Volvo 940 - 98 FTT Går på tre cylindrar vid kallstart.

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
7 mars 2014 · 1 659 Inlägg

Hallå.
Det gäller alltså min 945 Turbo - 98.
Vid kallstart går den bara på tre cylindrar, varje gång och samma cylinder. Endast vid kallstart alltså.
Efter cirka 30 till 60 sekunder så går den på alla fyra som den ska. Men den känns lite tröttare än vad den gjort tidigare, vitryker väldigt mycket och framförallt drar en djävla massa soppa oavsett hastighet, långkörning, landsväg eller stadstrafik. Den har ett snitt på cirka 1,8 liter milen!

Vad jag gjort på bilen efter den börjat gå dåligt


*Bytt till en nyrenoverad 531topp
*Nya tändkablar
*Nya tändstift
*Ny fördelare och rotor
*Bränslefilter
*Bytt bränslebox
*Komptestat motor
*Testmätt diverse givare i toppen
*Sökt efter läckor som tar tjuvluft.
*Ny LMM
*Inga felkoder

Fick felkod på LMM och böt den till en helt ny, den gick lite bättre då i ett par dagar men föll tillbaka sedan.

Vad har jag missat?
Det vore hemskt tråkigt att behöva skrota bilen som har gått exemplariskt bra innan och man lagt både mycket tid och pengar på.

Mvh Robin

Senast redigerat av Robban_89 (7 mars 2014)

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
FordPer
7 mars 2014 · 188 Inlägg

ta ett komp prov

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
7 mars 2014 · 1 659 Inlägg

FordPer skrev:
ta ett komp prov

Det är gjort och det var inga konstigheter.

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Stagern Volvo 940 mekaniker
7 mars 2014 · 402 Inlägg

testa och lossa vakuumslangen till btr:en (bränsletrycksregulatorn) å se ifall de kommer bensin där, för på en kompis 945 så pajade btr:en och då kom de bensin i den slangen smile

Dupond och Dupont
7 mars 2014 · 581 Inlägg

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=31891

Står det lite om felkoder.
Vilken felkod fick du ? Jag funderar om det kan vara nåt liknade den här.

1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
7 mars 2014 · 1 659 Inlägg

Stagern skrev:
testa och lossa vakuumslangen till btr:en (bränsletrycksregulatorn) å se ifall de kommer bensin där, för på en kompis 945 så pajade btr:en och då kom de bensin i den slangen smile

Det ska jag prova!

Dupond skrev:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=31891

Står det lite om felkoder.
Vilken felkod fick du ? Jag funderar om det kan vara nåt liknade den här.

1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.

LMM är bytt och felkoderna är nollade, och jag har inga nya felkoder nu,

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
ThorFinN
30 mars 2015 · 110 Inlägg

Vad var felet? Har nämligen exakt samma problem.

Volvo 940 "JL Drifting" (1997)
Nissan 200sx s13 "JL Drifting" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang