BMW 330 ci - 2002 automaten växlar olika samt pendlande varvtal

Piratstikin 2015 Dbakuten.
26 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Skaffade precis en bil som rubriken lyder. efter bara 1-2 kilometer när man låg jämn hastighet så pendlade varvtalen neråt och uppåt med ca 2-400 rpm

växlar konstigt i låga hastigheter oxå. kan typ kasta i en eler 2 högre växlar rätt var det är och det låter från växellådan och sen växlar den ner igen.

Vad har man att göra med nu tro?

sexy_d
26 februari 2014 · 665 Inlägg

Felsök till att börja med .

Efter det kan du ev uppdatera mjukvaran

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
26 februari 2014 · 5 092 Inlägg

sexy_d skrev:
Felsök till att börja med .

Efter det kan du ev uppdatera mjukvaran

med felkodsläsare eller "manuell" felsökning?

Testa en vända nu och köre med den manuella automaten och då gick det bra att hålla samma varv på olika hastigheter och olika växlar. växlade som den ska oxå, men direkt när automaten används så pendlar/"rycker" och växlar den knasigt. gasarman på typ bestämt och som om man  var lite halvstressad så funkar det oxå som det ska.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Testade idag igen och manuella automaten funkar felfritt iallafall så varför funkar inte driven som den ska isåfall?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Kan det ta någon mer skada att köra med bilen när den beter sig såhär?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 470 Inlägg

Piratstikin skrev:
Testade idag igen och manuella automaten funkar felfritt iallafall så varför funkar inte driven som den ska isåfall?

Låter ju som mjukvaran. MEN! Hade en liknande bil som automaten började växla som den var på fyllan efter en ABS-sensor gav upp. Läs av felkoder alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sexy_d
28 februari 2014 · 665 Inlägg

Piratstikin skrev:

sexy_d skrev:
Felsök till att börja med .

Efter det kan du ev uppdatera mjukvaran

med felkodsläsare eller "manuell" felsökning?

Testa en vända nu och köre med den manuella automaten och då gick det bra att hålla samma varv på olika hastigheter och olika växlar. växlade som den ska oxå, men direkt när automaten används så pendlar/"rycker" och växlar den knasigt. gasarman på typ bestämt och som om man  var lite halvstressad så funkar det oxå som det ska.

Med felkodläsare ...

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Gjorde en felkodsläsning i dag och det kom upp 2 olika som var till lådan tyckte jag han sa, en var någon hastighets kontroll tror jag och den andra vet jag inte vad det var då jag skulle få det på papper (som jag såklart glömde där)
Han raderade dom men det vart ingen skillnad. ska in på bmw nästa vecka för en felsökning och att dom får testa den och säga vad dom tror och samtidigt isåfall göra ett olje/filter byte i lådan. återkommer med resultat ifall någon annan har liknande problem smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 470 Inlägg

Piratstikin skrev:
Gjorde en felkodsläsning i dag och det kom upp 2 olika som var till lådan tyckte jag han sa, en var någon hastighets kontroll tror jag och den andra vet jag inte vad det var då jag skulle få det på papper (som jag såklart glömde där)
Han raderade dom men det vart ingen skillnad. ska in på bmw nästa vecka för en felsökning och att dom får testa den och säga vad dom tror och samtidigt isåfall göra ett olje/filter byte i lådan. återkommer med resultat ifall någon annan har liknande problem smile

Lycka till. Hur långt har bilen rullat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Piratstikin skrev:
Gjorde en felkodsläsning i dag och det kom upp 2 olika som var till lådan tyckte jag han sa, en var någon hastighets kontroll tror jag och den andra vet jag inte vad det var då jag skulle få det på papper (som jag såklart glömde där)
Han raderade dom men det vart ingen skillnad. ska in på bmw nästa vecka för en felsökning och att dom får testa den och säga vad dom tror och samtidigt isåfall göra ett olje/filter byte i lådan. återkommer med resultat ifall någon annan har liknande problem smile

Lycka till. Hur långt har bilen rullat?

19900 någonting smile tack hopas det bli bra tillslut tongue

crazzy Möbelutkörare
28 februari 2014 · 358 Inlägg

Jag skulle gissa på att olja å filter i lådan behöver bytas.
Eventuellt en givare av något slag.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 februari 2014 · 5 092 Inlägg

känns bättre & bättre ju fler som säger att det bara kan vara oljan tongue är det momentomvandlaren så blir det att gråta en skvätt.

Men köra med den som den är nu kan väll inte göra någon mer skada väll? har ju antagligen inte börjat i går eller ska man låta bilen stå så mycket som möjligt? smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 470 Inlägg

Piratstikin skrev:
känns bättre & bättre ju fler som säger att det bara kan vara oljan tongue är det momentomvandlaren så blir det att gråta en skvätt.

Men köra med den som den är nu kan väll inte göra någon mer skada väll? har ju antagligen inte börjat i går eller ska man låta bilen stå så mycket som möjligt? smile

Det är ju upp till var och en men jag hade kört den i manuellt läge.

Körde mammas BMW med samma fel i flera dagar. Inga problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
1 mars 2014 · 5 092 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Piratstikin skrev:
känns bättre & bättre ju fler som säger att det bara kan vara oljan tongue är det momentomvandlaren så blir det att gråta en skvätt.

Men köra med den som den är nu kan väll inte göra någon mer skada väll? har ju antagligen inte börjat i går eller ska man låta bilen stå så mycket som möjligt? smile

Det är ju upp till var och en men jag hade kört den i manuellt läge.

Körde mammas BMW med samma fel i flera dagar. Inga problem.

Då mauellt läge funkar bäst så håller jag mig oxå till det sålänge smile

VipMartie
1 mars 2014 · 537 Inlägg

Farsan hade samma problem med sin 320i touring också (med varvtalet)... vi löste dock aldrig problemet. Vi hann sälja den innan vi hittade felet. Bilen kördes dagligen och det har aldrig uppstått några problem förutom irritationen över att den pendlade i varv.

Jag är fortfarande nyfiken på vad problemet kan ha varit, så återkoppla gärna...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 mars 2014 · 5 092 Inlägg

Har nu bokat verkstads tid Tisdag den 11/3 så ska testas, felsöka och se vad vi får fram. har hittat lite tidigare felsökningspapper blandanat från 2005 där båda kamaxelgivarna var trasiga/dåliga och därför böts båda 2. kan det vara något som är "återkommande" nu 8 år senare?

Ska bli spännande att se på tisdag smile

VipMartie
3 mars 2014 · 537 Inlägg

Piratstikin skrev:

VipMartie skrev:
Farsan hade samma problem med sin 320i touring också (med varvtalet)... vi löste dock aldrig problemet. Vi hann sälja den innan vi hittade felet. Bilen kördes dagligen och det har aldrig uppstått några problem förutom irritationen över att den pendlade i varv.

Jag är fortfarande nyfiken på vad problemet kan ha varit, så återkoppla gärna...

MVH / Martie

absolut. skulle oxå gärna sälje den bara men man vill ju inte göra som han gjorde mot oss och "inte vet någonting" så tyvärr får ju vi ta smällen att fixa den vad det nu än kan komma att kosta.

Men återkommer givetvis smile

I vårat fall så hade vi tur... bilen började spruta kylarvätska (ej kopplat till växellådsproblemet) och garanti fanns. Då vi har haft en hel del bekymmer med den innan, så tog firman in bilen och gav oss en annan bil av snarlik värde wink

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
MrStalby Scrape Addict
3 mars 2014 · 128 Inlägg

Jag hade exakt samma fel med min 530i, som har en likadan växellåda som din 330i. Det ordnade sig efter ett byte av olja och filter på firma.
Det är ju så kallad life-time olja i dessa lådor som "aldrig behöver bytas". Vilket inte är sant, efter ca 20.000 mil så brukar de börja växla konstigt samt att lock-upen inte låser som den ska.
Det är lite knepigt att fylla på korrekt mängd olja om du gör bytet själv, eftersom det inte finns någon nivåsticka.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 mars 2014 · 5 092 Inlägg

Osäker på om jag nämnt detta än. Men värmen funkar ju inte heller i bilen. Motorn stiger till 90 grader på ca 1 kilometer fast man lär väl åka ca 5-7 minuter innan det svagt svagt kommer värme från fläkten. Dock bara om man har den på dom lägsta blåsen, höjer man fläkyen så kommer det bara kallare luft. Såg även i går att det fans nå papper från den 13e aprill 2013 står, expansionskärl, glykol och arnetskostnad. Har dom glömt att lufta då eller vad kan det vara som gör att tempen stiger så snabbbt och att det inte kommrt någon vörme? Har ju kört 15 mil i sträck samt några 6-8 mils vändor och det stannar ju på 90 grader som den ska, så någon vattenpump lär dwt ju inte vara :p

VipMartie
4 mars 2014 · 537 Inlägg

Piratstikin skrev:
Osäker på om jag nämnt detta än. Men värmen funkar ju inte heller i bilen. Motorn stiger till 90 grader på ca 1 kilometer fast man lär väl åka ca 5-7 minuter innan det svagt svagt kommer värme från fläkten. Dock bara om man har den på dom lägsta blåsen, höjer man fläkyen så kommer det bara kallare luft. Såg även i går att det fans nå papper från den 13e aprill 2013 står, expansionskärl, glykol och arnetskostnad. Har dom glömt att lufta då eller vad kan det vara som gör att tempen stiger så snabbbt och att det inte kommrt någon vörme? Har ju kört 15 mil i sträck samt några 6-8 mils vändor och det stannar ju på 90 grader som den ska, så någon vattenpump lär dwt ju inte vara :p

Ahaa! Jag uppfattade inte att det var en BMW detta handlade när du postade detta i en annan tråd...

Men du kanske har koll ändå... du vet att det är en luftskruv till BMW? Sitter ovanpå kylaren, intill locket för påfyllning av glykol.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang