Öppen fråga: Som ni ser kör jag ett höghus och tänkte sänka den en aning (30-40mm), tycker ni att det räcker med sänkningsfjädrar eller behöver jag även byta dämparna? Bilen har rullat 16xxx mil.
Jag skulle personligen aldrig sänka en bil med enbart fjädrar. Har köpt en bil som redan var sänkt på de viset och det var hemskt. Skall man sänka en bil skall fjäder matchas med stötdämpare. Om du inte matchar stötdämpare och fjäder kommer du få några av följande problem: - Högre slitage på dämpare, styrspindlar, drivknutar/axlar, hjullager - Bottning av dämpare - fjädringsväg matchar ej dämpningsväg - instabil väghållning.
Gör det ordentligt, spara lite extra och köp coilovers eller koni dämpare med h&r fjädrar
Jag skulle personligen aldrig sänka en bil med enbart fjädrar. Har köpt en bil som redan var sänkt på de viset och det var hemskt. Skall man sänka en bil skall fjäder matchas med stötdämpare. Om du inte matchar stötdämpare och fjäder kommer du få några av följande problem: - Högre slitage på dämpare, styrspindlar, drivknutar/axlar, hjullager - Bottning av dämpare - fjädringsväg matchar ej dämpningsväg - instabil väghållning.
Gör det ordentligt, spara lite extra och köp coilovers eller koni dämpare med h&r fjädrar
Eller så skulle du köpt lite större däck, gå upp 5 % på höjden vad man får ha max, bättre komfort samt behåller fjädringen. Du slipper byta både dämpare o fjädrar , men skall du sänka, byta båda inte bara fjäder, annars sabbar du dämparna. Jag har själv gjort samma fel en gång i tiden... på en Audi A3 . Personligen kommer jag aldrig sänka en bil igen. Speciellt du som kör mycket, inte skönt i längden... Bättre höja däcken .... Har en sänkt bil idag, skulle gjort allt för att höja den idag om jag hade haft råd... men jag kör lite 500 mil om året, står ut. Men pendla inte att rekommendera med en sänkt bil... Kolla in denna bilden https://www.garaget.org/?car=387255&image=3765343 så ser du skillnaden fram däcket original och bak 5% större, som du ser fyller ut mer och fjäderringen orörd.