Audi a4-03 motorlampan lyser går ojämt och skakar på tomgång

Viktororranger
10 mars 2014 · 49 Inlägg

som tråden lyder så har ja fått problem med min bil. allt började i somras då bilen började rycka på tomgång tappa varv sen bara dog och så kunde den hålla på ett par gånger och de gick inte gasa då lät de som att den misstände och rök svart så det ända man kunde göra var att vänta eller pumpa lugnt på gasen till de släppte då gick de köra igen. och nu har inget sånt hänt men istället så går den ojämt och ryckigt på tomgång hela tiden och motorlampan lyser sen märkte ja att gasen hänger sig kvar efter att man släppt gasen. har bytt till nya stift haft den inne på verkstan och dom fick fram tryckfall mellan turbo och gasspjäll efter en stunds körning ,mager blandning samt misständning till och från på alla cylindrar. är det nån som vet vad de kan vara för fel läste lite om att pcv ventilen kunde kärva ihop men tacksam för alla svar ja kan få.

Audi a4 1,8 t quattro "asfaltsslickaren" (2003)
Janneutanb
10 mars 2014 · 7 267 Inlägg

Låter som ett tryckrör lossnat eller en spricka nånstans.

Viktororranger
10 mars 2014 · 49 Inlägg

dom på verkstan hade trycktestat allt sa dom och hitta inga läckor ja har själv inte hittat några sprickor eller lösa slangar heller hmm

Audi a4 1,8 t quattro "asfaltsslickaren" (2003)
Highway_Outlaw
10 mars 2014 · 198 Inlägg

Kan vara en tändspole.
Har du kollat om det finns aktion på tändspolar öppen på din bil?

MVH
Peter

Viktororranger
10 mars 2014 · 49 Inlägg

en dum fråga kanske men va menar du med aktion? har haft bilen igång sen tagit bort en spole i taget men det har inte ändrat nått på motorn den har gått precis likadant hmm

Audi a4 1,8 t quattro "asfaltsslickaren" (2003)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Ta lös pcv-ventilen, prova de backventiler som sitter i den, min 2år yngre betedde sig riktigt skumt tomgång emellan åt, bytte det idag, nu är den lugn och har förhoppningsvis slutat trycka ut olja.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Viktororranger
10 mars 2014 · 49 Inlägg

okej ska göra de smile va ligger en sån på i pris ?

Audi a4 1,8 t quattro "asfaltsslickaren" (2003)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Min gick på 460kr från audi, om du inte tar loss din och kikar om den är trasig innan så rekommenderar jag nog nästan att du kollar upp vilket artikelnamnet det är på din och kikar på eBay, min skulle kostat hälften inkl frakt.
Jag har 2.0TFSI motorn, så det är ju inte riktigt samma delar tongue

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Viktororranger
10 mars 2014 · 49 Inlägg

okej smile ja har en kompis som jobbar på engströms så ja brukar köpa genom han smile hur ser man om ventilen är trasig då ser man vad som ska röra sig där inne ? smile

Audi a4 1,8 t quattro "asfaltsslickaren" (2003)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Viktororranger skrev:
okej smile ja har en kompis som jobbar på engströms så ja brukar köpa genom han smile hur ser man om ventilen är trasig då ser man vad som ska röra sig där inne ? smile

Kalas med kompis-pris!

Ur vevhuset ska det gå att blåsa genom ventilen men inte in i. Vet inte exakt hur den är utformad på 1.8t, men oavsett så ska inte luft från insuget kunna gå in baklänges.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Viktororranger
11 mars 2014 · 49 Inlägg

Då är nog min paj för ja kan blåsa från båda hållen rakt igenom

Audi a4 1,8 t quattro "asfaltsslickaren" (2003)
TomBjorklund VAGIS Car Club
11 mars 2014 · 1 093 Inlägg

trycker din ur sig olja någonstans? h
jag har lite dålig koll på hur vevhusventen är uppbyggt exakt på 1.8t, men det bör vara liknande strategi som i min. Så det ska sitta någon "check-valve"/backventil som förhindrar att luft går in i vevhuset den vägen. min har två portar ur vevhuset och en stor luft-in. båda portarna ur gå till insuget.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Joel73
30 augusti 2021 · 1 Inlägg

Viktororranger skrev:
som tråden lyder så har ja fått problem med min bil. allt började i somras då bilen började rycka på tomgång tappa varv sen bara dog och så kunde den hålla på ett par gånger och de gick inte gasa då lät de som att den misstände och rök svart så det ända man kunde göra var att vänta eller pumpa lugnt på gasen till de släppte då gick de köra igen. och nu har inget sånt hänt men istället så går den ojämt och ryckigt på tomgång hela tiden och motorlampan lyser sen märkte ja att gasen hänger sig kvar efter att man släppt gasen. har bytt till nya stift haft den inne på verkstan och dom fick fram tryckfall mellan turbo och gasspjäll efter en stunds körning ,mager blandning samt misständning till och från på alla cylindrar. är det nån som vet vad de kan vara för fel läste lite om att pcv ventilen kunde kärva ihop men tacksam för alla svar ja kan få.

”Det låter som du har för mycket motorolja då kan det ryka i avgasrör mm så kolla olja nivå

Christian S
30 augusti 2021 · 4 815 Inlägg

Joel73 skrev:

Viktororranger skrev:
som tråden lyder så har ja fått problem med min bil. allt började i somras då bilen började rycka på tomgång tappa varv sen bara dog och så kunde den hålla på ett par gånger och de gick inte gasa då lät de som att den misstände och rök svart så det ända man kunde göra var att vänta eller pumpa lugnt på gasen till de släppte då gick de köra igen. och nu har inget sånt hänt men istället så går den ojämt och ryckigt på tomgång hela tiden och motorlampan lyser sen märkte ja att gasen hänger sig kvar efter att man släppt gasen. har bytt till nya stift haft den inne på verkstan och dom fick fram tryckfall mellan turbo och gasspjäll efter en stunds körning ,mager blandning samt misständning till och från på alla cylindrar. är det nån som vet vad de kan vara för fel läste lite om att pcv ventilen kunde kärva ihop men tacksam för alla svar ja kan få.

”Det låter som du har för mycket motorolja då kan det ryka i avgasrör mm så kolla olja nivå

tråden är ifrån mars 2014 så ts har nog fixat bilen nu wink
ts har dessutom inte varit inloggad på 4,6 år så att han ser ditt inlägg är nog minimal.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang