camber, och det antar jag att du heller inte har så mycket på din bil? (eftersom du åker den till vardags)
Anledningen till att ganska många åker just r888 tror jag enbart beror på att dom har ballt mönster big_smile

Jag skulle rekommendera dig kumho v70a eller michelin psc. camskill i england (googla) har väääldigt bra priser. Även värt att kolla efter begagnade däck, tänkt på att rdäck oftast inte har mycket mer än 5mm mönsterdjup när dom är nya så många tror att deras däck är slut när det bara är 2mm kvar och därför säljer dom för inga pengar alls. Dessutom så minskar inte greppet nämnbart i ett rdäck när det börjar ta slut på mönster.

När du sen väl börjar köra på din rdäck så se till att ha koll på lufttrycket! Finns både grepp och pengar att spara in där big_smile

Christian S
27 februari 2014 · 4 816 Inlägg

baltis skrev:
När du sen väl börjar köra på din rdäck så se till att ha koll på lufttrycket! Finns både grepp och pengar att spara in där big_smile

precis, har för mig att man ska ha ca 2,3 i när däcken är varma så det är att köra ett par varv för att värma upp däcken som sen in och justera trycket.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
baltis
27 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Christian S skrev:

baltis skrev:
När du sen väl börjar köra på din rdäck så se till att ha koll på lufttrycket! Finns både grepp och pengar att spara in där big_smile

precis, har för mig att man ska ha ca 2,3 i när däcken är varma så det är att köra ett par varv för att värma upp däcken som sen in och justera trycket.

Det där är en hel vetenskap big_smile Dels beror det på hur tung bil man har sen brukar det även skilja några hekton beroende på vilket däck du kör på, vissa däck är dessutom mer känsliga än andra för däcktryck. Men det är bara att prova sig fram runt 2,2-2,5 brukar det optimala vara.

Jag brukar börja på drygt 2,0 i kalltryck då brukar det räcka att man släpper ut mellan varje körpass (10-20min).

FreddieL
27 februari 2014 · 278 Inlägg

baltis skrev:
Till att börja med gör du helt rätt i att köpa en uppsättning r-däck! Blir oftast billigare, och för att inte tala om roligare, än att köra "vanliga" däck.

Federaldäcken du nämner gissarjag på är 595rsr, det är inget r-däck, det är ett semi-rdäck. Lite som att dricka en svag grogg, funkar... men inte mycket mer smile

Antar att det är din volvo du ska ha däcken till? skulle inte vilja rekommendera r888, dels så är min personliga uppfattning att dom slits snabbare än andra rdäck samt att dom heller inte har bäst grepp, det dom däremot är bra på är väta - men antar du inte ska köra så mycket med dom i regn? Dessa däck kräver dessutom en hel del camber, och det antar jag att du heller inte har så mycket på din bil? (eftersom du åker den till vardags)
Anledningen till att ganska många åker just r888 tror jag enbart beror på att dom har ballt mönster big_smile

Jag skulle rekommendera dig kumho v70a eller michelin psc. camskill i england (googla) har väääldigt bra priser. Även värt att kolla efter begagnade däck, tänkt på att rdäck oftast inte har mycket mer än 5mm mönsterdjup när dom är nya så många tror att deras däck är slut när det bara är 2mm kvar och därför säljer dom för inga pengar alls. Dessutom så minskar inte greppet nämnbart i ett rdäck när det börjar ta slut på mönster.

När du sen väl börjar köra på din rdäck så se till att ha koll på lufttrycket! Finns både grepp och pengar att spara in där big_smile

Stort tack för era kommentarer!! Alltid skönt att få lite respons och åsikter från andra!! Skall kolla runt lite och har även hört av mig till en lokal däckfirma. Tyvärr känns det inte alltid att de har så bra koll bara... man skulle ju önska att de hade god expertis på sakerna de säljer vidare till kund!! Skulle en annan göra ett halvdassigt jobb skulle det bli ett jäkla liv!! smile

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
Christian S
28 februari 2014 · 4 816 Inlägg

här har du länk till camskill, valde 17" för det är de jag antar att du kommer köra med www.camskill.co.uk/m117b0s0p0/Track_Day … _-_17_inch

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang