Volvo 740 glt dog, startar ej. akut hjälp!!

Shotgun-Vix
27 februari 2014 · 313 Inlägg

Sitter fast på inre ringen i malmö. Bilen dog och startar inte.  Tänder dock till lite. Vad kan jag kolla? Måste hem.

Dupond och Dupont
27 februari 2014 · 581 Inlägg

har du bensin / kan du kolla om du får bränsle till stiftena ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Dupond och Dupont
27 februari 2014 · 581 Inlägg

Blev det några symton innan bilen dog, tex tappat ork ? funderar på om det kan va bränslerelä som slog ifrån

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Shotgun-Vix
27 februari 2014 · 313 Inlägg

Gick som vanligt, skulle av leden så dog den innan rondellen.  Har cirka 45 liter.  Håller på att testa gnistan nu snart (slutade tändA oxå.)

Shotgun-Vix
27 februari 2014 · 313 Inlägg

Ingen gnista på stiften längre

Dupond och Dupont
27 februari 2014 · 581 Inlägg

Vad är det för motor ? B230 F ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Dupond och Dupont
27 februari 2014 · 581 Inlägg

och årsmodell på bilen ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Henkix
27 februari 2014 · 6 737 Inlägg

kola om du har bensin också wink är både gnistan o bensinen borta så är det i 99% av fallen vevaxellägesgivaren tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Shotgun-Vix
27 februari 2014 · 313 Inlägg

B234f -90.  Har bensin och gnista från tändspolen men inte från fördelare. Testat två lock och bytte rotor i förrgår vid liknande bekymmer. Nu fick kapitulera och lämna bilen för att gå hem. Typiskt. Tycker det glappar lite väl i fördelaraxeln. Hur mycket är acceptabel

Shotgun-Vix
27 februari 2014 · 313 Inlägg

Nu är jag hemma och kan ge en mer detaljerad bild av händelseförloppet.
I måndags kväll startade inte bilen plötsligt. Kollade bränsletryck och gnista. Hade ingen gnista på stiften, så kollade gnistan från tändspole och där fanns gnista. Cyklade till biltema och nödköpte fördelarlock och rotor. Sen fanns gnista även på stiften och bilen startade. Allt väl så långt.
Ikväll påväg hem, startade bilen galant och tog mig ut på motorvägen. Bilen gick helt som vanligt...Tills jag hade skulle iväg i rondellen efter att ha stannat vid väjningsplikt. Hinner inte mer än att släppa upp kopplingen och få lite fart innan bilen tokdör och jag får rulla in i väggrenen. Där står jag som ett fån och kliar mig i huvudet och undrar vad fan som precis hände. Försökte starta, men den bara tände till. Kändes dessutom som den tände alldeles för tidigt, nästan direkt när jag tryckte på knappen. Började pilla lite på fördelarlock och bränsleslangar. Sen kom det en trevlig bmw-ägare (ja, det finns såna;)) och bogserade mig till en närliggande tankomat istället. Sedan tände den inte alls igen. Kollade fördelarlock och bytte, rengjorde, skrapade och allt flera gånger men ingen gnista mellan fördelare och stift. Sen dog batteriet så jag fick ge upp, gå hem och lämna skiten med en lapp i vindrutan. Får se om det finns något kvar av bilen imorgon.

Det är alltså en 745 GLT 16V årsmodell 1990 det handlar om.

Mvh

Shotgun-Vix
28 februari 2014 · 313 Inlägg

B234f -90.  Har bensin och gnista från tändspolen men inte från fördelare. Testat två lock och bytte rotor i förrgår vid liknande bekymmer. Nu fick kapitulera och lämna bilen för att gå hem. Typiskt. Tycker det glappar lite väl i fördelaraxeln. Hur mycket är acceptabel

jaka54
1 mars 2014 · 5 748 Inlägg

Hej!
??? Vad menar du? Har du ström från tändspolen (ut till tändstiften)  och bränsle in i cylindrarna så är väl allt frid och fröjd...?

Har du kollat att det verkligen kommer in soppa i cylindrarna?
Min Audi 100 Avant 2,0E -89 la av i en rondell förrförra veckan. Då var det bränslepumpen (har bara en, i tanken) som gav up och brorsan fick bogsera mig hem.

Brorsans 745:a -87 har två bränslepumpar, en lågtryckspump (0,2bar) i tanken och en högtryckspump under bilen (under förarstolen). Men du har kanske bara en i tanken?

Shotgun-Vix
1 mars 2014 · 313 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??? Vad menar du? Har du ström från tändspolen (ut till tändstiften)  och bränsle in i cylindrarna så är väl allt frid och fröjd...?

Har du kollat att det verkligen kommer in soppa i cylindrarna?
Min Audi 100 Avant 2,0E -89 la av i en rondell förrförra veckan. Då var det bränslepumpen (har bara en, i tanken) som gav up och brorsan fick bogsera mig hem.

Brorsans 745:a -87 har två bränslepumpar, en lågtryckspump (0,2bar) i tanken och en högtryckspump under bilen (under förarstolen). Men du har kanske bara en i tanken?

Hej. Nej, Jag har ström från tändspole till fördelare men inte ut till stiften.
Pumpen är det inget fel på. Sprutar på fint när man vrider på tändningen.
Har fått tipsom vevaxelgivare och tändmodul så får prova det.

Senast redigerat av Shotgun-Vix (1 mars 2014)

Shotgun-Vix
4 mars 2014 · 313 Inlägg

Har bytt vevaxelgivare idag,men utan resultat.
Vad är nästa? Tändmodul? Hade loss kontakten och rengjorde men det hjälpte inte.
Mvh.

FredrikBr
4 mars 2014 · 111 Inlägg

Kamremen som hoppat några kugg?

Edit: såg nu att de var en 16v så då borde motorn blitt slut så kanske inte är det endå

Senast redigerat av FredrikBr (4 mars 2014)

Shotgun-Vix
4 mars 2014 · 313 Inlägg

FredrikBr skrev:
Kamremen som hoppat några kugg?

Edit: såg nu att de var en 16v så då borde motorn blitt slut så kanske inte är det endå

Nej, det är kollat också och remmen sitter på plats.

Funderade på tändboxen men då borde jag väl inte haft gnista från tändspole?

H-D
5 mars 2014 · 15 Inlägg

Tändboxen/Modulen kan ta stryk om man har kört med dåliga tändnings delar (kablar,stift e.t.c och byt även de i.s.f. innan ev. tändmodulbyte) en längre tid och ändå ge en gnista fast svagare och vid fel tidpunkt. Kolla om gnistan klarar av att hoppa över från tändkabeln till jord (från tändspolens högspänningskabel) med minst 1cm avstånd till jord och den skall vara blålila till färgen, det testet ger en uppfattning om tändspänningen är ok men det kan fortfarande vara tändmodulen som inte skickar ut rätt tändtidpunkt fast gnistan är ok. Kolla då tändtidpunkten med en stroboskoplampa mot tändmärkningen, är den inte exakt så är det med största sannolikhet tändmodulen som är felaktig.

Shotgun-Vix
5 mars 2014 · 313 Inlägg

H-D skrev:
Tändboxen/Modulen kan ta stryk om man har kört med dåliga tändnings delar (kablar,stift e.t.c och byt även de i.s.f. innan ev. tändmodulbyte) en längre tid och ändå ge en gnista fast svagare och vid fel tidpunkt. Kolla om gnistan klarar av att hoppa över från tändkabeln till jord (från tändspolens högspänningskabel) med minst 1cm avstånd till jord och den skall vara blålila till färgen, det testet ger en uppfattning om tändspänningen är ok men det kan fortfarande vara tändmodulen som inte skickar ut rätt tändtidpunkt fast gnistan är ok. Kolla då tändtidpunkten med en stroboskoplampa mot tändmärkningen, är den inte exakt så är det med största sannolikhet tändmodulen som är felaktig.

Har kraftig gnista från tändspolen i rätt färg.
Har tyvärr inte möjlighet att testa med strob just nu då jag inte har nån. Blir lättare att prova en annan modul.
Vissa har sagt att det inte är den då jag har gnista från spole.
Har bytt tänddelar nyligen bla. Nya volvo stift original.

H-D
5 mars 2014 · 15 Inlägg

Ok, länge sedan jag höll på med detta men jag har för mig att tändmodulen också styr bränslepumpsreläet (dubbelrelä).
När du slår på tändningen så byggs ett tryck upp i bränslesystemet via relä 1 och som slår ifrån när trycket har byggts upp, sedan när du kör på starten så får relä 2 signal ifrån tändmodulen att motorn går runt och tar över relä 1:s funktion.
Så är det något knas på tändmodulen (eller bränslereläet?) så går inte heller bränslepumpen vid start.
MEN, tändmodulen kan ju gå sönder på olika sätt (en massa smått eljox i den) så olika fel och fenomen kan uppträda.

Senast redigerat av H-D (5 mars 2014)

Shotgun-Vix
5 mars 2014 · 313 Inlägg

Ok, för bränsletryck har jag, och som du säger så kommer det en liten skvätt när jag vrider på tändningen.
Tror att bränslet går att helt utesluta i det här fallet. Nånting är generalknas med fördelare etc.
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang