3170
Sök

Borra motorblocket till Seat Ibiza

5 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Hej alla,

Jag har lite planer på att fräscha till min Seat Ibiza 1.4l 16v från 2005 och göra den till en liten "sleeper". Jag vill få ut mer effekt från motorn utan att behöva byta den så jag vill borra upp motorblocket så jag ökar slagvolymen till runt 1.6-1.8 och jag undrar då vad något sådant kommer kosta. Har kollat runt en del på bla. mmr.se och undrar även om det är mycket som måste bytas om jag gör det, ventiler, kammar mm.

Tacksam för svar smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 februari 2014
Hur mycket är du beredd att spendera? Får nog räkna med ~50k för att få alla delar du behöver för att göra den operationen.
Och i slutändan står du med en Seat som dessutom måste ha nya bromsar mm för att ens bli registrerad. blir nog närmare 70k i slutändan för typ 50hk.

JAG skulle köpt en billig A3/Golf 1.8t och flyttat över den motorn/bromsarna istället.
Senast redigerat av LeafBox (27 februari 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 februari 2014
SixFeet skrev:
Hej alla,

Jag har lite planer på att fräscha till min Seat Ibiza 1.4l 16v från 2005 och göra den till en liten "sleeper". Jag vill få ut mer effekt från motorn utan att behöva byta den så jag vill borra upp motorblocket så jag ökar slagvolymen till runt 1.6-1.8 och jag undrar då vad något sådant kommer kosta. Har kollat runt en del på bla. mmr.se och undrar även om det är mycket som måste bytas om jag gör det, ventiler, kammar mm.

Tacksam för svar smile

Att borra motorn är alltid en bra idé för att få nya runda fräscha lopp, men man borrar alltid så lite som möjligt för att inte försvaga motorn, och man borrar aldrig i syfta att öka motorvolymen. Att ens börja fråga om effektökning bygger på att du antingen har eller planerar för en turbo, annars kommer det inte vara ekonomiskt försvarbart hur du än gör.

Med turbo är det inga som helst problem att nå 300hk/liter så att öka från 1.4 till 1.8 liter är inte nödvändigt om du tänkt ligga under ~500hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
27 februari 2014
Tyvärr är sådana här projekt inte rimliga. Du har en 1.4 liters motor som lämnar 74 Hkr, dvs 55 hkr/liter. Om du "bara" ökar slagvolymen så kommer du fortfarande att ha runt 55 hkr/liter, dvs 100Hkr eller så på 1.8 liter (Ibiza 1.2 Turbo är på 105 hkr). Så för att det skall bli någon sleeper värd namnet så måste topp , insug och avgas byggas om så att du en motor på måhända 80 hkr/liter eller då kanske 145 hkr. (En Leon Cupra är väl på 200+).
Och finns det inga färdiga satser eller strokervevar så måste allt konstruerar från scratch. 50 tusen räcker kanske till ritningarna...

Vill du ha pulver ur din 1.4 => Överladda. Glöm allt vad besiktning heter. Glöm hållbarhet. Men om det nu finns någon låda / diff som håller så är det möjligt att plocka duktigt med effekt med överladdning. Som Torpis skrev - med överladdning är det bara graden av vansinne som sätter gränsen wink

Mitt tips: köp en roligare bil. Då har du transmission, bromsar och väghållning direkt från fabrik.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
Tacksam för de svaren jag fått smile

Kanske hade varit bättre då som ni säger att köpa en lite roligare och trimvänligare bil, kanske en passat 1.8t? Har märkt att du kan få en i bra skick för runt 35-40k och då lägga ner 20k på den istället så man får en fet bil där istället wink

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 februari 2014
1.8t har ju en hel del trimdelar där ute, men en passat känns som fel grund?

Det låter som att du är ute efter att bygga något kul, men inget extremt? Eller är du ute efter en "daily driver" som du kan bygga på eftersom?

5 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
Varför anser du att passaten känns som fel grund?

Ja, jag vill ha bygga en rolig bil som både ska synas och pendlas med till/från jobb och skola och byggas på när resurserna finns

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 februari 2014
SixFeet skrev:
Varför anser du att passaten känns som fel grund?

Ja, jag vill ha bygga en rolig bil som både ska synas och pendlas med till/från jobb och skola och byggas på när resurserna finns

För att en Passat är en kombi, mycket onödig vikt om man vill åka fort wink
Sen är det ju inte det sportigaste chassiet som finns tongue

Men isf är det ju bara att hitta en bil du gillar med en trimvänlig motor, defenetivt ngt med överladdning, inom din budget och så utgå därifrån.

Men om du planerat att göra något mer än att chippa så föreslår jag att du läser på om effekt-lagarna innan om du vill behålla det hela lagligt.

5 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
LeafBox skrev:
För att en Passat är en kombi, mycket onödig vikt om man vill åka fort wink

Nej men den finns ju som sedan också wink Nej men jag har gjort några långresor med mycket packning och fler kommer det bli så hade varit skönt med en kombi då med.

Det jag planerat att göra iaf är att chippa den och in med något större turbo och förstärka kopplingen så jag vill väl landa runt 250-280 hk men får definitivt kolla upp vilka regler som gäller, lämpligast hos sfro.com då?

10 287 Inlägg
28 februari 2014
Kolla den sticky som finns längst upp i detta forum.
I princip får du inte göra ett skit enligt gällande lag med en bil som är tagen i drift efter -93.

SFRO hanterar ombyggda fordon - inte hemtrimmade smile
(Läs tråden i detta forum, det finns mycket info där)

/Göran - certifierad tråkmåns

SixFeet skrev:
men får definitivt kolla upp vilka regler som gäller, lämpligast hos sfro.com då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök