Bilstereo + hemmahögtalare ?

Fear38
6 mars 2014 · 658 Inlägg

Nån som testat att använda vanliga hemmahögtalare till bilstereo på 4x50w? Jag har nämligen vanliga små midihögtalare hemma från midistereopaket, då min cd gått sönder så funderar jag på att ta en bilstereo i hemmet istället och driva mina hemhögtalare skulle det funka? Jag spelar inte värstinghögt utan normalt o lite till ibland.

Hillm3ister
6 mars 2014 · 47 Inlägg

Mja... Det går ju såklart men du skulle behöva koppla in ett likspänningsaggregat på 12V och sen löda och härja. Enklast skulle nog vara att köpa en ny cd .

Senast redigerat av Hillm3ister (6 mars 2014)

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
Eksak
6 mars 2014 · 91 Inlägg

ta ett gammalt nätagg från en dator du har ståendes o vips så har du 12V ut till bilstereon ;D
sen när man gjort det så kan det se ut tex så här...

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99136/99136-1a15e35b906627fb3bf3306da0973fe6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99136/99136-172dba487cd14927fd872372b084e299.jpg

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
Fear38
6 mars 2014 · 658 Inlägg

aha ja det var ju smart oxå  wink . Men det jag mest var nyfiken på om bilstereon orkar driva ett par ganska enkla mindre hemmahögtalare tänkte mer på detta med Ohm på grejjerna?

Själv så tänkte jag köra med en enkel omformare finns på Jula biltema för 199:- med cigg uttag o sen en ciggkabel som jag  kopplar in på stereon ja får såklart kabla om lite. Den omvandlaren drar mycket mindre ström oxå än ett nätagg. Men det var bra tips i alla fall tack.

mb_pucken
6 mars 2014 · 5 089 Inlägg

Har du inget nätagg eller omvandlare så kan du ju köpa en billig förstärkare på närmsta loppis.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
fredriq Olika
6 mars 2014 · 907 Inlägg

Fear38 skrev:
aha ja det var ju smart oxå  wink . Men det jag mest var nyfiken på om bilstereon orkar driva ett par ganska enkla mindre hemmahögtalare tänkte mer på detta med Ohm på grejjerna?

Själv så tänkte jag köra med en enkel omformare finns på Jula biltema för 199:- med cigg uttag o sen en ciggkabel som jag  kopplar in på stereon ja får såklart kabla om lite. Den omvandlaren drar mycket mindre ström oxå än ett nätagg. Men det var bra tips i alla fall tack.

Varför skulle "omformaren" dra mindre ström än ett "nätagg" ?
Bara för att ett datornätaggregat är specat tex 500W så drar det inte konstant 500W utan det kan leverera 500W totalt på sekundärsidan och drar något mera ström på primärsidan eftersom det är lite värmeförluster etc.

Mvh
Fredrik
addej Papperator
6 mars 2014 · 50 Inlägg

Skulle tro att en biltema omformare INTE orkar driva en stereo på 4x50w. är bäst att köra på ett nätagg från en dator då dom är betydligt kraftfullare.

Eksak
6 mars 2014 · 91 Inlägg

mitt nätagg är på 230w och stereon har 4x45w men redan på halv volym så börjar den blinka..
nätagg är ju desutom gjort för att vara igång mycket.. en omvandlare är ju ingen permanentlösning så sett..

och så som jag har det kopplat har jag 8ohm per kanal och totalt 8 mixade gamla bilhögtalare..
så ja allt funkar.. men ljudet blir ju därefter oxå får man ju säga.. garagestereon kontra kontorsstereon så vinner kontoret med hästlängder.. dock lite annan uppsättning där..

(gäller bara att få tillgång till sin egna högtalare på kontoret iofs.. frugan spelar nästan alltid på dem och då hör man henne i garaget som ligger i andra ändan av huset rätt många meter bort..)

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
Putteliten
6 mars 2014 · 9 085 Inlägg

Hemma högtalare funkar alldeles utmärkt på bilstereon. Har kört med det på jobbet i 2år nu utan problem. Använder en gammal nätadapter till en bärbar dator, har även testat Biltemas billiga 12 volt adapter utan problem. Går att spela på rätt bra med det.

Fear38
6 mars 2014 · 658 Inlägg

Putteliten skrev:
Hemma högtalare funkar alldeles utmärkt på bilstereon. Har kört med det på jobbet i 2år nu utan problem. Använder en gammal nätadapter till en bärbar dator, har även testat Biltemas billiga 12 volt adapter utan problem. Går att spela på rätt bra med det.

Va just det det var just den jag tänkte på då jag nämnde tidigare

Fjong
6 mars 2014 · 1 494 Inlägg

Personligen så ser jag ingen vits med att driva hemma grejer med en bilstereo, det e en massa krångel å du får knappt ut nån effekt heller :s Skulle väl dock vara lite småfränt att bygga nått häftig av det ^^

Fear38
6 mars 2014 · 658 Inlägg

Njaaa håller inte med riktigt där, om man skall hålla sig på t.ex 1000 kronors nivå, har köpt en Philips 70 watt alltså 2x35 midianläggning och den ser fin ut men den har ju inga finesser alls som att man ser vilka låtar man spelar i displayen, inget kan man ändra som bas diskanter eller nåt. Bara förinställda kurvor som rock pop jazz o.s.v. Ingen radio information heller när man spelar radio. Alltså då har jag luskollat alla stereos i samma prisnivå får ingen vettig inom det o det är vad jag kan tycka är rimligt. Jag spelar inte högt el.ler ute efter jättebas utan är en 46 årig gubbe  wink som gillar lyssna på musik. Jag funderar på att lämna tillbaka den o köpa en bilstereo den har så mycket mer finesser. Sen kan dom flesta bilstereos spela upp extern 2.5" diskar oxå det klarar inte den här apparaten jag har nu.

Putteliten
6 mars 2014 · 9 085 Inlägg

Kör bara, de e inte så jädra krångligt som en del säger. Tror att du kommer bli nöjd med det faktiskt!

Fjong
6 mars 2014 · 1 494 Inlägg

Du kan ju alltid köra på en hemmabio förstärkare men då kan du inte köra CD om du inte kopplar den till en dator smile

Fear38
8 mars 2014 · 658 Inlägg

Putteliten skrev:
Hemma högtalare funkar alldeles utmärkt på bilstereon. Har kört med det på jobbet i 2år nu utan problem. Använder en gammal nätadapter till en bärbar dator, har även testat Biltemas billiga 12 volt adapter utan problem. Går att spela på rätt bra med det.

Får man vara nyfiken o fråga vad har du kört för högtalare då? Är det 8 ohm på dom eller?

Putteliten
8 mars 2014 · 9 085 Inlägg

Fear38 skrev:

Putteliten skrev:
Hemma högtalare funkar alldeles utmärkt på bilstereon. Har kört med det på jobbet i 2år nu utan problem. Använder en gammal nätadapter till en bärbar dator, har även testat Biltemas billiga 12 volt adapter utan problem. Går att spela på rätt bra med det.

Får man vara nyfiken o fråga vad har du kört för högtalare då? Är det 8 ohm på dom eller?

Det var ett par gamla Philips 3ohm, har även provat 4ohm med utan problem. Har kört 8ohms högtalare i bilen ett tag nu kopplade på stereon utan problem.

Fear38
8 mars 2014 · 658 Inlägg

Okej ja dom där jag har e ju inte stora midihögtalare på max effekt 30 watt kanske

Senast redigerat av Fear38 (8 mars 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang